Consumentenbond.nl

Op vakantie in 2021? Zo beperk je de risico's

• 10 februari 2021
  • 24 reacties
  • 1339 Bekeken
Op vakantie in 2021? Zo beperk je de risico's
Badge +8
  • Moderator
  • 1946 reacties

Begint het weer te kriebelen of wacht je liever toch nog even met het boeken van een vakantie? Voor veel mensen hoort de voorpret bij het boeken van een vakantie. Maar door Covid-19 is het plannen van een reis niet meer zo zelfsprekend.

Hoe dit jaar zal verlopen weten we natuurlijk niet. Maar ga je toch een vakantie boeken? Dan wil je natuurlijk zo min mogelijk risico lopen. Wij zetten voor je op een rij waar je op kunt letten. 

Heb jij al een reis geboekt voor in 2021? Praat mee!

24 reacties

Reputatie 7
Badge +6

Wij gingen al jaren meestal met eigen auto naar Duitsland en boekten doorgaans zelf een hotel zonder boekingssite of reisbureau . We hoefden pas op de vertrekdag te betalen  . Met annuleren hadden de meesten ook zeer soepele voorwaarden waardoor een annuleringsverzekering weinig of geen nut had . Nu in deze tijd nog een extra reden om het zo te doen als we dit jaar kunnen en willen gaan . 

Reputatie 7
Badge +7

In het algemeen zal er van vakanties voor 2021 nog weinig te zeggen zijn. Nog altijd zijn er zorgen over het virus, wordt het minder of juist erger. Mag je nog wel ergens heen? En kan je nog wel terug? Hoe staat het met de quarantaine? Als je de berichten bijhoudt, gebeurt er deze maanden nog niet veel. Men houdt pas op de plaats of kijkt de kat uit de boom.

Verwacht wordt dat men evenals in 2020 veel in Nederland op vakantie zal gaan. Het aantal Nederlanders dat in de zomermaanden op vakantie ging in eigen land lag in 2020 ruim een kwart hoger dan in de zomer van 2019. Voor 2021 verwacht men eveneens een hoger aantal. Dus afname van buitenland vakanties , ook afname in geld. En wat de komst van buitenlanders naar hier betreft is men ook niet optimistisch: Tijdens de derde Nationale Toerisme Top maakt NBTC de te verwachten jaarcijfers voor toerisme in Nederland bekend. “Nederland verwacht dit jaar ruim 70 procent minder internationale bezoekers ten opzichte van vorig jaar.

Het is allemaal gissen en dus afwachten. We hopen allen wellicht dat het beter wordt, maar de problematiek blijft toenemen, nu weer de vaccinaties.

Reputatie 5
Badge +4

Goede tips, maar een vakantie boeken zie ik nog niet zitten.
Eigenlijk zijn de tips ook een beetje laat, onder normale omstandigheden hadden wij nu in januari en februari lekker van een subtropische zon genoten in Argentinië.
Met vakantie gaan is niet alleen in de Nederlandse zomer vakantie.
Voorlopig wordt het dus volgend jaar, maar boeken doen wij pas eind dit jaar en alleen als ook daar corona onder de duim is.
Drie tips neem ik in ieder geval ter harte, tickets boeken bij de luchtvaart maatschappij, en niet via vliegtickets.nl, cheaptickets en aanverwante ticketverkopers.
Ze zijn ook niet wezenlijk goedkoper.
Betalen met creditcard en vooral ook een goede reisverzekering.

Reputatie 2
Badge +2

Ik ga helemaal nergens naartoe en er kriebelt ook niets.

Reputatie 7
Badge +7

Is gezien de omstandigheden en het maar slecht oplossen van  overheden van de virusproblematiek, alsmede het niet opvolgen van wetten door bewuste reisorganisaties,wellicht het beste.

Net terug van 4 weken Aruba. Wat een zaligheid. Covid test voor de reis en na de reis. Op Aruba prima de Corona maatregelen te handhaven. Vliegen met mondkapje best vervelend maar dat hebben wij er graag voor over.

Badge

Jaarlijks gingen wij op een avontuurlijke reis en keken er echt naar uit.
Maar ik heb mij neergelegd bij het feit dat zolang deze achterlijke regels in stand worden gehouden er voor ons geen vakantie meer in zit:cry: . Ik doe niet mee aan de gekte van verplicht testen en vaccinaties.

Maar ik heb mij neergelegd bij het feit dat zolang deze achterlijke regels in stand worden gehouden er voor ons geen vakantie meer in zit:cry: . Ik doe niet mee aan de gekte van verplicht testen en vaccinaties.

U leeft in een parallel universum zonder corona crisis?

Ik heb twee keer een vakantiehuis geboekt, één voor ons tweeën en één voor 8 personen (broers en zussen), in Nederland. Beide verhuurders zegden toe de huur terug te storten als door Corona de huur niet door kan gaan of de horeca niet open is. Het vergde even wat discussie maar het lukte. Verhuurders die dat niet toezegden hebben we overgeslagen.

