op straat

Met welk vervoermiddel ga je dit jaar op vakantie?

• 21 April 2022
  • 18 reacties
  • 1257 Bekeken
Met welk vervoermiddel ga je dit jaar op vakantie?
Reputatie 2
Badge +2

Ga je op vakantie dit jaar? Zo ja, met welk vervoermiddel ben je van plan te gaan? De auto, de trein, het vliegtuig, de boot?

En waarom kies je voor dat vervoermiddel? Omdat het handig is, snel, milieubewust? Praat mee.

Deze vraag stelden we ook op straat. Lees de reacties hier.

18 reacties

Reputatie 2
Badge +2

Wij gaan met de auto. De reden is dat mijn vrouw rolstoel afhankelijk is. Met koffers en rolstoel in de bus of trein is echt niet te doen, helemaal omdat we ook ouder worden. Met de auto kan ik de rolstoel achterin zetten en de koffers op de achterbank. En het vliegtuig is ook moeizaam, dan maar wat dichter bij huis met vakantie.
Een redelijk verhaal lijkt mij, maar toch krijg ik opmerkingen van milieu fanaten dat met de auto niet van deze tijd is en iedereen zijn steentje moet bijdragen. Eerder ging ik nog wel eens in discussie, maar daar ben ik mee gestopt. Elk weldenkend mens snapt toch waarom wij de auto nodig hebben.

Reputatie 7
Badge +6

Tja , @Gebruiker1644596728 , politieke uitspraken doe ik zo weinig mogelijk , maar nu voel ik me uitgelokt . Deze regering was mogelijk doordat een fors deel van het volk verkeerd stemt . De rijken worden nog rijker . De armen hebben en houden het moeilijk . De grote middenmoot en niet rijke ouderen hebben het meeste ingeleverd en juist daar zitten denk ik de meesten die met hun stemgedrag hun eigen ruiten ingooien en meteen verbeteringen voor de allerarmsten daarmee verpesten . Deze mening zal wel weer bestreden worden door bepaalde andersdenkenden . Daar ga ik niet op reageren omdat we het daar toch niet over eens worden en omdat het off-topic is . En ja , ik heb ook zeer armoedige omstandigheden meegemaakt . 

Reputatie 7
Badge +8

In het verleden zijn we het meest met de auto op vakantie geweest. Eerst met een tent, daarna de caravan en vervolgens de camper. Het is ons altijd bevallen, onze zoon ging tot 16 jaar mee en ook de hond kon altijd mee. Naar bepaalde verre bestemmingen zijn we slechts, een enkele keer, met het vliegtuig gegaan. Nu we ouder zijn hebben we lange reizen af gezworen, we hebben wat stedentrips gemaakt in hotels. En nu vorig jaar 75 geworden,  ben ik door leeftijddiscriminatie mijn rijbewijs kwijtgeraakt, dus auto e.d. reizen is er niet meer bij, vliegen  en varen doen we ook niet meer, en busreizen is niets voor ons . We hebben ons huis en tuin opgeknapt om daarvan meer te genietemn. Willen we er toch nog eens tussenuit dan denken we aan de trein. Daar hebben we nog niet echt veel meegedaan , af en toe een lijndienst maar dat is niet te vergelijken met een officële treinreis. We zijn ons aan het oriënteren, we zoeken wel zo comfortabel mogelijk, maar ook wij moeten op de centjes letten.

Reputatie 7
Badge +6

We gingen vroeger veel met de auto en caravan toen de kinderen nog jong waren, veel getoerd door Europa.

Later met z'n tweetjes hadden we een busje (verlengde versie) met achterin een verhoogde slaapplaats met daaronder alle opslagruimte en een campingkookplaat op een gasfles en stromend water uit een jerrycan zoals in een caravan. We leefden dan van de supermarkt en sliepen veilig op autokampeerplaatsen.

