OV-Chipkaart - iedere 5 jaar nieuwe kaart 7,50 euro

• 10 June 2014
  • 50 reacties
  • 10398 Bekeken

Vandaag ontving ik een brief van OV-Chipkaart dat ik voor € 7,50 een nieuwe kaart moet kopen omdat mijn huidige binnenkort verloopt. Telefonisch vertelde een medewerkerster dat de OV-Chipkaart iedere vijf jaar vervangen moet worden omdat de werking van de chip niet langer gegarandeerd kan worden en de persoonlijke gegevens moeten worden bijgewerkt. Dat laatste is natuurlijk prima op een andere manier te ondervangen, maar goed.

Het is natuurlijk geen groot bedrag, maar het idee dat je € 1,50 per jaar moet betalen om met het Openbaar Vervoer te kunnen reizen (papieren kaartjes worden per 1 juli afgeschaft) stuit me tegen de borst.

Hoe kijken anderen hier tegenaan?

50 reacties

Reputatie 3
Badge +4
Even los van de discussie is er momenteel wel een aanbieding om je ov-chip voor twee euro aan te schaffen (in plaats van €7,50). Gelijk voor mezelf en de kids gedaan. Want ik vind het ook zo belachelijk dat je eerst €7,50 moet uitgeven om korting voor kinderen te krijgen.

Hier een link naar de aanbieding (geldig tot eind juli):

http://www.ns.nl/reizigers/ovchipkaart/campagnes/ov-chipkaart-actie.html

Let op: bestaande producten kunnen niet worden overgezet!
Ik ben het helemaal met je eens dat dit een raar iets is. Vroeger had je voor abonnementen de papieren stamkaart, daar zou je de OV-Chipkaart mee kunnen vergelijken. Voor die papieren stamkaart betaalde je echter niets. Nu wordt er overgegaan op nieuwe technologie die alles makkelijker zou moeten maken, maar ondertussen moet je daar wel voor gaan betalen.

En ook al is het geen groot bedrag, € 1,50 per jaar betalen zonder dat je ook nog maar ÉÉn voet in het OV hebt gezet vind ik belachelijk.

Het is niet alleen dat de kaart iedere 5 jaar vervangen moet worden maar het is ook zo dat iemand die nooit met het openbaar vervoer reist en om de een of andere reden het toch een keer wil doen ook zo'n kaart moet aanschaffen dat betekend dus de prijs van de reis + 7,50 euro, dat word dan toch een dure reis om een keertje de auto te laten staan. Ik vind dit eigenlijk toch wel belachelijk.

Nee, voor de mensen die slechts sporadisch met de trein reizen is er de eenmalige chipkaart, die kost 1 euro: http://www.ns.nl/reizigers/ovchipkaart/kaartkeuze/eenmalige-chipkaart.html
Waarom wordt dit dan geaccepteerd? Niemand die er echt moeilijk over doet, behalve een paar gebruikers...
Het kost geld en het is ook kennelijk niet duurzaam. Opvallend dat de politiek hier verder geen vragen over stelt....
Het is een belachelijk idee dat zoveel OV-reizigers om de vijf jaar hun kaart moeten vervangen alsof het een zeer gewaardeerd identiteitskaart is. Zelf moet ik hem ook in juli vervangen, terwijl ik nauwelijks reis met het OV.
Beste Pascal tis relatief, de auto moet zelfs ieder jaar op voor de APK en voor een veelvoud van 7,50 Euro, denk ? Ze de vervanging van de OV kaart als een 5 jaarlijkse APK. Je kunt ook gaan fietsen, zonder APK !
Het is niet alleen dat de kaart iedere 5 jaar vervangen moet worden maar het is ook zo dat iemand die nooit met het openbaar vervoer reist en om de een of andere reden het toch een keer wil doen ook zo'n kaart moet aanschaffen dat betekend dus de prijs van de reis + 7,50 euro, dat word dan toch een dure reis om een keertje de auto te laten staan. Ik vind dit eigenlijk toch wel belachelijk.
Alle reacties lezend valt het me op dat er gereageerd wordt op het betalen van € 7.50 voor een OV-kaart. Eigenlijk moet hier niet zo over "gemekkerd" worden. Als ik mijn auto een dag niet gebruik kost het toch € 2.50 wegenbelasting en € 1.50 verzekering per dag. Dus ik ben zonder het gebruik toch heel wat euro's kwijt. Bij het vakantie vieren in het buitenland betaal ik gewoon wegenbelasting in Nederland maar wel tol in het buitenland. Ja ............ hier hoor je niemand over zeuren. Zie de bijdrage gewoon als een tegemoetkoming in de "overheadkosten" van het openbaar vervoer. Als er trein-, tram- of buslijnen worden geschrapt wordt er ineens behoorlijk geageerd. Missschien is het ook te zien als een bijdrage in het op peil houden van diverse lijnen. Naar mijn idee is het een te klein bedrag om er zoveel aandacht aan te besteden
Wat ook denk wel handig is om te weten: de instaptarieven voor als je je ov chipkaart wilt gebruiken voor het reizen met de ns.

