Consumentenbond.nl

Private lease of een eigen auto?

• 14 maart 2019
  • 18 reacties
  • 1656 Bekeken

Reputatie 4
Badge +6
Vraag je je wel eens af of private lease voor jou een optie is? Het is helemaal afhankelijk van je situatie. Sommige auto's zijn goedkoper om te leasen dan om te kopen. Het aantal opgebouwde schadevrije jaren en je no-claimkorting weegt mee in je keuze, maar ook hoe veel je rijdt en of je een nieuwe auto wilt of een occasion.

We hebben alle belangrijke factoren tegenover elkaar gezet en een paar voorbeeldberekeningen voor je gemaakt. Bekijk onze adviezen hier.

Wat heeft jouw voorkeur, private lease of je eigen auto? Praat mee!

18 reacties

Reputatie 7
Badge +5
Ik rijd vanaf 1997 altijd 2e hands auto's vanaf 5 jaar oud.
Van 60.000 km per jaar langzaam terug gegaan naar nu 15.000 km per jaar.
Meestal rijd ik ze dan tot weer een nieuwe distributieriem, nieuwe banden, grote beurt en onbetrouwbaar gevoel en verwachting van hoge kosten om hem weer betrouwbaar te krijgen.
Eerder grotere auto's van 200.000 km tot 400.000 km vanwege de grote afstanden en daarna steeds wat kleinere van 100.000 km tot 200.000 km.

Wel altijd gekocht bij een betrouwbare kleine garage in de buurt.
Misschien iets duurder, maar wel altijd goede service als er toch iets mee is.

Omdat ik van groter naar kleiner ben gaan rijden ben ik in de loop van de jaren niet duurder per km uitgekomen.
Ik kom in die 22 jaar gemiddeld uit op € 0,23 per km, inclusief alle mogelijke kosten die met autorijden gepaard gaan.
Reputatie 3
Badge +4
Ik heb een luxe wagen via het private lease collectief van de Consumentenbond aangeschaft voor vijf jaar en met 15.000 kilometer per jaar. Ik kan een luxere auto rijden en heb als vrouw geen omkijken naar onverwacht hoge onderhoudskosten. Gewoon elke maand €439 plus benzine. Binnen mijn contract is het toegestaan om mijn auto te verhuren via platforms zoals Snappcar. Het is even wennen, maar sinds ik dat doe, rij ik praktisch gratis. Ik verdien circa €500 door mijn auto zes tot acht dagen te verhuren per maand op dagen dat ik de auto sowieso niet nodig heb. Wel even opletten dat je genoeg 'vrije' kilometers over hebt. Win - win 🙂
Reputatie 2
Badge +3
@Ramona_merkt_op hoe kom je erbij dat je je auto mag verhuren?

Het collectief gebruikt de voorwaarden keurmerk private lease, daarin staat nadrukkelijk dat verhuur niet mag. Uitlenen wel, maar dat is iets anders dan verhuur.
Reputatie 3
Badge +4
@Ramona_merkt_op hoe kom je erbij dat je je auto mag verhuren?

Het collectief gebruikt de voorwaarden keurmerk private lease, daarin staat nadrukkelijk dat verhuur niet mag. Uitlenen wel, maar dat is iets anders dan verhuur.

Er staat in mijn contract dat het is toegestaan mits via goedgekeurde platformen. Ik
heb navraag gedaan bij de lease organisatie of Snappcar zo’n platform was en dit was zo. Wellicht is het niet altijd toegestaan, maar voor de auto die ik heb geleast is het toegestaan 😃
Reputatie 2
Badge +3
Raar verhaal.... Ik ben er toch even ingedoken, omdat het zo wel erg aantrekkelijk word:):)

Maar het ligt toch een stuk genuanceerder dan wordt voor gedaan. PAS op voor de kleine letters.

Vandaag Broekhuis lease gebeld, mag niet worden verhuurd! Privatelease.com gebeld, mag wel, maar aansprakelijkheid ligt volledig bij de leasehouder. Verzekering keert niet uit bij schade en alle schade word op de leasehouder verhaald. Om je auto te verhuren moet je volgens de verhuur platforms daarvoor eigenaar van het voertuig zijn om deze via hun te verzekeren, dat ben je als leasehouder niet....

