Consumentenbond.nl

Oproep: jouw ervaring met SnappCar

Reputatie 3
Badge +4
Via SnappCar huur je een auto van een andere consument bij jou in de buurt. De huurprijs is meestal laag en altijd inclusief een all-risk verzekering. Wat zijn jouw ervaringen met SnappCar? Lees ook onze eigen ervaring met SnappCar in onze review.

25 reacties

Badge
Update na wat aandringen bij Snappcar wat nu echt het issue was achter de afwijzing blijkt dat de rijbewijs afgewezen werd door hun. Zij dachten in eerste instantie dat mijn Rijbewijs bij de RDW als vermist of niet geldig aangemerkt stond. Echter ik met RDW gebeld en die zegt niks mis mee.

Echter na een week krijg ik opeens mail van Snappcar dat mijn rijbewijs verlopen is. Maar die data hoef je niet zelf in te vullen dat scannen ze vanaf je rijbewijs. Dus ik inloggen, blijkt dat voor de geldigheidsdatum mijn geboortedatum is gescand in plaats van de "geldig tot" datum op het rijbewijs. Komt waarschijnlijk omdat het scannen niet lukte en via support mijn rijbewijs handmatig is ingevoerd.

Dus ik opnieuw mijn rijbewijs geüpload en opnieuw lukte scannen niet maar dit keer heeft support rijbewijs wel goed ingevoerd en nu lijkt mijn account geverifieerd.

Alleen raar dat ze de eerste keer niet gewoon al eerder melden dat de rijbewijs verificatie niet lukt, want die had ik al een week eerder ingevoerd gekregen dan dat ik de betalingsverificatie deed. Dus waarom ze pas rijbewijs gaan checken als de betalingsverificatie gedaan wordt is me een raadsel. Daardoor wordt je op verkeerde been gezet en denk je dat het aan iets anders ligt.

Dus voor mij lijkt het nu opgelost, alleen het proces is wel nodeloos complex en foutgevoelig.
Helaas mag ik niet mee doen...
Leek ons wel handig zo'n SnappCar voor als één auto even niet volstaat. Loop vast op de idiote eis dat de bankrekening niet gezamenlijk mag zijn. Wat zegt u; is het dan alleen voor singles of zo? Half Nederland heeft een gezamenlijke rekening. Met ze gebeld en ze doen alsof ik de eerste en enige ben met dit probleem. Onvermurwbaar. En wereldvreemd. Alsof ik hiervoor een aparte rekening ga openen.
Badge
Yasmina schreef:

En werd daarna mijn account zonder enige kennisgeving geblokkeerd.

Precies dat is ook een probleem, je hebt geen idee wat er mis gaat en dan opeens is er iets geblokkeerd. Ze kunnen leuke automatische processen hebben, maar ze hebben geen idee hoe ze iets moeten afhandelen wanneer iets niet in hun automatisch procesje past. Snappcar is niet betrouwbaar genoeg om mee te werken. Tuurlijk werkt het als alles goed gaat, maar dat is bij de gratie van de hoop dat alles goed blijft gaan, maar met zo'n organisatie ga ik niet meer in zee.
Badge
Nou ik kan de ervaring van Mohammed delen. Het is een totaal niet transparante verificatie die ze doen en je hebt geen idee wat er verkeerd gaat. In mijn geval lijkt alles in eerste instantie goed te gaan, ik kan profiel aanmaken, ik kan inloggen, rijbewijs verifiëren was wat lastig, maar is uiteindelijk gelukt met hun support. Dan de betalingsverificatie, ok prima doorgestuurd naar de bank via iDeal, inloggen, betaling gelukt. Terug naar snappcar en mag direct niet meer inloggen. Geen idee waarom, je wachtwoord reset opvragen heeft ook geen zin, je krijgt geen mail meer.
Dan maar weer support, krijg ja na enkele dagen pas antwoord dat je account gewoon afgekeurd is. Kunnen ze dat niet gewoon gelijk melden ipv je account blokkeren en in het ongewisse laten?
En dan de melding die support doet "Uit de uitkomsten is gebleken dat jij niet voldoet aan de eisen die wij aan onze gebruikers stellen."

