probleem met accu's tomos elite

• 3 August 2014
  • 25 reacties
  • 5468 Bekeken

Zijn er mensen die ook problemen hebben met de accu,s van tomos elite? Dure batterijen en zonder deze batterijpacks ter waarde van 700 euro per stuk zal de escooter niet ver meer rjjden. Er zitten er twee in en ik ben op zoek naar mensen die ervaring met de 45km variant hebben. Ik kan niet terugvinden dat er al eens onderzoek naar de accu,s van de elektrische scooters gedaan is. Reacties zijn uitermate welkom!

25 reacties

het zijn gewoon hele slechte accus mijn vrouw is nu aan haar derde accu toe in 4 jaar. en ik lees veel soortgelijke berichten.het zijn probleemscooters onze is bij juezz in amsterdam gekocht en daar hebben ze niet meer in de verkoop.en ze konden hem ook niet meer maken.dus zeiden ze we leggen het probleem bij tomos neer, en naar een week of twee belde ze dat de accu vervangen moest worden. alweer. maar volgens mij is het gewoon onkunde.en die hele tomos schijnt ook niet meer te bestaan voor electrice scooters.wij gaan dit niet doen en gaan op zoek om dit op een of andere manier aan te pakken.want het is niet normaal om elk jaar een accu van 700 euro te kopen die zogenaamd 5 jaar mee gaat.
we hebben in 2014 daar een zaak van gemaakt tegen de leverancier en verloren. We hadden moeten laten uitzoeken wat de reden was waarom de accus niet functioneerden. Uiteindelijk heeft onze rechtsbijstandverzekering ons een bedrag vergoed maar dat haalde bij lange na niet de schade die ik geleden heb.

De ANWB kan de accus onderzoeken en die kosten kunnen worden vergoed als u een rechtsbijstandverzekering hebt.

Daarmee kunt u een zaak beginnen als u een goed rapport heeft. Probleem is dat Tomos aangeeft dat als ze in de winter op stal staan dat de batterijen dan niet ontladen en daarom in kwaliteit achteruit gaan. In de praktijk komt het erop neer dat het gewoon een slecht product is. Tomos zit overigens in Ede. Ik ben er zelfs langs geweest maar zij willen geen direct contact hebben met de klant. Het probleem doet zich overigens alleen voor bij de 45 km variant en niet bij de 25 km variant omdat er van de batterijen minder vermogen gevraagd wordt. Als je de batterij/accu openmaakt dan zitten er een hele batterije groene oplaadbare penlites in die in de praktijk dus vervangen zouden moeten kunnen worden. Ik heb uiteindelijk de hele handel meegegeven aan iemand die verstand heeft van elektrische systemen en die zag het nog als een klusbrommer. Een goede waarschuwing voor ieder die een Tomos Elite wil kopen, Begin daar niet aan want je koopt een slecht product en men geeft geen service!
bedankt voor het antwoord. maar je hebt het helemaal mis want mijn vrouw heeft de 25 kilometer uitvoering. en die heeft precies dezelfde problemen.hij heeft ook in de winter elke dag gereden.en is ook elke dag bij thuiskomst meteen opgeladen.de eerste accu was stuk binnen de garantieperiode en werd vergoed op de tweede accu krijg je geen garantie meer.en deze accu is nu 1 jaar en 3 maanden oud en weer stuk zegt tomos.jammer dan, dan koopt u toch gewoon een nieuwe voor 700 euro.je kan beter op een benzinescooter gaan rijden want dan ben je veel goedkoper uit.ja, van je fouten moet je leren.maar ik wil er wat aan doen.als ik genoeg mensen met deze problemen bij elkaar kan krijgen kunnen we waarschijnlijk de accufabrikant wel aanpakken.maar het is natuurlijk een oosteuropees product.en bewijs dan maar dat jij het goed behandeld.maar niet geschoten is altijd mis.m.v.gr. bertus.
mocht ik hierin wat kunnen betekenen al was het maar om hierover informatie te geven mocht er een zaak komen dan hoor ik het graag.

Ik denk ook dat Tomos het probleem wel kent want toen ik in de werkplaats was stonden er meerdere accu's. Ik denk daarom dat veel leveranciers de scooters ook niet meer willen verkopen. Mooie scooter, veel belovend maar uiteraard niet aangeschaft om alleen maar naar te kijken nietwaar. Ik vraag mij overigens af of er veel van verkocht zijn want op twee andere mensen na heeft niemand op mijn vragen gereageerd vgr LW
ik heb het net op klachtenkompas van de consumentenbond gezet en hoop dat er reacties op komen.als ik de scooter terug heb zal ik de accu door de anwb laten keuren.dus eerst dat maar afwachten.
Dank voor jullie berichten, ik zal alsnog op zoek gaan naar een scoot met verbrandjngsmotor.
Ook wij hebben problemen met een accu van de Tomos E-lite. Tweedehands gekocht (mei 2015), er zaten 2 accu's bij en een daarvan deed het niet. De scooterzaak heeft hem opgestuurd naar de fabriek in Ede en wij kregen hem na een week keurig thuisbezorgd. Accu was uit de 'slaapstand' gehaald.

