Consumentenbond.nl
Beantwoord

SYM Symmetry 25 km scooter, accu niet te koop

Badge
  • Nieuwe deelnemer
  • 12 reacties
Ik heb een nieuwe 25 km snorscooter gekocht.
Prijs bijna € 3000,00.
Het is een Sym Symmetry.
Een klein en handelbaar geval dat ik als mindervalide kan hanteren omdat ik niet altijd een auto heb en al helemaal niemand die mij helpt.

De accu wordt, zoals geadviseerd, iedere maand 1x opgeladen als er iets uit is.
Maar de accu laadt wel op maar als ik de scooter uitzet gaat hij nooit meer aan.
En de accu is dan acuut leeg.

Er is totaal maar 385 km mee gereden.
Extreem weinig.

De verkoper is failliet, dus op zoek naar een accu elders in het.

Er zijn geen reserve accu's voor dit model Sym gemaakt. Ook zijn er geen accu's van andere merken in de handel die in deze Sym Symmetry passen.

Er staat nu dus een spiksplinternieuwe Sym Symmetry van bijna € 3000,- zonder krasje, onder een hoes in de schuur. Onbruikbaar. Geen accu. Verkopen kan ook niet, want hij doet het niet. En ik heb een heel groot probleem want ik kan nergens meer naar toe. Bovendien is een grotere (zwaardere) scooter voor mij geen optie, ik kan die niet baas.

Nieuw gekocht in 2011. Ik ben dus de eerste eigenaar.
De verkoper is failliet.
De fabrikant reageert nergens op. Niet op mail, contactformulieren of brieven.
De Sym Symmetry stopte er mee toen hij nog geen 4 jaar was.

Ik kan nu het huis niet meer uit want taxi's weigeren korte ritten.

Wie weet een oplossing?
icon

Beste antwoord door AZaak 27 juni 2018, 15:55

NIEUWS!
Ik heb een boze brief geschreven naar de CEO van SYM.
En ik kreeg nog antwoord ook.
De importeur heeft mij laten weten dat sinds kort er weer nieuwe accu's voor de SYM worden gemaakt en in de handel zijn.
Dat de dealers dat niet weten is een slechte zaak.
Weliswaar kost een accu een vermogen € 1210,00 en dat is meer dan ons maandinkomen.
Een flinke aderlating.
Maar om toch te kunnen rijden kun je weinig anders en dat weer SYM ook.

Inmiddels rij ik weer en kan zeggen dat er flink wat trekkracht bij is gekomen maar hij blijft (uiteraard) niet harder dan 24-25 km gaan met wind in de rug en bergafwaarts ;))

Ik kan nu alleen heel hard hopen dat de achterlijke nieuwe wet om zo'n snorscootertje van 25 km (waar je normaliter niet harder dan 20 km op kan rijden) waar je nog geen fietser mee kan inhalen, niet op de grote weg hoeft en dat er geen helmplicht komt.
Ik had net € 1210,00 neergetikt toen ik hoorde dat deze wet mét helmplicht èn op de rijbaan tussen de auto's, is aangenomen. Als dat geweten had denk ik niet dat ik zo'n dure accu gekocht had want ik durf met dit ding echt niet op de rijbaan. Geloof me, dat wordt me toch een file!🛵🚙🚚🚛🚑🚕🚓🚜🚗etc. etc. etc.
Bekijk origineel