Om te kunnen reizen bij ns moet je minimaal het instaptarief van € 20,- hebben staan

Er zijn echter weer uitzonderingen voor diverse ns abonnementen deze zijn te vinden op http:///www.ns.nl/reizigers/ovchipkaart/opladen--activeren/index.html.

Voor basis instaptarieven voor alle ov : https://www.ov-chipkaart.nl/reizen/tarieven/instapenbasistarief
je kunt via ns.nl ook E-tickets uitprinten dan betaal je alleen van a naar b.
Gelukkig kun je in ieder geval wel je saldo over laten zetten: NS ovchipkaart vragen

Bij een abonnement (bijvoorbeeld een kortingskaart) zijn er geen extra kosten voor vervanging.

Maar ik kan me voorstellen dat als iemand maar sporadisch reist dat 7,50 veel is.

Hoewel je vroeger natuurlijk had dat er strippenkaarten waren die beperkt geldig waren. Dan betaalde je voor een volle kaart maar na een bepaalde tijd kon je de kaart weggooien ook als je maar 1x met het OV gereist hebt.

Het instaptarief zou afgeschaft moeten worden zodat je alleen per KM betaald. Als de poortjes operationeel zijn kun je bijvoorbeeld op Amsterdam CS dan niet naar de borden met reisinfo kijken zonder uit te checken. Want die staan buiten de poortjes. Dan betaal je opnieuw opstarttarief (plus dat je niet direct weer in kunt checken).

Ook moet het gewoon mogelijk zijn om je reis te onderbreken zonder extra kosten. Dus als je van Den Helder naar Maastricht reist dat je zonder extra kosten een tussenstop kune maken in Utrecht. Zolang de poortjes niet operationeel zijn kan dit (gewoon niet uitchecken op Utrecht).
In het meldpunt treinkaartjes komen ook veel reacties binnen zoals onderstaande:

"Zelf heb ik een NS Altijd Vrij abonnement, bevalt prima. Echter gaan we ook wel eens met het gezin weg en moeten hierdoor nu ineens 3 ov-chipkaarten kopen waarop ook nog eens per stuk 20 euro instaptarief moet staan. Dat is dus al (met aanschaf) 3x 27,50 = 82,50 en dan hebben we nog geen meter gereisd. ...En het is geen optie om steeds een eenmalige chipkaart te kopen want daar zit 1 euro toeslag op en kan bovendien niet gebruikt worden met samenreiskorting."

Voor een heel gezin kan het dus best een groot bedrag zijn. Wat vinden jullie daarvan?
Reputatie 2
Badge +2
Ik reis regelmatig met de trein, Logisch want ik heb geen auto (nooit gehad overigens) . Ik heb wel gemerkt dat het tegenwoordig zinvol is om goed op de hoogte te blijven van al die veranderingen. Vast staat voor mij dat er wat de OV-kaart er nog heel veel moet gebeuren voordat alles uiteindelijk naar tevredenheid werkt.

