Consumentenbond.nl

Problemen met de accu van de e-bike?

• 7 februari 2017
  • 38 reacties
  • 26212 Bekeken

Reputatie 1
Badge
  • Consumentenbond team
  • 6 reacties
De accu van de e-bike laat voortijdig het leven. Of de actieradius is veel lager dan de fabrikant belooft. Heb jij problemen (gehad) met de accu van je e-bike? Of juist niet: gaat de accu veel langer mee dan verwacht?

Voor een portrettenreeks in de Consumentengids ben ik op zoek naar drie mensen die hun ervaringen met (accu’s van) e-bikes willen delen én ook op de foto willen.Wil je meer weten over de portrettenreeks en je ervaring met me delen?

Let op: de oproep is inmiddels verlopen.
Berichten over problemen met e-bikes blijven natuurlijk welkom in dit topic.

38 reacties

Niet alleen de accu maar ook de fiets van Trek slechte ervaring mee
Hoe weet je dat je een goede accu krijgt? Zijn deze verzegeld of kun je meten of de accu optimaal is? Zijn accu,s van diverse merken fietsen onderling uit te ruilen?
Bij mij is zowel de motor en de accu vervangen. Gelukkig zat ik bij de motor nog in de garantie en bij de accu in de verlengde garantie. De kosten zijn dan ook volledig vergoed door Sparta. Maar ondanks dat, vind ik het toch wel ergl snel voor zo'n dure fiets.
Ik heb sinds enkele maanden een Gazelle Balance met een gouden accu. Zowel de display als de accu vertoonden kuren; de accu was binnen de kortste keren leeg en het klokje van de display sprong elke keer naar 0 en bleef knipperen. Heb na veel zeuren een nieuwe accu en nieuwe display gehad en nu lijken de waardes beter te kloppen en doet het klokje het ook goed. Omdat deze fiets 24-inch banden heeft was de display wel verkeerd ingesteld. Ik moest me maar niet te veel voorstellen van en druk maken over de getoonde actieradius want die kloppen alleen bij een perfecte situatie. In de praktijk komt het er op neer dat als ik met de eco-stand fiets, de laagste stand, van de door de display beloofde 136 km!! in werkelijkheid hooguit 60 km gehaald wordt, maar alleen bij minimale trapondersteuning. Ik voel me wel bekocht en vindt ook dat Gazelle heel lakoniek is in de reactie richting gebruikers. Ik fiets heel veel en wil onbekommerd met een volle accu kunnen fietsen, maar ik moet echt uitgaan van die 60 km en dat is eigenlijk te weinig waardoor het toch niet prettig voelt en ik de beschikbare kilometers altijd in de gaten moet houden.
Wij bezitten 2 Sparta ION e-bikes (voorwielaandrijving) een jaar na elkaar gekocht. De eerste heeft een 29V Li-ion accu, de tweede een 36V 522Wh type. We hebben later de verlengde garantie bijgekocht, wat een goede zet bleek.Van de eerste is de accu na zo'n 1,5 jaar vervangen. (viel onderweg plotseling uit). Bij de andere fiets is veel vervangen behalve de accu. Wat daaraan vervangen is: - de motor (defecte sensor)- interne bedrading (was achter af niet nodig; probleem was de motor sensor)- het display (mechanische bevestiging kapot)- versnelling (trapte regelmatig door)- het frame (actie fabrikant om veiligheidsreden)

Alles is onder garantie vervangen!We hebben veel plezier van deze fietsen. Geen problemen met actieradius.Jammer is dat je onderling niet de accu's kunt verwisselen.De techniek schrijdt voort; als ik opnieuw zou moeten kiezen, zijn er inmiddels wellicht betere keuzes.
Ph. Scheltema, gebr. sinds 2007:

