Consumentenbond.nl

Reviews op hotelboekingssites: heb je er iets aan?

• 12 december 2017
  • 12 reacties
  • 2874 Bekeken

Reputatie 6
Badge +6
  • Consumentenbond team
  • 634 reacties
Ken je dat, even op Tripadvisor.nl of Booking.com kijken naar reviews voordat je je vakantie boekt? Die recensies van eerdere gasten kunnen je een goede indruk geven van het verblijf.

Jammer genoeg kennen boekingssites slimme trucjes om recensies positiever te laten overkomen. En op sommige sites, zoals Tripadvisor.nl en Zoover.nl, kun je recensies schrijven zonder er ooit geweest te zijn. Zo’n lage drempel maakt het plaatsen van nepreviews makkelijker.

Hoe maak je dus slim gebruik van de reviews op boekingssites zonder om de tuin geleid te worden? Bekijk de tips in dit gratis artikel uit de Geldgids (juni 2017).

Bekijk jij reviews voordat je boekt en vind je ze nuttig? Praat mee, deel je ervaring of je tip met anderen!

12 reacties

Reputatie 1
Badge +1
Tot mijn grote teleurstelling ben ik twee keer beet genomen door de recensies van Booking.com
Al vele jaren boek ik bij Booking.com en maak dus gebruik van de recensies. Tot dit jaar in september de eerste teleurstelling kwam. Het hotel in Hamburg waar ik het jaar daarvoor een prima verblijf had, bleek een nieuwe eigenaar te hebben. Het was verschrikkelijk. Bedden die door hun wankelende pootjes zakten en kamers met veel te kleine douche cabines.
In oktober ben ik met een vriendin naar Londen geweest. De recensies van het geboekte hotel waren lovend. gemiddeld 6,7 Maar mijn beoordeling was maar een 3,3. De foto's op de website waren ook zeer misleidend en gaven niet de werkelijkheid weer. Een heel krap kamertjes met een douche cabine van 1.00 meter bij 90 cm. met daarin douche toilettafel en wasbak verstopt. Het ontbijt was heel karig, geen vers brood geen fruit en geen vers eitje en een kan koude koffie. Ik heb geprobeerd me te beklagen bij Booking.com Maar dat bleek onmogelijk. Daarbij is wel mijn recensie geplaatst maar bracht het cijfer niet naar beneden. mijn vertrouwen in recensies heb ik dan ook verloren.😭
Reputatie 5
Badge +5
In de praktijk heb je iets meer aan bijvoorbeeld Zoover, die hebben (volgens mij!) in tegenstelling tot Booking.com geen direct belang bij een positieve recensie.

Maar voor alle reviews geldt altijd: bekijk er veel, uit zoveel mogelijk verschillende bronnen en houdt vooral de negatieve aspecten aan als referentie voor je eigen keuze.
Reputatie 1
De beste ervaringen heb ik met Zoover. Die reviews lijken wel echt te zijn. Ik lees als ik op zoek ben naar informatie over bijv. een bepaald hotel, zoveel mogelijk reviews en dan ook de slechte reviews, om een zo goed mogelijk beeld te krijgen. Dat klopt dan meestal aardig goed met de realiteit.
Maar een site als Tripadvisor vertrouw ik echt niet meer. Ik woon om de hoek bij de Keukenhof, en weet dus heel goed dat die maar 2 maanden per jaar open is, nl. in het voorjaar, wanneer de tulpen bloeien. Ik vond op Tripadvisor een geweeeeldige review dat de bloemen zo prachtig bloeiden alles was super en geweldig. Op 8 december! Hahaha, dan val je toch echt door de mand, hoor.
Badge +1
Zoover 'verkoopt' zijn recensies aan de reisbranche. Of dat nog tot onafhankelijkheid leidt kan ik niet beoordelen.

Ik ben echter een early adapted gebruiker van Zoover (voorheen vakantiereiswijzer.nl) en hechte veel waarde aan de site en zette daar ook tientallen recensies op. De laatste twee/drie jaar echter wordt er nauwelijks nog iets aan de performance van de site gedaan. Hierdoor zie je ook recensies verschijnen waardoor je afvraagt of ze nog op realiteit berusten.

