Consumentenbond.nl
Vraag

naafkeuze ebike

• 22 juli 2020
  • 4 reacties
  • 337 Bekeken

Naafversnellingen ( > 7+)voor ebikes met een koppel >50nm zouden de kracht hiervan slecht verdragen; voortijdig verslijten. 

De naafversnelling Shimano Nexus 5v. zou deze problemen niet hebben.

1. Klopt dit?

2. Zijn er beperkingen aan deze naaf en welke?

Wil de fiets zowel in de stad als in het Heuvelland kunnen gebruiken. Een verkoper zei dat 5 versnellingen dan weer te weinig zouden zijn. Zou dan de traploze versnelling de enige (verstandige) optie zijn?

4 reacties

Reputatie 3
Badge +2

De reviews van de Nexus 5 naaf zijn niet zo goed…  stappen groot en het bereik 250% klein.. 

Ik heb een Shimano DI2 met Nexus 8 automaat.. dat is al veel prettiger… (al moet hij wel elke 1000km opnieuw afgesteld worden)

Traploos(Enviolo Nuvinci) is idd beter maar let op dat de tandwiel verhouding voor/achter prettig is… veel fietsen komen met te veel kleine versnellingen als start (voor in de bergen) en dan is 25 km/h echt max… Je kan dus echt niet harder fietsen zelfs niet op spierkracht omdat je te veel toeren moet maken. Met een groter blad voor los je dit wel weer op. 

Bedankt voor je informatie. Ik zal met een eventuele leverancier de tandwielverhouding bespreken. Zeker als tijdens de proefrit blijkt dat het niet fijn fietst. Ik zal ook de reviews van de vijf-naaf eens gaan bekijken.

Badge +8

Misschien heb je het al gelezen hoor, @I.V.M. Post., maar we hebben hier ook de nodige informatie over op onze website. Al gezien?  :relaxed:

Dank je Imke.

Ik sta voor de keuze traploze naafversnelling( meteen zo'n 400euri duurder dan de vaak standaard 7-8 naafversnelling), of de speciaal voor ebikes ontwikkelde 5 versnellingsnaaf. Beiden kunnen de kracht van een sterke middenmotor(>50nm) beter aan.

Over de voor-en nadelen van deze vijfversnellingsnaaf(wel goedkoper) vind ik nog weinig ervaringen. Er zijn wel de claims van de fabrikant.

Reageer