Consumentenbond.nl
Blog

Reistips, nieuws en inspiratie van Kees

Reistips, nieuws en inspiratie van Kees

Toon eerste bericht

48 reacties

Reputatie 5
Badge +7
MrsJones schreef:

Ook de polis van je ziektekostenverzekering moet je goed lezen om dubbele dekking en dus dubbele kosten te voorkomen.

Klopt! Collega Mark Drabbe opende daar vorig jaar een topic over: Medische kosten op vakantie: hoe verzeker jij je ertegen?
Reputatie 7
Even gekeken, er zijn genoeg mogelijkheden. We hadden altijd een doorlopende verzekering via de ANWB en als er iets gevaarlijks werd ondernomen kon je dat bijverzekeren. We hadden die doorlopende verzkekering ook omdat mijn echtgenoot nogal eens een eind weg moest voor kantoor, soms ging ik mee als ik vrij kon nemen, maar de afgelopen twee jaar hebben we in eigen land voortdurend vakantie gevierd op het water, een dekking voor het buitenland was niet nodig.
Reputatie 3
Badge +4
Stakingen bij Ryanair: dit zijn je rechten

Alweer een aankondiging van een staking bij Ryanair. De laatste tijd is het haast elke maand raak. Alle begrip natuurlijk voor de piloten en het cabinepersoneel die zo betere arbeidsvoorwaarden af willen dwingen! Maar wat als je vlucht ten gevolge daarvan uitvalt? En Ryanair elke verantwoordelijkheid ontkent en de telefoon niet opneemt en evenmin reageert op e-mails. Lees hier wat je rechten zijn.
Reputatie 7
Zoiets ontneemt je toch de lust om met deze maatschappij te vliegen?
Reputatie 3
Badge +4
Travelbird failliet: wat te doen?

Nadat reizigers hun geboekte hotel alleen na betaling ter plekke in konden, volgden sussende geluiden van Travelbird. Het bleek echter goed fout te zitten en inmiddels is het faillissement een feit.
Ongeveer 40 000 klanten van wie er zo'n 6000 op vakantie waren zitten met de gebakken peren.
Lees hier wat je kunt doen als gedupeerde klant.
Reputatie 3
Badge +4
Travelbird overgenomen

Inmiddels is Travelbird overgenomen door Secret Escapes. Dat verandert echter niets voor de gedupeerden. Het enige wat ze behalve de naam overnemen zijn uw klantgegevens. Als je dat niet wilt moet je je binnen twee weken hier afmelden.
Reputatie 3
Badge +4
Piemonte Best in Travel Regio Lonely Planet 2019

Elk jaar maakt Lonely Planet een top 10 van beste vakantielanden, streken en steden.
Voor 2019 is de Italiaanse regio Piemonte aan de voet van de Alpen de nummer 1 bij de vakantiestreken.

Wij wisten al een tijd dat Piemonte de moeite waard is en niet alleen omdat het de residentie is van de koning van de Italiaanse wijnen. Lees hier waarom.
Reputatie 3
Badge +4
Adieu Reisgids

Na meer dan 45 jaar is helaas het doek gevallen voor de Reisgids. Een beetje weemoedig, maar met geweldige herinneringen en gepaste trots hebben we vanochtend afscheid genomen van het leukste tijdschrift van de Consumentenbond. Uiteraard blijf je op deze plaats van harte welkom met commentaar, vragen en opmerkingen over reizen en vakantie.
Reputatie 6
Badge +5
AUW 🤕
Reputatie 3
Badge +4
Reiskees schreef:

Adieu Reisgids

Na meer dan 45 jaar is helaas het doek gevallen voor de Reisgids. Een beetje weemoedig, maar met geweldige herinneringen en gepaste trots hebben we vanochtend afscheid genomen van het leukste tijdschrift van de Consumentenbond. Uiteraard blijf je op deze plaats van harte welkom met commentaar, vragen en opmerkingen over reizen en vakantie.

Jaren op geabonneerd geweest, jammer!
Vroeger was er "Toeristiek" onafhankelijke informatie over accommodatie's en bestemmingen, gingen o.a. studenten beoordelen, bestaat die nog wel?
Reputatie 3
Badge +4
Toeristiek bestaat nog als onderdeel van Qenner en werkt , net als toen, uitsluitend voor de reisbranche. Overigens hadden wij toen wel toegang.
Badge +5
Reiskees schreef:

Adieu Reisgids

Jammer..
Reputatie 3
Badge +4
Autohuurgedoe

Autoverhuurders en met name tussenpersonen leren het maar niet. Je moet altijd op je hoede zijn want naast de huurprijs die je vooruit betaald proberen ze je nog allerlei kosten in de maag te splitsen. Dat doen ze onder andere door een hoge brandstofrekening, bestaande schade in rekening brengen en door spookafschrijvingen op je creditcard. En dan hebben we het nog niet over het gedoe om je geld terug te krijgen. Lees hier het gratis artikel met de meest voorkomende klachten en tips.
Reputatie 7
Badge +6
Ben ook op de reisgids geabbonneerd geweest. Heb er best wel wat aangehad. Probleem was dat de gemiddelde lezer de meeste besproken bestemmingen nooit bezoekt . Er stond echter ook heel veel aanvullende info in die voor reizigers belangrijk of interessant waren. Ook hier is internet een geduchte concurrent geworden lijkt me . Verder geeft de ANWB ook veel aanvullende info voor reizigers.
Reputatie 3
Badge +4
KLM geeft No Show

Als je bij KLM een retourticket hebt gekocht en je mist om wat voor reden dan ook de heenvlucht, no show in luchtvaartjargon. maar je wilt wel gebruik maken van de terugvlucht, dan moet je flink bij betalen. En dat terwijl je een retour gekocht hebt. Dat vind de Consumentbond onacceptabel en dreigt de KLM met een proces als de luchtvaartmaatschappij dat niet wijzigt. KLM weigert dit maar wil wel in gesprek met de Consumentenbond. Lees hier hoe het zit.
Reputatie 3
Badge +4
Reisrisico's: een goede voorbereiding...

