Consumentenbond.nl

Oproep: extra kosten fietsprijzen

• 28 augustus 2017
  • 26 reacties
  • 4272 Bekeken

Reputatie 4
Badge +6
Koop je een fiets of e-bike dan kun je verrast worden door bijkomende kosten, zoals voor het rijklaar maken of afleveren. Hetzelfde geldt bij de aankoop van een scooter of caravan.

Heb jij hier ervaring mee? Meld het hier! De Consumentenbond kan hierop actie ondernemen.

26 reacties

Badge +1
Ik heb sinds ongeveer 7 jaar een e-bike. Ik heb wat van de prijs af kunnen praten, werd vriendelijk geholpen en heb geen bijkomende kosten hoeven betalen.
Reputatie 2
Badge +4
Enige negatieve bijkomstigheid bij mijn aanschaf was dat ze mijn z.g.a.n. Sparta Ion XGT(destijds topmodel) niet wilden inruilen.
Ik kreeg letterlijk te horen dat ik deze maar beter op Marktplaats kon zetten want ik kreeg 200 euro korting standaard op de nieuwprijs bij de handelaar. Heel raar want ik zag mijn oude Sparta ook bij de zelfde winkel 2e hands staan met een prijskaartje van 960 euro!?!?
"ja maar wij moeten deze fiets eerst nakijken en eventueel voorzien van nieuwe accu" was de verdediging. Bovendien is hij al 4 jaar oud"
Ik zei dat ik er nauwelijks mee had gereden en dat er een nieuwe motor in zat.
Nee, daar kijkt de handel niet naar, 4 jaar is 4 jaar ook al heeft hij 4 jaar in de verpakking op zonder gestaan met 0-kilometer dan nog zal de prijs niet hoger liggen dan een paar honderd euro.
Gelukkig heb ik er een oude vriend voor 500 euro zeer gelukkig mee gemaakt want hij kon er maar geen vinden met die uitzonderlijk grote framemaat en heel toevallig was die van mij te koop.
Opgelost.
3 jaar geleden 2 stuks e-bike"s gekocht. Kreeg een goede prijs voor mijn oude fiets terug.Moest voor de nieuw fietsen de catalogus prijs betalen en geen bijkomende kosten en kreeg een kinderzitje
en een fietstas cadeau.
Dus zo kan het ook.
Heb on mei 2017 2 stella e-bikes gecht, geen afleveringskosten, gratis bezorgd en voor service en onderhoud hoef ik maar te bellen en wordt dit bij mij thuis uitgevoerd, ben zeer tevreden en heb er veel plezier van.
Reputatie 4
Badge +6
Bedankt voor alle overwegend positieve reacties tot zover!
Ik heb in maart 2017 een e-bike gekocht en moest 12,50 verwijderingsbijdrage erbij betalen en de fietsenwinkel had er voor 9,50 een snelbinder (? beetje vreemd dat die er niet standaard op zat) op gezet. Vond het allemaal wel wat krenterig als je een fiets van 3700 euro koopt.
Wel kreeg ik net voordat ik de winkel verliet er nog een insteekslot bij.
Reputatie 4
Badge +6
Beste L Visser, dank voor het delen! Was die 'verwijderingsbijdrage' optioneel? zo nee dan zou dat bedrag mijns inziens in de prijs opgenomen kunnen worden. En inderdaad, voor dat bedrag mogen de snelbinders er best al op zitten 🙂
Het is vreemd dat als je via de website een prijslijst opvraagt de fietsfabrikanten die niet sturen. Hebben ze niet zeggen ze dan. Ze willen wel allemaal bellen en weten wat je wil.
Ik oriënteer me graag via een prijslijst en vindt verborgen prijzen beetje gek.
Lastig.
Reputatie 7
Badge +5
@Gebruiker1548018746 Ze willen je spreken om een duurdere te kunnen verkopen.
je zou zo slim kunnen zijn dat je ziet dat een goedkopere op een prijslijst voldoet aan de eisen die je hebt en dan kunnen ze je niet meer overhalen om een duurdere te verkopen.
Dat klopt ook, maar ik vind de verborgen kosten niet juist. Meer prijs hier, meer prijs daar.
Ze zouden lijsten moeten hebben met basis fiets en wat er op zit en dan mogen ze best een lijst hebben met meerprijzen, maar dan zie je al waar het over gaat. op de website's van de verschillende fabrikanten moet je goed kijken. niemand heeft een overzichtelijke prijslijst.
Een enkele is duidelijker. Tot nu, één van de negen.
Reputatie 7
Badge +5
Welke is diegene die wel duidelijker is? @Gebruiker1548018746
Misschien hebben anderen hier ervaring mee en kunnen je dan vertellen hoe de service daar is.
Is diegene er ook één met een goede prijs/kwaliteit verhouding?
Voor ik met namen en rugnummers ga strooien, wil ik eerst wat meer info verzamelen.
Het is vreemd dat als je via de website een prijslijst opvraagt de fietsfabrikanten die niet sturen. Hebben ze niet zeggen ze dan. Ze willen wel allemaal bellen en weten wat je wil.
Ik oriënteer me graag via een prijslijst en vindt verborgen prijzen beetje gek.
Lastig.