25 reacties

Badge
Mogelijk is de batterij dood. Ik zou hem eens laten doormeten op spanning met een voltmeter. Ik dacht dat deze 48V moest leveren. (praktisch meer in geladen toestand) Als hij 48V leest, dan ligt het aan de elektronica. Als het het geval is dat hij dood is, kan je niets meer met de batterij. Aan de druppellader hangen is een idee, maar als het niet werkt mag de batterij naar het recyclagepark. Lithium Polymeerbatterijen zijn erg gevoelig voor diepontlading. Er bestaan denk ik wel genoeg batterijen van 48V 15Ah om in de plaats te monteren. Ze moeten wel uit dezelfde cellen bestaan, want de elektronica kan ze anders kapot maken. Desnoods koop je een batterij met lader en laad je hem apart op zonder het snoer van de scooter zelf. De meeste elektrische fietsen hebben zo een batterij, dat kan je misschien verder helpen.
Badge
De accu is dood. Dat weet ik al.
Een andere accu is niet mogelijk omdat dan het dashboard niet meer werkt.
Dus geen snelheid en geen energieniveau van de accu.
Dat zelfde geldt voor een revisie accu.
Alle cellen worden dan vernieuwd maar je dashboard werkt niet meer.
Rijp voor de sloop.
Badge
Dan is het wel rot... Normaal moeten die batterijen boven de 1000 laadcycli aankunnen. Misschien vanaf de fabriek al minderwaardige cellen ingestopt... Het is en blijft een Taiwan of China scooter. Het batterijniveau en de snelheid hangt vermoedelijk af van een multimeettoestel dat is ge-ijkt op de originele batterij. Heel vervelend... Ben je al bij een andere sym dealer langsgeweest? En ik hoop dat de batterij een beveiliging had tegen diep ontlading. Anders is het nog geen gek idee zo een beveiliging ertussen te zetten.
Badge
Ik heb alle SYM dealers in NL gevraagd.
De meeste geven aan om te laten reviseren.
Ik wacht nog op een antwoord van de fabrikant zelf.
Misschien nog ergens een verloren accu staan.
Badge
Ik denk dat een revisie opnieuw uitloopt tot een dode batterij. Als het de mijne was zou ik een compleet andere batterij steken en andere controller. Misschien een set van een elektrische fiets. Maar alvorens genoeg opzoekwerk doen over de voor- en nadelen van dat type batterij.
Badge
Moet je wel alles snappen.
Ik ben zeer technisch maar niet wat batterijen betreft.
In ieder geval dank.
Reputatie 7
Badge +7
Wat fijn om te zien dat @Tjorven je zo op weg helpt @AZaak. Zit er inmiddels al schot in de (A)zaak? 😉
Badge
Ik heb recent zelf een symmetry overgenomen. Hiervan is de batterij ook dood. Eens geladen gaat de batterij nog geen 2 uur mee onbelast en dan hangt die rond de halve volt... Even belast na het laden en ik kon er welgeteld 15km mee rijden. Binnenkort ga ik goedkope 15ah loodzuur agm batterijen halen en wat opzoeken over de componenten. Ik ga me deze vakantie ook bezighouden met een cutt-off beveiliging voor de nieuwe goedkope batterijen en een niveaudetectie met alarm aangezien je met een andere batterij geen niveau gelezen krijgt. Als dit af is laat ik je hierover nog het fijne weten. Misschien help ik je dan terug op de baan 😉 de 15ah loodzuur batterijen gaan uiteraard minder lang mee en laden langer, maar ze zijn dan weer veel beter recycleerbaar. Ze doen niks aan je koppel of topsnelheid,dus geen zorgen. Misschien kan ik ook nog wat fijns doen met men arduino om signalen op te vangen van de hall sensors in de motor en zo de snelheid te bepalen (beetje zoals een goedkope snelheidsmeter van een fiets).
Badge
NIEUWS!
Ik heb een boze brief geschreven naar de CEO van SYM.
En ik kreeg nog antwoord ook.
De importeur heeft mij laten weten dat sinds kort er weer nieuwe accu's voor de SYM worden gemaakt en in de handel zijn.
Dat de dealers dat niet weten is een slechte zaak.
Weliswaar kost een accu een vermogen € 1210,00 en dat is meer dan ons maandinkomen.
Een flinke aderlating.
Maar om toch te kunnen rijden kun je weinig anders en dat weer SYM ook.

