Consumentenbond.nl

Smartphone in de auto

• 10 maart 2021
  • 34 reacties
  • 452 Bekeken
Smartphone in de auto
Badge +8
  • Moderator
  • 1946 reacties

Smartphones worden in de auto veel gebruikt voor navigeren, bellen en het afspelen van muziek. Omdat het gebruik van je smartphone kan afleiden, kun je apps beter bedienen via het dashboard van je auto. Gelukkig zijn er daarvoor steeds meer ingebouwde systemen.

Lees hier meer over op deze pagina van onze website.

Gebruik jij een systeem voor je smartphone in de auto? Praat mee!

34 reacties

Als ik autorijd dan ben ik bezig met autorijden, niet met het bedienen van ‘slimme’ electronica. Als ik navigatie gebruik dan stel ik die in van tevoren, of desnoods stop ik, uiteraard op een plek waar dat mag.

Ik vind het dan ook vervelend dat het, juist in deze tijd, steeds moeilijker wordt om onderweg even te stoppen. De infrastructuur maakt je dat vaak nagenoeg onmogelijk, vooral in grootstedelijke omgevingen.

Reputatie 7
Badge +6

Ook het bedienen van een ingebouwd systeem leidt te veel af vind ik . Moest vandaag ook onverwacht dringend iets intoetsen en nergens een veilige mogelijkheid om te stoppen . Gelukkig deze keer een passagier die het voor me kon doen . 

Reputatie 2
Badge +2

Nee. Ik zet hem al jaren uit voordat ik weg rijd.

Ik hoop toch echt dat de volgende Android auto gaat ondersteunen. In de praktijk navigeer ik op de telefoon, in een houder, omdat de informatie dan up to date is maar een groter scherm en bediening op het stuur is prettiger.

Reputatie 5
Badge +4

@A. Deen De volgende auto, of de volgende telefoon?
Op telefoons vanaf Android 10 zit het standaard op, maar op oudere telefoons kun je het wel installeren.

Er zijn wel instructie filmpjes op YouTube te vinden, het staat namelijk nog niet in Play Store.
Ik heb beide, zowel op de telefoon als in de auto, maar heb het nog niet gebruikt omdat de auto fabrikant een eigen app heeft om met de auto te communiceren.

Mirror link is ook nog een mogelijkheid, het zit in ieder geval in mijn auto, maar ik heb het niet op de telefoon, het is een beetje dubbel en dus niet nodig.

Ik heb het niet zo op houders voor de telefoon.
De navigatie viel ook wel eens naar beneden.
Een oortje in doen en alleen luisteren is veiliger.

Ik heb een oude domme auto, die niets van telefoons weet.
Er zit wel een groen gat in het dashboard voor geluid, maar dat was het dan.

Reputatie 2
Badge +2

Smartphones worden in de auto veel gebruikt voor navigeren, bellen en het afspelen van muziek. Omdat het gebruik van je smartphone kan afleiden, kun je apps beter bedienen via het dashboard van je auto. Gelukkig zijn er daarvoor steeds meer ingebouwde systemen.

Lees hier meer over op deze pagina van onze website.

Gebruik jij een systeem voor je smartphone in de auto? Praat mee!

@Imke Is het mogelijk om dit nieuwe topic aan de laatste, recente inzichten aan te passen, dat ook ingebouwde systemen bedienen via het dashboard ook niet veilig is?

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/03/11/aanraakschermen-in-je-auto-bedienen-drie-keer-gevaarlijker-dan-r/

Niet alleen smartphones maar ook ingebouwde navigatie- en multimediaschermen in auto’s veroorzaken afleiding in het verkeer en verhogen dus het risico op een ongeval. Het bedienen van touchscreens of aanraakschermen is zelfs gevaarlijker dan het rijden onder invloed van alcohol of cannabis, zo blijkt uit Amerikaans en Brits onderzoek. Academici pleiten dan ook voor een Europese richtlijn die bindende voorwaarden oplegt aan het ontwerp en het gebruik van dergelijke schermen in de wagen.

https://www.google.com/search?client=opera&q=aanraakscherm+in+de+auto+bedienen+leidt+teveel+af&sourceid=opera&ie=UTF-8&oe=UTF-8

Het forum van Autoweek.nl heeft het al omarmd.

https://www.autoweek.nl/forum/read.php?9,5994223,5994637

@A. DeenDe volgende auto, of de volgende telefoon?

