Consumentenbond.nl
Blog

Reistips, nieuws en inspiratie van Kees

  • 10 augustus 2018
  • 57 reacties
  • 5263 Bekeken
Reistips, nieuws en inspiratie van Kees
Reputatie 3
Badge +4
Hoi, mijn naam is Kees Verplanke. Als reisexpert doe ik onderzoek naar alles wat met reizen en vakantie te maken heeft voor de Consumentenbond. De afgelopen jaren besteedde ik vooral aan het vinden van de leukste reisbestemmingen (dat helaas niet meer) maar nu houd ik me vooral bezig met tips voor voordelige vakanties en het behalen van je recht wanneer het eens een keertje misgaat.

Al deze informatie deel ik uiteraard graag met jou! Dus ga je op reis, wil je iets weten, of deel je graag je tips met mij? Hou dan dit topic in de gaten, of stel je vraag.

Tot snel?

(Reis)Kees

PS Op de hoogte blijven van alle updates? Klik dan hieronder op ‘Topic volgen’. Je krijgt dan een notificatie wanneer ik iets nieuws heb gedeeld.

57 reacties

Reputatie 7
Badge +5
Het doorlezen van kleine lettertjes is een vervelende klus, maar als je ziet wat er bij de ene wel gedekt is en de andere dan net niet, is het heel geruststellend als je leest dat wat je wilt ook werkelijk gedekt is zonder veel uitzonderingen.
En dat voor vaak grofweg dezelfde prijs.
Duur hoeft niet goed te zijn en goedkoop hoeft niet slecht te zijn.
Reputatie 7
Badge +5
AUW 🤕
Reputatie 5
Badge +7
Ook de polis van je ziektekostenverzekering moet je goed lezen om dubbele dekking en dus dubbele kosten te voorkomen.
Klopt! Collega Mark Drabbe opende daar vorig jaar een topic over: Medische kosten op vakantie: hoe verzeker jij je ertegen?
Reputatie 3
Badge +4
Kvarnerbaai: oude en nieuwe geheime tip

De kust van de Kvarnerbaai in Kroatië trekt in het spoor van de Weense elite al anderhalve eeuw bezoekers Nu ga je voor de intieme kiezelstrandjes, de weelderige plantengroei, de historische stadjes en oude dorpen en gemakkelijk bereikbare eilanden. De nieuwe tip is Rijeka dat zich opmaakt voor de rol van culturele hoofdstad Europa 2020, authentiek met een rafelrandje. Meer weten over de Kvarnerbaai? Lees hier gratis het volledige artikel.
Reputatie 3
Badge +4
Die zijn er natuurlijk altijd Mevrouw Jones en ze zullen er blij mee zijn
Reputatie 3
Badge +4
Voor mij helaas wel Peter.
Reputatie 3
Badge +4
Mooi verhaal met een goede afloop. En bruikbaar voor confrontaties met het gezag in Turkije
Reputatie 3
Badge +4
Staking beveiliging op Schiphol

Het beveiligingspersoneel op Schiphol heeft aangekondigd op 4 september te gaan staken, al valt nog te bezien of het er ook daadwerkelijk van komt. Heel vervelend als je vanaf Schiphol vliegt die dag. Je hebt in ieder geval recht op een vervangende vlucht of teruggave van het geld voor het ticket. Het heeft geen zin een beroep doen op de regeling compensatie bij annulering bij de luchtvaartmaatschappij, want die beroept zich, met succes, op overmacht. Je kunt wel een claim indienen bij Schiphol maar dat wordt een tijdrovende procedure met ongewisse afloop. Heb je afgelopen zomer wel een vertraging van minimaal 3 uur opgelopen, laat het er dan niet bij zitten. Check bij onze vluchtclaimservice of je recht hebt op compensatie.
Reputatie 3
Badge +4
Achteraf kun je er om lachen maar als je er goed voor betaald hebt en je treft dat aan niet als je het aantreft. Inderdaad reviews kijken en gebuert het toch, een klacht indienen bij de Geschillencommissie Reizen
Reputatie 3
Badge +4
Schade claimen na je vakantie


Het kan gebeuren dat je vakantie zo leuk was, dat je bent vergeten dat je nog een claim in kunt dienen voor schade op vakantie bij de reisverzekering. Denk bijvoorbeeld aan verloren zonnebril, een gestolen tablet of de huisarts of de apotheek waar je geweest bent en die je zelf betaald hebt. Houd er rekening mee dat de verzekeraar de claim af kan wijzen als je niet zorgvuldig met je spullen omgesprongen bent en/of als je geen aangifte gedaan hebt. Ook wordt vaak een bedrag aan eigen risico afgetrokken van de claim. Lees hier meer over schade claimen bij je reisverzekering. Was er schade aan het huis dat je gehuurd hebt? Wellicht kun je dat bij de reisverzekering of beter nog, bij de aansprakelijkheidsverzekering claimen: lees hier wat deze verzekering dekt.
Reputatie 3
Badge +4
Je citytrip zelf boeken of bij een online-reisbureau?

