Consumentenbond.nl

SYNC3 navigatie van Ford


Reputatie 2
Badge +2
Ford Nederland verkoopt sinds de zomer van 2016 nieuwe auto's met navigatie en entertainmentsysteem SYNC3. Dit is al enige jaren in gebruik in de VS en nu dus ook in Nederland. Bij aflevering blijkt dat het systeem is voorzien van 3 jaar oude navigatiekaarten van een ander merk dan aangekocht. Bij navraag geeft Ford Nederland aan dat er pas in juli 2017 een oplossing beschikbaar is. Er moeten dus duizenden auto's rondrijden met zo'n verouderd systeem.

Is er iemand op dit forum die hiermee ook ervaring heeft?

255 reacties

Reputatie 3
Badge +2
We zijn net bezig geweest om te kijken naar de kosten van kaartupdates bij inbouwnavigatie. En daarbij zagen we ook dat de meest recente kaartupdates bij de autofabrikanten toch best ‘gedateerd’ kunnen zijn. De belangrijkste reden is dat het tijd kost om de kaartupdates – die de fabrikanten inkopen bij kaartenmakers als Here Maps of TomTom Maps – aan te passen aan de diverse eigen navigatiesystemen die ze voeren. Dat kan soms wel oplopen tot 1,5 jaar. En dat is dus bovenop de tijd die de kaartenfabrikanten zelf al nodig hebben om een kaartupdate te produceren. Het zou de fabrikanten sieren wanneer ze voortaan daadwerkelijk verse kaartupdates leveren. Zeker als een kaartupdate ook nog eens behoorlijk wat geld kost.

Reputatie 2
Badge +2
Inderdaad. Het zou fabrikanten niet alleen sieren, maar vereist en afdwingbaar moeten zijn.

Kaartenmakers leveren al jaren gratis eenmaal per kwartaal (HERE, TomTom) updates of zelfs dagelijks (Google Maps en OSM). Dat schema en kostenplaatje kunnen inbouwsytemen gewoon volgen. Zeker nu ze ook via WiFi zijn aangesloten.

Ford heeft echter zijn SYNC3 systeem uitgerold met Telenav kaarten die vermoedelijk in Europa nooit meer worden geupdated. Daarom gaan ze nu over op HERE, maar hebben dat kennelijk nog steeds niet voor elkaar. Het is niet zeker dat dit ooit gaat lukken. Auto's met deze systemen worden echter wel al bijna een jaar verkocht zonder hiervan melding te maken. Dat is willens en wetens bedriegen van duizenden klanten.





Ook ik heb hetzelfde probleem maar dan met mijn Ford Kuga model 2016 nieuw geleverd in november 2016. Daarin zit een sync2 navigatie. Sterk verouderde software. Ik kwam daar achter toen ik op de A4 reed tussen Delft en Schiedam. De weg is gepland sinds 1963 en al 2 jaar geopend en staat er niet op. Dan ga je uiteraard twijfelen wat staat er dan meer niet op en dan hoor je dat de kaart inderdaad 2 jaar oud is. De auto was 30K en ik zou moeten gaan betalen voor een update zodra die beschikbaar is. Schandalig is zoiets. Een goed voorbeeld is eigenlijk TomTom die hebben altijd updates altijd 1 gratis en bij diverse duurdere modellen altijd gratis updates. Voor de navigatie in de Ford betaalde ik een meerprijs van 1200 euro!!

Ford consumenten gemaild en daar wordt je behandeld als oud vuil en het antwoord is zodra er een update is kan die worden gekocht. Wie heeft daar nog meer last van mail dan naar Ford en dan krijgen we het met zijn allen wel voor elkaar dat de update gratis wordt.

Reputatie 2
Badge +2
Vorige week heb ik een non-conformiteitsclaim ingediend. Op grond van burgerlijk wetboek art 7:17, 22b en 24. Nu even afwachten wat de dealer daarmee gaat doen.

Reputatie 1
Badge
Hier hetzelfde verhaal over mijn Mondeo, geleverd eind januari 2017. De Ketheltunnel en de aangepaste zuidring van Rotterdam staan bijvoorbeeld nog niet op deze kaart. Een oude kaart in een nieuwe auto, dus rij ik met Here navigatie op een iphone naast mij Sync3 navigatie.

Dat kan niet waar zijn bij een nieuwe auto, dus ga je met je klacht naar je dealer, die is hiervoor de aangewezen partij. Hij heeft meer klanten met dezelfde klacht maar krijgt geen duidelijk antwoord van Ford Nederland, dus kom je uiteindelijk zelf bij de klantenservice van Ford Nederland. De dealer wordt door Ford Nederland niet of slecht geinformeerd.

Ford klantenservice stuurt je eerst terug naar de dealer maar laat na aandringen weten binnen twee weken (...) te reageren. Dus na drie weken heb ik maar zelf terug gebeld:

Er is op dit moment nog geen update voor de kaartsoftware van het SYNC 3 systeem beschikbaar. Ford is bezig om kaarten van Here geschikt te (laten) maken voor Sync3 navigatie. De eerste update wordt tegen de zomer verwacht. Tegen die tijd komt er een speciaal web-portal waar klanten zelf de update voor de kaartsoftware kunnen downloaden en installeren. Hoe dat er exact gaat uitzien, waar de portal komt en of er kosten aan zitten is op dit moment allemaal nog onbekend. Het wachten is dus op meer informatie hierover.

