Consumentenbond.nl

servicekosten airbnb

• 10 juni 2020
  • 1 reactie
  • 152 Bekeken

Badge

Ik reageer even op het nieuws dat 30.000 huurders bij Airbnb volgens de consumentenbond recht hebben op restitutie van door hun betaalde servicekosten. De reden is dat Airbnb ook servicekosten in rekening brengt bij verhuurder en daarmee van 2 kanten geld ontvangt en dat mag blijkbaar niet van de wet in Nederland. Uiteraard moet alles netjes gaan en kloppen met de wetgeving uiteraard, maar er is volgens mij toch iets geks aan de hand. Over de gigantische winsten van Booking.com wordt door de consumentenbond tot nu toe nog niets gezegd. Booking.com rekent voor de bemiddelingskosten maar liefst 35%! Terwijl Airbnb dus maar 6 tot 12 % rekent. Booking.com heeft daarbij nb het lef om aanspraak te maken op de NOW-regeling en dat lukt ze ook nog! Airbnb is ooit ontstaan vanuit het ‘couch surfing’ idee. Overnachten bij particulieren thuis. Aanvankelijk helemaal kosteloos. Nu kost het dus wel wat, maar nog steeds relatief weinig in vergelijking met de prijzen van Booking.com. Daarbij is de service van Airbnb uitstekend. Ze denken overal in mee, zowel met de huurder als met de verhuurder. Om toch een beetje uit de kosten te komen kwamen ze blijkbaar op het idee om zowel aan huurder als verhuurder servicekosten te berekenen. Daarmee konden de prijzen toch relatief laag blijven en werd het ‘leed’ aan twee kanten gedeeld. Een goed principe, vind ik. En de service die ze verlenen komt bij elke boeking ten goede aan zowel de huurder als de verhuurder. Dus ik vind het eigenlijk onlogisch dat dit maar aan één partij zou moeten worden doorberekend. Dat zal de prijzen bij Airbnb alleen maar omhoog stuwen ...

1 reactie

Badge +8

Hi @M. Marjenburgh, dank voor je bericht en welkom op de Community!

Uit je bericht maak ik op dat je Airbnb een sympathiek boekingsplatform vindt. Maar het feit dat het bedrijf zowel aan de verhuurder als aan de huurder de servicekosten doorberekent, vinden wij juist niet zo sympathiek. Fijn dat Airbnb in jouw ogen een goede service levert, maar dit is natuurlijk niet eerlijk naar de consument toe. Het gaat hier namelijk per consument wel om honderden euro’s aan servicekosten die Airbnb onterecht heeft berekend. Dit is dan ook precies de reden waarom wij deze actie zijn gestart.

Reageer