Als je een beoordeling wil bekijken sorteer dan op mensen die in lange bewoordingen een recensie plaatsen. Die nemen er de tijd voor. En selecteer alle negatieve en probeer daar een soort van 'rode draad' uit te vissen. Is deze structureel aanwezig dan zegt dit iets. Overname/wisselingen en managementveranderingen zijn helaas onoverkomelijk en kun je haast niet voorkomen.
Badge
Ook bijzonder is dat ik van de zomer een overnachting zocht in de buurt van het prachtige middeleeuwwse kasteel in opbouw Guédelon. Door Bookings.com kregen we een accommodatie geadviseerd die nadat ik geboekt had 23 km ten oosten daarvan te liggen. De review die ik over deze merkwaardige gang van zaken opstelde is nooit gepubliceerd.
Badge
Ik verhuur zelf een Natuurhuisje en daar krijg je soms ook hele vreemde reviews op, niet persé negatief maar wel dat je denkt: heb je eigenlijk wel goed gelezen wat je geboekt hebt?! Dat komt ook voor op de accommodaties van Nederlanders in Frankrijk b.v., mensen die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten en dan gaan klagen dat de kranen niet van goud zijn, om het even eenvoudig samen te vatten. Heel vervelend voor die hardwerkende mensen die afhankelijk zijn van inkomsten in het seizoen, daar mogen al die reviewers wel eens even goed over nadenken voordat ze hun egocentrische kritiek op het web kwakken!
Zelf kijk ik bij Zoover en bij Tripadvisor en plaats ik bij beide ook zelf reviews. Soms klagen mensen inderdaad wel over niets, is mijn eigen beleving. Een karig ontbijt kan voor mij doorgaan als prima; het is maar wat je eisen zijn. Als er weinig reviews zijn, zegt een 8 mij niet zoveel, maar als je een 8 hebt bij meer dan 100 reviews zegt mij dat wel wat. En vaak kijk ik naar termen als schoon, hygiënisch en of iets gedateerd is of niet. Je moet altijd je eigen boerenverstand gebruiken. Meestal zit ik wel goed in het kiezen van accomodaties, maar ik kies dan ook niet gauw iets met een 6,7 als cijfer. Dat is gewoon niet goed genoeg voor mij. Ik wil een 8 of meer. Ligging is belangrijk, maar ook prima zelf te checken. Dat bedoel ik dus ook met boerenverstand. Als aanvulling op, vind ik reviews belangrijk, en daarom zet is mijn eigen reviews ook online.

Overigens wil ik eraan toevoegen dat een review in december geplaatst goed kan gaan over een bezoek aan Keukenhof in het voorjaar. Dit kopieerde ik zojuist van Tripadvisor: Wat blijft De Keukenhof toch een prachtig park in het voorjaar !! Inderdaad, drie weken geleden geplaatst.
Reputatie 1
Badge +3
Kan je bij voorbaat al zeggen dat de reviews op booking.com niet kloppen. Mijn gegeven review voor een camping in Italië was zodanig verfraaid dat er niets meer van klopte en dat ik mijn review verwijderd wilde hebben Heb dit ook aangegeven bij Booking maar kreeg een geautomatiseerde mail terug met een ingewikkelde procedure hoe dit te bewerkstelligen. Dus komen jullie mijn review tegen bij booking.com van camping Piantelle aan het Gardameer? De WIFI (hotspot) bij de caravan was slecht en meestal overdag geen bereik. De caravan was netjes en schoon maar had zijn beste tijd wel gehad vandaar dat ik de prijs van 2200,= euro voor 15 dagen in het hoogseizoen wat aan de hoge kant vond. Verder prima vakantie gehad maar deze opmerking heeft Booking dus uit mijn review gehaald.
P.Sluik, ik kan je review daar niet eens vinden, maar ik geloof je gelijk. Het is niet netjes om beoordelingen aan te passen aan naar believen. Dan heeft het hele review systeem geen zin. Mijn zoon heeft wel eens een review geplaatst voor een restaurant in Scheveningen; het duurde heel lang voor hij werd geholpen en een drankje had. Daarnaast duurde het zo lang voor het eten kwam dat hij is opgestapt en elders is gaan eten. De in nette bewoordingen, eerlijke review hierover is niet geplaatst. Tsja....
Reputatie 1
Badge +3
Was een review onder de naam Bugsfunny uit 2016. Het wonderlijke is dat nu ik de review weer opzoek de kritische opmerkingen er nu wel bij staan maar in 2016 zeer zeker weten nog niet. Wordt de kritiek er soms verlaat opgezet (bijv. In 2017) zodat deze inboet aan waarde? Ik heb er destijds echt een punt van gemaakt bij Booking dat mijn review niet klopte.
Dank je voor je antwoord P. Sluik. Goed dat ze het dan toch wel aangepast hebben zoals jij de review hebt geschreven, maar zwak dat dat dan zolang moet duren. Het maakt wel dat je je bedenkingen erbij hebt. Minder goede punten zijn juist de reden dat reviews zin hebben om te lezen. En accommodaties en/of restaurants moeten het gewoon ter harte nemen en er hun voordeel mee doen. Er zullen altijd zeikerds zijn, maar terechte kritiek zou moeten leiden tot verbetering.
Zelfde ervaring bij Friendly Rentals.
Een aantal keer een fijn appartement gehuurd in Barcelona en Lissabon. Helaas viel het de laatste keer in Madrid tegen en om wat tegenwicht te bieden tegen de lovende recensies op de site schreef ik een review met een realistisch beeld over dit appartement. Toen ik later nog een keer ging terugkijken, bleek dat de review niet was geplaatst. En op mijn vraag hierover aan Friendly Rentals heb ik nooit antwoord gekregen. Jammer, want mijn vertrouwen in deze organisatie is behoorlijk afgenomen.

Reageer