Consumentenbond.nl
Blog

Reistips, nieuws en inspiratie van Kees

Reistips, nieuws en inspiratie van Kees
Reputatie 2
Badge +3
Hoi, mijn naam is Kees Verplanke. Als reisexpert doe ik onderzoek naar alles wat met reizen en vakantie te maken heeft voor de Consumentenbond. De afgelopen jaren besteedde ik vooral aan het vinden van de leukste reisbestemmingen (dat helaas niet meer) maar nu houd ik me vooral bezig met tips voor voordelige vakanties en het behalen van je recht wanneer het eens een keertje misgaat.

Al deze informatie deel ik uiteraard graag met jou! Dus ga je op reis, wil je iets weten, of deel je graag je tips met mij? Hou dan dit topic in de gaten, of stel je vraag.

Tot snel?

(Reis)Kees

PS Op de hoogte blijven van alle updates? Klik dan hieronder op ‘Topic volgen’. Je krijgt dan een notificatie wanneer ik iets nieuws heb gedeeld.

22 reacties

Reputatie 2
Badge +3
Kvarnerbaai: oude en nieuwe geheime tip

De kust van de Kvarnerbaai in Kroatië trekt in het spoor van de Weense elite al anderhalve eeuw bezoekers Nu ga je voor de intieme kiezelstrandjes, de weelderige plantengroei, de historische stadjes en oude dorpen en gemakkelijk bereikbare eilanden. De nieuwe tip is Rijeka dat zich opmaakt voor de rol van culturele hoofdstad Europa 2020, authentiek met een rafelrandje. Meer weten over de Kvarnerbaai? Lees hier gratis het volledige artikel.
Reputatie 7
Je profielfoto is in ieder geval duidelijk. 😉

Ik kanwel tios geven maar ik denk niet dat die heel bijzonder zijn, misschien voor beginnende kampeerders (met tent' niet met caravan), beginnende stuurlui of beginnende wintersporters.
Reputatie 2
Badge +3
Die zijn er natuurlijk altijd Mevrouw Jones en ze zullen er blij mee zijn
Dat (helaas niet meer) klinkt wel heel verdrietig Kees. Waren de reis bestemmingen op?
Peter Voeten
Reputatie 2
Badge +3
Voor mij helaas wel Peter.
Jammer voor je Kees, volgens mij was je graag op pad.
Groeten ,
Peter
Reputatie 7
Geen tip, wel een anekdote. Met het behalen van recht tijdens de vakantie heb ik maar één keer te maken gehad maar dat hebben we ter plekke opgelost. Dat was in Turkije waar de politie dacht dat wij een rare invoegmanoeuvre hadden gemaakt, het was een rode auto, die hadden we destijds, maar daarvan zijn er meer. Ze pikken daar meteen je paspoort in dus je kunt geen kant meer uit, bovendien zitten ze altijd met vier man, tot de tanden bewapend, in de auto. Gelukkig kan ik me een heel klein beetje redden in het Turks, het stelt niet veel voor maar dat kleine beetje levert toch een hoop voordelen op, ze wilden een torenhoge boete opleggen (het was lunchtijd, bloedheet en er was een restaurant een de overkant), met wat woorden en gebaren uitgelegd dat er méér dan één rode auto in Turkije rijdt, gedreigd met een advocaat, dochter wat tranen eruit laten persen (ik maar zeggen: ga nou janken, schiet op) ze stond er nogal stoïcijns bij dus ik moest het zelf ook proberen, het lukte ons allebei met enige moeite, man stond met een andere agent te bakkeleien en tegelijkertijd de situatie uiit te tekenen. Ze kregen er klaarblijkelijk genoeg van, we hebben geen Lira betaald. De vrienden bij wie we logeerden waren stomverbaasd dat we dat voor elkaar hadden gekregen. Ze hebben daar meer ontzag voor het gezag dan in Nederland en ze overdonderen je gewoon, daar zijn we ongevoelig voor, in ieder geval mijn echtgenoot en ik.
Reputatie 2
Badge +3
Mooi verhaal met een goede afloop. En bruikbaar voor confrontaties met het gezag in Turkije
Reputatie 7
Het is ook altijd handig een woordenboekje, niet zo eentje met die standaard zinnen, op zak te hebben. Een cursus Turks kan geen kwaad maar daar moet je wel zin in hebben. Wij hebben dat gedaan omdat we er vrienden hebben die niet allemaal een andere taal spreken en die het ook niet lukt die te leren, het taalonderwijs daar verschilt erg met dat van hier.
Reputatie 7
Badge +5
Ik ervaar discriminatie van de Duitse politie jegens Nederlandse toeristen . Twee keer binnen een week meegemaakt dat ik als enige Nederlander in een file , die 5 km / uur te snel reed , eruit gepikt werd . Alle Duitsers voor en achter mij reden precies dezelfde snelheid , want de onderlinge afstand bleef precies gelijk . Geen enkele Duitser werd op de bon geslingerd . Alleen die ene Hollander , waaruit bleek dat ze op kenteken selecteerden. Ik kan bijna niet geloven dat dit toeval is. Zijn er meer mensen die dit ervaren hebben en komt dat ook in andere landen voor ? Overigens ben ik wel bekend met de praktijk dat men in veel landen toeristen tracht op te lichten door wisseltrucs en hogere prijzen te vragen dan ze aan landgenoten vragen. Vooral in Italie staaltjes van meegemaakt. Mijn tip is dus om in het buitenland extra op te letten om geen bon op te lopen en bestolen te worden.