Badge

Schrijf ik dat? Ik ben alleen niet bereid om me te laten testen met testen die niet betrouwbaar zijn, en ik ben zeker geen proefkonijn voor een vaccinatie die nog is testfase is, waarvan de lange termijn reacties onbekend zijn. Aangezien dit blijkbaar een voorwaarde is voor een vakantie in het buitenland, kies ik liever voor mijn gezondheid ipv een vakantie.
Groet van een Wappie (ik zal je voor zijn)

Badge +1

Stel wij willen in het najaar op vakantie naar het buitenland. Zo en zo boeken we bij een reisorganisatie met ANVR en/of SGR voorwaarden. Maar welke doorlopende reisverzekering adviseren jullie? Zo en zo moet er geannuleerd kunnen worden als je zelf ziek wordt, al dan niet door Corona. En als een reisdoel ‘op slot’ gaat zal de reisorganisatie de reis annuleren. Waar waar moet je vooral op letten bij een doorlopende reisverzekering?

Alvast dank voor de tips.

Schrijf ik dat? Ik ben alleen niet bereid om me te laten testen met testen die niet betrouwbaar zijn, en ik ben zeker geen proefkonijn voor een vaccinatie die nog is testfase is, waarvan de lange termijn reacties onbekend zijn. Aangezien dit blijkbaar een voorwaarde is voor een vakantie in het buitenland, kies ik liever voor mijn gezondheid ipv een vakantie.

Ik reageerden op "gekte" wat ik las als er is toch niets aan de hand is, waar doen ze nou zo moeilijk over. Het is me na uw toelichting dan nog steeds niet duidelijk of u de maatregelen dan vervelend maar logisch vindt of toch overdreven.

Mij goed. Ben ik eerder aan de beurt. Heb je wel eens een paar weken geen reukvermogen gehad? Benzine niet van koffie kunnen onderscheiden qua reuk? Be my guest. Ik neem je vaccin graag van je over.

Wij hopen dit jaar drie keer op vakantie te gaan. Alles in Nederland (We zijn sinds 1970 niet meer naar het buitenland op vakantie geweest en hebben daar ook geen behoefte aan.)

Voor maart hebben we een midweek in een bungalowpark geboekt.
Mei en juni staan gereserveerd voor een van vorig jaar uitgestelde caravanvakantie.
In september staat een caravanvakantie met privésanitair in de boeken.

Erg bang voor besmetting zijn we niet meer. We zijn beiden al ziek geweest na besmetting met het coronavirus. Bij een tweede besmetting zou het zieketebeeld minder ernstig zijn. 

Badge

Ik reageerden op "gekte" wat ik las als er is toch niets aan de hand is, waar doen ze nou zo moeilijk over. Het is me na uw toelichting dan nog steeds niet duidelijk of u de maatregelen dan vervelend maar logisch vindt of toch overdreven.

De maatregelen vind ik heel erg vervelend, maar ook pure onzin (dus gekte). Vooral omdat je het virus niet kunt tegenhouden, aangezien het zich door de lucht verspreidt. Het is een airborn virus, en als zelfs saharazand, duizenden km door de lucht verplaatst kan worden, is het onmogelijk dat een virus, die 1000x kleiner is, uitgeroeid kan worden. Het is te vergelijken met een heftige griep, daar zetten we het land ook niet voor op slot. 
En nee, ik ontken corona niet, maar onderschat juist de griep niet. Die is net zo erg. 

Badge

Mij goed. Ben ik eerder aan de beurt. Heb je wel eens een paar weken geen reukvermogen gehad? Benzine niet van koffie kunnen onderscheiden qua reuk? Be my guest. Ik neem je vaccin graag van je over.

Ben je ervan op de hoogte dat het nog steeds in testfase zit?

Badge +8

Verzoek om de reacties hier on topic houden. Dit topic gaat over reisplannen in 2021.

Ik wil heel graag op vakantie, maar ik weet niet of ik nou iets moet boeken… Ook in verband met werk… Ik ben benieuwd hoe jullie hier naar kijken! 

Badge +1

Stel wij willen in het najaar op vakantie naar het buitenland. Zo en zo boeken we bij een reisorganisatie met ANVR en/of SGR voorwaarden. Maar welke doorlopende reisverzekering adviseren jullie? Zo en zo moet er geannuleerd kunnen worden als je zelf ziek wordt, al dan niet door Corona. En als een reisdoel ‘op slot’ gaat zal de reisorganisatie de reis annuleren. Waar waar moet je vooral op letten bij een doorlopende reisverzekering?

Alvast dank voor de tips.

Inmiddels ben ik al een stuk wijzer geworden.

Als je een reis boekt via SGR / ANVR ben je gedekt inzake er op je reisdoel een inreisverbod komt, De reis wordt geannuleerd met restitutie van de volledige som of, als je er al bent, repatriëring. 

