Consumentenbond.nl

Retourvlucht KLM: vlieg je niet heen, dan betaal je nogmaals je terugvlucht

WAARSCHUWING: KLM WIJST KLANTEN NIET OP KLEINE LETTERTJES

Het verwijt dat vaak geuit wordt over prijsvechters geld ook voor KLM. Ik wil met onderstaand verhaal (potentiele) klanten van KLM erop wijzen voor het feit dat als je een retourvlucht boekt en door onvoorziene onstandigheden niet in de gelgenheid bent om de heenweg mee te vliegen automatisch ook het retourticket geblokkeerd wordt. Wil je toch mee terug dan moet je gewoon de stoel die je hebt betaald nog eens betalen als enkele reis.

Om te vieren dat mijn beide dochters examen hadden gedaan had ik een stedentrip geboekt van 5 dagen naar Valencia, via TUI en vliegen met KLM zekerheid voor alles natuurlijk. Een week vooraf bleek dat een van de dochters nog een toets moest afleggen voor haar vervolgstudie. Ze is dus niet mee heen gevlogen (ik heb uiteindelijk een extra ticket gekocht voor de heenreis). Vervolgens hebben moeder en de andere dochter volgens het oorspronkelijke schema ingechecked bij KLM en hebben netjes aangegeven dat dochter 2 niet mee zou vliegen op de heenreis maar dat ze de terugvlucht, waar netjes voor betaald was, wel terug zou vliegen. Door KLM werd aangegeven dat dit niet mogelijk was. Niet heenvliegen betekent blijkbaar dat de terugvlucht ook geannuleerd word. Dit terwijl ik op papier heb staan dat op de bewuste retourvlucht stoel E27A op de vlucht Valencia AMsterdam gereserveerd en betaald is. Ik heb hierover ongeveer 2 uur aan de telefoon gezeten met KLM . Uiteindelijk heb ik een extra enkele reis ticket moeten kopen voor €107,-- voor mijn dochter. Ze heeft uiteindelijk op dezelfde stoel gezeten die al betaald was in de retourvlucht. (De stoel is dus 2 keer door mij betaald).

Dit bericht is geplaatst nadat ik hierover heb geklaagd bij KLM en slechts het antwoord krijg dat het in de kleine lettertjes duidelijk staat vermeld. Ook heb ik bij KLM aangegeven dat ik als dat de situatie zou zijn, ik de publiciteit zou gaan zoeken omdat ik vind dat mensen gewaarschuwd moeten worden voor dit soort handelswijzen. Ik kreeg het advies dat vooral te doen.

[Titel aangepast door beheerder ter verduidelijking voor de lezer]

12 reacties

Heb hetzelfde ,kon door onvoorziene omstandigheden niet heen,maar wilde wel gebruik maken van de terug vlucht .
Tot mijn verbazing eenzijdig geannuleerd door KLM heb gemaild gebeld ,gevraagd kan er geen coulance toegepast worden ,maar nul op rekest.
Ik was al gedupeerd doordat ik de heenreis niet kon maken ,wordt je ook nog gestraft door de terugreis te annuleren.
Zo oneerlijk voelt dat aan ,enigste wat ik hoor staat in art 3.4 van de reisvoorwaarden.
Heb KLM altijd hoog gewaardeerd,maar dit kan gewoon niet .
Ik zou wel eens de achterliggende gedachte achter art 3.4 willen weten .
Ik heb hetzelfde meegemaakt. Ik vlieg regelmatig met KLM. Nooit klachten gehad, integendeel ik was altijd erg tevreden. Totdat ik ik het volgende meemaakte. Ik had een retourticket geboekt om bij mijn zoon en zijn gezin op bezoek te gaan. Zijn vrouw en hijzelf werden behoorlijk ziek dus besloot ik een weekje eerder te gaan. Ik heb een enkele reis gekocht, want ik dacht dat ik gebruik kon maken van de retourvlucht van het eerdere ticket. Ik belde met de klantenservice een dag voor vertrek van de retourvlucht. Het was dus niet mogelijk om daar gebruik van te maken, zelfs niet met bijbetaling. Ik moest een enkele reis kopen en dat was dus ontzettend duur. De KLM heeft mijn stoel nog een keer kunnen verkopen. Dus ik ben blij na het lezen van het artikel in de krant dat de consumentenbond hier iets aan wil gaan doen.
Badge +5
@Jomad
Je kan klachtenkompas nog proberen. misschien werkt het.
Reputatie 7
Badge +7
Jomad schreef:

Ik heb hetzelfde meegemaakt. Ik vlieg regelmatig met KLM. Nooit klachten gehad, integendeel ik was altijd erg tevreden. Totdat ik ik het volgende meemaakte. Ik had een retourticket geboekt om bij mijn zoon en zijn gezin op bezoek te gaan. Zijn vrouw en hijzelf werden behoorlijk ziek dus besloot ik een weekje eerder te gaan. Ik heb een enkele reis gekocht, want ik dacht dat ik gebruik kon maken van de retourvlucht van het eerdere ticket. Ik belde met de klantenservice een dag voor vertrek van de retourvlucht. Het was dus niet mogelijk om daar gebruik van te maken, zelfs niet met bijbetaling. Ik moest een enkele reis kopen en dat was dus ontzettend duur. De KLM heeft mijn stoel nog een keer kunnen verkopen. Dus ik ben blij na het lezen van het artikel in de krant dat de consumentenbond hier iets aan wil gaan doen.

