Levensduur Stella e-bikes

Na 4 jaar en 4000 km zijn de lagers van onze 2 Stella Nuvinci naven versleten. Reparatie daarvan is onmogelijk, er zijn geen onderdelen leverbaar. Ook middenmotor is niet meer leverbaar. De fietsen zijn slechts gebruikt in Nederland door rustige fietsers van ca. 70 kg. Op mijn vraag of ik de fietsen dan maar moest weggooien werd bevestigend geantwoord. Mijn conclusie: Stella is slechts een fietsenverkoper en niet vergelijkbaar met de ouderwetse fietsenmaker.

22 reacties

https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/garantie-reparatie/garantie-buiten-garantietermijn

4000 km in 4 jaar lijkt me zeker geen redelijke levensduur. Ik ken mensen die 12.000 km per jaar op hun e-bike zitten en er járen mee doen.

Het kan zijn dat vanwege de onderdelencrisis de onderdelen op dit moment niet leverbaar zijn. Ik ben wel benieuwd hoe de Consumentenbond dan tegen dit geval aan zou kijken.

Hier op een filmpje van een NuVinci e-bike zie je hoe de traploze versnelling werkt. Ook hoe de smering tussen de kogels en de rode en blauwe band gaat. Dat die eerst vaste stof is, maar door de hoge druk vloeibaar wordt op het punt van contact.

Het lijkt me een gevoelig punt. Dat je regelmatig de smering moet controleren en niet door moet blijven fietsen als die niet meer voldoende is. Je zou nog een keer smeren kunnen proberen om te kijken of het de oplossing is. Misschien kan je ergens tweedehands nog een wiel vinden?

Reputatie 5
Badge +4

Wettelijk heeft Stella een zorgplicht, immers je mag verwachten dat een fiets langer dan 4 jaar meegaat, mits er normaal onderhoud gepleegd is.

Daar is deze wet voor hoe dat geregeld is:

https://www.conformiteit.nl/conformiteit_non_conformiteit.html

Non conformiteitsbeginsel 
In de wet is geen termijn gesteld tot wanneer na aankoop de non-conformiteit beëindigt. Dit zal afhankelijk zijn van omstandigheden zoals de normale levensduur (gebruiksduurverwachting) van het product, de gebruiksintentie en de prijs. Non-conformiteit moet altijd bij de leverancier, binnen twee maanden na constatering van non-conformiteit, gemeld worden.
Reputatie 5
Badge +3

@Consument2021 Neem contact op met https://www.enviolo.com/ Dat is de fabrikant van de naaf. Je kan zeker een nieuwe laten monteren bij een dealer al zijn ze wel duur(250,-) Het probleem is dat onderhoud soms te beperkt wordt uitgevoerd. Een naaf moet eigenlijk 1x per jaar gesmeerd worden in een olie bad. alleen vinden de meeste mensen dat te duur en bieden fietsenmakers het daarom niet aan.  Welke middenmotor is gemonteerd?

De beide fietsen Stella Novara hebben een jaarlijkse servicebeurt door Stella gehad. Ik mag er vanuit gaan dat het van toepassing zijnde onderhoud dan uitgevoerd wordt. Er is nooit iets verteld over jaarlijks doorsmeren van de naven. Het aanbod van Stella was om de wielen te laten vervangen door wielen met standaard versnellingsnaaf a €450,-/stuk. 

In het begin kraakte er soms iets en dat lag toen volgens de Stella monteur aan een  te strakke ketting. Na de servicebeurt met het akelige bericht en het thuis zelf losser zetten van de ketting LIJKT het probleem over te zijn. Of de lagers versleten zijn kan ikzelf niet constateren en volgens Stella vereist dit uitgebreid onderzoek. Gemeld werd dat de lagers versleten waren, niet dat de versnellingsnaaf het probleem was. 

De middenmotor is van MPF, het bedrijf bestaat nog steeds.

Wat moet ik doen om Stella e.e.a. te laten oplossen ?

Reputatie 5
Badge +4

Bij de topicstart staat alleen vermeld dat de naven versleten zijn zonder de oorspronkelijke klacht uitgebreid te vermelden. 
Imho is er dus een gebrek aan een goede beschrijving van de klacht, althans voor ons op het forum leesbaar.
Dat maakt het meedenken onnodig lastig, dus mijn voorstel is: Kom nu eens met het complete verhaal, ik hoop dat dit toch iets meer is dan een kraakje die met het iets minder strak zetten van de ketting al verdwijnt? 
Ben benieuwd naar het complete verhaal.