De telefoon kan het allemaal wel, de auto ondersteund het nog niet helaas.

En inderdaad, spraakbediening is het beste, knopjes werken ook zonder te kijken maar met de hand op het scherm is slecht.

Reputatie 5
Badge +4

Niet alleen smartphones maar ook ingebouwde navigatie- en multimediaschermen in auto’s veroorzaken afleiding in het verkeer en verhogen dus het risico op een ongeval. Het bedienen van touchscreens of aanraakschermen is zelfs gevaarlijker dan het rijden onder invloed van alcohol of cannabis, zo blijkt uit Amerikaans en Brits onderzoek. Academici pleiten dan ook voor een Europese richtlijn die bindende voorwaarden oplegt aan het ontwerp en het gebruik van dergelijke schermen in de wagen.

@Gebruiker1234567890 Er is niks nieuw onder de zon, ook toen er 50 jaar geleden de radio's nog maar twee knoppen had, een voor volume en een voor zender zoeken en hooguit nog een paar voorkeuze toetsen was het zoeken van een zender al een reden voor menig ongeval.

Maar met de komst van veel meer elektronica is het bedienen van alles ook steeds complexer.
Het stuur is inmiddels een knoppen orgel.
Ik kan me overigens niet voorstellen dat stem gestuurde bediening zoveel slechter is dan alcohol.
Ik mis dan ook het percentage als je met een mede passagier aan het praten bent, dat komt m.i. op het zelfde neer.
Overigens denk ik dat het bedienen van alles na een inleer periode net zo automatisch gaat als het besturen van de auto zelf.
Alle handelingen van het bedienen van de voetpedalen, stuur, versnelling, verlichting, ruitenwisser, cruisecontrol en nog veel meer gaat gedachteloos op gevoel.

Reputatie 2
Badge +2

@Gebruiker1234567890Er is niks nieuw onder de zon, ook toen er 50 jaar geleden de radio's nog maar twee knoppen had, een voor volume en een voor zender zoeken en hooguit nog een paar voorkeuze toetsen was het zoeken van een zender al een reden voor menig ongeval..

Ok, niks nieuws, dus het was goed om het blijkbaar nu weer eens opnieuw vast te stellen dat het minimaal (?) nog zo is?

……...
Overigens denk ik dat het bedienen van alles na een inleer periode net zo automatisch gaat als het besturen van de auto zelf. Alle handelingen van het bedienen van de voetpedalen, stuur, versnelling, verlichting, ruitenwisser, cruisecontrol en nog veel meer gaat gedachteloos op gevoel.

OK, dat geschreven hebbende, wat betekent dat in jouw ogen voor de conclusies van dit zeer recente onderzoek?

Reputatie 5
Badge +4

@Gebruiker1234567890 
Het zou kunnen betekenen dat de proefpersonen niet de tijd hebben gekregen om zich de mogelijkheden eigen te maken tot routine handelingen.
Als je in een wildvreemde auto stapt waar de bedieningen anders aan het stuur zitten dan je gewend bent zou je die vertragingen ook duidelijk kunnen meten, maar na een tijdje niet meer.
Een andere onhebbelijkheid van onderzoekers is dat ze conclusies verbinden aan onderzoek op zeer kleine schaal, dus met te weinig proefpersonen.
Je ziet dan ook regelmatig onderzoeken op het zelfde onderwerp met sterk afwijkende conclusies.
Soms zelfs tegengestelde conclusies.

