Consumentenbond.nl
Sneller internet en extra zenderpakketten? |

Vergelijk alles-in-1 providers en stap over. Tijdelijk €10 retour

Alles-in-1 icoon

Ruitenwisser test

• 13 november 2015
  • 7 reacties
  • 11623 Bekeken

Iedere automobilist vervangt eens in de zoveel tijd ruitenwissers. De kosten daarvan lopen heel erg uiteen. Waar haal je goede ruitenwissers voor een goede prijs? Bij de dealer? Zit er kwaliteitsverschil tussen de verschillende merken. Met andere woorden: Wat is de beste koop?

7 reacties

Ik zou ook graag een test van ruitenwissers zien.
Badge +2
Binnen het autoteam van de Consumentenbond zitten we al enige tijd op een ruitenwissertest te broeden. Zolang we nog geen 'eigen' testresultaten hebben, kan ik jullie verwijzen naar de test van de ADAC, de Duitse ANWB, op https://www.adac.de/infotestrat/tests/autozubehoer-technik/scheibenwischer/

Een uittreksel uit hun conclusies: Ze hebben zowel beugelloze (ook wel 'aero' of 'aeroflex' genoemd) ruitenwissers als wissers met beugels (conventionele wissers) getest in de prijsklasse van 4 tot 42 euro. De set van Bosch Aerotwin (€36,-) scoort het best, het goedkoopste setje van €4,- bleek zelfs vers uit de verpakking al geen streeploos resultaat op te leveren. Opvallend is ook dat sommige wissers van hetzelfde merk en type een zeer afwijkend testresultaat bereikten. Dat heeft mogelijk te maken met de tijd dat de wisser in voorraad heeft gelegen. Daarom pleit de ADAC voor het vermelden van de productiedatum op de verpakking.
Badge +2
...en nog een (wellicht) interessante nabrander: de officiële prijzen van goede wissers zijn hoog, dus laat vooral niet na te browsen op onderdelensites. Vaak zijn de onderdelen op die sites gekoppeld aan het kenteken (je bestelt dus altijd de juiste maat) en de kortingspercentages zijn vaak interessant hoog.
Waarom er ook geen winter- en zomer ruitenwissers op de markt zijn, net zoals banden?
De set van Bosch Aerotwin, € 30 net gekocht is werkelijk fantastisch, direct streeploos
zie... https://www.adac.de/infotestrat/tests/autozubehoer-technik/scheibenwischer/

Reageer