Reputatie 5
Badge +3

Wat moet ik doen om Stella e.e.a. te laten oplossen ?

https://www.rechtspraak.nl/Onderwerpen/Consumentenkoop

Beste , wat ik zelf heb meegemaakt is dat een ketting die te strak staat niet een keertje kraakt maar de hele tijd. Ik zou dan zelf voelen aan de ketting of hij genoeg slap hangt. 

Zoals ik naar het filmpje kijk zie ik geen kogellagers maar alleen die ronde knikkers die een rode en blauwe band raken, wat ze ook de naaf noemen, en een naaf van een fiets is de kogellager

Als Stella zelf een uitgebreid onderzoek nodig vindt is kunnen ze dus ook niet weten of de kogellagers zijn versleten. Het staal waarmee kogellagers gemaakt worden is 50x harder dan gewoon staal. Alleen Kinzo en het vroegere Oost Duitsland maakte zacht staal voor die dingen, maar dat bestaat niet meer. Hard staal is helemaal niet duur. Een metseltruweel kost amper €12. Als je daar 10.000 stenen mee stukslaat is er nog geen deuk in. Kogellagers van een auto krijgen van de fabriek uit een smering en worden daarna ook nooit gesmeerd. Het is zulk hard staal, dat slijt niet.  

Reputatie 7
Badge +6

Twee fietsen met na 4jaar en 4000 km exact hetzelfde probleem kan bijna geen toeval zijn . Ik neem dan wel aan dat de fietsen normaal gebruikt zijn . Vermoedelijk is de kwaliteit dan niet goed genoeg voor een langere levensduur . Dat maakt die relatief dure fietsen nog duurder . Ook van andere merken waren meldingen van vaak dure onderdelen die veel te snel defect gingen . Als het de eerste keer binnen de garantie viel , maar het onderdeel niet was verbeterd , kon je de volgende keer voor eigen rekening aan zien komen . Ondanks dat we dan ook nog rechten hebben , is gebruikelijk dat verkopers zich daar in de regel niks van aantrekken . @jan toch heb ik bij een paar auto's meermalen bij lage kilometerstand defecte wiellagers gehad . Dat was denk ik net als bij die fietsen een constructiefout of kwaliteitsprobleem . Ik denk dat de lagers niet los vervangbaar zijn en als een geheel met de versnellingsnaaf vervangen moeten worden . Dat verklaart het aanbod van Stella . 

Reputatie 5
Badge +4

….. Ondanks dat we dan ook nog rechten hebben , is gebruikelijk dat verkopers zich daar in de regel niks van aantrekken . @jan toch heb ik bij een paar auto's meermalen bij lage kilometerstand defecte wiellagers gehad . Dat was denk ik net als bij die fietsen een constructiefout of kwaliteitsprobleem . 

Er lijkt me met enigszins gericht zoeken in de geschillencommissie en naar uitspraken van de rechtspraak een best redelijke kans op voldoende jurisprudentie voor het optreden en afhandelen van klachten die buiten de garantie van maar wel onder het begrip  non-conformiteit. Ik geef het een reële kans van slagen, mits het een consistent verhaal is tav de opgetreden problematiek. En dat is nu obv de input van de topic starter nog bepaald niet duidelijk. Dat hoeft dan niet per se hier maar wel als het voor zo’n geschillencommissie aangemeld wordt.

Aan de topic starter om dit bij iets als een geschillencommissie aan te kaarten of niet, maar dan blijft de kater van 4 jaar en defecte fietsen? Misschien dat de bond voorbeeld brieven heeft hoe je dat het beste naar Stella kunt overbrengen.  Probeer toch nog een keer de weg van de redelijkheid te vinden waar de topic starter zich in kan vinden en lukt dat niet start dan een procedure obv die non-conformiteit. 

Het contact met de bond (of anders Kassa of Radar, kijk daar ook eens rond) helpt veel mensen een drempel over te gaan die je niet zo snel neemt zonder die startsteun. De geschillencommissie, die ook bindend is, lijkt me de 1e weg om te gaan.