Ik vind het niet zo vreemd want u kunt geen fiets kopen bij een fabrikant, daarvoor moet u naar de detailhandel en die bepalen hun eigen prijzen.
Beste A. Deen. U raakt voor een gedeelte het probleem. Met verkoopsprijzen betalen we wellicht ietwat de zelfde prijzen. Nu worden wat minder mondigen mensen wellicht bij de handel wat overbluft. Weet je alle prijzen van te voren kun je bedenken waar je heen wil. Meerprijs hier, meerprijs daar. Het is niet netjes. Bij de Albert Heijn of de Jumbo of andere kun je van te voren weten wat de prijzen zijn en aan de kassa om korting vragen. Dat doe je niet en zou bij de rijwielhandel ook niet hoeven.
Ik oriënteer me verder.
@Gebruiker1548018746
Maar u weet toch dat het gewoon verboden is dat fabrikanten de prijs bepalen? Dat moet iedere retail zelf doen en niemand, en al helemaal de fabrikant, mag die prijzen op elkaar afstemmen. U hoort dus eigenlijk overal een andere prijs te betalen.
Er had wellicht moeten staan geadviseerde verkoopprijzen. That's it.
Ik heb zojuist de offerte voor mijn nieuwe Ebike nog eens goed bekeken en de desbetreffende winkel rekent €75 voor het rijklaar maken van mijn fiets. Ik schik hier nogal van. Zou ik de winkel hier nog op aanspreken?
Reputatie 7
Badge +5
@MevrouwKroon Welk merk heb je waar besteld? In een webwinkel of een fysieke winkel?
@Bert Een Tern GSD S10 en het is een fysieke winkel.
Reputatie 7
Badge +5
@MevrouwKroon Dan zou ik eens kijken naar het totaalplaatje en het eindbedrag.
Er kan een offerte op verschillende manieren tot stand komen.
Een all-in prijs, waar je niet weet, wat je voor welk deel betaald en een gespecificeerde offerte waar je alle onderdelen apart ziet.

Vergelijk het eindbedrag met andere leveranciers en kijk of dit overeenkomt.
Op internet zouden prijzen lager kunnen zijn, maar dan heb je niet de extra service van een fysieke winkel waar je zo binnen kunt lopen voor vragen, advies en directe service.
@Bert Bedankt voor je reactie, een aantal andere dealers, tevens ook fysieke winkels, zijn met de fiets al goedkoper en rekenen geen losse rijklaar maak kosten. Daarom vind ik dit een beetje lastig nu ik dit zo terug zie op de offerte.
Reputatie 7
Badge +5
Dan is het één van de duurdere winkels van fietsen. @MevrouwKroon
Als de service van deze winkel juist heel goed is, hangt daar meestal wel een hoger prijskaartje aan.

Er zijn ook goedkopere leveranciers die later ieder ding wat je maar wilt een prijskaartje hangen.
Dit is ook altijd goed om uit te zoeken, soms is goedkoop uiteindelijk duurkoop.
Reputatie 3
Badge +3
De meeste A-merk fietsfabrikanten hebben de prijzen gewoon online vermeld bij de modellen. Zie batavus, sparta, gazelle, Union, Cortina, Trek, Giant etc etc

Alleen de harde verkopers en B-merken vermelde de prijzen vaak niet bijvoorbeeld; Stella, Amslod etc etc.
Bij deze laatste merken lijkt de korting vaak hoog, maar in werkelijkheid zijn alle kosten vaak verdisconteerd in de prijs en is de prijs vaak hoger dan een vergelijkbare fiets van een A-merk. Laat ook de laatste fietstesten zien.

Mijn advies, neem de tijd en vergelijk de prijs onder aan de streek en kies de fiets bij je gebruik past.
Badge
Koop je een fiets of e-bike dan kun je verrast worden door bijkomende kosten, zoals voor het rijklaar maken of afleveren. Hetzelfde geldt bij de aankoop van een scooter of caravan.

Heb jij hier ervaring mee? Meld het hier! De Consumentenbond kan hierop actie ondernemen.

Wat betreft bijkomende kosten kan de CB ook bij zichzelf te rade gaan.
Bij het ebikecollectief van de CB is een efiets alleen te bestellen als je ook kiest voor een los servicepakket erbij. De maandprijs van zo'n fiets wordt zo altijd minimaal 10 euro hoger. Dit zit m.i. op het randje van eerlijk adverteren, terwijl juist de CB hier het goede (of eigenlijk het beste) voorbeeld zou moeten geven. Namelijk: de maandprijzen inclusief het (niet-optionele) 'Kompleet servicepakket' weergeven, met de optionele keuze om dit uit te breiden naar 'Ontzorgd servicepakket'.

Reputatie 7
Badge +7
Beste @R. Duijnisveld,

Scherp opgemerkt! Graag licht ik dit toe. Aangezien het hier om een lease product gaat, is het automatisch een ''full-service pakket''. Dit is altijd het geval bij lease producten, en het gaat hier gelukkig ook niet om verborgen prijzen. Je kunt bij het leasen ook zelf aangeven in hoeverre je ontzorgd wil worden.

Indien dit servicepakket niet bij het lease product zou zitten, zou het automatisch een financieringsproduct worden, waarbij we een fiets verkopen. Met andere woorden: dan wordt het een lening. Daarbij krijg je ook weer te maken met BKR-registratie. Nu is dat met het leasen van een e-bike niet het geval.

Ik hoop zo het e.e.a. opgehelderd te hebben voor je.

Groet,
Monique

Reageer