Inmiddels rij ik weer en kan zeggen dat er flink wat trekkracht bij is gekomen maar hij blijft (uiteraard) niet harder dan 24-25 km gaan met wind in de rug en bergafwaarts ;))

Ik kan nu alleen heel hard hopen dat de achterlijke nieuwe wet om zo'n snorscootertje van 25 km (waar je normaliter niet harder dan 20 km op kan rijden) waar je nog geen fietser mee kan inhalen, niet op de grote weg hoeft en dat er geen helmplicht komt.
Ik had net € 1210,00 neergetikt toen ik hoorde dat deze wet mét helmplicht èn op de rijbaan tussen de auto's, is aangenomen. Als dat geweten had denk ik niet dat ik zo'n dure accu gekocht had want ik durf met dit ding echt niet op de rijbaan. Geloof me, dat wordt me toch een file!🛵🚙🚚🚛🚑🚕🚓🚜🚗etc. etc. etc.
Badge
P.S. Hiermee is dit item voor nu opgelost. Allen dank voor uw reacties.
Reputatie 6
Badge +6
@AZaak : Wat goed om te lezen dat het uiteindelijk is gelukt. Waar een boze brief aan de CEO wel niet goed voor kan zijn, complimenten!💪🏻

Mocht je willen, dan kan je één van de reacties (bijv. jouw laatste reactie) markeren als 'beste antwoord'.
Badge
Fijn om te horen dat het goed is afgelopen. Ik ga alsnog door met mijn projectje 🙂 als je me wat wilt vragen kan je me altijd mailen: ****. De batterijen komen binnenkort aan en ik ga ondertussende scooter onderzoeken, aangezien er geen werkplaatshandboek of elektrisch plan bij is. Oh en het is het beste om je batterij te laden van zover je terug thuis bent. Des te minder je de batterij ontlaad des te meer levenscyclussen hij kan maken. Voor jouw batterij moet dat boven de 1000 herladingen zijn.

**** [e-mail adres door beheerder verwijderd in verband met privacy gevoeligheid]
Reputatie 5
Badge +7
@Tjorven dank je wel dat je @AZaak wil blijven helpen waar nodig! Omdat een e-mailadres privacy gevoelige informatie is, heb ik deze uit je bericht weggehaald, maar je kunt je e-mailadres alsnog doorgeven via een privé berichtje. Klik op de gebruikersnaam van @AZaak en klik op Stuur bericht:

Badge
Merci Natalie.
Badge
HELAAS...TE VROEG GEJUICHD...

De SYM is weer dood.
Mogelijk was die schandalig dure acuut niet de oplossing en zit het in het elektronisch systeem...

Weer op zoek naar een oplossing.

Ben boos, héél boos.
Badge
Inmiddels zijn er weer verse accu's op de markt voor de Sym Symmetry.
In verband met de grote vraag worden ze weer geproduceerd en elke dealer of goede scooterdealer kan deze bij Sym bestellen.

Ze zijn prijzig € 1250 maar je hebt dan wel een originele waarbij het dashboard het ook weer doet.
Reputatie 7
Badge +7
Bedankt voor je bericht @AZaak. Fijn dat je ons hiervan op de hoogte brengt. Omdat je bericht betrekking heeft tot je eerdere topic heb ik hem hiernaartoe verplaatst.
Badge
Hallo allemaal,