Op die manier hebben we door heel Europa gereisd, van de Kop van Jut in Denemarken tot aan Gibraltar, van Wales tot aan de Oekraiense grens (inclusief Dachau, Auschwitz en Majdanèk), een keer helemaal naar Istanbul via de Balkanroute en Macedonië langs Athos en de Meteorakloosters waar al 1000 jaar geen vrouwen mogen komen, en twee keer naar Griekenland.

Elke dag een andere stek, waar het leuk was iets langer. Heel dikwijls 's ochtends wakker worden met de golfslag van het zeewater voor je deur. 

Met plezier genieten we van al die herinneringen en de foto's. Ook bezocht het graf van El Cid in Burgos, Michaelangelo en Galileo Galilei in Florence, de tombe van Erasmus in Münster in Bazel, Copernicus in Warschau, de verongelukte generaal Patton tussen zijn soldaten in Luxemburg, Sissi in Budapest, koning Philipus van Macedonië de vader van Alexander de Grote en de zoon daarvan, (Alexander zelf ligt in Alexandeië maar graftombe is kwijt), Jean-François Champollion de ontcijferaar van het hieroglyfenschrift, H. Petrus in de St. Pieter.

Op een gegeven moment waren we het teut en zijn we groenteplantjes gaan kweken ergens in Midden-Frankrijk. Maar het werd er steeds droger en droger tot in de zomer alle gras bruin was zover je kijken kon en de koeien maar loeiden van de honger en bijgevoederd moesten worden. Thuis in eigen land is ook wel eens lekker!

milieu fanaten dat met de auto niet van deze tijd is en iedereen zijn steentje moet bijdragen. Eerder ging ik nog wel eens in discussie, maar daar ben ik mee gestopt. Elk weldenkend mens snapt toch waarom wij de auto nodig hebben.

Heel verstandig dat je daarmee gestopt bent. Als je kijkt naar het politieke draagvlak van de partijen die dit soort standpunten vertegenwoordigen, dan is een groot deel van ons land met je eens.

Wij, beiden 73 jaar, gaan ook dit jaar weer op de fiets en het tentje gaat mee. Wij doen dit al vanaf 1985 elk jaar. Voor de prijs hoef je dit niet te laten, goedkoper kan bijna niet. Op deze manier zijn wij naar Noorwegen gegaan maar ook naar Spanje, Ierland, Zwitserland en ook vele malen Frankrijk en ook Engeland. De wintermaanden gebruik ik om een leuke route uit te stippelen. Op deze manier genieten wij al vanaf de winter tot de herfst van de voorbereiding, de vakantie en daarna een uitgebreid fotoboek te maken en ervan te genieten.

Dit jaar ca. 6 weken Denemarken, van huis uit.

Reputatie 7
Badge +6

Als we gaan , dan wordt het de auto . Waarom een eigen vervoermiddel dat we al hebben , en ook erg van pas komt op de plaats van bestemming dan niet benutten en rendabeler maken ? Ook wel lekker om helemaal zelf te kunnen bepalen , wanneer en waar we willen rijden , pauzeren enz . Echt verre reizen is uiteraard een ander verhaal . Echter er zijn plenty mooie bestemmingen , die in enkele uren te bereiken zijn en als we wat verder willen , boeken we een etappe-hotel . 

Badge

vakantie? met een uitkering onmogelijk!

Van AOW kun je niet op vakantie. Ik gebruik het AOW-vakantie geld om mijn gas en licht rekening weer te kunnen betalen.

Vliegtuig, sterker nog, als de vlucht niet gecancelled wordt met al die ellende op Schiphol vlieg ik morgen terug uit Wenen. 

Reputatie 4
Badge +5

@R. Kats @Dikke Dol Ja, dit is geen fijn Topic onderwerp voor consumenten die in een situatie zijn dat dit niet mogelijk is.

Ik heb ook ooit mijn geliefd muziekinstrument moeten verkopen om eten voor mij en mijn 2 kinderen te kunnen kopen.