En verder doen ze er geen mededelingen over. Voor zover ik weet val ik niet in een risicoprofiel, betaal al netjes 20 jaar mijn hypotheek, geen betalingsachterstanden, geen schadeverleden, geen verzekeringsissues. Prima bovengemiddelde baan. Profielnaam, rijbewijs en gekoppelde rekening staan allemaal op dezelfde naam en adres. Dus je hebt geen idee wat er mis is. En in de mail van support krijg je het gevoel dat ze je een fraudeur vinden maar zonder te zeggen waarom. Ik heb nog nooit in mijn leven gefraudeerd en nu ook niet.
Ik snap best dat ze controles doen, maar dit was een volautomatische beslissing van een computer waar geen mens tussenkomt en je krijgt niet te horen wat er fout gaat. Dit is typisch Kafka.
Mogelijk is het op basis van postcode of zo, maar dan waarom weigeren ze niet gewoon gelijk al voordat je rijbewijs en betalingsverificatie doet? Dat is natuurlijk veel te transparant dat het dan aan je adres ligt. Dus snappcar is echt af te raden.

Met vriendelijke groeten,
Johan
Badge
Er werd schade aan mijn auto gereden en schade verricht aan mijn interieur. Snappcar kon het niet oplossen via de kanalen die zij hadden en gaven mij de opdracht de schade zelf te laten herstellen en bevestigde per mail dat zij de kosten zouden dekken. Dit kostte mij in 2250 euro.

1500 voor blikschade en 650 voor nieuwe bekleding.

Toen ik de declaratie indiende trokken zij het voorstel in. Eerst doordat ze de administratie niet op orde hadden en toen daarna bleek dat Diederik (de casemanager) de toezegging niet had gezien en ik deze wederom na stuurde ontving ik wel een excuus mail dat het slordig is verlopen bij hen echter ze de kosten enkel zouden dekken tot aan het eigen risico voor de blikschade (van te voren was dit niet vermeld en ze hadden tussentijds de voorwaarden veranderd omdat hun verzekeraar (allianz) niet meer wilde samenwerken vanwege de hoge aantal schadeclaims)

En het intereur dat zou hij overwegen. Dat was toegezegd maar niet gebruikelijk. En kwam daar dus op terug.

inmiddels 5 maanden een heleboel mails gestuurd etcv en nog geen vergoeding ontvangen!

Verder werd mijn auto gestolen... heel veel moeite zelf moeten doen om een vervangende auto te krijgen. Helemaal naar Oosterbroek (1,5 h reizen) om mijn auto weer terug te halen toen deze gevonden werd. En volledig kapot gereden.

En werd daarna mijn account zonder enige kennisgeving geblokkeerd. Terwijl de account van degene die de schades hebben gereden nog actief zijn.

Aldus pas op voor Snappcars mafia achtige praktijken!

Helaas maar het is de grauwe realiteit van hetgeen zij claimen een mooie deeleconomie te willen neerzetten. Ze komen hun eigen afspraken niet eens na...

Yasmina
Reputatie 6
Badge +5
Hoe ben je gedupeerd door Snappcar?
Badge
Ben jij ook wel eens gedupeerd geraakt door Snappcar?
Reputatie 2
Hallo Mo24 en Peter,

Is Snappcar het bedrijf dat een week of 3 á 4 terug in een reportage voorkwam van Tros Opgelicht? Hierin werd duidelijk dat eea administratief niet goed was geregeld. Waardoor er vreemde dingen mogelijk waren.

Als dat zo is lijkt het erop dat agv een over reactie Mo24 hier nu slachtoffer van is.
Reputatie 3
Badge +4
Hoi Mo24,

Ik heb je een contactpersoon bij Snappcar gemaild. Bij hem kun je evt navraag doen.

