nieuws

Onduidelijke prijzen vakantiehuisjes: deel je ervaring

Onduidelijke prijzen vakantiehuisjes: deel je ervaring
Badge +8
  • Moderator
  • 2044 reacties

Door corona kiezen veel consumenten dit jaar voor een vakantie in eigen land. Als je liever een huisje huurt dan dat je op de camping staat, kun je tegen onverwachte extra kosten aanlopen.

Veel aanbieders van vakantiehuisjes hanteren onduidelijke prijzen, waardoor de huisjes duurder blijken dan verwacht. Dat blijkt uit ons onderzoek. Door bijkomende kosten te verstoppen, betalen klanten veel meer dan de lage prijs waarmee ze zijn gelokt. Lees hier meer over in ons nieuwsbericht.

Heb je ook wel eens te maken gehad met bijkomende kosten voor je vakantiehuisje? Praat mee!

10 reacties

Reputatie 7
Badge +6

Ze beloven beterschap ……..Waar heb ik dat eerder gehoord ?  Wordt het  niet eens tijd , dat de overheid zelf eens wat vaker wetovertreders waarschuwt en zo nodig vervolgt in plaats van te wachten op iemand die aangifte doet of ze er in ieder geval op aanspreekt als eerste stap ?  Is ook oneerlijk ten opzichte van verhuurders die zich wel aan de regels houden . Raar dat die kennelijk geen actie hebben ondernomen . 

Ik heb een soortgelijke negatieve ervaring. We zoeken een vakantiehuisje op een vakantiepark en vinden iets voor een bepaalde prijs, namelijk 257 euro. We gaan verder om te reserveren en krijgen een bevestiging; plots blijkt dat de accommodatie niet meer beschikbaar is voor die periode en die prijs, maar wel voor een flink hoger bedrag te weten 388 euro. Dat heeft niets met verborgen kosten te maken, gewoon: ‘alleen nog beschikbaar voor hogere prijs'. Als je dan de reservering toch maar wilt afmaken en naar het betaalscherm gaat, verschijnt een nog weer hoger bedrag van 443 euro. Enige reden: is niet meer beschikbaar voor de eerder opgegeven prijs. Ik heb de organisator hierover benaderd, en ze snappen niet hoe het kan. Daarom heb ik schermafdrukken gestuurd, maar daar zijn ze nu al een tijdje op aan het studeren. Op mijn kritische toon reageren ze kribbig, zeker als ik woorden gebruik als misleiding. Ik vind het echt heel fout wat hier gebeurt!

Reputatie 1
Badge

Ik begrijp niet waarom de ACM geen boete kan opleggen voor dit soort bewuste overtredingen van de wet. Als consument moet je door het volledige boekingsproces lopen om achter de juiste prijs te komen. Vergelijken wordt daardoor erg omslachtig en tijdrovend. Neem b.v. Landal. Aanbieding huisje v.a. € 219. Doorklikken, maar aanbod slechts op 1 datum beschikbaar tegen deze prijs,  Uiteraard alle andere datums flink duurder. Vervolgens kan je voor 29,95 kiezen voor een een paar opties b.v. rustige ligging…? en ga je dan verder, dan komt er nog toeristenbelasting, bedlinnen en de exorbitant hoge reserveringskosten bij. Bij Roompot zitten de reserveringskosten in de prijs, waardoor je veel moeite moet doen om de 2 vergelijkbaar te krijgen. Nogmaals ACM doe waarvoor je betaald wordt.

Reputatie 7
Badge +6

Heeft denk ik te maken met de bezuinigingen in het verleden en lobbywerk van het bedrijfsleven . De diverse waakhonden kunnen bijna niks door gebrek aan mankracht , geld en door beperkende regeltjes  . Politieke keuzes die ten koste gaan van consumenten. 

Nou zoals de consumentenbond zélf al aangaf voor de NVWA, geldt dit alles ceteris paribus voor álle toezichthoudende organen: 20 jaar lang de VVD en de neo-liberale agenda dat ‘de markt alles oplost’, laat zien dat dat duidelijk niet waar is. Met dit soort zaken als gevolg: Bedrijven die straffeloos wetten overtreden, eigen regels verzinnen en de consument/burger die in de kou staat.

Dus naast allerlei andere oproepen: Als je dit soort zaken prima vindt, blijft dan vooral VVD, CDA of D'66 stemmen, (en verwacht overigens van PVV/FVD achtige clubs niet veel meer heil: die hebben hele andere prioriteiten, en hun sponsors zitten in dezelfde hoek als de VVD). In het andere geval wordt het wellicht tijd om in je stemgedrag te laten meetellen welke partijen vóór stevig toezicht zijn.

Reputatie 7
Badge +6

Tja , ik probeer de politiek er zo veel mogelijk buiten te laten . Toch roerend met je eens , @Ronaldvr . Al degenen die ach en wee roepen over dit beleid en de vele andere andere misstanden  en toch weer op deze partijen hebben gestemd , veroorzaken dit zelf . Ik smacht naar een regering die de belangen van de mensen op de eerste plaats zet . 

Reputatie 1
Badge +1

Mijn ervaringen zijn iets genuanceerder. Ja, de prijs bestaat soms niet alleen uit de prijs die bij een huisje staat, maar ik kijk meestal ook eerst verder op de site wat ze vertellen over reserveringskosten, al dan niet verplichte schoonmaakkosten en al dan niet verplicht linnengoed. Allemaal dingen waarvan je met een beetje gezond verstand kunt bedenken dat die mogelijk van toepassing zijn. Als je die dingen tevoren hebt uitgezocht weet je waar je aan toe bent. 
En met die wetenschap en werkwijze ben ik tot nu toe nog geen verrassingen tegengekomen. 

Bemiddelaar/ verhuurder Micazu,  een last minute aanbieding in Friesland geadverteerd voor €465,- p/w kale huur, blijkt de eerst beschikbare week bij reservering een prijs van €821,- p/w kaal te zijn.

Komt niet in de buurt van de geadverteerde prijs, wat is de zin van een dergelijke actie, wrevel genereren?

Reputatie 7
Badge +4

er stond vast ‘vanaf 465’, en dat heet in de volksmond gewoon marketing

Last minute en dan vanaf? Dat zou betekenen dat er meerdere opties zijn in hoog- midden-laagseizoen, dan wordt het begrip “Last minute” wel erg opgerekt. Zelfs voor marketing begrippen. 

Reageer