Consumentenbond.nl

sparta ion Accu Reviseren


Wie kan mij helpen of wie weet iemand die de accu kan reviseren van een Sparta Ion uit 2007,vr gr Tjeerd Zantema

18 reacties

We weten natuurlijk allemaal hoe een Sparta Ion accu er 12 jaar geleden uitzag ( grapje ). Als het zo'n langwerpige is die in het frame ingebouwd zit, dan heeft u pech. Die zijn namelijk niet te reviseren. De plastic behuizing is dichtgelast en de controller die er in zit schakelt zichzelf om naar "dood" als de batterijen losgekoppeld worden. Dat is een bewuste keuze van Sparta. U bent daardoor gedwongen een nieuwe accu door uw fietsenmaker te laten installeren.
Ik doe het. ūüėČ

Wie kan mij helpen!!!

Ik heb in okt 2019 een Sparta Ion Dt uit 2012 gekocht. Deze heeft tot aan afgelopen maandag nooit mankementen gehad. Actieradius van 80 km gemiddeld. Altijd binnen gehouden en goed opgeladen. Afgelopen maandag is hij na 6 km fietsen en 89% accu uitgevallen met de melding 0005  dit is een communicatie probleem. ( te algemeen) scherm heeft sindsdien geen leven evenals de accu.

 

Afgelopen woe naar de fietsenmaker gebracht. Die zei een nieuwe accu. Niks meer aan te doen. Iets in mij zegt, dat iets niet klopt. Kan zo een degelijke fiets met zo een sterke accu het zo plots begeven.? De fiets is voor mij van zo een groot belang, gezien dit mijn enige manier van vervoer is voor kinderen, woon en werk verkeer . Nu de fiets het heeft begeven stort alles als een domino effect in.

 

Resetten dmv lichtknop ook geprobeerd, maar zowel accu als het schermpje geeft niks aan.!

 

Ben zo radeloos, enige optie lijkt het nu te moeten verkopen voor 100 euroūüėĘ

Ben zo radeloos, enige optie lijkt het nu te moeten verkopen voor 100 euroūüėĘ

Kan die fietsenmaker er niet een nieuwe acvu inzetten?

Ja dat zou uiteraard een optie zijn. Maar de kosten daarvan zijn 695, voor ons niet haalbaar.

Ja dat zou uiteraard een optie zijn. Maar de kosten daarvan zijn 695, voor ons niet haalbaar.

Zo, dat is niet mis, had u dat dan niet ingecalculeerd? Ik begreep dat het met een jaar of vijf wel klaar is met zo'n fietsaccu.

Reputatie 7
Badge +6

‚Äč‚Äč‚Äč‚Äč‚Äč‚Äč8 jaar is best wel oud voor de meeste soorten accu's . Ik hoor veel meldingen dat ze¬†na ongeveer 4 jaar soms al de geest geven. De levensduur hangt af van of je er correct mee omgaat en verder een flinke dosis geluk . Het is echt een probleem dat die dingen zo duur zijn. Zelfs als je denkt dat de fiets het nog waard is kan korte tijd later zich weer een duur geintje aandienen . Motoren en electronika worden worden ook nogal eens genoemd .

Reputatie 7
Badge +6

Als je hier bij het testverslag kijkt van elektrische fietsen , wordt het kopen van een gebruikte fiets en speciale aandacht voor de accu ook nog aangeroerd . Klik op koopadvies , ga naar punt 8 en lees wat er staat over tweedehands en met name de accu.

Als je hier bij het testverslag kijkt van elektrische fietsen , wordt het kopen van een gebruikte fiets en speciale aandacht voor de accu ook nog aangeroerd . Klik op koopadvies , ga naar punt 8 en lees wat er staat over tweedehands en met name de accu.

Waar is dit na te lezen?

Dank voor uw reactie 

Ja dat zou uiteraard een optie zijn. Maar de kosten daarvan zijn 695, voor ons niet haalbaar.

Zo, dat is niet mis, had u dat dan niet ingecalculeerd? Ik begreep dat het met een jaar of vijf wel klaar is met zo'n fietsaccu.

