Consumentenbond.nl

NS keuzedag

• 15 mei 2020
  • 6 reacties
  • 528 Bekeken

De NS kent een abonnement voor 7 keuzedagen. Die kaartjes moet je per twee maanden gebruiken. Als je een kaartje niet voor de vervaldatum besteedt, dan vervalt die en ben je een deel van je geld kwijt. Op zichzelf al uiterst laakbaar. Heeft de CB daar ooit al eens over aan de bel getrokken? Zou wel moeten.

In coronatijd vervallen voor heel wat abonnees de keuzekaarten omdat je niet mag, niet durft of niet wilt reizen. Mijn vrouw vroeg hoe het zat en pas na enige mails over en weer kreeg ze een vouchercode. Die moet worden ingezet voor 31 december van dit jaar. Alsof het reizen de komende maanden met 40% stoelen eenvoudiger wordt. Voor het verval van de volgende keuzedag moet ze opnieuw gaan mailen en bedelen om een volgende vouchercode. Ik heb ook keuzekaarten en verzamel nu moed om te bedelen om een vouchercode. Ik begrijp niet waarom de NS die keuzedagen niet automatisch en ruimhartiger compenseert. Wie niets aanvraagt, krijgt geen voucher of geld terug. Dat is roof. Kan de CB hier wat mee? Heb jij vergelijkbare ervaringen? 

Groet, Marko

6 reacties

Badge +8

Dank voor het signaal, @MarkoOtten. Ik geef het hier intern door. Misschien ook interessant om dit eens te melden bij Reizigersvereniging Rover

Reputatie 1
Badge

Heb deze ervaring zelf gehad met een aanbieding (via goedkoop-treinkaartje.nl) In de eerste instantie konden zij niets vertellen, omdat NS de situatie nog aankeek. Later werd bekend gemaakt dat alle acties dit jaar geldig zijn tot en met 31 december 2020.

Denk dat het voor NS ook even schakelen en aankijken is in deze periode. Toch niet netjes dat je er als consument/klant achteraan moet zitten. Is voor zo’n grote organisatie ook niet handig, want het aantal vragen zal wel door het dak schieten tegenwoordig.

Wij hebben ook deze ervaring met de NS verder dan sorry komen ze niet. We hebben twee abonnementen voor totaal €236. Over 2020 is dat geld in de zaken van de NS terecht gekomen!

Waarom niet een, gedeeltelijke, compensatie over het nieuwe abonnement? NEE ze verhogen de kosten en beperken de reismogelijkheden!!!!

Reputatie 1
Badge

Zelf ook abonnementhouder. Van de servicedesk van Goedkoop-treinkaartje doorgekregen dat je de enige mogelijkheid is om het abonnement om te zetten naar een flexbasis. Met deze vorm betaal je enkel voor gebruikte ritten en betaal je niet het vaste tarief.

Badge

Eerst werd ook door NS geadviseerd níet te reizen. Daardoor couponcodes gekregen, geldig t/m 31-12 2020. In het najaar verplichte sluiting winkels en restaurants. Veel sprinters hebben geen toilet. Wij (beiden 79 jaar) konden dus niet in een sprinter noch in restaurants naar het toilet en op de terugreis in een sprinter evenmin: een hele Keuzedag niet naar een toilet kunnen.... Daarom NS verzocht om overheveling van onze  betaalde! 6 keuzedagen (3×2) naar 2021. Zo gauw de restaurants weer open zijn kunnen we onze Keuzedagen dan gebruiken, stelden we NS voor. Dat kost NS niets. Maar NS weigert overheveling. Of restitutie. Nu zijn wij onze betaalde Keuzedagen daardoor kwijt. 

Wij vinden deze handelwijze van NS zeer onrechtvaardig, men hanteert geen menselijke maat.

Ik wil even reageren op het feit keuzedagen en niet opgenomen voor de "verloop datum".

Nu moet ik zeggen dat ik daar ook last van heb. In 2020 en nu ook weer is rijzen sterk afgeraden door het OMT en dus overgenomen door de minister president Mark Rutte en minister Hugo de Jonge.

De NS heeft nu besloten sinds een paar maanden dat elke keuzedag twaalfmaanden geldig blijven vanaf moment van uitgave. Maar dan zit ik nog steeds met keuzedagen van 2020 die ik niet heb opgenomen, die ben ik dus kwijt. De verandering vind ik op zich al een verbetering maar id denk er hart over na op de keuze dagen stop te zetten.

Reageer