Wij zijn ook meermalen in Oostenrijk en Spanje geweest . Daar nooit slechte ervaringen gehad.
Reputatie 7
@E,T, Wiersum, van Duitsland heb ik dat wel vaker gehoord maar zelf niet meegemaakt, in Joegoslavië en Bulgarije doen ze dat ook maar daar pikken ze de Duitsers eruit, karma noemt men dat.
Reputatie 7
Alleen voor beginners.
Wie eerst experimenteel wil gaan kamperen leent soms een tent, dat zijn in veel gevallen niet de laatste nieuwe tenten die je in vijf minuten opzet maar de wat oudere loodzware gevallen met heel veel stokken. Het gevolg is leedvermaak bij de overige campinggasten die meestal pas hulp aanbieden als je al bent ingestort of wanneer je op het punt staat je partner te wurgen. Zet daarom de eerste keer die tent op bij iemand in de tuin als dat mag, pak een rol beschrijfbaar plakband, of brede leukoplast, dat houdt langer, en merk alle stokken, links voor, rechts achter enzovoort. Als de tent hoog is, hang hem over het geraamte heen vóór je het onderste deel van de stok bevestigt. Zorg dat je verschillende soorten haringen bij je hebt, voor zachte grond, voor harde grond en rotsen. Trek de scheerlijnen niet te strak, anders krijg je de rits niet dicht en zorg dat je een paar stevige banden bij je hebt, mocht het gaan stormen kun je de tent misschien ergens aan vastzetten. Raak het doek niet aan als het regent, dan gaat het lekken.
Reputatie 7
Badge +5
Hotelhouders moeten fiks betalen als ze in zee gaan met een reisorganisatie . Ze hebben veel liever dat gasten zelf rechtstreeks boeken . Zeg maar gerust , dat er wurgcontracten afgesloten worden . Zowel voor de hotelhouder als voor de gasten hebben wij bij zelf boeken voordelen bemerkt , terwijl de prijzen meestal eender zijn. De hotelhouder verdient meer aan ons en geeft als tegenprestatie vaak meer service in vele vormen en een vriendelijker behandeling . Vooral aan busreizen hebben ze een hekel . In ons laatste hotel sloeg de sfeer totaal om nadat een bus arriveerde . De bediening werd slecht en elk drankje moest direct afgerekend worden . Ook misdroegen sommige busreizigers zich. We hebben dit door de jaren heen in meerdere hotels ervaren. Wie dus goede service en een goede sfeer wil , boek zelf en vraag of er tijdens je verblijf ook gasten van een busreis zijn , als je dat niet wil. Ik beweer niet dat het altijd ergernis is met bussen , maar de kans is groter omdat het ander publiek is en sommigen graag ' lollig ' willen doen. Dat zien we vaak in groepen. Ook een keer een motorclub meegemaakt die alleen een nacht kwam slapen . Nou ja , slapen ? Ze hebben de hele nacht herrie gemaakt met geschreeuw en slaande deuren........En niemand die er wat van durfde te zeggen. Geen wonder dat deze figuren vaak geweigerd worden.
Reputatie 7
Klopt @E.T. Wiersum , zoiets hebben we een keer meegemaakt in "ons" wintersporthotel, nou ja, eigenlijk is het meer een pension, we vinden dat fijner dan een groot hotel, we zijn er 21 of 22 keer geweest. De eigenaren waren voor het eerst in zee gegaan met een Nederlandse reisorganisatie, dat was een jaar of tien geleden. Toevallig kwam er net in de periode dat wij daar waren een gezelschap dat via die reisorganisatie had geboekt. Ze probeerden alles naar hun hand te zetten, de eetzaal te verbouwen omdat de tafels niet naar hun zin stonden, dat ging dus mooi niet door, ze zetten hun auto's zo belabberd neer dat niemand er meer in- of uit kon rijden. Na drie dagen zijn ze gelukkig vertrokken, met veel kabaal. Wij hebben maar één keer iets geboekt via een reisorganisatie en dat was ook een tegenvaller, daar mankeerde van alles aan het hotel (Istanbul), de airco deed het niet, het dakterras was gesloten, er was overal lekkage vanuit de badkamers en het eten was aangepast aan de gemiddelde smaak van de gemiddelde toerist maar we waren toch niet van plan in het hotel te eten, we aten iedere dag ergens anders, meestal in een lokanta, simpel maar altijd lekker. Ik heb toen nog wel iets teruggekregen van de reissom. Ik ben niet zo veeleisend maar hier mankeerde gewoon net iets te veel. Het was er wel schoon, daar viel niets op aan te merken.
Reputatie 7
Badge +5
Zo kwamen we ook een klein Duits hotel op het spoor die we de eerste keer via een reisgids boekten. Wegens de goede sfeer, lage prijs, lekker eten en leuk contact met de eigenares zijn we daar jarenlang blijven komen . Ook zij heeft de reisorganisatie snel vaarwel gezegd wegens de kosten , maar veel Nederlandse gasten bleven komen waar we velen van hebben leren kennen. We gebruikten dit hotel ten zuiden van Frankfurt ook als etappehotel en bleven dan er op de heen- en terugweg enkele dagen.
Reputatie 2
Badge +3
Staking beveiliging op Schiphol