Met de verkleurende blaadjes en de veel kortere dagen is het najaar onmiskenbaar in aantocht. Tijd om een citytrip te plannen en je daar op te verheugen. Je kunt natuurlijk helemaal op je eigen houtje een voordelige vlucht en een leuk hotelletje zoeken maar je kunt ook lekker makkelijk boeken bij een online-aanbieder. Waar ben je het goedkoopst uit en wat zijn je rechten?
Lees het hier.
Reputatie 3
Badge +4
Je gaat met een gerust hart op vakantie wanneer je zeker weet dat alles ook goed geregeld is als het mis gaat. Een reisverzekering is daarbij onmisbaar, maar hoe kies je de juiste? Ze zijn er in allerlei soorten en maten. Belangrijk is dat je goed kijkt wat jij gedekt wilt hebben. Heb je alle onderdelen wel nodig of zijn er die je kunt missen, omdat er overlap is met een andere verzekering? Bijvoorbeeld als je schade veroorzaakt aan het vakantiehuisje waar je zit. De ene aansprakelijkheidsverzekering dekt dit wel, de andere niet. Dan is het wel zo fijn als dit stukje gedekt wordt door jouw reisverzekering. Let ook op de geografische dekking. Als je binnen Europa blijft is het zonde om voor een Wereldwijde dekking te betalen.

In ons artikel uit de Reisgids geven we je meer praktische tips om dubbel verzekeren te voorkomen. Ook hebben we de reisverzekeringen getest voor je. Deze reisverzekeringen scoren het hoogst.

Wat vind jij het belangrijkste bij het kiezen van een reisverzekering?
Reputatie 3
Badge +4
Stakingen bij Ryanair: dit zijn je rechten

Alweer een aankondiging van een staking bij Ryanair. De laatste tijd is het haast elke maand raak. Alle begrip natuurlijk voor de piloten en het cabinepersoneel die zo betere arbeidsvoorwaarden af willen dwingen! Maar wat als je vlucht ten gevolge daarvan uitvalt? En Ryanair elke verantwoordelijkheid ontkent en de telefoon niet opneemt en evenmin reageert op e-mails. Lees hier wat je rechten zijn.
Reputatie 3
Badge +4
Travelbird failliet: wat te doen?

Nadat reizigers hun geboekte hotel alleen na betaling ter plekke in konden, volgden sussende geluiden van Travelbird. Het bleek echter goed fout te zitten en inmiddels is het faillissement een feit.
Ongeveer 40 000 klanten van wie er zo'n 6000 op vakantie waren zitten met de gebakken peren.
Lees hier wat je kunt doen als gedupeerde klant.
Reputatie 3
Badge +4
Travelbird overgenomen

Inmiddels is Travelbird overgenomen door Secret Escapes. Dat verandert echter niets voor de gedupeerden. Het enige wat ze behalve de naam overnemen zijn uw klantgegevens. Als je dat niet wilt moet je je binnen twee weken hier afmelden.
Reputatie 3
Badge +4
Piemonte Best in Travel Regio Lonely Planet 2019

Elk jaar maakt Lonely Planet een top 10 van beste vakantielanden, streken en steden.
Voor 2019 is de Italiaanse regio Piemonte aan de voet van de Alpen de nummer 1 bij de vakantiestreken.

Wij wisten al een tijd dat Piemonte de moeite waard is en niet alleen omdat het de residentie is van de koning van de Italiaanse wijnen. Lees hier waarom.
Reputatie 3
Badge +4
Adieu Reisgids

Na meer dan 45 jaar is helaas het doek gevallen voor de Reisgids. Een beetje weemoedig, maar met geweldige herinneringen en gepaste trots hebben we vanochtend afscheid genomen van het leukste tijdschrift van de Consumentenbond. Uiteraard blijf je op deze plaats van harte welkom met commentaar, vragen en opmerkingen over reizen en vakantie.
Reputatie 3
Badge +4
Toeristiek bestaat nog als onderdeel van Qenner en werkt , net als toen, uitsluitend voor de reisbranche. Overigens hadden wij toen wel toegang.
Reputatie 3
Badge +4
Autohuurgedoe

Autoverhuurders en met name tussenpersonen leren het maar niet. Je moet altijd op je hoede zijn want naast de huurprijs die je vooruit betaald proberen ze je nog allerlei kosten in de maag te splitsen. Dat doen ze onder andere door een hoge brandstofrekening, bestaande schade in rekening brengen en door spookafschrijvingen op je creditcard. En dan hebben we het nog niet over het gedoe om je geld terug te krijgen. Lees hier het gratis artikel met de meest voorkomende klachten en tips.
Reputatie 3
Badge +4
KLM geeft No Show

Als je bij KLM een retourticket hebt gekocht en je mist om wat voor reden dan ook de heenvlucht, no show in luchtvaartjargon. maar je wilt wel gebruik maken van de terugvlucht, dan moet je flink bij betalen. En dat terwijl je een retour gekocht hebt. Dat vind de Consumentbond onacceptabel en dreigt de KLM met een proces als de luchtvaartmaatschappij dat niet wijzigt. KLM weigert dit maar wil wel in gesprek met de Consumentenbond. Lees hier hoe het zit.
Reputatie 3
Badge +4
Reisrisico's: een goede voorbereiding...