Wegens ik het redelijk druk had in de hogeschool had ik nog geen tijd gevonden om de sym van een nieuwe batterij te voorzien. Nu had ik overlaatst echt willen beginnen en heb ik die oude dode accu uit de doos gehaald. Echter vervalt de garantie op de batterij dan, want de stickers zijn gescheurd (maar dat maakt mij niks uit want die was al lang verlopen). Blijkt dat deze bestaat uit 2 aparte blokken van vermoedelijk rond de 24V in serie voor 48V te creëren. Ook zat er een redelijk groot BMS (batterijmanagement) op dewelke de batterij gezond houdt, dus balanceert en niet laat overladen of overontladen. Ik heb met alle voorzichtigheid heel de doos leeggehaald. Ik heb daarna de binnenste maten opgemeten en heb ik via een technisch tekenprogramma, waar ik via school een licensie van heb, mijn eigen ontwerp gemaakt. Op de plaatsen waar voorheen de grote blokken vastgeschroefd werden heb ik een MDF plaat vastgeschroefd die ik op school heb laten lasercutten (dat is een techniek waarbij je met een laser door hout of metaal snijdt). Hierdoor verkreeg ik een platform waarop ik kon bouwen. Ik was van plan zeker en vast de kwaliteit omhoog te krijgen en heb daarom gekozen om gebruik te maken van Japanse lithiumcellen. Nu zou het beter zijn om dezelfde chemie aan te houden die erin zat, dus LiFePO4 ofwel lithium ijzerfosfaat, omdat de spanning dan niet anders is per cel en dus ook niet voor het ganse pak. Mijn keuze was bewust niet dezelfde chemie, omdat deze meer dan 2 keer zo duur is als lithium ion en ik makkelijk uitwisselbare cellen wil aankopen als er eentje stuk gaat. Van lithium ion zijn er namelijk meer op de markt. Mijn keuze ging naar een panasonic ncr18650pf. Een cel die zichzelf heeft bewezen om uitstekende prijs/kwaliteit te behalen en een relatief grote capaciteit heeft met alsnog een redelijke maximum stroom. Deze zijn het goedkoopst te krijgen bij nkon.nl en ondanks de goedkope prijs beschikken ze over originele cellen omdat ze deze vermoelijk in bulk van Panasonic zelf kopen. Omdat ik een 3D printer heb kon ik mijn ontwerp maken hoe ik wou, dus heb ik een houder gemaakt om alle 65 cellen in te monteren. Deze houder werd dan gemonteerd op de mdf plaat. Waarom 65 cellen? Omdat lithium ion een nominale spanning heeft van 3.6-3.7V per cel en er 13 in serie nodig heeft voor 48V (13x3.7=48.1V). Om de capaciteit te behalen van rond de 15Ah dat de batterij voorheen had moest ik 5 cellen in parallel schakelen van elk 2.9Ah (5x2.9=14.5Ah). Deze cellen verbond ik met nikkel plaatjes dewelke ik met een specifiek puntlastoestel op de cellen gelast had. De positieve en negatieve uiteindes van de gemaakte batterij gingen naar de BMS die ik speciaal voor deze batterij aangekocht heb. De aparte positieve terminals van elke seriële tak verbond ik met de balanceerkabeltjes. Het hangt nu af van de BMS hoe je verder moet. De gele draad voor vermoedelijk signaal voor de lader heb ik niet nodig, dus heb ik deze losgehaald aangezien ik de oude lader niet meer mag gebruiken. De rest verbond ik met de bijhorende connectors voor het laden en ontladen. De batterij werkt perfect en geeft goed vermogen. de display enzo werkt naar behoren, maar doordat de spanning verschilt van het vorige pak, toont de accumeter aan dat hij zogezegd leeg is. Dit ga ik nog zien te veranderen, want ik zou niet willen dat de scooter zomaar uitvalt uit 'beveiliging' vanuit de motorcontroller. Ik ga zien of ik een lithium ion controller kan aankopen met dezelfde specs (48V, 800W met boost 990W en alle bijhorende functies). Hopelijk geeft deze dan een juist signaal naar de meter. Tot zover ben ik blij met het resultaat. Totale kosten tot dusver zijn amper 200 euro. Dit kan serieus oplopen voor mensen die het nodige gereedschap niet hebben. Als iemand meer informatie wilt mag die het laten weten. En wees altijd voorzichtig met elektriciteit en laat het doen door iemand met elektrisch inzicht als jij iets niet meteen weet.
Hallo !

ik heb zelf een sym scooter met nu in 1 jaar 2x originele accu die er mee ophoud .

ik heb de accu nu laten reviseren door rebatt
ik zet hem in de scooter en alles lijkt te werken
alleen brandt controle lamp accu rood dat accu leeg is
. Dit zou zo horen volgens rebatt
echter op het moment dat de motor vermogen vraagt knalt de spanning weg alles valt uit en wil niet meer op contact . Na loshalen accu pakket en opnieuw aansluiten is er weer leven .
Echter als je iets gas geeft dus verbruik registreert ploft alles eruit 😭😭😭😭😭😢😢😢
mik heb dik 700€ geïnvesteerd en sta nu nog steeds met lege handen !
Heeft iemand een idee of liever de oplossing voor dit probleem ?