Daar had ik zeker rekening mee gehouden, maar niet zo snel al verwacht. De fiets had lage ( realistische km) werd droog binnen gehouden en de accu netjes onderhouden ( qua opladen om diepte ontlading te voorkomen). Dus ondanks dat het uit 2012 komt, had ik er alle vertrouwen in dat ik een jaar, 1.5 mee kon rijden ( ondertussen te sparen voor een stabielere)

Maar na krap 5 mnd van optimaal functioneren naar helemaal 0% is voor mij toch wel even een onverwachte schok.

Reputatie 7
Badge +6

Als je hier bij het testverslag kijkt van elektrische fietsen , wordt het kopen van een gebruikte fiets en speciale aandacht voor de accu ook nog aangeroerd . Klik op koopadvies , ga naar punt 8 en lees wat er staat over tweedehands en met name de accu.

Waar is dit na te lezen?

Dank voor uw reactie 

Met ‚Äė hier ' bedoelde ik de website van de Consumentenbond . Mogelijk kun je de details alleen lezen als je lid bent. Als je dat¬†niet kunt , In het kort komt het er op neer¬† dat je de accu van een oudere gebruikte fiets altijd moet laten testen . Zelfs dat is mijns inziens niet waterdicht , waardoor een dergelijke fiets al snel te duur betaald wordt als de koper zich daar niet van bewust is .¬†

Badge

Ik heb net een Sparta ion gekocht waarvan ik wist dat er iets mee was.

Daar was de prijs ook naar de fiets zelf ziet er nog nieuw uit.

Die foutcodes e05 en  e18 en e01 gaf hij aan.

ik heb nu 20 nieuwe cellen besteld op eBay deze ga ik van de week er in zetten .

Het accupakket heb ik open gemaakt het is een klusje maar te doen .

Er was 1 cel stuk dat kon ik meten deze gaf bijna niks aan de rest 1,3 volt.

Het kan ook zijn dat pas de spanning in elkaar zakt als je hem gaat belasten.

Dus niet denken de cellen meten goed als ze onbelast zijn dat zegt nog niks!

Ik vervang ze allemaal omdat sommige ook lekkage vertonen.

Ik ben benieuwd ūüėĄ
 

 

Badge

Wie kan mij helpen!!!

Ik heb in okt 2019 een Sparta Ion Dt uit 2012 gekocht. Deze heeft tot aan afgelopen maandag nooit mankementen gehad. Actieradius van 80 km gemiddeld. Altijd binnen gehouden en goed opgeladen. Afgelopen maandag is hij na 6 km fietsen en 89% accu uitgevallen met de melding 0005  dit is een communicatie probleem. ( te algemeen) scherm heeft sindsdien geen leven evenals de accu.

 

Afgelopen woe naar de fietsenmaker gebracht. Die zei een nieuwe accu. Niks meer aan te doen. Iets in mij zegt, dat iets niet klopt. Kan zo een degelijke fiets met zo een sterke accu het zo plots begeven.? De fiets is voor mij van zo een groot belang, gezien dit mijn enige manier van vervoer is voor kinderen, woon en werk verkeer . Nu de fiets het heeft begeven stort alles als een domino effect in.

 

Resetten dmv lichtknop ook geprobeerd, maar zowel accu als het schermpje geeft niks aan.!

 

Ben zo radeloos, enige optie lijkt het nu te moeten verkopen voor 100 euroūüėĘ

Ik vermoed dat er een cell stuk is van de accu als je het goedkoop wild doen iemand vragen die handig is .

Je zou een zelfde accupakket kunnen kopen via marktplaats wel met het zelfde vermogen.
 

Ik heb ze voor ‚ā¨25,- zien staan deze zijn ook defect¬†allebei open maken en de beste cellen bij elkaar zetten .

Iemand die goed kan solderen kan dat maar er staat heel veel vermogen op de cellen.

Dus echt iemand laten doen die weer waar hij mee bezig is.

En dan hopen dat het weer een tijdje werkt .

 

 

Badge

Ja dat zou uiteraard een optie zijn. Maar de kosten daarvan zijn 695, voor ons niet haalbaar.

Pure afzetterij en misachting van Sparta (Accell) die geen empathie lijkt te hebben voor de medemens met een kleine beurs.