Zo stond ik van de week toch even (als oud-NSer) voor een probleem. Normaal gesproken kocht ik een e-ticket met korting om in aanmerking te komen voor samnereiskorting. Blijkt sinds kort het niet meer mogelijk om e-tickets te kopen met korting. Ook daarvoor heb je dan nu een aparte ov-kaart nodig die je eerst weer moet activeren opm te reizen met korting

Herman.
Ondertussen heeft de NS-directeur Timo Huges in de Telegraaf ook aangegeven dat het betaalsysteem voor de ov-chipkaart 'niet meer van deze tijd is':

Vooraf geld op je OV-chipkaart laden als je met kleinkinderen naar een dierentuin of pretpark wilt reizen is niet meer van deze tijd. Van te voren ben je dan al veel geld kwijt. Ik snap het wel. De chipkaart is vanuit het systeem bedacht , maar het reizen met de trein kan toegankelijker.

Badge
Voor een bankpas moet je ook betalen en daar hoor je niemand over.
Ik vind de ov-chipkaart helemaal niks. Je moet al betalen voor alleen de kaart, wat voor incidentele reizigers een heel bedrag is. Dan kan ook nog maar 1 persoon de kaart gebruiken. Bij de strippenkaart betaalde je alleen de rit en kon je ook 1 kaart met meer personen gebruiken! Gezellig met het gezin een dagje uit is een hele onderneming geworden. Vooral omdat in bus betalen duurder is dan met chipkaart. Ook niet eerlijk!
Mijn vrouw heeft onlangs haar kaart verloren. Betaalde zelfs 11 euro voor een nieuwe kaart!!!! (gaar dan wel weer iets langer mee, maar toch.
Na 5 jaar moet je een nieuwe anonieme OV-chipkaart kopen en jezelf bekend maken voordat je je saldo van je oude kaart kan terugkrijgen. Bovendien moet je daar ook €2,50 voor betalen voor de administratiekosten. Als je heel slim bent probeer je de ov-chipckaart op te gebruiken tot jeeen negatief saldo over houd.. Is wel even plannen.

Anonieme OV-chipkaart Ga naar een balie van een OV-bedrijf. Vul dan uw naam, adres, postcode, woonplaats en geboortedatum in op het formulier dat u van de baliemedewerker ontvangt. Lever het formulier in bij de baliemedewerker. Deze controleert uw legitimatiebewijs (Nederlands paspoort, rijbewijs of ID-kaart) en vult daarna het kaartnummer van uw OV-chipkaart in op het formulier. Vervolgens krijgt u het saldo tot € 30 uitgekeerd. U betaalt € 2,50 administratiekosten.
Vervaldatum chipkaart absurd Beste reizigers en ov-chipkaarthouders! Ik heb Translink Systems BV, beheerder en maker van de OV-chipkaart in Nederland, het volgende voorgelegd: I k heb het bedrijf gevraagd of ze bereid zijn om bij het verlopen van mijn persoonlijke OV-chipkaart, kosteloos een nieuwe toe te zenden. Het is naar mijn mening absurd om een nieuwe te moeten aanschaffen. Wij als consumenten hebben niet gevraagd om een vervaldatum. We zouden hier dus ook niet mee akkoord moeten zijn. Ik laat u hun reactie binnenkort weten. Gaan Translink en de OV-bedrijven de gestelde prijs voor het aanschaffen van een OV-chipkaart handhaven, dan stap ik naar de rechter en roep ik landelijk op tot een boycott.
Ik ben helemaal klaar met die OV-chipkaart. Gisteren heeft mijn zoon een boete gekregen omdat hij met mijn kaart heeft gereisd. Dat wordt zo wel heel makkelijk prijsschieten. 39,95. En er was voor de rit dus gewoon betaald. Ik baal er vreselijk van. Ik heb drie jonge kinderen, en echt geen tijd om me bezig te houden met het 'management' om al deze kaarten altijd netjes opgeladen te hebben. Daarnaast zijn mijn kinderen niet altijd even netjes op hun spullen, dus er is er geregeld 1 kwijt of kapot. Tel uit.