Goed dat je je melding hier maakt, @Jomad. Inmiddels zijn we met KLM in gesprek gegaan, maar jammer genoeg is dat op niets uitgelopen. Daarom slepen we KLM voor de rechter. Meer hierover vind je in het nieuwsbericht.
Reputatie 7
Het gaat dacht ik niet zo goed met KLM, zo halen ze nog een extraatje binnen.
Zou het bij andere maatschappijen net zo zijn? Als dat niet het geval is hebben ze misschien geen poot om op te staan.
Die vlieger gaat niet op, ik las het artikel nu net en zie dat KLM niet de enige is.
Dat je een klein bedrag, pakweg 20 Euro, voor bijv. administratiekosten betaalt, ok maar dit kan wel heel erg oplopen
Badge +3
Dit gaat niet alleen bij KLM zo, maar ook bij andere vliegmaatschappijen.
Tot en met heden waren er aanbiedingen voor een vlucht naar mijn vakantiedoel.
Ik kon kiezen uit Emirates en Finnair (vrijwel zelfde prijs), ik heb gekozen voor Finnair en ook daar staat in de voorwaarden dat je hele ticket vervalt als je een gedeelte niet gebruikt.
Nu heb ik een vlucht Dusseldorf - Helsinki en daarna Helsinki - Bangkok, dus het risico dat ik het gedeelte Dusseldorf - Helsinki niet gebruik is niet zo groot, is ben niet van plan met de auto of de trein naar Helsinki te gaan.
😉
Reputatie 7
Badge +7
Jammer genoeg geldt dit inderdaad niet alleen voor KLM, @FredW. De Consumentenbond heeft er echter voor gekozen om deze organisatie aan te spreken omdat zij de meest nadelige regeling hebben getroffen voor hun consumenten. We hopen natuurlijk dat uiteindelijk geen enkele luchtvaartmaatschappij zich hieraan schuldig maakt, en zetten ons daar dan ook samen met onze zusterorganisaties voor in. 💪🏼

Ik heb trouwens nog geprobeerd te berekenen hoe lang je onderweg zou zijn van Helsinki naar Bangkok, maar helaas zonder resultaat. 😉
Reputatie 7
Wel een mooie reis FredW.
Reputatie 7
Badge +5
Vandaag was in het nieuws dat KLM en Consumentenbond een gesprek hebben gehad zonder resultaat en dat de bond naar de rechter gaat. Prima ! Ben benieuwd .
Badge +3
Monique van de Beek schreef:

Ik heb trouwens nog geprobeerd te berekenen hoe lang je onderweg zou zijn van Helsinki naar Bangkok, maar helaas zonder resultaat. 😉

@Monique
Even kijken via Skyscanner op de tablet (ik heb een iPad).
DUS - 02:20 - HEL - 02:20 - HEL - 09:45 - BKK - totaal 14:25
heen naar Bangkok 09:45 uur in een Airbus A350 indeling 3-3-3
BKK - 10:30 - HEL - 01:45 - HEL - 02:30 - DUS - totaal 14:45
terug uit Bangkok 10:30 uur in een Airbus A330 indeling 2-4-2
(verschil in vliegduur wegens windrichting en windsterkte in de hogere luchtlagen)

Ik boek de vlucht en het hotel apart.
Skyscanner is een uitstekende mogelijkheid om je vlucht uit te zoeken, meestal staat zelfs de beenruimte tussen de stoelen in het vliegtuig aangegeven.
Als ik een geschikte vlucht heb gevonden, ga ik vervolgens bij de luchtvaart maatschappij de prijs controleren.
Rechtstreeks boeken bij een luchtvaartmaatschappij is soms goedkoper dan via een bemiddelaar zoals Vliegtickets.nl (die rekent 30 euro bemiddelingskosten, ze moeten ergens hun verdienste vandaan halen).
Het hotel (1.5 uur met taxi buiten Bangkok) boek ik later, maar ze weten al wanneer ik kom.
Na 25 jaar niet met vakantie ben ik nu al een paar keer naar Thailand geweest.
Vraag niet waarom Thailand, want ik zou het niet weten.
Het lijkt mij te bevallen want ik blijf er terug komen.
🙂
Reputatie 7
Badge +7
Ik bedoelde eigenlijk hoe lang je onderweg bent met de auto @FredW. 😉 Goede tip van Skyscanner en rechtstreeks boeken trouwens!
Badge +3
[nog even off-topicc bezig, sorry]
Onderweg van waar naar waar (naar Helsinki ?)
auto huis - vliegveld Vantaa (HEL) Helsinki: 24 uur 4 min
auto huis - parkeergarage Dusseldorf (DUS): 1 uur 10 min
(berekeningen van mijn Garmin, de sprekende mevrouw op mijn dashboard)
😉

Reageer