Groet, Peter
Hoi Mo24,

Ik zal navraag doen bij Snappcar. Ik post de reactie hier of laat ze zelf hier reageren.

Groet, Peter
Ik heb 1x gebeld en een aantal x gemaild met snappcar . Echter ben ik er niet wijzer van geworden .We huren een aantal x op jaarbasis via snappcar .

Het is erg vervelend dat ik val onder een risicogroep . De reden hiervan blijft onduidelijk Spuculeren en nogmaals speculeren .

In de mail verwijzen ze naar strenge filters die Snappcar toepast . Toen ik hier specifiek naar vroeg kreeg ik geen reactie helaas.
Reputatie 4
Badge +5
Ik ben nu wel heel benieuwd @Mo24 waarom je ineens geweigerd wordt! Zou het zijn omdat je je rijbewijs hebt gewijzigd en Snappcar daardoor denkt dat je pas onlangs je rijbewijs hebt gehaald? Heb je toevallig gebeld of gemaild om naar de achterliggende reden te vragen, en zo ja, wil je die met ons delen?

Groeten
Wendy
Vanmiddag kreeg ik het volgende bericht.
Goedemiddag Mohamed,
Helaas is er uit checks gebleken dat jouw profiel een verhoogd risico heeft. Om een betrouwbare community te kunnen creëren kunnen wij helaas niet iedereen toelaten. Ons laatste doel is natuurlijk om mensen zonder kwade bedoelingen en met een goed rij-, verzekerings- en betalingsverleden niet toe te laten tot onze gebruikersgroep, maar helaas zal dit af en toe gebeuren met de strenge filters die SnappCar toepast.
We kunnen je helaas niet meer toelaten tot het platform.
Excuses voor het ongemak!

Ik begrijp niet wat ik verkeerd heb gedaan . Een aantal x gehuurd zonder klachten. Afspraken netjes nagekomen . Communicatie met de verhuurders gingen perfect. Kortom, geen klachten of bijzonderheden .

Het moment dat ik mijn telefoonnummer en rijbewijs wil wijzigen val ik automatisch onder een verhoogd risico groep . Dit is absurd voor woorden en voel onrecht.

Ook ik volg het nieuws en begrijp dat de platform voorwaarden moet stellen .

Ik heb gelukkig nooit schade aangericht aan de gehuurde auto's . Betalingsverkeer sprak voor zich . Betalingen moet vooraf gedaan worden.

Erg teleurgesteld dat er op deze manier met klanten wordt omgegaan .
Snappcar claimt op hun site nog steeds dat zij 30-50% goedkoper zijn dan reguliere verhuurbedrijven. Dat is niet (meer) zo.
Het bedrijf gaat zelf steeds meer op een regulier verhuurbedrijf lijken. Vorige week kreeg ik bericht van Snappcar dat het eigen risico met 1000 euro wordt verhoogd naar 1750 euro per schadegeval en dat het 19,95 per dag gaat kosten om dit te verlagen naar 250 euro. Waarschijnlijk om tegemoet te komen aan de wens van verhuurders om niet achteraf met schadekosten te blijven zitten. Op zich begrijpelijk maar de huurkosten bij Snappcar zijn de afgelopen jaren echter opgelopen en niet altijd even doorzichtig. In 2017 betaalde ik meer voor dezelfde auto in 2016 van dezelfde verhuurder voor dezelfde dagprijs maar voor minder dagen en km's. (Meerdagenkorting werd foutief berekend en er werd op de extra gereden km's ook nog een 15% Snappcarfee geïnd, heldesk altijd heel vriendelijk maar gaf nooit antwoord op mijn vraag om verklaring). Nu is er dan ook de 5 euro buitenlanddekking per dag bijgekomen en geldt de meerdagenkorting niet meer voor alle auto's (is blijkbaar verhuurderafhankelijk gemaakt).
Het idee van auto delen is sympathiek maar het lijkt net als Airbnb vooral een verdienmodel te zijn geworden. Als je een goede auto wil huren tegen een aantrekkelijke prijs en voorwaarden kan het lonen om je niet te snel door Snappcar's claim te laten verleiden. Deze zomer had ik een prima deal bij een reguliere autodealer.
SnappCar en vergelijkbare deeleconomie bedrijven als bijv Mywheels hebben zelf inderdaad nog 'aanvullende huurvoorwaarden'. Bij mijn weten sluiten die geen land als bijv Frankrijk uit. Kijk bij 'de groene papieren' verzekering welke landen wel worden uitgesloten. Dat zij overwegend landen heel ver van Nederland...
Jack Thiesen schreef:

