Consumentenbond.nl

Startstop systeem van Opel Meriva werkt bijna nooit

Er zijn tal van voorwaarden waar aan voldaan moet worden voor de startstop in werking treed en de meest bekende is de buitenlucht temperatuur die is wel te begrijpen. Als de airco aanstaat zou hij het niet moeten doen maar heel soms doet hij het ineens dan weer wel en zo zijn er meer voorwaarden. Volgens Opel is dit normaal, maar ik heb het zelf nooit eerder zo ervaren bij andere auto's. Wie heeft hier meer ervaring mee? Ik heb zelf een automobiel achtergrond in de techniek.

9 reacties

Reputatie 2
Badge +3
Hier dezelfde ervaring met een Volvo V40 (bouwjaar oktober 2016).
Er zijn vele factoren waarom het start-stop systeem niet werkt. Zo is de buitentemperatuur er een van, maar ook de "verbruikers" in de auto zijn mede bepalend. Staan er (elektrische) verwarming(en) aan, zoals achter- en/of voorruit verwarming, zetelverwarming etc etc. In de zomer is de airconditioning ook bepalend, het start-stop systeem wil wel eens werken, als de binnen temperatuur al zodaing afgekoeld is, dat de temperatuur verhoging minimaal is ten opzichte van de buitentemperatuur.
Kortom er zijn heel veel factoren (en sensoren) die mede bepalen of het systeem wel mag werken.

Zelf ben ik er geen voorstander van en vind het zelfs irritant als de motor afslaat (helemaal, als dan onmiddelijk het stoplicht op groen springt). Ervaringen hebben al uitgewezen, dat het start-stop systeem geen enkele voordeel heeft op brandstof besparingen. Althans ik zie ze niet terug op mijn brandstof verbruik. Persoonlijk vind ik het een nutteloze maatregel, ons opgedrongen door een "nitwit" van de EU.
Reputatie 7
Badge +6
Nog ruimschoots in de garantie-periode was het start-stopsysteem van mijn Nissan Note ook totaal de weg kwijt. Na onderzoek bij de dealer werd ik weg gestuurd met de mededeling : We kunnen de oorzaak niet vinden. Wel werd gezegd dat een niet optimale batterij meestal de oorzaak is. Deze was getest en goed bevonden. Daarna maar contact met de importeur gezocht waarna ik een oproep kreeg om het nog eens te laten bekijken bij de dealer. Toen is besloten om er toch maar een nieuwe batterij in te zetten , waarna het probleem weg was. Inderdaad is de werking van dit systeem afhankelijk van heel veel factoren en een van meerdere maatregelen die de auto iets schoner en zuiniger maken , maar veel winst levert het niet op en de nadelen krijgen we er gratis bij. Gelukkig kan ik het systeem uitschakelen , maar moet dat wel bij elke start opnieuw doen.
Reputatie 7
Badge +5
Bij de Hyundai i10 is ook de hogere ventilator stand een oorzaak dat het start-stop systeem niet werkt.
En de accu moet optimaal zijn.
M.G. Leeuw schreef:

Persoonlijk vind ik het een nutteloze maatregel, ons opgedrongen door een "nitwit" van de EU.

Beste Leeuw,

Helaas lees ik wel vaker ongefundeerde anti-EU sentimenten; ook in uw reactie zie ik dat weer.

De aanwezigheid van een startstopsysteem in een auto is geen eis van de EU. Het is een keuze van de autofabrikant! Auto's mogen (o.a.) niet teveel koolstofdioxide uitstoten. Dat hebben de "nitwits" van de EU o.a. besloten voor onze gezondheid en het milieu. De autofabrikant probeert aan die uitstoot-eis te voldoen door het startstopsysteem. Dat werkt bij u kennelijk niet zo goed.

In plaats van de medewerkers van de EU in een kwaad daglicht te stellen kunt u beter met Volvo in contact treden en vragen waarom zij zo'n kwalitatief uitermate teleurstellend startstopsysteem hebben gemaakt.
Reputatie 2
Badge +3
Geachte @G.R.

Mag ik u even deze links geven?
EU regel geving
Start-stop systeem

Het handelt zich hier om regel NEDC: ECE R15 (1970) / EUDC (1990) van de EU, die fabrikanten dwingen naar een start-stop systeem. Dat het er niet "letterlijk" instaat is hier niet van toepassing, men moet voldoen aan de "emissie" normen.

En nee, ik ben niet anti-EU zoals u dat zo duidelijk stelt, Maar zij zijn wel degelijk hiervoor verantwoordelijk. Werkt u soms voor de EU of voelt u zich soms aangevallen?

Bij Volvo zal ik "bot vangen", net zoals bij alle andere automerken, omdat dit in die mooie emissie regels is vastgesteld.
Beste Leeuw,

Ik lees nergens dat een startstopsysteem door de EU verplicht is. Het handelt zich hier namelijk om zogeheten "doelvoorschriften". Er moet een bepaald doel bereikt worden; in dit geval een bepaalde maximale emissie. "Wat" moet worden bereikt is inderdaad wel een eis. Het staat autofabrikanten echter vrij om zelf maatregelen te bedenken "hoe" zij het doel bereiken. U vindt het startstopsysteem niet prettig en dat is uw goed recht. Laat dat vooral weten aan de verantwoordelijke: de fabrikant van uw auto.

Overigens heb ik zelf wel goede ervaringen met het startstopsysteem in mijn Ford Focus Wagon diesel (2015). Het werkt eigenlijk altijd. Zomer en winter, koude of hitte, veel verbruikers aan, etc. Als een verkeerslicht snel weer op groen springt slaat de motor direct weer aan. Het systeem haperde afgelopen herfst wel een paar keer en bleek te liggen aan een versleten accu. Ik ben dus best tevreden over het systeem en het brandstofverbruik
Reputatie 5
Badge +4
Bij mij (Renault Captur uit 2016) werkt het ook heel wisselend: de ene keer geeft een knipperend symbool op het dashboard aan dat ik het kan gebruiken, maar gebeurt er niets als ik hem in z'n vrij zet, de andere keer zie ik geen indicatie maar werkt het gewoon wel.

En hoewel ik er al een tijdje op let, kan ik geen directe relatie vinden tussen omgevingsfactoren (temperatuur motor, airco aan, korte rit waardoor de accu wellicht niet volledig opgeladen is, etc.) en de werking van het systeem.
bij mijn vorige wagen Cruze het laatste jaar nooit meer gewerkt, rij nu een ford kuga
en het systeem werkt elke dag...( al een jaar lang)...dus het kan wel.
Reputatie 6
Badge +6
Hoi @J.W.M. van der Meer ,

Van harte welkom op het forum! Een aantal communityleden hebben zich gestort op jouw vraag 💪🏻. We zijn een maandje verder, dus ik ben even nieuwsgierig hoe het staat en of je goed op weg bent geholpen door onze communityleden.

Reageer