2e accu eenmaal gebruikt, daarna weer opgeladen, maar hoewel hij aangeeft (groen lampje van de accuoplader) dat hij vol is doet hij helemaal niets. Wij gaan weer contact opnemen met de verkoper, omdat we de scooter hebben gekocht met 2 accu's. We zijn benieuwd.

Iemand een oplossing voor dit probleem met de 'slaapstand' ?
Als voormalig werknemer van Tomos, rijd ik al 4 jaar en bijna 20.000 km probleemloos met de Tomos Elite.

De "de slaapstand" schakelt in wanneer 1 of meerdere cellen onder een kritische waarde komen. dit om te zorgen dat de accu niet stuk gaat. De accu kan weer geactiveerd worden door de accu te laden kortstondig te laden buiten de accu software om, dit kunt u helaas niet zelf.

Ik denk dat veel problemen het gevolg zijn van de overgang van een zelfstandige Tomos vestiging in Nederland naar een onafhankelijk importeur, in combinatie met een zorgelijke financiele situatie van het Tomos moederbedrijf. En dit is eeuwig zonde van een in mijn ogen prachtige en kwalitatief prima scooter.
Waar kan ik dat laten doen?
Hoi. Sorry mijn Nederlands is niet zo goed, I have a 25km e lite and have had problems after 6 mos with the accu. If Juizz would have handled the issue I would have traded it in for a different scooter but they lied yes lied about the accuse and said it must only be me. After the warranty expired, the guy told me that it is common!! I am still furious because I paid 3000 euro for something that sat 6 months without a working ascu. Now we are on 2 batteries and I am not going to keep buying an accu for this price for 6 months! I am more angry at Juizz because they knew they had a faulty product but refused to tell their clients. Scootercity had them also for sale and after a few months, they sent the elites back to Tomos and told me because the battery if faulty - very very faulty. Juizz's reply to that comment - they don't know how to fix it, its a great scooter. Is there anything we can do? I sold my petrol scooter to get this headache 😞
Graag zou ik advies willen over het zadel, of deze is te openen zonder dat de accu's er in zitten.Deze heb ik er uit gehaald en iemand heeft het zadel dicht gedaan.Ik hoop op goede tips.
Ik was het domme geleuter van Tomos zat en heb de accu zelf maar aangepast zodat ik er elk willekeurige 48 volt accupack op aan kan sluiten. Nieuwsgierig? Stuur maar een berichtje
ik zit met het zelfde probleem. Ik heb 1accu open gemaakt en gemeten. De accu is goed en gaf 48 volt, maar de Electronics die op de accu zit is defect. Wat nu. Ik zou graag willen weten hoe ik hem weer kan gebruiken . Help.

Vr gr John Eekhof
Ik heb er een rechtzaak van gemaakt en verloren.

Wel heb ik de dagwaarde via de rechtsbijstand terug gekregen. Reden voor de rechter om het af te wijzen was dat zij vond dat ik onderzoek had moeten laten doen naar de staat van de batterijen en aan had moeten tonen waarom deze niet werkten. Onderzoek kon plaats vinden via de ANWB en ging 3 jaar terug ongeveer 1100 euro kosten. Een prutscooter die ik met 1600 km op de teller gloednieuw voor 75 via internet heb verkocht aan iemand die verstand had van accu's en die hem ging maken voor eigen gebruik.Voor iedereen die met zo'n prutscooter rijdt, laat het goed uitzoeken en maak er een zaak van, hoe mee reactie je hebt hoe sterker je staat.
Tomos heeft ze nooit zelf gebouwd maar gewoon geimporteerd uit Taiwan met Tomos badges erop. Bezoek de volgende site maar: www.e-moving.com.tw Helaas loop ik daar ook tegen de muur aan omdat ze mij vrolijk terug wijzen naar de importeur van Tomos, Motana. Kansloos dus. Als de accu van de e-lite werkt is het een hele fijne scooter. Ik wil NU rijden en niet 3 jaar lang zeuren en moeite doen om mijn gelijk te halen. Dat is mijn reden geweest om de accu aan te passen. pmvast@gmail.com
peter V kun je mij een bericht sturen hoe je dat gedaan heb met de accus

ik kan je helaas geen bericht sturen
Ik was het domme geleuter van Tomos zat en heb de accu zelf maar aangepast zodat ik er elk willekeurige 48 volt accupack op aan kan sluiten. Nieuwsgierig? Stuur maar een berichtje