Runner, wat bedoel je met '...de polis van de eigenaar'? SnappCar misschien? Let wel SnappCar zelf als bedrijf is 'een platform' met andere woorden brengen 'vraag (huurder) en aanbod (verhuurder) bij elkaar, zijn in juridische zin geen partij bij de overeenkomst tussen huurder en verhuurder! Er is slechts sprake van een overeenkomst tussen huurder en Allianz als schade verzekeraar gedurende de huurperiode van de auto verhuurder. Stel dus primair je vraag aan Allianz als het gaat om de vraag wat de extra dekking inhoud.

Hi Jack,

Bedankt voor je reactie. Als ik het heb over de polis van de eigenaar refereer ik aan de volgende tekst op hun website

Verzekering tijdens de boeking
Tijdens de boeking is de auto verzekerd via SnappCar. Deze gaat als het ware als een extra laagje over de reguliere verzekering van de eigenaar heen.

Ik zal idd naar Allianz moeten gaan tenzij iemand hier al een antwoord op de vraag kan geven.

De polisvoorwaarden van Allianz (op de snappcar website) hebben het niet over specifieke uitsluitingen in het buitenland, dus dan ga ik ervan uit dat ik met deze verzekering in Frankrijk verzekered ben.

MVG
Runner, wat bedoel je met '...de polis van de eigenaar'? SnappCar misschien? Let wel SnappCar zelf als bedrijf is 'een platform' met andere woorden brengen 'vraag (huurder) en aanbod (verhuurder) bij elkaar, zijn in juridische zin geen partij bij de overeenkomst tussen huurder en verhuurder! Er is slechts sprake van een overeenkomst tussen huurder en Allianz als schade verzekeraar gedurende de huurperiode van de auto verhuurder. Stel dus primair je vraag aan Allianz als het gaat om de vraag wat de extra dekking inhoud.
Beste allemaal,

Kan iemand mij vertellen wat de “buitenland” dekking a 5 EUR per dag precies extra dekt ? Zowel de polis van de eigenaar, als van Allianz (verzekeringspartner snappcar) geven aan dat de dekking geldig is in de landen op de groene kaart (waaronder Frankrijk). Bovendien staan er ook geen uitsluitingen op.

Zelfs de traditionele verhuurbedrijven (Herz, Avis etc) die normaal staan de springen om allerlei supplementen te verkopen doen niet moeilijk als je de auto meeneemt naar Frankrijk.

