Mag je met je fiets op de trein

• 14 August 2022
  • 7 reacties
  • 149 Bekeken

Badge

Mag een NS conductrice zeggen dat de NS niet voor fietsen bedoeld is en je je maar blauw moet betalen aan OV-fietsen als je in de dal-uren de NS 7,50€ betaalt om een fiets mee te mogen nemen met een trein van de NS?

Het lijkt me onevenredig zoveel geld voor een fiets op de trein te betalen, terwijl de NS deze service amper verbetert. Ik stond nota bene bij het fietslogo op de NS trein. Voor 7,50€ per fiets zou de NS toch de capaciteit moeten kunnen reguleren? Er zijn op regionale treinen van de SNCF haken waaraan je het voorwiel van je fiets op kunt hangen, met daaronder klapstoeltjes. Dan kunnen er wel acht fietsen mee op de plek waar de NS er nu maar plek heeft voor drie zonder dat de conductrice tegen je gaat schreeuwen. Deutsche Bahn heeft fietscoupes, die zouden in Nederland ook iedere dag op elk traject in de avond en de ochtend één keer kunnen rijden, zodat je daar een plek kan reserveren om op dat tijdstip eens in het halfjaar je fiets mee te mogen nemen. Of überhaupt de fietsplekken reguleren op de trajecten. Bijvoorbeeld dat je een plek reserveert voor een fiets op een bepaald traject op een bepaald uur en dat je dan geen kaartje meer kunt kopen als er onvoldoende capaciteit is. De NS mag toch niet weigeren de service te verbeteren als er onvoldoende capaciteit is en zij wel geld voor de service vragen?

Want als ik voor service betaal wil ik graag ook van die service gebruik kunnen maken. Het liefst zonder dat er tegen mij als reiziger geschreeuwd wordt bij het volgende station en mij als reiziger verweten wordt dat de trein niet verder rijden kan, waardoor er vertraging optreedt. Ik vind dit echt een probleem van de NS. Ik betaal de NS voor haar service en wens als ik er voor betaald heb daar zonder schreeuwende conducteurs gebruik van te kunnen maken.

7 reacties

Reputatie 6
Badge +4

U betaalt volgens mij voor maar één service en dat is een vervoersbewijs van A naar B. Als we geen capaciteit meer is houdt het gewoon op en is de volgende trein de meest voor de hand liggende oplossing.

Ik zie in de kleine lettertjes, dat je de fiets een dag van voren aan kunt melden.
Dan ben je verzekert van een plek.

De afkorting NS staat voor No Service, zeggen ze hier.

Reputatie 6
Badge +4

Ik zie in de kleine lettertjes, dat je de fiets een dag van voren aan kunt melden.

De afkorting NS staat voor No Service, zeggen ze hier.

Of in dit geval No Space:-)

Reputatie 4
Badge +3

De fiets kan in een bepaalde trein alleen mee als er plaats is. Dit is ter beoordeling van de conducteur. Dat je een dag tevoren een plaatsje voor je fiets kunt reserveren, ben ik nergens tegengekomen.

Nee, je ben niet verzekert van een plek. Samengevat: het is een aanmelding, geen reservering.

Reputatie 4
Badge +3

Nee, je ben niet verzekert van een plek. Samengevat: het is een aanmelding, geen reservering.

Wat is het verschil? Wat is (het nut van) een ‘aanmelding’? Ook die kleine lettertjes ben ik nergens tegengekomen.

Badge +2

De NS is fietsen liever kwijt dan rijk. Dat weet u toch allang? En schreeuwende conductrices ben ik nog nooit tegen gekomen bij reizen met mijn fiets in de trein. Vergelijkingen met andere maatschappijen heeft ook helemaal geen zin. Vroeger had de NS fietswagons, die zijn eruit. Het kan inderdaad dat er een fietsvak vol is, dan rest een volgend vak of trein. En tot slot: waarschijnlijk hebt u nog nooit op een ov fiets gezeten. Want die kost met iets meer dan de helft van uw fiets-in-de-trein tarief, voor 24 uur. Dus dat blauw betalen gaat ook niet op, tenzij u uw bloeddruk bedoelt.

Reageer