Het is eigenlijk te gek voor woorden dat je als e-biker nu voor een accu 400-700 € betaalt en dat je met de opgegeven actieradius belazerd wordt. Volgens mijn fietsenmaker is de accu het zwakste deel van de fiets en is dat de belangrijkste reden waarom een gebruikte e-bike weinig opbrengt, eigenlijk ook bij inruil.
Wij hebben een koga miyata e bike deze fiets hebben we 3 jaar geleden gekocht ( 2 stuks)en koste ruim € 3000,-na 2,25 jaar brak het zadel door de midden, waarop koga ons liet barsten, uiteindelijk van de leverancier een nieuwe gekregen na 2,5 jaar alleen maar problemen met de accu. nu blijkt de accu te zijn overleden leverancier heeft wel overleg gehad met Koga. uit eindelijk kunnen we een nieuwe kopen, waarop wij door bemiddeling van de leverancier Oppelaar in Lisse korting kunnen krijgen, maar alsnog € 525.- moeten bij betalen. ook de andere fiets begint al dezelfde klachten te krijgen. hiervoor reed ik ook al een Koga en deze beviel prima. maar de klant onvriendelijke behandeling van Koga, heeft ons doen besluiten om nooit meer een fiets van dit merk te kopen. Ook Oppelaar in Lisse heeft ons nooit verteld over de levensduur. Nu blijkt de accu zelfs 8 maanden ouder te zijn dan de aanschaf datum van de fietsen. Bij een andere dealer hoorden we dat een coulance vergoeding van 50% normaal is i.p.v. de geboden 30% van Oppelaar. Hier kopen wij dus nooit meer iets.
Badge
Mijn vrouw en ik (70-plussers) hebben ieder de Duitse Pegasus Ravenna 8 e-bike, met de Bosch Active Line middenmotor en Bosch accu PowerPack 400 (lithium Ionen - Li-ion).

Sinds 2 jaar rijden wij tot teveredenheid met deze combinatie. Het enige dat opvalt, is het bereik van de accu's bij een volle lading: in de eco stand haalt die van mijn vrouw 185 km en die van mij slechts 135 km. Beide accu's krijgen dezelfde verzorging. Zo liggen ze bij vorst binnen in een verwarmde ruimte.

Volgende maand krijgen de e-bikes een onderhoudsbeurt. Ben benieuwd welke verklaring de rijwielhandelaar heeft.
Ik heb een Sparta Ion-L sinds februari 2009. Ik rij er, na de eerste maanden woon-werk verkeer, niet veel op, de km-stand is nu bijna 6000 km. Er zit nog steeds de oorspronkelijke, ingebouwde accu in, en die is nog prima in orde. Ik heb destijds het advies gekregen om de eerste twee of drie keer de accu (bijna) helemaal leeg te rijden en niet tussendoor te laden, daarna altijd aan de lader te houden. Dat advies heb ik gevolgd. De actieradius loopt nu een beetje terug, maar zo'n 40 km is nog altijd haalbaar. Veel meer is destijds ook niet beloofd. Ik ben dus zeer tevreden.
Reputatie 1
Badge
Mijn vrouw en ik (70-plussers) hebben ieder de Duitse Pegasus Ravenna 8 e-bike, met de Bosch Active Line middenmotor en Bosch accu PowerPack 400 (lithium Ionen - Li-ion).

Sinds 2 jaar rijden wij tot teveredenheid met deze combinatie. Het enige dat opvalt, is het bereik van de accu's bij een volle lading: in de eco stand haalt die van mijn vrouw 185 km en die van mij slechts 135 km. Beide accu's krijgen dezelfde verzorging. Zo liggen ze bij vorst binnen in een verwarmde ruimte.

Volgende maand krijgen de e-bikes een onderhoudsbeurt. Ben benieuwd welke verklaring de rijwielhandelaar heeft.

Geplaatst door J.H.A. de Wit op Feb 19, 2017.
Geachte heer de Wit, zou u wellicht aan de portrettenreeks willen meewerken? Zou u dan een mail willen sturen naar scrielaard@consumentenbond en uw woonplaats willen doorgeven i.v.m. de fotografie? Alvast hartelijk dank, Sonja Crielaard
20 mei 2015 kochten wij de "Gazelle Orange C360 Hybrid M" in een dames en een heren model. Beiden voorzien van Bosch Active motor en 400 Watt accu. Vanaf het eerste begin bleek damesmodel plm. 20 % meer actieradius dan herenmodel. Gemeten op afstanden van zo rond de 70 tot 80 km., waarbij we steeds met dezelfde ondersteuning fietsten. Accu's omgewisseld, motoren omgewisseld, nieuwe betere kettingen gemonteerd, doch probleem bleef. Onze gewichten zijn "identiek".