Het beveiligingspersoneel op Schiphol heeft aangekondigd op 4 september te gaan staken, al valt nog te bezien of het er ook daadwerkelijk van komt. Heel vervelend als je vanaf Schiphol vliegt die dag. Je hebt in ieder geval recht op een vervangende vlucht of teruggave van het geld voor het ticket. Het heeft geen zin een beroep doen op de regeling compensatie bij annulering bij de luchtvaartmaatschappij, want die beroept zich, met succes, op overmacht. Je kunt wel een claim indienen bij Schiphol maar dat wordt een tijdrovende procedure met ongewisse afloop. Heb je afgelopen zomer wel een vertraging van minimaal 3 uur opgelopen, laat het er dan niet bij zitten. Check bij onze vluchtclaimservice of je recht hebt op compensatie.
Badge +2
Mijn meest vreselijke (bus) reis ooit. Ging al goed mis op de heenreis airco in bus werkte niet en met een temperatuur van rond de 30 graden in file staan in België , geen pretje Eenmaal in Frankrijk maakte de buschauffeur de fout in plaats van richting ferry Calais, richting Duinkerken te rijden.
Te laat voor geboekte ferry. Hotel zag er leuk uit en ideaal meteen aan boulevard. Vergane glorie, 3 sterren hotel?? 1 zou al veel zijn.Kamer was wat minder, van de twee eenpersoonsbedden, ontbrak er van 1 , 1 poot. Andere kamer, ligbad dat geverfd was en verf afbladderde, stop voor bad die niet paste te klein, ramen die je niet open of andere niet dicht kon krijgen. Vraag aan receptie of we de volgende dag gewekt konden, ja prima komt voor elkaar.
Eenmaal op de kamer beseften we dat we helemaal geen telefoon op kamer hadden, kwam dan iemand op kamerdeur kloppen? Nou nee.
Is al een aantal jaren geleden, maar kunnen er nog steeds om lachen. En tot mijn verbazing heeft deze bekende NL touroperator nog jaren dit hotel in z'n programma opgenomen. Dit jaar veranderd.
Ook al ga je met een georganiseerde busreis mee, bekijk de reviews van het hotel!
Reputatie 2
Badge +3
Achteraf kun je er om lachen maar als je er goed voor betaald hebt en je treft dat aan niet als je het aantreft. Inderdaad reviews kijken en gebuert het toch, een klacht indienen bij de Geschillencommissie Reizen
Reputatie 7
Ik vraag me af of je veel wijzer wordt van al die reviews op Trip Advisor, Zoover enz., vakantiegevoel is heel persoonlijk. Ik kan genieten in een klein tentje, een ander "krampeert" in een bungalowtent. Ik hoef ook geen vijf sterrenhotel, niet dat het erg is als je ontbijt op een klaptafeltje wordt binnengereden zoals o.a. in de Hermitage in Monaco, een gestreken krant erbij. Zacht gekookt eitje? € 8 extra. Ik ben wel in zulke hotels geweest maar niet voor vakantie, daar noet ik ook niet aan denken, mijn portemonnee ook niet. Nu we al een lang niet meer kamperen zijn een bed en eigen wc en desnoods alleen een wastafel zijn genoeg, als de deur maar op slot kan. Een ander klaagt steen en been als er in dat vijf sterrenhotel in New York geen hagelsag te vinden is bij het ontbijtbuffet. Omdat we meestal naar Frankrijk gaan maken we altijd gebruk van de hotels onder de vlag van Logis de France, voorwaarde is dat er een restaurant is. Er zitten pareltjes tussen. We hebben misschien wel 60 overnachtings- en verblijfadressen gehad en maar één keer was het niks. Piepkleine kamer, ramen die niet open konden omdat ze waren dichtgeverfd, een badkamer waar je nauwelijks in paste als je geen maat 36 had waar ook nog een sanibroyeur in stond die onheilspellende geluiden maakte, een loslopende dogo Argentino, uitgedroogd eten in het restaurant en één croissant en stokbrood van de vorige dag bij het ontbijt. Een jaar later stond dat hotel niet meer in de gids.
Reputatie 2
Badge +3
Schade claimen na je vakantie