Zoek resultaat geschillencommissie (geen deurwaarder nodig)

https://www.degeschillencommissie.nl/uitspraken-overzicht/?search_query=non+conformiteit+fiets&meta_uitspraak_referentie=&tax_category=&tax_uitspraak_jaartal=&tax_uitspraak_category=&tax_uitspraak_org=&tax_uitspraak_soort=&tax_uitspraak_uitkomst=&tax_uitspraak_product_dienst=&orderby=date&order=DESC&posts_per_page=10&wpas_id=myform&wpas_submit=1

of

Zoek resultaat rechtspraak.nl (wel deurwaarder nodig)

https://www.google.com/search?client=opera&q=non+conformiteit+fietsen+defect+site%3Ahttps%3A%2F%2Fuitspraken.rechtspraak.nl&sourceid=opera&ie=UTF-8&oe=UTF-8

@E.T. Wiersum dat kwaliteitsprobleem speelde in de jaren '70 toen er nog smeernippels aan de assen van auto's zaten waar je met een vetspuit vet in moest pompen. Alleen als men vergeten was dat periodiek te doen kreeg je slijtage en problemen. Na de jaren '70 kreeg je gesloten kogellagers en hoefde je die niet meer te smeren. Caravans staan ook lang stil en staan niet met bosjes aan de snelweg met versleten kogellagers. De huidige elektrische fietsen zijn niet meer gemaakt met die kogellagers uit de jarwn '70.

Kogellagers worden in een kogellagerfabeiek gemaakt, uit een tabellenboekje kan de autofabrikant kiezen welke lengte, dikte, grootte hij nodig heeft. Die maken die niet zelf. Dus dat er dan opeens een paar van slechte kwaliteit zijn kan ik mij niet voorstellen. Oost-Duitse auto's hadden zachte kogellagers want 50x hard staal is enorm moeilijk te bewerken en dat konden ze minder goed. Maar dat bestaat niet meer.

Het 50x hard staal is een uitvinding van de staalfabriek in Ipswich, Engeland, eind 19e eeuw. Zij maakten ploegen. Heb jij ooit een boer op het land gezien die de messen van zijn ploegen staat te slijpen? Dat ploegenstaal zijn ze gaan gebruiken voor kogellagers in de autoindustrie die daarna kwam.

Ik denk daarom dat de ronde stalen bollen in de as van de elektrische fiets slechts zijn drooggelopen omdat er doorgefietst werd toen ze lawaai begonnen te maken. Ik zou ze zelf openmaken, alles reinigen en voorzien van het voorgeschreven vet weer in elkaar zetten.

Wat er met de fietsen aan de hand is is voor de gebruiker hier niet interessant of belangrijk. De fietsen falen te vroeg ondanks, voor zover ik begrijp, correct gebruik. Elke vorm van technische uitleg in de correspondentie kan hier alleen maar afleiden van het doel. Als leek win je zo’n “discussie” toch niet. Niet doen dus.

Reputatie 5
Badge +4

Ik dacht duidelijk genoeg te zijn met deze zin, de kern van de rest van het verhaal lijkt me duidelijk genoeg als het richting de schillencommissie zou gaan:

Dat hoeft dan niet per se hier maar wel als het voor zo’n geschillencommissie aangemeld wordt.

2 fietsen in 2017 gekocht. In het eerste jaar kraakte de naaf van een van beide fietsen slechts enkele keren. Dat bij de eerste servicebeurt gemeld, waarbij de monteur de opmerking maakte dat de ketting te strak stond. Daarna geen kraakprobleem meer gehad. Na afloop van de servicebeurt in april 2021 werd de onverwachte mededeling gedaan mbt. 'n lagerprobleem bij beide fietsen (vreemd!) en de optie voor downgrading op mijn kosten en de opmerking dat ik daar maar over na moest denken. Ik heb de fietsen op het fietsenrek geladen. Thuis gekomen, bij de fiets met het eerdere kraakprobleem bleek de ketting loeistrak te staan. Iets losser zetten leek de oplossing te zijn. Ik stuurde een klacht naar Stella en er is een monteur gestuurd die de kettingspanning afgesteld heeft en het verder ook niet wist. Echter, hoe is de werkelijke toestand? Zijn de fietsen ueberhaupt nog betrouwbaar om een dagtocht te maken ? Bij mijn telefonisch contact na de klacht werd op mijn vraag, of ik de fietsen maar moest weggooien, bevestigend geantwoord. 

Ik heb geen ervaring met problemen na de garantietermijn. Is er een tijd waarbinnen ik moet reageren, bijv. ivm. conformiteit ?