@Ramona_merkt_op Ik vraag me dan toch af hoe je dit en bij welke leasemaatschappij je dit verzekeringstechnisch hebt kunnen dichten?
Reputatie 3
Badge +4
Wat vreemd die antwoorden want ze bieden oa dit aan: https://privatelease.snappcar.nl/

overigens sluit je als huurder en verhuurder een aparte verzekering af via snappcar. Dat de verzekering van je lease maatschappij niets vergoedt, klopt dus. Heb al een schade gehad van een huurder en alles is keurig en kosteloos via Allianz (Snappcar) afgehandeld.
Reputatie 2
Badge +3
@Ramona_merkt_op

Helder nu:) je hebt het over snapcar welke in deze ook de leasemaatschappij is.
Dat veranderd de zaak. Wel een goede optie:)

Maar goed om te weten is dit een uitzondering op de regel is. Andere maatschappijen accepteren dit doorgaans niet.
Reputatie 3
Badge +4
Ik zit bij Private Lease via het Consumentenbond collectief, daar is dit uit onderhandeld in de voorwaarden 👍🏻
Reputatie 2
Badge +3
@Ramona_merkt_op bij de genoemde maatschappij inderdaad.

Het collectief werkt met meerdere partijen, de twee door mij geraadpleegde accepteren dit dus niet.

Maar ik ga vandaag eens kijken wat voor mij de mogelijkheden zijn😀
Reputatie 3
Badge +4
Snap ik! Het is echt heel aantrekkelijk omdat een auto toch veel stil staat. Op Snappcar is ook een blog te vinden hoe de Belastingdienst ermee omgaat. Ook nuttig om te weten! Ben benieuwd hoe het verder bij je loopt 😃
Reputatie 7
Maar hoe werkt het dan als degene aan wie je de auto verhuurt schade krijgt of maakt? Bekeuringen krijgt?
Reputatie 3
Badge +4
Maar hoe werkt het dan als degene aan wie je de auto verhuurt schade krijgt of maakt? Bekeuringen krijgt?

Schade is geregeld via de verzekering die wordt afgesloten bij de boeking. Bekeuring heb ik nog nooit mee te maken gehad. In principe regel je dit met de huurder en als dit niet lukt kun je het overlaten aan Snappcar en die rekent dan €10 extra door aan de huurder als boete. Dat weet de huurder bij het accepteren van de voorwaarden, dus ik neem aan dat dit een goede stok achter de deur is.
Reputatie 2
Badge +3
Ik heb me eens goed ingelezen, maar het is wel een erg dure constructie als je maar aan de minimale verhuur vereiste voldoet.

Eigenlijk is het geen private lease, maar een deel auto.

Ook fiscaal zitten er nog haken en ogen aan, denk aan de bijtelling van eigen gebruik als je door de inkomsten wordt aangemerkt als ondernemer en de fiscale afrekening over de huuropbrengsten.

Als je kijkt naar bijvoorbeeld het lease aanbod bij Volkswagen, Opel, ANWB of Skoda, dan zijn deze een stuk voordeliger als je een zuivere lease auto zoekt.
Reputatie 3
Badge +4
Als je op het aanbod van hierboven doelt, klopt dat inderdaad: niet aantrekkelijk.

Zelf rij ik momenteel ‘gratis’ 😇
Reputatie 6
Badge +4

Zelf rij ik momenteel ‘gratis’ 😇

dat is dus de vraag, dat lijkt nu wel zo, maar hoe zit dat fiscaal zoals consuhil aangeeft?
Reputatie 3
Badge +4

Zelf rij ik momenteel ‘gratis’ 😇dat is dus de vraag, dat lijkt nu wel zo, maar hoe zit dat fiscaal zoals consuhil aangeeft?

Ik hou dit aan: Blog belasting
Reputatie 6
Badge +4
en snappcar wordt dan dus niet gezien als commercieel bedrijf. goed geregeld!
Reputatie 2
Badge +3
Dit ligt toch iets genuanceerder. Staat ook nadrukkelijk in de kleine letters bij snapcar dat zij geen taxrule met de fiscus hebben en dat de (fiscale) wetgeving leidend is. Met andere woorden, regeling omtrent ondernemer zijn en inkomsten box I zijn leidend.

Wanneer je door de fiscus niet wordt aangemerkt als ondernemer kan het aantrekkelijk zijn, al dien je ook volgens snapcar je inkomsten wel op te geven.

Dus het is voor een ieder een persoonlijke afweging en je kan niet per definitie zeggen dat je niets te maken hebt met de fiscus.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/werk_en_inkomen/interneteconomie/auto-met-anderen-delen/een-auto-verhuren/autoverhuur-tegen-vergoeding-hoger-dan-kosten

Zie bovenstaande link.

Reageer