Weet iemand een oorzaak aan te wijzen ? Kan het alleen liggen aan de andere manier van fietsen van de heer t.o.v. de dame ? Of mogelijk nog andere oorzaken ?

Uiteindelijk na plm. 6.000 fietskilometers 1 accu van 400 Watt ingeruild voor een 500 Watt. Vanaf dat moment was bereik van het herenmodel plm. 10 % verder dan het damesmodel. En daarmee is de "ergernis" er ook niet meer omdat we toen beiden voldoende actieradius over hielden.
Wij hebben in mei 2013 2 Sparta ion RX plus fietsen gekocht.

In November 2015 ging de accu van de herenfiets kapot,na ongeveer 30 km gefietst te hebben,gaf hij de geest.En als je dan nog zo'n 10 km zonder ondersteuning naar huis moet fietsen dan is de lol er snel vanaf.

Hetzelfde gebeurde met de damesfiets,ongeveer 3 maanden later.

Wij hadden de fietsen nog maar ongeveer 2,5 jaar en dan al de accu kapot,dat verwacht je toch niet.Een nieuwe accu kost 750 Euro!!!Sparta heeft wel een coulance regeling als de accu binnen 3jaar kapot gaat krijg je 50 % vergoedt,er blijft dan nog altijd 375 Euro/fiets over die je zelf moet betalen.

We hadden gelukkig de fietsen goed verzekerd en kregen 350 Euro/accu terug dus heeft me dit nog 25 Euro gekost + de kosten van de fietsenmaker die het onderzoek heeft gedaan.

Ik had de fietsen n.l gekocht via internet bij Fietsvoordeelshop.nl en die waren niet bereid om ook maar iets te doen voor ons,dus slechte service.

Conclusie:De accu's zijn het zwakke punt bij E-bikes,hier is nog veel aan te verbeteren.

Ook de opgegeven Km voor de accu's is veel te positief.

Als ik een nieuwe E bike koop dan let ik nu zeker op de accu ,dat die gereviseerd kan worden, dat scheelt enorm in de kosten!!

Dus voor mij geen Sparta meer ,die kan niet gereviseerd worden.
Badge +1
Mijn fiets is een Sparta e-motion, ik heb hem nu bijna 10 jaar. Vrij snel liep de accu te snel leeg, die bleek niet goed en ik kreeg een nieuwe. Daarna heb ik nooit meer een probleem gehad. De accu bewaar ik aan de oplader in de keuken, die laat ik nooit helemaal leeglopen, en voor de korte afstand fiets ik zonder accu. Ik fiets meestal met de accu op stand 3 (van de 5). Ik heb toch wel de indruk dat hij zwakker is dan in het begin, maar ik blijf het een genot vinden dat ik vrij ver kom en daarbij niet zwaar hoef te trappen.
Ik heb een Giant Twist gekocht in 2009 dus 7 jaar oud de capaciteit is een stuk minder geworden nu ongeveer 35 km per accu want ik heb 2 accu's dus bij elkaar kan ik nog 70 km rijden ik rij meestal in eco stand en laad alleen op als ze bijna leeg zijn en in de winter liggen ze binnen als het vriest .
Reputatie 1
Badge
Wij hebben in mei 2013 2 Sparta ion RX plus fietsen gekocht.

In November 2015 ging de accu van de herenfiets kapot,na ongeveer 30 km gefietst te hebben,gaf hij de geest.En als je dan nog zo'n 10 km zonder ondersteuning naar huis moet fietsen dan is de lol er snel vanaf.

Hetzelfde gebeurde met de damesfiets,ongeveer 3 maanden later.

Wij hadden de fietsen nog maar ongeveer 2,5 jaar en dan al de accu kapot,dat verwacht je toch niet.Een nieuwe accu kost 750 Euro!!!Sparta heeft wel een coulance regeling als de accu binnen 3jaar kapot gaat krijg je 50 % vergoedt,er blijft dan nog altijd 375 Euro/fiets over die je zelf moet betalen.

We hadden gelukkig de fietsen goed verzekerd en kregen 350 Euro/accu terug dus heeft me dit nog 25 Euro gekost + de kosten van de fietsenmaker die het onderzoek heeft gedaan.

Ik had de fietsen n.l gekocht via internet bij Fietsvoordeelshop.nl en die waren niet bereid om ook maar iets te doen voor ons,dus slechte service.