Badge

Een beetje laat, maar bij mijn eigen gemaakte batterij brandde ook het lampje en gaf hij geen spanning aan. Dat komt, omdat er 3 kabels naar je batterij gaan waarvan 1tje aan je Batterij management systeem zit. Die ene kabel heb je niet meer als je bms vervangen wordt en die meet volgens mij de spanning, ook al zou dit ook prima met de ontladingskabel gaan. Hoe dan ook stond er aan die kabel 'signal' op het bord. Kan ook zijn om de batterij te detecteren, maar gelukkig heb je die niet nodig om te rijden. Uiteraard is die handig om uw actieradius te anticiperen, maar de bms schakelt uit voorzorgen de batterij toch uit als die leeg is en de controller schakelt zich ook uit op een bepaalde waarde. Dit noemen we de Low Voltage Cutoff, of LVC in het kort. De bms moet niet vervangen worden, maar als je verandert van batterij chemie van LiFePO4 naar Li-Ion, dan moet die gewisselt worden en het is ook beter dit meteen te vervangen, uit veiligheid als het bms stuk zou zijn. Vervelend genoeg vind ik nergens de originele bms met het kabeltje, dan zal het een universele bms worden. Wat jij hier zegt lijkt me op een te zwakke bms. De scooter vraagt dus meer stroom dan de bms kan leveren en schakelt uit veiligheid uit. Je zou dus aan rebatt moeten vragen of dit het geval kan zijn. Ik heb er een redelijk zware bms in gestopt (15A laden, 40A ontladen). De batterij die ik heb gemaakt kan prima 50A continu leveren, maar de scooter vraagt zo een 20-25A piek ofzo (1000W piek op 48V -> 1000/48=~21A). Ik zou een bms kunnen nemen van 30A, dat zou veiliger zijn, maar gezien ik deze had liggen heb ik die maar gebruikt.

Hopelijk lost dit wat op. 

Hallo ,

het is idd een poosje terug .

ik heb nadat de accu deze problemen gaf de volgende dag alles terug gestuurd met een brief erbij met m’n bevindingen . 
ik kreeg een telefoontje later dat de accu was gecontroleerd en dat idd de bms niet van het juiste type en merk was en dat deze kosteloos onder garantie werdt vervangen . Tevens is op het accu pakket een accu capaciteits sensor en lsd geplaatst zodat ik kan zien hoeveel % de accu nog bezit .

na 2 weken testen werkte alles prima 

alleen bij 24 % accu precentage kan je niet meer vol gas . Dan ploft de veiligheid erin zeg maar 

en is voor mij een teken van ik moet laden 

we zijn nu 8 maanden verder en ik gebruik hem elke week een x of 3 en rij nu gemiddeld 25 km op een lading voordat ik hem laad .

dus tot nu toe tevreden .

wel veel geld die dik €700 maar over een jaar gezien oké . Als hij nu iig een paar jaar mee kan .

mvg  

Badge

Goed dat het is opgelost. Zelf maak ik een batterijpak van dat caliber in de hoge 200 euro, maar natuurlijk heb je daarvoor apparatuur nodig zoals een puntlastoestel en dat kost wel eens wat geld. De prijs bij Rebatt lijkt me best aan de hoge kant, maar dat batterij revisies geld kosten is wel bekend. Ze geven wel garantie en natuurlijk werkt hun personeel niet voor niks. Ook is lithium een gevaarlijk goedje als je er niet voorzichtig en met een gezond verstand aan werkt. Zelf steek ik gemiddeld 1-1,5 uur in een batterij als ik weet hoe ik alles in elkaar ga steken. Ik schat de levensduur van je accu op meer dan 12.500km ofwel 500 cycli aan 25km/cyclus. Vaak presteren batterijen beter als ze voor 20% lading worden opgeladen. Dan kunnen de cycli wel eens verdubbelen, dat is uit onderzoek gebleken en ook de reden waarom tesla's standaard niet hun gehele capaciteit gebruiken. 