Voor het kiezen van een verre vakantiebestemming vindt 67% van de Nederlanders gezondheid belangrijk en 61 % en 55 % vindt dat (ook) voor terrorismedreiging en criminaliteit. Dat blijkt uit een onderzoek van het Ministerie van Buitenlandse Zaken. In de praktijk gedragen we ons daar niet naar zo blijkt uit hetzelfde onderzoek. Maar 37% nam de moeite om zich te informeren over vaccinaties en malariatabletten en een schamele 28% van de reizigers naar exotische oorden raadpleegde het reisadvies van het ministerie, dat duidelijk maakt hoe de veiligheidssituatie ter plekke is. Lees hier alles over reisrisico's.
Reputatie 7
Badge +6
Nadat de buren doodziek zijn geworden in Tunesie en mijn kinderen zijn beroofd op een parkeerplaats in Frankrijk , zijn wij een stuk voorzichtiger geworden . Veilig zijn we nergens al kunnen we het risico wel verminderen . Op een vakantiepark in Duitsland is getracht onze auto te jatten waarbij het deurslot was vernield . De auto naast ons werd vervolgens gestolen. Net als in Nederland slechte ervaringen met de politie betreft de afhandeling.
Reputatie 3
Badge +4
Wintersportdekking een must

Heb je je wintersportvakantie nog voor de boeg ? Check dan of wintersport bij je reisverzekering is inbegrepen; dat is standaard maar bij een kwart van de reisverzekeringen het geval. Bij de andere moet je zelf een aanvullende module afsluiten. Lees er hier meer over.
Reputatie 3
Badge +4
Snel een hotel zoeken

Je kent het wel, de vakantie moet gepland worden of je wilt een leuk verblijfsadres zoeken voor spontaan weekendje weg. Naast onder andere Booking en Trivago heeft Google daar nu een website voor. Typ de verblijfplaats in en de periode en Google verzamelt prijzen en oordelen. Gevonden? Klik door naar een van de boekingsites of de site van het hotel. Je kunt hier al meteen beginnen.
Reputatie 7
Bookingsites gebruik ik niet, ik struin het Internet af en als ik iets denk te hebben gevonden pak ik de telefoon, de meeste bookingsites maken je wijs dat je snel moet zijn omdat het hotel nog maar één of twee kamers heeft, bel je dan dat hotel dan hebben ze nog twaalf lege kamers.

Schade of diefstal, het zal misschien stom geluk zijn, hebben we in het buitenland nooit gehad, nou ja, een steentje keihard tegen de deur van de net nieuwe auto wat toch een deuk opleverde maar als je daarvan wakker ligt ben je niet goed wijs. In Italië vergaten we een keer de auto op slot te doen. Bijna alle bagage lag erin, behalve spullen die we nodig hadden voor één nacht. Zelfs de laptop lag er de volgende ochtend nog in, die was overigens niet zichtbaar. Alleen in Joegoslavië zijn we een soort van bestolen door een wisseltruc bij een benzinepomp, schade ongeveer een tientje en later nog een keer toen we 70 liter moesten afrekenen, we hadden een tank met een inhoud van ca 40 liter en die was nog half vol. Je kunt er de politie bijhalen maar daar is dat zinloos, dat is alleen tijd en ergernis.
Reputatie 7
Badge +6
Wisseltrucs bij pompstations hebben wij twee keer in Italie meegemaakt . Die boeven verstaan dan ook opeens spontaan geen Duits en Engels meer . Toch door protesten de schade beperkt kunnen houden. Politie erbij kan uren duren ( als ze al willen komen ) en bewijs hebben we niet , dus inderdaad zinloos . Bij dit en vele andere zaken heb je aan een reisverzekering ook niks.
Reputatie 7
Wat je zegt @E.T. Wiersum , ze verstaan plotseling alleen hun eigen taal. Aangrzien ik geen letter Joegoslavisch spreek is het lastig om je recht te halen, die pompbediende sprak eerst wel heel goed Duits maar hij leed kennelijk aan een plotseling selectief geheugenverlies. Hij kon alleen niet net doen of hij me niet verstond toen ik hem een vriendelijke naam die met een A begint en op een h eindigt toebeet. Als blikken konden doden zat ik hier niet.
Reputatie 3
Badge +4
MrsJones schreef:

Bookingsites gebruik ik niet, ik struin het Internet af en als ik iets denk te hebben gevonden pak ik de telefoon, de meeste bookingsites maken je wijs dat je snel moet zijn omdat het hotel nog maar één of twee kamers heeft, bel je dan dat hotel dan hebben ze nog twaalf lege kamers.

Bookingsites gebruik ik al jaren voor hotelreserveringen in Nederland , maar NIET die van Trivago, Booking. com, Secret Escapes etc.
Hebben we heel goede ervaringen mee, vaak de helft of nog minder dan hun officiële prijs, met gratis extra's .
Wel opletten wat de annuleringsvoorwaarden zijn, dat kan per aanbieding verschillen, vaak pas betalen in het hotel en dag voor aankomst nog gratis te annuleren

Reageer