Reputatie 6
Badge +3

Is er nog wel echt iets aan de hand als de ketting spanning fatsoenlijk afgesteld wordt ?? 
Ik vraag me wel af wat het niveau van die monteurs is. Een goed opgeleide ervaren fietsenmaker gaat niet met een busje door Nederland rijden denk ik.

Ik vraag me wel af wat het niveau van die monteurs is. Een goed opgeleide ervaren fietsenmaker gaat niet met een busje door Nederland rijden denk ik.

Vreemde opmerking: monteurs die met een busje door Nederland rijden zijn geen goede fietsenmakers.

Geldt dat ook voor de Wegenwacht monteurs dan?

Reputatie 6
Badge +4

Vreemde opmerking: monteurs die met een busje door Nederland rijden zijn geen goede fietsenmakers.

Geldt dat ook voor de Wegenwacht monteurs dan?

Auto's.zijn toch net iets anders als een fiets. Een fiets gooi je bij wijze van spreken in de kofferbak maar een auto moet in dit geval echt langs de weg worden gerepareerd. Het niveau van de Wegenwacht is zeer hoog, dat van Stella monteurs, op een uitzondering na niet echt. Koop gewoon een fiets bij de lokale handelaar, die zelf kan repareren. Stella heeft echt maling aan de klant vanaf het moment dat de verkoop rond is.

Ik vond het alleen een rare opmerking. Voor de duidelijkheid mijn e-bike komt van een lokale handelaar die ook met een busje langskomt om een fiets thuis te repareren. Is gewoon service.

Reputatie 4
Badge +4

Koop gewoon geen e-bike. E-bikes zijn flauwekul. Ze zorgen voor een toename aan obesitas, zijn gevaarlijk door hun snelheid (die niet past bij de conditie van de bestuurder), belasten het milieu onnodig. Het beste zou een algeheel verbod zijn. De eerlijke fietser komt in het gedrang door alle e-dioten (!) op zo’n nepfiets.

Ik heb even een paar van jouw reacties gelezen ook op andere topics.

Het komt bij mij over dat je niet met je tijd meegaat en alle moderne gemakken afkeurde.

Tevens kan je aan een persoon die een reactie plaatst zien dat hij een slechte conditie heeft.

Conclusie: blijf op je boerderij met je paard en wagen en sluit je aan bij de Amish gemeenschap.

Reputatie 4
Badge +4

Wat ooit ouderwets is, is nu misschien weer modern. Ik geloof zeer in de vooruitgang, maar elektrische fietsen passen juist helemaal niet bij deze tijd. Een tijd waarin mensen sowieso al te weinig bewegen, waarin er steeds meer ongelukken gebeuren op de fiets, en waarin het klimaat ernstig wordt belast.

Elektrische fietsen brengen, een uitzondering daargelaten (bv. bij versleten knieën of asthmatische aanleg), geen voordelen. Wel heel veel nadelen.

Het is belachelijk dat tegenwoordig mensen die gezond van lijf en leden zijn, soms zelfs jonge kinderen en pubers, met hun luie kont op een fiets met trapondersteuning menen plaats te moeten nemen.

Van boerderijen moet ik overigens weinig hebben.

Reputatie 6
Badge +6

Een fiets is toch om je te voortbewegen\verplaatsen? Of sneller met een E-Bike.

Heeft dat überhaupt iets te maken met “luie mensen of medische redenen?

Er zijn mensen “lui” geboren die veranderen toch nooit! Met of zonder E-Bike🚲

conclusie: iedereen die zich anders voortbeweegt als lopen is “lui” of niet gezond.

@sandokanfirst Blijkbaar zijn al die E-Bike ouwetjes dan (e)of(i)-dioten?😂

Mijn zonnescherm is ook met een motor, ik voel mij daardoor echt niet “lui”

u heeft zeker nog de ouderwetse “slinger”.😂😁

Waarom is de fiets uitgevonden?

Afbeeldingsresultaat voor doel van een fiets

In 1816 maakte hij een zogenaamde loopfiets, ook wel velocipede en draisine genoemd. Loopfiets van Karl Drais Drais was voor die tijd al een tijd bezig geweest om een manier te vinden om het voortbewegen van de mens te vereenvoudigen. Op de fiets die hij ontwikkelde zaten geen trappers en de fiets was van hout.

(Wikipedia)

Reageer