Consumentenbond.nl
Vraag

meerkosten ventiel autobanden

• 5 januari 2021
  • 10 reacties
  • 361 Bekeken

Badge

Ik heb vandaag na aankoop van autobanden het volgende review geplaatst:

“Afhankelijk via welke site of zoekmachine je wordt doorgestuurd scheelt het bij de Michelin premacy 4 bijna 9 euro per band. Dus dieper zoeken loont. Er wordt ook 3 euro extra gevraagt voor per ventiel die, als je het zelf koopt, nog geen 40 ct. kost is (verzendkosten zijn voor de grootinkopers niet relevant). Als ik ze zelf zou brengen gaat de garage natuurlijk tegenwerken om zijn eigen ventiel te verkopen, we zullen het zien. Tot een paar jaar geleden was het vervangen van de ventiel standaard. Het rubber van de ventielen droogt net zo snel als die van de banden. Moet logischerwijs ook standaard zoals vroeger in de vervanging meegenomen worden. Dit is hetzelfde als een apotheker die een neusspray zonder flacon/verstuiver zou verkopen. Waar moet het heen met de marktwerking???”

p.s. ik kon ook aan huis laten leveren en zelf op zoek gaan naar een garage, maar ik wilde inzicht in de werkwijze, dus het ik het hele proces doorlopen. De ventielen krijgen tijdens bandenwissel best wat te verduren. alleen al daarom is het standaardiseren van ventielwissel geen overbodige luxe en zou dit in de prijs verwerkt moeten zijn. Zo heb je ook geen discussie over aansprakelijkheid door slechte montage of slijtage bij schade of lekken.

10 reacties

Begrijp ik het nu juist dat u bezwaar maakt tegen het feit dat u geen gratis ventiel krijgt bij een autoband?

Een biertje in de supermarkt is ook goedkoper als in het café.
Dat is met ventielen ook zo.
Er zijn ook garages die bij alle banden een nieuw ventiel leveren.
Weiger je dat, geen garantie.
Kijk dus naar het totaal en staar je niet blind op de prijs van het ventiel.

Badge +1

in de loop van jaren tientallen banden laten vervangen/wisselen, maar het woord ventiel is daarbij nog nooit gevallen. Interessant.

Reputatie 7
Badge +6

Ik heb nog nooit meegemaakt dat bij een bandenwissel het ventiel niet werd vervangen . Hoort er bij , net als balanceren . Aan veiligheid moet je niet morrelen . Daarom ook nooit banden nemen die slecht uit de testen komen. Het is nu eenmaal zo dat je met alleen de kale prijs van de banden in de garage niet klaar bent . Ik heb daar geen moeite mee. Vaak wordt de all-in  prijs wel genoemd . Zou altijd zo moeten zijn .

Badge +1

Nee dat is bij mij nog nooit gebeurd, ventielen vervangen. Het ventiel zit in de velg. De garage haalt de oude banden van de velg en zet er nieuwe omheen. Dat is het.

Reputatie 3
Badge +2

Ik vraag mij alleen af hoe de topic starter dat gaat zien. Het ventiel wat hij zelf koopt en de garage moet dat gaan monteren en garantie geven. Of denkt hij als de band er af is dat hij zelf even het ventiel mag vervangen. Uitzoeken of iets goedkoper kan is prima, maar dit kan niet.

Ik heb wel een tip: koop online banden en ventielen. Monteer ze zelf op de velg. Rij met een andere auto naar een garage en laat daar de banden balanceren. De oude banden lever je dan bij de stort. (niet gratis)

Reputatie 7
Badge +6

Zelf doen moet je niet willen tenzij je precies weet hoe het moet en hoe het niet moet . Dan nog snap ik niet dat er zo'n drukte gemaakt wordt voor die paar Euro met risico's voor de veiligheid . Laat het aan de vakmensen over en riskeer geen bandenpech of erger .

Reputatie 1
Badge

Dan kan je echt overal gaan klagen. Het is logisch dat een bedrijf winst moet maken en je het zelf voordeliger kan. Doe dat dan. 

Reputatie 3
Badge +2

Mijn reactie hierboven was pure ironie.

@E.T. Wiersum Je hebt natuurlijk helemaal gelijk.

Reputatie 7
Badge +6

Mijn reactie hierboven was pure ironie.

@E.T. WiersumJe hebt natuurlijk helemaal gelijk.

Dat vermoedde ik al , maar je weet nooit he? Er lopen griezelig veel dwazen rond op deze aardkloot . :thinking:   :blush:

Reageer