Mijn zoon (ik) ben zo slechter af dan iemand die zwart rijdt (want die had niet ook de rit al betaald). Daar baal ik van.

Niemand heeft mij gevraagd of ik die kaart wil. Ik zie werkelijk niet welk probleem deze chipkaart oplost. Er zitten beperkingen aan het gebruik die er alleen maar voor zijn bedoeld om je geld uit je zak te kloppen. Waarom kun je niet gewoon met meerdere mensen op een kaart? Wat een onzin.
Reputatie 2
Badge +2
Waarom neem je voor de kinderen geen anonieme kaart. Die kun je ook automatisch opladen en iedereen kan er op reizen. Dat heeft wel een nadeel. Iedereen moet je dan wel letterlijk nemen, want bij verlies of diefstal kan iedereen er inderdaad mee reizen. In dat geval het saldo zo laag mogelijk houden. Ik gebruik voor mijn kleinkinderen die boven de 11 jaar zijn ook een anonieme kaart en dat werkt perfect.

In het algemeen moet er wel nog een heleboel veranderen dat ben ik met iedereen volkomen eens.
Waarschuwing voor abonnementhouders van de NS. Je wordt niet gewaarschuwt dat je ov-chipkaart vervalt. Daar kom je vanzelf achter als je probeert in te checken op het station. Zowel de klantenservice van de NS als de klantenservice van de OV-chipkaart ontkennen elke verantwoordelijkheid en zeggen dat de ander mij had moeten waarschuwen en een nieuwe kaart had moeten opsturen. Ik heb via de site van OV-chipkaart een nieuwe kaart moeten aanvragen voor 7.50. En ik heb een doorlopend abonnement bij de NS! De geldigheidsdatum staat rechtsonder op de kaart. Schrijf die datum in je agenda als je ongestoord wilt kunnen reizen!
Antwoord Translink Systems BV, beheerder en maker van de OV-chipkaart in Nederland:

Op 20-12-2014 heeft u ons een e-mail gestuurd. Daarin u waarom de kaart een vervaldatum heeft en als wij kosteloos een kaart kunnen opsturen.Ik vind het vervelend dat u niet voldoende hierover bent geinformeerd. De levensduur van vijf jaar van de kaart is bepaald aan de hand van de verwachte thermische, elektrische en mechanische 'houdbaarheid' van het materiaal waarvan de kaart is gemaakt, in combinatie met normaal gebruik van de kaart. Onder normaal gebruik verstaan we zorgvuldig gebruik zoals met iedere (bank)pas. De nieuwe pas word niet kosteloos opgestuurd omdat er kosten aan verbonden zijn.Als u hem via de website vernieuwd kost het €7,50 en per formulier €10.50 omdat het verwerken van het formulier zorgt voor extra handelingen,zoals het invoeren van uw gegevens in onze systemen.Om deze reden is gekozen voor een verwerkingsbijdrage van €3. Ik vertrouw erop dat u hiermee voldoende informatie heeft. Heeft u nog aanvullende vragen, neem dan gerust contact met ons op. Wij zijn bereikbaar op werkdagen van 7.00 tot 21.30 uur, op zaterdag en zondag van 10.00 tot 16.00 uur op telefoonnummer 0900-0980 (€ 0,50 p.g.). Met vriendelijke groet, J H Klantenservice OV-chipkaart
Big Businees voor die OV-bedrijven,

Gemiddeld 7 miljoen OV-chipkaart houders x €7,50 = € 52.500.000

Dat is wel 53 miljoen euro per 5 jaar zonder dat er maar 1 km gereisd is.

Knappe vorm van oplichterij! 😠

Reageer