Consumentenbond.nl

Stedentrip: per trein of vliegtuig?

Reputatie 5
Badge +7
Even hoppen met het vliegtuig of uren treinen: het blijft een dilemma voor de reiziger die oog voor het milieu heeft. Voor een stedentripje neem je meestal maar een paar dagen de tijd en je wilt in die dagen zo veel mogelijk zien en doen.

Is vliegen werkelijk zo slecht voor het milieu en is de trein echt zo duur en tijdrovend? We hebben het voor je uitgezocht!

In dit gratis artikel uit de Consumentengids zie je de prijs, reistijd én CO2-uitstoot van vliegen en treinen naast elkaar voor 5 steden: Londen, Parijs, Praag, Berlijn en Kopenhagen.

Kies jij liever voor de trein of voor het vliegtuig? Praat mee!

1 reactie

Badge
In de prijsvergelijking worden prijzen voor 2 volwassenen en 2 volwassenen + 2 kinderen door elkaar gebruikt en dan teruggeleid tot een prijs per persoon. Dit geeft een heel scheef beeld, omdat zoals in het stuk staat 2 kinderen tot 17 jaar gratis in Duitsland met de trein reizen. (Volgens de website van DB Bahn gaat het om kinderen t/m 14 jaar). Bij 3 kinderen zou een retour Praag dan per persoon neerkomen op € 79,92. Dat verschil tikt lekker aan. Bovendien wordt bij vliegen wel gerekend met prijzen voor vliegtickets die bijvoorbeeld de KLM hanteert die € 50,00 duurder zijn dan bij Easyjet.

Ik ga regelmatig vanuit Amersfoort naar Praag, vlieg een enkele keer, maar meestal ga ik met de auto.
Ik heb zelf daarom nu een vergelijking opgesteld voor een stedentrip naar Praag met willekeurig gekozen datum: vertrek vrijdag 15 februari 2019 - terugkeer maandag 18 februari 2019 voor 1 volwassene en de prijzen van de tickets en reistijd op internet opgezocht.
Ik denk dat veel mensen dat ook zo zullen doen. Dan blijkt dat de trein duurder is dan vliegen en 2 keer zo lang onderweg is.

Kosten retour:
vliegen: Easyjet: Schiphol – Praag: € 97,59; NS: Amersfoort - Schiphol: € 21,60; OV Praag: vliegveld – Praag centraal station: € 2,50 (Kc 64) = totaal € 121,69
trein: DB: Amersfoort – Praag (1x overstap in Berlijn): € 169,80
auto (1708 km): alleen al aan benzine € 188

Reisduur van station Amersfoort tot Praag Centraal station:
Vliegen inclusief vervoer en 2:00 uur van te voren op Schiphol: 15:40 – 21:44 = 6:04 uur
Trein met 1:37 uur wachttijd in Berlijn: 9:36 – 21,26 = 11:50 uur
Auto inclusief rustpauzes: 9:00 uur

Reageer