Onlangs ook een Sym Symmetry gekocht. Lader ging niet hoger dan 85%. bleek een van de cellen van de accu zwak. Na belasting ging de zwakke cel definitief kapot. Heb toen een cel van een andere sym symmetry overgezet. Lijkt allemaal te werken. Kon er ruim 30 km mee rijden. Is dat de normale afstand?

Weet iemand wat de functie van de gele sense draad van de lader naar de accu is? Het lijkt erop dat deze draad bepaalt of de accu nog goed is of niet. Indien niet goed lukt laden en rijden niet. Heb al meerdere keren gezien dat de accu een storing aangaf, maar dat de individuele cellen van de accu in orde zijn. Iemand de zelfde ervaring?

Badge

Ik vermoed dat die gele draad voor het laden en de batterij-indicator is op het dashboard. Zelf heb ik mijn eigen batterij gemaakt in 2 symmetry's die ik al heb opgemaakt en hebben deze die gele draad niet. Ik mankeer dus de batterij-indicator, maar daarvoor heb ik binnenkort een coulomb metertje dat je gewoon aan de accu hangt en je zegt hoeveel de batterij is geladen. Die display ga ik in de buddybak monteren.

Het laden doe ik met een andere lader, gezien ik er nu een lithium-ion batterij in heb, in plaats van die goedkope chinese LiFePO4 batterij. Moest deze van een merk zijn, dan had ik daar nog vertrouwen in dat die lang zou meegaan. Nu heb ik er dus LG cellen in en rijdt hij ook veel langer. 50km ipv 30km. En daarmee kan ik u meteen geruststellen. De originele actieradius is 30km.

De symmetry die ik nu ben aan het opmaken werd aan geknoeid door de vorige eigenaar... Het leek of de motor in kortsluiting stond. Dan draait deze niet soepel als je deze duwt, maar in zware schokken. Na wat zoeken bleek dit probleem aan de controller te liggen. De MOSFET schakelaars die de motor wisselspanning voorzien stonden in kortsluiting en daarmee dus ook de motor. De controller werd geopend en daar hebben ze vermoedelijk de shunt willen bijwerken. Dat doen ze wel eens als ze meer koppel willen van de motor (steilere heuvels beklimmen en snellere acceleratie). Uiteraard geraak je daar zo niet aan, want dit circuit zit ingegoten in epoxy tegen indringend vocht. Dan vonden ze het maar normaal met iets als een beitel hierin te kappen met alle gevolgen vandien. De controller is verbrand en de overblijvende epoxy is gekookt. Dat is te merken aan de belletjes die nadien zijn hard geworden. Ik had toevallig nog een universele controller liggen. Helaas werkt de snelheidsmeter nu ook niet meer, maar de controller heeft een bluetoothfunctie. Je kan dus via je gsm de snelheid zien en wat aanpassingen doen aan de instellingen. Ik ga dus een gsm houder op het stuur hangen, want waarom mijn kop erom breken.

Hoi Tjorven,

bedankt voor je reactie. Pas weer gereden en de Sym stopte abrupt na een paar honderd meter. Geprobeerd de accu weer te laden, maar de lader gaf storing (rood lampje <30% dat knippert). Toen de accu direct geladen met 48 volt zonder BMS. Lader geeft nu groen en 100%. Gisteren stukje gereden. So far so good. Ben benieuwd of ik als de accu verder leeg is de accu weer kan laden. Zwakke schakel lijkt het BMS van de accu te zijn, die te vroeg en mi onterecht storing doorgeeft aan de lader en scooter. Mocht dit zo blijven, dan vervang ik het BMS voor een simpel BMS zonder fratsen en gele draden.

Heb jij ooit overwogen om de gele draad/laadindicator te foppen door deze met een weerstand/ spanningsdeler op de plus van de accu aan te sluiten om zo toch een laadindicatie op het dashboard te hebben? Zou dat werken?

Reageer