Dus dat Nederland geen “armoede” heeft en de gemiddelde Nederlander €35.000,00 heeft, dat gaat er bij mij niet.

Er zijn wel instanties die daar hulp in bieden en vacantie zou voor iedereen moeten zijn.

Na de eerdere reacties voel ik mij eigenlijk schuldig om hier mooie reisverhalen met Campeermiddelen te schrijven die voor heel veel consumenten eigenlijk door hun financiële situatie onbereikbaar zijn.

Badge

Wij hebben een camper gehuurd.Doen we de laatste jaren van hemelvaart tot pinksteren.

Kan je gaan en staan waar je wil.Het is wel vrij duur maar we zouden te weinig gebruiken om er 1 aan te schaffen.Camper geeft gevoel van vrijheid.Verder overwinter ik van dec tot en met half maart

Badge

Vroeger tentkamperen , daarná met de caravan door Zuid-Europa. Nu nog kortere afstanden met de caravan. Kind en kleinkinderen in zuidelijk Italia. Daar de luxe van een appartement verkregen. Nu dus met de auto daarheen. Reis (ca 2000 Km) in drie dagen / twee hotelovernachtingen (Zuid-Duitsland  + nabij Firenze). Eigen mobiliteit terplekke vinden we belangrijk. Als zelf rijden niet (meer) mogelijk óf té belastend wordt : vliegtuig en ter plaatse huurauto.

Dit jaar gaan we met de auto naar Zweden. We hebben een huisje gehuurd voor twee weken. De kosten zijn in vergelijking met huisjes in Nederland erg laag. We betalen in totaal  630 euro voor een huisje aan een meer. Waarom gaan we met de auto? Het plaatsje in Zweden is moeilijk te bereiken met het OV, daarnaast nemen wij twee honden mee. Onze ervaring met Zweden is heel goed. De mensen zijn vriendelijk, het is er rustig en de natuur is prachtig.

Vakantie is voor  ons (man 92 en vrouw 85) beperkt tot enkele dagen in een Nederlands hotel. En in een 10-daagse busreis naar Zwitserland. De echt grote reizen o.a. met de caravan of met het vliegtuig zijn voor ons beiden een prettige herinnering.

Wij gaan met de auto omdat andere vervoermiddelen onze caravan niet kunnen trekken. We blijven altijd in Nederland en staan dan vijf tot tien weken op een camping. Dat doen we twee maal per jaar op twee verschillende campings. 

Reputatie 7
Badge +8

Ik wil nog even reageren op vakanties met caravan of camper. De aanschaf van nieuwe caravans en campers is nogal prijzen. Om dat toch te doen kan je uitrekenen hoelang je ermee doet, hoe vaak je hem gebruikt e.d. om te zien of je het bedrag eruit haalt. Er zijn echter ook grote gerenommeerde bedrijven die naast nieuw ook gebruikt verkopen. En qua aanschaf scheelt dat een heel bedrag. Tracht goed na te gaan of het een betrouwbaar bedrijf is, kijk naar keurmerken, garanties, geschillencommissies,, zie de Raad van Acreditatie, het Bovag keurmerk, vraag de KCI Kampeer en Caravan Industrie. Ik heb zelf goede ervaringen met gebruikt gekocht bij grote bedrijven met officiële service en garantie.

Badge

Tsja, een verre vliegvakantie heb ik/we geen zin meer in. Net als de trein naar Zuid-Europa, duur en langdurig onderweg. En mn oude auto rijdt 1 op 14 (als dat al lukt), dus daarmee naar Spanje/mediterranee/italië met de huidige brandstof prijzen kost ook een leuk bedrag. Het lijkt er op dat het bootje de truuk moet doen. Lekker in eigen land. Als n caravan, met eigen terrasje, maar dan op het water. Maar dan kom je op n dag niet zo ver.

Reageer