Conclusie:De accu's zijn het zwakke punt bij E-bikes,hier is nog veel aan te verbeteren.

Ook de opgegeven Km voor de accu's is veel te positief.

Als ik een nieuwe E bike koop dan let ik nu zeker op de accu ,dat die gereviseerd kan worden, dat scheelt enorm in de kosten!!

Dus voor mij geen Sparta meer ,die kan niet gereviseerd worden.

Geplaatst door J.H.M. Willemsen op Feb 20, 2017.
Geachte heer Willemsen, Dank u wel voor uw reactie. Zou u het leuk vinden om mee te werken aan de portrettenreeks in de Consumentengids? Zo ja, zou u mij dan een mail willen sturen en daarin uw woonplaats willen vermelden? scrielaard@consumentenbond.nl. met vriendelijke groet, Sonja Crielaard
Reputatie 1
Badge
Mijn fiets is een Sparta e-motion, ik heb hem nu bijna 10 jaar. Vrij snel liep de accu te snel leeg, die bleek niet goed en ik kreeg een nieuwe. Daarna heb ik nooit meer een probleem gehad. De accu bewaar ik aan de oplader in de keuken, die laat ik nooit helemaal leeglopen, en voor de korte afstand fiets ik zonder accu. Ik fiets meestal met de accu op stand 3 (van de 5). Ik heb toch wel de indruk dat hij zwakker is dan in het begin, maar ik blijf het een genot vinden dat ik vrij ver kom en daarbij niet zwaar hoef te trappen.

Geplaatst door RinaR op Feb 20, 2017.
Geachte mevrouw. Zou u het leuk vinden om aan de portrettenreeks in de Consumentengids mee te doen? Zou u mij dan willen mailen en uw woonplaats willen doorgeven? scrielaard@consumentenbond.nl Met vriendelijke groet Sonja Crielaard
Reputatie 1
Badge

Wij bezitten 2 Sparta ION e-bikes (voorwielaandrijving) een jaar na elkaar gekocht. De eerste heeft een 29V Li-ion accu, de tweede een 36V 522Wh type. We hebben later de verlengde garantie bijgekocht, wat een goede zet bleek. Van de eerste is de accu na zo'n 1,5 jaar vervangen. (viel onderweg plotseling uit). Bij de andere fiets is veel vervangen behalve de accu. Wat daaraan vervangen is: - de motor (defecte sensor) - interne bedrading (was achter af niet nodig; probleem was de motor sensor) - het display (mechanische bevestiging kapot) - versnelling (trapte regelmatig door) - het frame (actie fabrikant om veiligheidsreden)

Alles is onder garantie vervangen! We hebben veel plezier van deze fietsen. Geen problemen met actieradius. Jammer is dat je onderling niet de accu's kunt verwisselen. De techniek schrijdt voort; als ik opnieuw zou moeten kiezen, zijn er inmiddels wellicht betere keuzes. Geplaatst door E. Scheuierman op Feb 19, 2017.

Geachte heer, mevrouw, zou u wellicht aan de portrettenreeks willen meewerken? Zou u dan een mail willen sturen naar scrielaard@consumentenbond en uw woonplaats willen doorgeven i.v.m. de fotografie? Alvast hartelijk dank, Sonja Crielaard
Reputatie 1
Badge
Ik heb sinds enkele maanden een Gazelle Balance met een gouden accu. Zowel de display als de accu vertoonden kuren; de accu was binnen de kortste keren leeg en het klokje van de display sprong elke keer naar 0 en bleef knipperen. Heb na veel zeuren een nieuwe accu en nieuwe display gehad en nu lijken de waardes beter te kloppen en doet het klokje het ook goed. Omdat deze fiets 24-inch banden heeft was de display wel verkeerd ingesteld. Ik moest me maar niet te veel voorstellen van en druk maken over de getoonde actieradius want die kloppen alleen bij een perfecte situatie. In de praktijk komt het er op neer dat als ik met de eco-stand fiets, de laagste stand, van de door de display beloofde 136 km!! in werkelijkheid hooguit 60 km gehaald wordt, maar alleen bij minimale trapondersteuning. Ik voel me wel bekocht en vindt ook dat Gazelle heel lakoniek is in de reactie richting gebruikers. Ik fiets heel veel en wil onbekommerd met een volle accu kunnen fietsen, maar ik moet echt uitgaan van die 60 km en dat is eigenlijk te weinig waardoor het toch niet prettig voelt en ik de beschikbare kilometers altijd in de gaten moet houden.

