Consumentenbond.nl

Reservesleutel auto

• 19 maart 2021
  • 12 reacties
  • 152 Bekeken

Goedenavond,

Ik heb een vraag over onze rechten als autokoper. Wij hebben vorige week een 5 jaar oude auto aangeschaft en zijn er in de loop van de week achtergekomen dat de reservesleutel het niet doet. De kaart wordt niet herkend (de deuren gaan er wel mee open). Nu geeft de (BOVAG) garage aan dat we voor 200 euro een nieuwe sleutel bij kunnen kopen. Is het niet zo dat een auto van deze leeftijd en deze prijs (€10000) met 2 sleutels geleverd moet worden?

Ik ben erg benieuwd of iemand hier meer weet over waar we wel/geen recht op hebben?

12 reacties

Reputatie 7
Badge +6

Als die auto met normale garantie is gekocht ,dan zie ik dat als een defect die onder garantie valt tenzij de garantievoorwaarden dit uitsluiten .

Reputatie 5
Badge +4

Van de twee sleutels die er normaal gesproken bijgeleverd worden en er volgens mij één de master key.
Die kan gewoon gekopieerd worden en dat hoeft zeker geen 200 euro te kosten.
Even zoeken op internet.
Als de master key defect is wordt het een ander verhaal, maar dan hebben ze je feitelijk een niet goed functionerende auto verkocht.
Lijkt mij dan gewoon onder de Bovag garantie te vallen.

Reputatie 7
Badge +6

Zo'n auto met slechts een masterkey had ik lang geleden , @Free Spirit . Tegenwoordig zijn twee gelijkwaardige sleutels normaal bij mijn weten . Ook wel zo handig als er twee regelmatige bestuurders zijn of een van de twee sleutels zoek of defect is . 

Reputatie 5
Badge +4

@E.T. Wiersum 

Voor zover ik weet werken beide sleutels identiek, je kunt alleen de master key kopiëren.

Reputatie 7
Badge +6

Ik kan geen uiterlijk verschil zien tussen de sleutelsbij mijn huidige auto . In het verleden kon ik met de tweede sleutel alleen deuren open en sluiten en niet rijden . Kan ook zijn dat die bijgemaakt was .

Reputatie 2
Badge +2

Heeft u al een nieuwe batterij geprobeerd?

Reputatie 7
Badge +6

Goed opgemerkt , @cbvjapio . Het meest voor de hand liggende wordt wel eens over het hoofd gezien .

Reputatie 2
Badge +2

Ik heb het zelf ook wel eens meegemaakt, zo'n weigerende sleutel. Vandaar. In mijn sleutels zit een eenvoudige cr2032 batterij, kost een paar dubbeltjes. De methode waarop die moet worden vervangen staat vast op internet of in het merk-autoforum.

Overigens bestaat er volgens mij geen enkele verplichting om bij een auto twee sleutels te leveren.

Overigens bestaat er volgens mij geen enkele verplichting om bij een auto twee sleutels te leveren.

Wat je verkoopt moet gewoon werken.
Als de verkoper de defecte sleutel voor de koop weg gegooid had, heb je gelijk.

De slotenmaker hier in het dorp, doet ook in dit soort sleutels.
Via de garage is vaak duurder.
Je een nieuwe aan smeren is lekker makkelijk.

Misschien wettelijk niet, maar om met de naam Bovag boven je zaak in 2021 een auto te leveren met maar één (werkende) sleutel is toch wel ver voorbij wat je redelijk mag verwachten vind ik persoonlijk. Het is geen 1921 meer.

Maar het is sterker dan dat. Er is wel een tweede sleutel geleverd. Die doet het (kennelijk) niet. Ik denk dat er voldoende grond is om er als consument van uit te mogen gaan dat iets wat aan jou wordt verkocht werkt.

Reputatie 7
Badge +6

Lijkt mij ook , @Harrie LPP 

@Harrie LPP 
Sleutels deden het toen ook gewoon zonder storing.

Reageer