De gebruikte accus’s in deze ION modellen kosten inmiddels een fractie van wat ze ooit gekost hebben terwijl de adviesprijs door Sparta gewoon op het niveau van 10 jaar geleden gehouden wordt. Een 11Ah ION accu wordt momenteel voor  ca 120 euro gefabriceerd. Dus zou bij de Sparta dealer niet meer dan 300 euro mogen kosten. Sparta dealers die meer vragen dan de - al veelste hoge - consumentenprijs (535,00) kan je beter mijden.

Badge

Ik heb net een Sparta ion gekocht waarvan ik wist dat er iets mee was.

Daar was de prijs ook naar de fiets zelf ziet er nog nieuw uit.

Die foutcodes e05 en  e18 en e01 gaf hij aan.

ik heb nu 20 nieuwe cellen besteld op eBay deze ga ik van de week er in zetten .

Het accupakket heb ik open gemaakt het is een klusje maar te doen .

Er was 1 cel stuk dat kon ik meten deze gaf bijna niks aan de rest 1,3 volt.

Het kan ook zijn dat pas de spanning in elkaar zakt als je hem gaat belasten.

Dus niet denken de cellen meten goed als ze onbelast zijn dat zegt nog niks!

Ik vervang ze allemaal omdat sommige ook lekkage vertonen.

Ik ben benieuwd ūüėĄ
 

 

Laat svp weten hoe het verloopt. Ik overweeg dit ook te doen. Hoe ga je voorkomen dat de electronica spanningsloos wordt en daarna niet meer functioneert?

ik heb nu 20 nieuwe cellen besteld op eBay deze ga ik van de week er in zetten .

Het accupakket heb ik open gemaakt het is een klusje maar te doen .

Zet de fiets op een veilige plek, dat niet je hele keet af fikt als het mis gaat.
 

Badge

Ik heb net een Sparta ion gekocht waarvan ik wist dat er iets mee was.

Daar was de prijs ook naar de fiets zelf ziet er nog nieuw uit.

Die foutcodes e05 en  e18 en e01 gaf hij aan.

ik heb nu 20 nieuwe cellen besteld op eBay deze ga ik van de week er in zetten .

Het accupakket heb ik open gemaakt het is een klusje maar te doen .

Er was 1 cel stuk dat kon ik meten deze gaf bijna niks aan de rest 1,3 volt.

Het kan ook zijn dat pas de spanning in elkaar zakt als je hem gaat belasten.

Dus niet denken de cellen meten goed als ze onbelast zijn dat zegt nog niks!

Ik vervang ze allemaal omdat sommige ook lekkage vertonen.

Ik ben benieuwd ūüėĄ
 

 

Laat svp weten hoe het verloopt. Ik overweeg dit ook te doen. Hoe ga je voorkomen dat de electronica spanningsloos wordt en daarna niet meer functioneert?


Sinds eergisteren is de melding E0003 verschenen, dus kom ik er zelf waarschijnlijk niet meer door alleen de cellen te vervangen. Ik heb inmiddels revisiebedrijf ANSS gevonden die het accupakket (24V NIMH PMU2 11AH SR6 DT) van mijn ION XT volledig gaat vervangen door een accupakket met volledig nieuwe cellen tegen een aantrekkelijk bedrag (ca 40% lager dan bij de Sparta dealer.)

Badge

Als het zo'n langwerpige is die in het frame ingebouwd zit, dan heeft u pech. Die zijn namelijk niet te reviseren. De plastic behuizing is dichtgelast en de controller die er in zit schakelt zichzelf om naar "dood" als de batterijen losgekoppeld worden. Dat is een bewuste keuze van Sparta. U bent daardoor gedwongen een nieuwe accu door uw fietsenmaker te laten installeren.

Aanschaf van veel te dure originele accupakket is niet nodig. De werkwijze om het Sparta/Batavus/Koga ION frame accupack (door accurevisiebedrijf)  te reviseren is:

1. Dmv een speciaal ontwikkeld tool wordt de behuizing snel en eenvoudig geopend
2. De BMS wordt tijdens het verwisselen van alle accucellen onder spanning gehouden om te voorkomen dat de BMS blokkeert
3. Evt E03 melding wordt automatisch opgeheven nadat het accupakket weer volledig in balans is, mits er geen andere problemen met de BMS zijn.
4. De behuizing wordt dmv een grote krimpkous weer gesloten.
5. Evt aanmelden van het gereviseerde accupakket gaat via een bevriende welwillende Sparta/Batavus/Koga dealer

Reageer