Alvast bedankt voor de reactie(s)
Beste Ronaldvr,

Ook ik heb uitstekende ervaringen met SnappCar en ben erg geporteerd concept deeleconomie. Edoch, gelet op mijn negatieve ervaringen met diverse huurders met als laatste achterblijven met een Restschade van zo'n € 1.500,00 waardoor mijn hele voordeel verhuur auto via SnappCar teniet is gegaan maakt dat ik daarmee dus noodgedwongen ben gestopt. Dat is ook andere verhuurders overkomen. Dat zal steeds vaker gebeuren en zolang er geen waarborgfonds is voor dit soort onverzekerbare risico's voor verhuurders komt er een moment dat de deeleconomie inzake verhuur privé auto's consumenten "aan zijn eigen succes ten onder gaat"
Reputatie 7
In China zijn ze ondertussen behoorlijk op weg met het systeem waarin iedere burger een persoonlijke civiele score heeft en misschien is dat wel het ideale systeem om toe te passen in combinatie met de sharing economie. Het kost je iedere vorm van privacy maar je kunt je boormachine wel met een goed gevoel uitlenen?
Wij hebben uitstekende arvaringen met SnappCar als het gaat om huren van auto's. Nooit problemen, alleen inderdaad wel afhankelijk van de ouderdom van de auto eentje die geen stuur bekrachtiging of airco heeft oid.: maar je huurt voor dit bedrag natuurlijk ook niet een spiksplinternieuwe huurauto.

Maar inderdaad zoals met meer zaken in de deeleconomie, ben je wel afhankelijk van de 'kwaliteit' van de mensen met wie je te maken krijgt. Aan beide zijden kunnen minder plezierige mensen voorkomen denk ik: SnappCar heeft ook een waarderingssyteem voor huurders zowel als verhuurders. maar dat gaat natuurlijk pas na een aantal keren huren of verhuren goed werken...
Beste Peter Kulche, uw voorval is niet vergelijkbaar met mijn voorval. Ik verhuur(de) om die reden juist alleen mijn auto via SnappCar in de hoop dat te allen tijde direkte schade aan mijn auto veroorzaakt door huurder gedekt zou zijn. dat blijkt dus niet het geval te zijn. De schade aan mijn koppelingsplaat was dusdanig groot dat verder rijden op korte termijn tot 'langs de weg komen te staan' zou leiden zoals bij uw auto is gebeurd.
Nee, ik was niet op de hoogte dat zoiets zou gebeuren, dan 'zou ik er dan niet aan begonnen zijn'. In het begin, vanaf 2012 dat dergelijke initiatieven als deeleconomie aangaande 'delen van jouw auto' begonnen met ondermeer SnappCar en dergelijke, waren de huurders 'mensen die met zorg met jouw spullen omgingen'. De laatste jaren is die markt enorm gegroeid zowel qua aanbod verhuur en ook qua huurders. Het 'type huurder' is mijns steeds meer 'het soort wat u en ik' niet onze eigen privé bezit willen meegeven omdat de kans dat ze er slordig mee omgaan veel groter is geworden. Vandaag kreeg ik van MyWheels de gewijzigde verzekeringsvoorwaarden ingaande per 1 juli 2018. Daarin wordt schade ontstaan aan uw auto door onoordeelkundig gebruik van uw auto door huurder zelf uitgesloten! Als een huurder van een auto bij een commercieel autoverhuurbedrijf de auto vernield door onoordeelkundig gebruik, wat denkt u? dat een huurder 'daarmee wegkomt' zonder de gehele schade te betalen?!
Reputatie 7
@Jack Thiesen U beschrijft nu precies mijn grootste angst. Je leent je auto uit, krijgt hem kapot terug en je draait zelf op voor de schade. Was u van te voren op de hoogte dat dit zo zou kunnen gaan?
Reputatie 3
Badge +4
Dag Jack,

Ik snap je frustratie / boosheid. Ik heb een jaar geleden mijn eigen auto ook een keer uitgeleend aan een vriendin. Ze belde me na een paar uur op: ze stond langs de weg en vertlede dat dat de koppeling van mijn auto het had begeven. Ik reageerde aanvankelijk ook boos "wat heb je er dan mee gedaan?" Later begreep van verschillende garagisten dat het gewoon een slijtage probleem is en dat slechte behandeling zeker van invloed is op de slijtage maar wel pas op de lange termijn. Niet in 1 of 2 dagen. Slijtage kan optreden na 10.000 km of pas na 100.000. Er is volgens de garages die ik sprak geen peil op te trekken.

Reageer