Maar reis- en annuleringsverzekeringen maken het je moeilijk. Boek je nu een vakantie voor het najaar en geldt in het gebied nu code rood dan ga je er van uit dat dit te zijne tijd code groen wordt. Maar stel het blijft code rood of wordt weer code rood dan krijg je een discussie met je verzekering. Zij zeggen dan dat je kon weten dat er een erge situatie was en nog is. Kortom de uitslag kun je voorspellen en extra kosten ivm Corona zijn dan niet gedekt.

Er is één beperkte uitzondering en dat is de reisverzekering van de ANWB. Maar ook daar geldt: als je het kon weten . . .

Kortom tijd dat de reisbranche een formule introduceert anders krijgen ze een koekje van eigen deeg: reisbeperkingen door boekers.

@van Spa dat klinkt mij logisch in de oren. De reisbranche moet wel garanties geven want anders boekt er niemand en de verzekeraars zullen een dergelijk hoog risico nooit dekken nog afgezien van het feit dat u de bijbehorende premie ook niet wil betalen.

Reputatie 7
Badge +6

Het kriebelt momenteel nog niet bij ons  . In de huidige situatie met alle beperkingen en risico's trekt het ons niet . Als pensionado's mogen we niet mopperen omdat we eigenlijk elke dag vakantie hebben . Ik kan me voorstellen dat werkenden en mensen die midden in de stad wonen , er vaak veel meer behoefte aan hebben . Wij wonen buitenaf midden in de natuur en met een mooie grote tuin zoals regelmatige lezers denk ik wel weten .  

Reputatie 7
Badge +6

Ik vind het soms moeilijk te begrijpen dat toeristen ver weg op vakantie gaan om daar dan niet veel anders te doen dan wat ze hier in Nederland op Scheveningen ook zouden doen. De hele dag plat op het strand liggen op een handdoek of strandstoel, af en toe omwentelen, om de zoveel tijd omhoog komen voor het toilet of een drankje halen en weer terug. Het enige dat je ervaart is de andere omgevingstemperatuur en de geuren.

's Avonds flaneren langs de boulevard, ergens wat gaan eten en daarna neerploffen op een terras naar voorbijlopende mensen kijken. Manlief mag een groot glas bier, en moeders de vrouw wat glaasjes met iets gekleurd drankje erin met een stokje met een parasolletje eraan.  Ja ze hebben lokale dingen bezocht. Maar dat zijn dan alleen die toeristische attracties die ze daar naar toe hebben gebracht omdat er veel toeristen zijn, het is niet van de lokale mensen zelf. In een Grieks vissersdorp schelpen uit Taiwan kopen, dat is toch niet lokaal? 

We hebben wel tien jaar tijdens de vakanties met een camperbusje door Europa gereisd, het verst was Istanbul. Er is zoveel interessants te zien onderweg. Natuurlijk gingen we wel eens op een strandje om uit te rusten. Wat we allemaal niet gezien hebben, het graf van Erasmus, waar Paulus in Philippi de eerste voetstap van het Christendom in Europa zette, het standbeeld van Wilhelm Tell, de Meteorakloosters in Griekenland, de slinger van Gallileo Galilei, de in originele staat herbouwde markt van Warschau, het Rijn-Donau kanaal, l’Ossuaire in Verdun, het grafmonument van Generaal Patton in Luxemburg, het Orakel van Delphi. Er is zoveel interessants te zien overal, elke plek heeft zijn geschiedenis, zonde om alleen aan het strand rond te hangen.

Reputatie 7
Badge +6

Mwah , over smaak valt niet te twisten , @Jan . Zou ook niet best zijn als we allemaal hetzelfde zouden willen . Dan werd het wel heel erg druk op bepaalde plekken . Gewoon even in een heel andere omgeving zijn vinden velen al genoeg . Sommigen hebben de vele mooie plekjes van eigen land nog nooit gezien of zeer ten dele . Dagtochtjes vanuit eigen huis is dan ook een optie en scheelt kosten . En ja , of ik nou op het strand van Rhodos of Noordwijk lig , maakt me niet zo veel uit . Eerder Noordwijk bij  goed weer , want op Rhodos stond bij ons bezoek een zeer harde wind en was het onaangenaam heet . Een dagje zonder wind was echter helemaal niet te harden .   :disappointed_relieved::disappointed_relieved:

Reputatie 7
Badge +6

Helemaal waar @E.T. Wiersum , ieder z’n eigen smaak. Ik kan me ook goed voorstellen als je een heel jaar hard gewerkt hebt, dat je even plat wil kunnen gaan in den vreemde om bij te komen en dat de cultuur en historie van die plek je dan even niet boeit. Misschien gaan de mensen gewoon voor het warme klimaat ver weg wat hier niet altijd zo is :disappointed_relieved: inderdaad. Maar na een paar dagen rust ga ik wel graag op pad om de regio te zien. 

Reageer