Geplaatst door Peter V op Aug 20, 2016.
Ik ben inderdaad nieuwsgierig, want ik zit met hetzelfde probleem. Scooter heeft maar 3500km gelopen en al met 2000km begonnen de eerste problemen te komen. Volgens de dealer gaat de accu in slaapstand als hij langdurig niet gebruikt is. Hij heeft hem 3x gekalibreerd. Dit op advies van een oud medewerker van Tomos. Dit leek iets te helpen, maar inmiddels ook niet meer.Graag uw reaktie, m.v.g. Bernadette van `t Schip
Hallo Peter V.

Ik zou heel graag weten hoe je dit voor elkaar hebt gekregen met die vervangende accu.

Ik ben zelf werkzaam in de elektro maar niet in de scooterwereld. Ik heb een accu voorzien van nieuwe cellen maar volgens mij is de software mijn plan aan het tegenhouden. Het zou ideaal zijn om een andere accu te kunnen plaatsen. Als je mij jouw methode zou kunnen uitleggen dan ben ik weer een stap verder.

Groet Evert.

Ik heb deze scooter nu 4 jaar en geen problemen met de accu's. Ik heb er 2, gebruik de scooter regelmatig en laadt deze om en om op. Voordeel is dat ik deze binnenshuis kan opladen en de scooter zelf in het fietsenhok kan laten staan. Misschien door koud weer of lange tijd onbenut dat de accu problemen geeft?
reactie voor Peter V:

Peter V,

Geen idee hoe ik deze reactie bij je moet krijgen, maar je schreef dat je de tomos e-lite scooter hebt aangepast vanwege de problemen met de accu's. Ook wij hebben er twee in de schuur staan die het niet doen vanwege accu problemen. Wil je ons ook eens informeren hoe je die aanpassing voor elkaar hebt gekregen? We weten anders ook niet wat te doen....

J. V Geel

****[persoonsgegevens verwijderd ivm privacy gevoeligheid]

Hallo Peter.Mijn schoonmoeder heeft ook een tomos E-Lite waar de accu van stuk is kun je mij vertellen hoe je dit opgelost hebt.Mvg Ronald mens.
Ook bij mij hetzelfde probleem als bij de anderen. Na nog geen 900 km met de scooter te hebben gereden blijkt de accu kapot te zijn. (en niet meer leverbaar door Tomos althans volgens de leverancier). Dus waar kan ik wel een goed exemplaar krijgen, want anders is mijn scooter dus waardeloos geworden. Geen goede reclame dus voor de 'milieulobby' Graag een reactie !!
Hallo,

Het is wel duidelijk dat er zeer slechte cellen zijn gebruikt bij Tomos. De genoemde slaapstand is een onbalans in de cellen. De elektronica beveiligt de cellen voor diepte ontlading, door de spanning af te schakelen. Dit doen alle accu's wanneer ze slecht beginnen te worden. Dit heeft er mee te maken dat de cellen op zijn. Balanceren is een oplossing voor korte duur.

Wij reviseren deze accu's. Dit houdt in dat de oude accu cellen worden vervangen door nieuwe cellen. Ook kunnen we deze repareren indien de printplaat van de accu defect is. Bij interesse zie onderstaande link of kijk op onze website: *commerciële link verwijderd door de moderator*

*commerciële link verwijderd door de moderator*

Op de accu na is het na mijn idee een hele fijne scooter!

Met vriendelijke groet,

KWS Seuren

Dag @Peter V  heb ook probleem met de accu  en hoe heeft u hem omgebouwd  mvg 

Tomos heeft ze nooit zelf gebouwd maar gewoon geimporteerd uit Taiwan met Tomos badges erop. Bezoek de volgende site maar: www.e-moving.com.tw Helaas loop ik daar ook tegen de muur aan omdat ze mij vrolijk terug wijzen naar de importeur van Tomos, Motana. Kansloos dus. Als de accu van de e-lite werkt is het een hele fijne scooter. Ik wil NU rijden en niet 3 jaar lang zeuren en moeite doen om mijn gelijk te halen. Dat is mijn reden geweest om de accu aan te passen. pmvast@gmail.com

Hoi Peter ik zit te denken om zo`n Tomos aan te schaffen , ze kostten niets. Maar hoe pas jij die accu aan?

Groeten Robert

Reageer