Een mooi voorbeeld zijn de percentages van diverse Covid vaccinatie middelen waarbij de percentages over de tijd tot meer dan 30% verschilden.
Zo zou AstraZenika officieel 60% helpen, het bedrijf zelf houdt het op 80%, andere meet methode, andere aantallen en je weet feitelijk niet meer wie er nu gelijk heeft.

@Gebruiker1234567890 
Het zou kunnen betekenen dat de proefpersonen niet de tijd hebben gekregen om zich de mogelijkheden eigen te maken tot routine handelingen.
Als je in een wildvreemde auto stapt waar de bedieningen anders aan het stuur zitten dan je gewend bent zou je die vertragingen ook duidelijk kunnen meten, maar na een tijdje niet meer.

De makke is wel dat gaspedaal, rem en koppeling op hun plek blijven maar electronische devices stees veranderen. Gsm, blackberry en daarna smartphones met steeds meer en ook andere apps. Dat blijft maar veranderen.

Wat ik daarmee wil zeggen: proefpersonen moeten zeker niet helemaal gewend zijn, want dat zou niet representatief zijn. Sterker: vaak zitten en nog meer mensen bij in de auto, kletsend en wel.

Ik daag altijd iedereen uit de grafiek met verkeersongelukken erbij de pakken en aan te wijzen per wanneer de mobiele telefoon zijn opmars inzet. Mijn persoonlijke conclusie, geheel voor eigen rekening, is dat mensen die minder geschikt zijn auto te rijden geen mobiele telefoon nodig hebben om ergens tegenaan te knallen. Verder helpt met je mobiel klooien niemand met beter rijden, laat dat duidelijk zijn.

Reputatie 5
Badge +4

Wat ik daarmee wil zeggen: proefpersonen moeten zeker niet helemaal gewend zijn, want dat zou niet representatief zijn. Sterker: vaak zitten en nog meer mensen bij in de auto, kletsend en wel.

Iedereen went aan zijn eigen auto, dat heeft dus wel invloed op jou reactie snelheid.

Precies FS, en ik bedoel dus dat niemand went aan zijn electronisch device, omdat die steeds veranderen.

Reputatie 5
Badge +4

@Harrie LPP 

Dat valt wel mee, ik heb na ruin 4 jaar mijn telefoon pas vervangen, de apps simpel overgezet op de nieuwe.
Veel verschil in gebruik is er niet, de apps werken het zelfde, Android auto laat de apps allemaal op de zelfde manier zien, ongeacht welk merk telefoon je hebt.
Als ik navigatie gebruik van Google maps of Tom Tom zit er geen verschil in van welk merk of types telefoon ik heb.
Er zijn zat mensen die vaker een andere auto kopen dan een andere telefoon.

Badge

Ik probeer zo min mogelijk op mijn telefoon te zitten tijdens het rijden. Ik vind het dood eng!!

Reputatie 2
Badge +3

Consumentenbond loopt met dit topic een beetje voor de muziek uit.
De reacties zijn veelal afwerend ; wat voor nieuws hangt ons nu weer boven het hoofd…
Leven we al in 2021.
Ja; en je stapt anno 2021 in je fase X autonome auto en je navigatie, muziek keuze etc wordt zo overgenomen dat jij als bestuurder je aandacht puur op de weg kunt houden…

Ik daag altijd iedereen uit de grafiek met verkeersongelukken erbij de pakken en aan te wijzen per wanneer de mobiele telefoon zijn opmars inzet. Mijn persoonlijke conclusie, geheel voor eigen rekening, is dat mensen die minder geschikt zijn auto te rijden geen mobiele telefoon nodig hebben om ergens tegenaan te knallen. Verder helpt met je mobiel klooien niemand met beter rijden, laat dat duidelijk zijn.

Het probleem bij die ‘uitdaging’ is dat gelijkertijd een andere beweging plaatsvond die auto's véél veiliger heeft gemaakt. Dus zo’n statistisch trucje uithalen betekent niet per se dat je gelijk hebt.

Het probleem bij die ‘uitdaging’ is dat gelijkertijd een andere beweging plaatsvond die auto's véél veiliger heeft gemaakt. Dus zo’n statistisch trucje uithalen betekent niet per se dat je gelijk hebt.