Het kan gebeuren dat je vakantie zo leuk was, dat je bent vergeten dat je nog een claim in kunt dienen voor schade op vakantie bij de reisverzekering. Denk bijvoorbeeld aan verloren zonnebril, een gestolen tablet of de huisarts of de apotheek waar je geweest bent en die je zelf betaald hebt. Houd er rekening mee dat de verzekeraar de claim af kan wijzen als je niet zorgvuldig met je spullen omgesprongen bent en/of als je geen aangifte gedaan hebt. Ook wordt vaak een bedrag aan eigen risico afgetrokken van de claim. Lees hier meer over schade claimen bij je reisverzekering. Was er schade aan het huis dat je gehuurd hebt? Wellicht kun je dat bij de reisverzekering of beter nog, bij de aansprakelijkheidsverzekering claimen: lees hier wat deze verzekering dekt.
Reputatie 2
Badge +3
Je citytrip zelf boeken of bij een online-reisbureau?

Met de verkleurende blaadjes en de veel kortere dagen is het najaar onmiskenbaar in aantocht. Tijd om een citytrip te plannen en je daar op te verheugen. Je kunt natuurlijk helemaal op je eigen houtje een voordelige vlucht en een leuk hotelletje zoeken maar je kunt ook lekker makkelijk boeken bij een online-aanbieder. Waar ben je het goedkoopst uit en wat zijn je rechten?
Lees het hier.
Reputatie 7
Ik ben voor zelf regelen, misschien is het alleen het idee maar ik heb dingen graag in de hand.

Reageer