Consumentenbond.nl

Schandelijk gedrag Corendon

• 22 mei 2020
  • 6 reacties
  • 176 Bekeken

Ik schijf dit voor mijn schoonmoeder een vrouw van 76 jaar die zelf geen computer of smartphone heeft.

Op 2 mei zou ze op reis gaan naar Turkije logischerwijs is deze vlucht geannuleerd door Corendon ivm Corona virus.

Helaas is zij ook ziek geworden in de aanloop naar 2 Mei en inmiddels is duidelijk dat ze de vreselijke ziekte heeft alvleesklierkanker!

Ik heb de klantenservice van Corendon voor haar gebeld omdat ik ook de tickets voor haar had geboekt.
De voucher die inmiddels was opgedrongen want zo is het gewoon keus heb je niet,heeft zij niets aan natuurlijk.

De dame in kwestie kon niets voor ons betekenen geld terug was niet mogelijk.Ik vroeg haar of ze wel had begrepen wat de situatie was. Ze zei schrijf een e-mail naar de klantenservice en leg uw verhaal uit dan komt het wel goed.

Nou dat heb ik gedaan natuurlijk maar verder als sterkte met de situatie gaan ze niet!

Dit is echt te schandalig voor woorden,een ernstig zieke vrouw van 76 jaar gewoon weigeren haar geld terug te geven waar ze gewoon recht op heeft!

CORENDON JULLIE ZIJN ECHT EEN SCHANDALIG BEDRIJF ZONDER GEVOEL!!!! 

J. Kooij

6 reacties

Reputatie 3
Badge +3

Heel Nederland kreeg vouchers dus uw schoonmoeder ook. Hoe hard het ook klinkt maar iedereen heeft wel een verhaal om de voucher liever in geld om te zetten. Sommigen komen in financiële problemen en anderen hebben ziektes, U krijgt ook met een voucher uw geld uiteindelijk  terug.

Corendon heeft u behandeld zoals ieder ander.

Daarnaast had u met een verklaring van een oncoloog haar.annuleringsverzekering  gebruiken als ze echt niet meer in staat zou zijn om.te gaan.

Dan had u niets met Corendon te maken gehad.

Haar leeftijd en het feit dat ze geen pc / telefoon heeft zijn niet relevant.

Dat is niet zeker, het gaat hier om losse vliegtickets welke niet onder de SGR vallen.

Dus Corendon is dus met ons geld hun bedrijfs activiteiten in stand aan het houden en bij faillissement krijgen wij niets.

Dus dit is vol risico aan onze kant en zij hebben het geld in handen! 
Dat kan dus niet de klant op laten draaien voor het risico!

Reputatie 7
Badge +6

Ik lees hier op de site van ACM dat als het een Corona-voucher voor een pakketreis is die onder de SGR valt, en u accepteert het voucher, heeft u na zes maanden toch recht op uitkering van uw geld. Ik dacht dat Corendon aan pakketreizen doet, dat uw moeder in Turkije ook accomodatie nodig heeft, dus ik gokte erop dat ze een pakketreis heeft onder SGR-voorwaarden. 

Maar nu schrijft u dat het losse vliegtickets zijn bij Corendon die niet onder SGR voorwaarden vallen. Dan gelden de voorwaarden die op die overenkomst staan. De Stichting Garantiefonds Reizen is juist opgericht om dit soort problemen te voorkomen. Als je dan vliegtickets boekt die niet onder SGR vallen zijn dit de consequenties.

Misschien kan je het nog aankaarten bij de Geschillencommissie Reizen. Ik weet niet of die op deze tickets van toepassing is. Anders moet je het maar aan je rechtsbijstand verzekering voorleggen. Volgens mij heb je wettelijk wel recht op teruggave van je geld, alleen hoe krijg je het. De vouchers zijn om te voorkomen dat de organisaties failliet gaan. Het zijn barre tijden nu en alles moet op 1,5 meter afstand.

Ik hoor dat je bij het krijgen van alvleesklierkanker meteen al niet meer mag vliegen. Dat voldoet aan de voorwaarden van een annuleringsverzekering om je geld terug te krijgen. Maar als er geen annuleringsverzekering is afgesloten kan het ook niet.

Alle medeleven voor de ziekte, alvleesklierkanker is moeilijk want de diagnose is moeilijk vast te stellen waardoor het meestal in een laat stadium ontdekt wordt en dan is er niet veel meer aan te doen.

Er ligt ondertussen een eis van de EU dat alle vouchers geweigerd moeten kunnen worden en indien niet benut weer naar geld teruggewisseld moeten kunnen worden. Daar zal Corendon zich ook aan moeten houden. Blijft dat de reisorganisaties daar echt geen zin in hebben en zoals voorspeld letterlijk iedereen heeft een goede reden waarom nu juist hij geen voucher wil en z'n geld wil. Wacht maar tot er daadwerkelijk een maatschappij in de problemen komt, dan wordt het helemaal dringen.

Beste Jan,

Dank voor het ondersteunende bericht.

We zijn ook bezig met rechtsbijstand die gaan het ook oppakken, maar geven ook aan dat het een lange weg is dan.

Het gaat mij vooral om de gevoelloze opstelling van Corendon.

Ik had zelf ook tickets naar Rome geboekt bij EasyJet, van hun kreeg ik een mail met 3 keuzes een voucher, inboeken of geld terug.

Het kan dus wel gewoon klantvriendelijkheid en EasyJet heeft het ook gewoon moeilijk hoor.

Ik snap dat ze hun bedrijf willen redden maar ik kan er gewoon niet bij dat je als bedrijf zo hard kan zijn en ook gewoon nog iemand zijn rechten negeerd die met een zo’n triest verhaal komt.

Reputatie 7
Badge +6

Beste Jerry, 

Ook dank voor de reactie.

In de jaren '80 was ombudsman Frits Bom al bezig als Vakantieman om de problemen bij vakantiereizen op tv aan de kaak te stellen. In dat aanlooptraject is de SGR opgericht om de rechten van de reizigers te beschermen. Ook is de wet hierop aangepast geloof ik. Er is sindsdien altijd veel consumentenvoorlichting beschikbaar geweest om te zorgen dat je goed voorbereid op reis ging. Die dingen zijn toen allemaal gedaan omdat de reisorganisaties toen al gevoelloos waren voor klachten van reizigers. Als je dan vliegreizen boekt zonder SGR en overige dingen die in de voorlichting gezegd worden, krijg je deze situatie. Het is heel vervelend en pijnlijk, maar dan is het slechts wat in de voorwaarden op de vliegtickets staat. Maar je hebt nog altijd een voucher. Misschien kan je dealen dat iemand anders ermee mag vliegen?

Reageer