Als jij denkt dat dat de verklaring is, be my guest. Denk dan ook nog even aan het feit dat het gebruik van mobieltjes op een gegeven moment dan ook plots verboden is en zoek ook even de bijbehorende plotselinge daling op in de curve. Nogmaals, ik heb niet gezegd dat mobiel bellen tijdens het rijden niet gevaarlijk.is, ik zeg dat mensen die om allerlei redenen beter helemaal geen auto zouden moeten rijden een significanter probleem zijn.

.

Denk dan ook nog even aan het feit dat het gebruik van mobieltjes op een gegeven moment dan ook plots verboden is en zoek ook even de bijbehorende plotselinge daling op in de curve.

Het is niet het verbod dat het rijden veiliger maakt maar het minder bellen, sms-en etc. Ik zie nu echter meer mensen naar hun kruis kijken in de auto dan ooit.

.

Denk dan ook nog even aan het feit dat het gebruik van mobieltjes op een gegeven moment dan ook plots verboden is en zoek ook even de bijbehorende plotselinge daling op in de curve.

Het is niet het verbod dat het rijden veiliger maakt maar het minder bellen, sms-en etc. Ik zie nu echter meer mensen naar hun kruis kijken in de auto dan ooit.

Er zijn uiteindelijk toch veel meer je die zich wel aan de wet houden dan mensen die dat niet doen en zeker in het begin was Hermandad ook fanatiek, het is toch redelijk ern flinke daling in ongevallen te verwachten?

Reputatie 5
Badge +4

Maar dat is dan wel handsfree.
Ik heb deze week wat kabeltjes gekocht om het weekend Android auto uit te proberen, dat wil kennelijk niet via bluetooth, gewoon bellen wel.
Dan kan ik naar het scherm in de auto kijken i.p.v. het kruis.
Nu deed ik dat sowieso al nooit, twee dingen tegelijk wil bij mij ook niet.
En de auto gaat vanzelf in de remmen al ik even niet oplet. :blush::blush:

Er is een andere auto op komst en die elektronica houdt de auto ook op de weg,  netjes tussen de lijnen, als die er zijn ten minste.
Dus als ik al afgeleid wordt door de gekoppelde telefoon wordt ik eerst netjes gewaarschuwd, en mocht ik hardleers zijn grijpt hij in.
Maar dat vertel ik nog wel in dat andere topic.

Nee FS, wat ik veel bestuurders zie doen is verre van legaal.

Dat bestuurders een automatisch systeem in hun auto aanvoeren als excuus vind ik als wandelaar, fietser en autorijder pure horror. Als je echt van plan bent om tijdens het rijden op het scherm te gaan experimenteren dan hoop ik dat je tegen de lamp loopt voordat je iemand anders aanrijdt.

Reputatie 5
Badge +4

@Harrie LPPIk kan er niks aan doen Harrie, die schermpjes zitten gewoon in de auto mét touch screen.
Dus op zich niks illegaal aan.
Ik weet dat die veiligheidssystemen niet ideaal zijn en hun beperkingen hebben, vanmiddag nog mee gemaakt.
Een oudere vrouw stak een 80km weg over met de fiets aan de hand.
Doordat er ook een afslag was waar een auto stond te wachten was ze voor de elektronica niet te zien.
Ik kon haar wel door die auto heen zien en remde al op voorhand.
Ze haalde een levensgevaarlijke stunt uit, als het een bedrijfsbusje was geweest wat stond te wachten had ik er niet doorheen kunnen kijken, was het maar de vraag geweest of het goed was afgelopen.

Je kunt gerust zijn, ik kan geen twee dingen tegelijk en doe dat ook in een auto niet.
Is meestal ook niet nodig, je kunt alles van te voren instellen.
Een andere zender zoeken was vroeger een veel gevaarlijker bezigheid met die draaiknop dan nu.
Een enkele tik tegen het scherm volstaat.

Reageer