Voor het kiezen van een verre vakantiebestemming vindt 67% van de Nederlanders gezondheid belangrijk en 61 % en 55 % vindt dat (ook) voor terrorismedreiging en criminaliteit. Dat blijkt uit een onderzoek van het Ministerie van Buitenlandse Zaken. In de praktijk gedragen we ons daar niet naar zo blijkt uit hetzelfde onderzoek. Maar 37% nam de moeite om zich te informeren over vaccinaties en malariatabletten en een schamele 28% van de reizigers naar exotische oorden raadpleegde het reisadvies van het ministerie, dat duidelijk maakt hoe de veiligheidssituatie ter plekke is. Lees hier alles over reisrisico's.
Reputatie 3
Badge +4
Wintersportdekking een must

Heb je je wintersportvakantie nog voor de boeg ? Check dan of wintersport bij je reisverzekering is inbegrepen; dat is standaard maar bij een kwart van de reisverzekeringen het geval. Bij de andere moet je zelf een aanvullende module afsluiten. Lees er hier meer over.
Reputatie 3
Badge +4
Snel een hotel zoeken

Je kent het wel, de vakantie moet gepland worden of je wilt een leuk verblijfsadres zoeken voor spontaan weekendje weg. Naast onder andere Booking en Trivago heeft Google daar nu een website voor. Typ de verblijfplaats in en de periode en Google verzamelt prijzen en oordelen. Gevonden? Klik door naar een van de boekingsites of de site van het hotel. Je kunt hier al meteen beginnen.
Reputatie 7
Badge +6
Ik ervaar discriminatie van de Duitse politie jegens Nederlandse toeristen . Twee keer binnen een week meegemaakt dat ik als enige Nederlander in een file , die 5 km / uur te snel reed , eruit gepikt werd . Alle Duitsers voor en achter mij reden precies dezelfde snelheid , want de onderlinge afstand bleef precies gelijk . Geen enkele Duitser werd op de bon geslingerd . Alleen die ene Hollander , waaruit bleek dat ze op kenteken selecteerden. Ik kan bijna niet geloven dat dit toeval is. Zijn er meer mensen die dit ervaren hebben en komt dat ook in andere landen voor ? Overigens ben ik wel bekend met de praktijk dat men in veel landen toeristen tracht op te lichten door wisseltrucs en hogere prijzen te vragen dan ze aan landgenoten vragen. Vooral in Italie staaltjes van meegemaakt. Mijn tip is dus om in het buitenland extra op te letten om geen bon op te lopen en bestolen te worden.

Wij zijn ook meermalen in Oostenrijk en Spanje geweest . Daar nooit slechte ervaringen gehad.
Reputatie 7
Badge +6
Hotelhouders moeten fiks betalen als ze in zee gaan met een reisorganisatie . Ze hebben veel liever dat gasten zelf rechtstreeks boeken . Zeg maar gerust , dat er wurgcontracten afgesloten worden . Zowel voor de hotelhouder als voor de gasten hebben wij bij zelf boeken voordelen bemerkt , terwijl de prijzen meestal eender zijn. De hotelhouder verdient meer aan ons en geeft als tegenprestatie vaak meer service in vele vormen en een vriendelijker behandeling . Vooral aan busreizen hebben ze een hekel . In ons laatste hotel sloeg de sfeer totaal om nadat een bus arriveerde . De bediening werd slecht en elk drankje moest direct afgerekend worden . Ook misdroegen sommige busreizigers zich. We hebben dit door de jaren heen in meerdere hotels ervaren. Wie dus goede service en een goede sfeer wil , boek zelf en vraag of er tijdens je verblijf ook gasten van een busreis zijn , als je dat niet wil. Ik beweer niet dat het altijd ergernis is met bussen , maar de kans is groter omdat het ander publiek is en sommigen graag ' lollig ' willen doen. Dat zien we vaak in groepen. Ook een keer een motorclub meegemaakt die alleen een nacht kwam slapen . Nou ja , slapen ? Ze hebben de hele nacht herrie gemaakt met geschreeuw en slaande deuren........En niemand die er wat van durfde te zeggen. Geen wonder dat deze figuren vaak geweigerd worden.

Reageer