Geplaatst door Anja Post op Feb 19, 2017.
Geachte mevrouw Post, Zou u het leuk vinden im aan de portrettenreeks in de Consumentengids mee te doen? Zou u mij dan willen mailen op scrielaard@consumentenbond.nl en ook uw woonplaats vermelden i.v.m. de fotografie? Met vriendelijke groet Sonja Crielaard
Goedemorgen,wij hebben in 2015 2 E-Bikes gekocht en zijn de sleutels van 1 fiets verloren .Nu heb ik naar desbetreffend bedrijf gemaild of het mogelijk is om een nieuwe sleutel te krijgen ,maar dat gaat dus niet volgens hun .Ik moest maar een nieuwe accu kopen of een slot erin laten zetten ,wat veel zou kosten .Wat een luxe zeg .Het s een Limpurg fiets .Dit zou toch niet mogen kunnen vind ik. .Ik ben erg afhankelijk van deze fiets door mijn handicap.Groetjes Greet74
Reputatie 1
Badge
Niet alleen de accu maar ook de fiets van Trek slechte ervaring mee

Geplaatst door J.P. Nagtegaal op Feb 19, 2017.
Geachte heer, mevrouw, Zou u het leuk vinden om mee te doen aan de portrettenreeks in de Consumentengids? Zou u mij dan willen mailen op scrielaard@consumentenbond.nl en ook uw woonplaats willen vermelden i.v.m. de fotografie? met vriendelijke groet Sonja Crielaard
Heb in september 2014 sparta b3 gekocht, voor bijna €3000. In januari 2016 ging de accu al stuk. Een nieuwe gekregen en nu januari 2018 ook deze stuk. Dus in 40 maanden twee accu's die het begeven.
Op een nieuwe accu zit 2 jaar garantie, alleen niet als het vervangen wordt tijdens de garantieperiode. Dan heb je niets betaald dus ook geen garantie? Volgens bosch. Ik moet nu dus voor €689 een derde accu aanschaffen. Zal deze wel lang genoeg mee gaan? Ik krijg nu wel 2 jaar garantie. Raar? Ja.
Maar geen e-bike meer met een bosch motor.
Reputatie 4
Badge +4
E-bike Bulls Greenmover in sep 2014 aangeschaft, was toen twee jaar overjarig maar niet gebruikt. Accu degenereert vanzelf. In het begin was de actieradius ong 80 km en is langzaam gedaald naar nu minder dan 15 km.
Heb enkele weken geleden gevraagd naar de prijs van een nieuwe accu: €749 incl verzendkosten. Dat vind ik te duur.
Revisie van de accu gaat €400 kosten en de accu zal volgende week worden afgeleverd. Ben benieuwd.
Reputatie 7
Badge +4
Het probleem met de dure accu's is voor mij de voornaamste reden geweest om enkele jaren geleden toch maar voor een gewone, maar wel uitstekende fiets te kiezen.
En deze rijdt mede door de Schwalbe Supreme banden op 5,5 bar zo licht dat ze soms denken dat ik op een elektrische fiets rijd. 😃
Reputatie 5
Badge +7
Revisie van de accu gaat €400 kosten en de accu zal volgende week worden afgeleverd. Ben benieuwd.
Hallo @J.W. de Vries, is het reviseren van de accu goed verlopen? En kun je al iets zeggen over het resultaat? Ben benieuwd!
Reputatie 4
Badge +4
De gereviseerde accu kost 386, incl verzendkosten via de dealer.

Afgelopen zaterdag 7 april de gereviseerde accu opgehaald. Werk is uitgevoerd door miton.nl uit Utrecht.
Capaciteit was 12.4Ah is nu 11.6Ah geworden. Ik meen een Samsung accupack.
Battery-indicator kan afwijken, werd mij verteld. Één jaar garantie.
Gisteren de accu geladen en op de fiets gemonteerd. En nu fietsen maar en kijken hoe de accu zich gedraagt.

Ik zal de ervaringen verder delen.

Reageer