Dus als het mee zit krijgen de Sync3 klanten rond de zomer een meer up to date kaart beschikbaar en mogelijk mag je hier zelf ook nog voor betalen.

Dit stond niet zo in de folder vermeld, Ford Nederland!

Reputatie 2
Badge +2
Dank voor uw reactie. Wij hebben kennelijk bijna gelijktijdig een Mondeo met SYNC3 geleverd gekregen.

De dealer en Ford Nederland bieden inmiddels een tijdelijke oplossing of financiële compensatie aan, maar Ford Nederland niet toezeggen wanneer de navigatie wel up-to-date wordt gebracht. Misschien juli 2017, maar dat kan niet worden bevestigd.

Mijn non-conformiteitsclaim blijft lopen via de dealer en wordt als er verder niets gebeurt eind juli verder aangehaald.

Het zou de consumentenbond sieren om ook maatschappelijke druk aan te brengen. Het is immers onaanvaardbaar is dat Ford al bijna een jaar auto's aanbiedt met "de meest geavanceerde" navigatie, maar oplevert met sterk verouderde kaarten.

Goedendag,

Ik heb vandaag een non conformiteit bij Ford ingediend.

Martin

Net een Kuga aangeschaft met produktiedatum 31-3 en ook geen A4 en aanpassingen A15 in de Navigatie.

Ben ook van plan een non-conformiteit brief op te stellen voor de dealer

Vorig jaar een nieuwe Ford Focus 1,5 Ecoboost Titanium uitvoering gekocht. Met het ingebouwde Sync-2 kwam een navigatiesysteem waarvan de kaarten duidelijk al een jaar oud waren. Een lokale weg die al een jaar in gebruik was stond er niet op. Vandaag gebeld met de dealer voor een update van de kaarten. Schrik niet: een update blijkt rond de €290 te kosten! Dit is regelrecht misbruik maken van een machtspositie. Waar ander systemen inmiddels overgaan op levenslange kaartupdates ondersteuning denkt Ford dat haar gebruikers jaarlijks €300 gaan betalen?

iemand een suggestie hoe dit aan te "kaarten"? Kan de consumentenbond hier iets in betekenen? Al was het maar om toekomstige kopers te waarschuwen.

Reputatie 3
Badge +2
Goed dat jullie je ervaringen met de inbouwnavigatie van Ford hier blijven delen, dat zijn inderdaad absurd hoge prijzen. Lees hier meer over ons recente onderzoek naar kosten en veroudering van kaart-updates. Wat jullie hier vertellen heeft zeker onze aandacht en meer soortgelijke ervaringen met Ford willen we graag blijven ontvangen in dit topic. Voor andere merken auto’s blijf ik ook benieuwd naar ervaringen met kosten en updaten, deel ze in mijn andere topic.

Sync 3 software versie 2.2 Navigatiekaart EU 4.15 TeleNav

Auto heb ik nieuw aangeschaft 21 april 2017.

Navigatie, ingesteld op snelste route.

Tekortkomingen tegengekomen in de afgelopen 3300 km:

  • Over een afstand van 14 km tussen Groningen en Eelde laat die mij minimaal 4 km of terwijl 7 minuten omrijden.
  • Een weg die 14 jaar geleden doorlopende weg geworden is wordt gemeden, met als resultaat een onnodige omweg van 1 km.
  • Doorlopende weg opgestuurd die heel lang geleden doodlopend is geworden.
  • Zandweg opgestuurd.
  • Route van Uithuizen naar Losdorp via diverse zeer smalle boerenlandweggetjes gestuurd, in plaats van via de hoofdwegen.
  • In Meise, België, in een wijk waar tientallen jaren niets veranderd is, heeft Sync 3 op 1 km van het adres van aankomst, mij minimaal 6 km laten omrijden.
    In Augustus 2015 een nieuw model Ford Focus aangeschaft met het Sync 2 systeem.

    Na enkele maanden kom ik er achter dat het kaartje van het navigatiesysteem wel erg verouderd is en zelfs ouder dan het het kaartje wat ik in mijn vorig type Ford Focus had,

    Voor mijn vorige type Ford Focus had ik een update gekocht die was bijgewerkt t/m 2014.

    De kaart die ik nu heb in de nieuwe Focus gaat maar tot en met 2013,

    Dat was makkelijk te checken want toen was een weg hier in de buurt, de N 201 afrit Uithoorn die in Mei 2014 is open gegaan wel op de oude kaart stond en niet op de nieuwe.

    Het is schandalig dat Ford een nieuw type auto uitbrengt met een ouder navigatiekaartje dan het vorige type.

    Sinds November 2015 ben ik al in contact met de Customer service van Ford over dit verhaal en na anderhalf jaar aanhoren dat ze het vervelend vinden voor de klant maar dat hij nog geduld moet hebben ben ik er eigenlijk wel klaar mee.

    Het is jammer want ik heb wel altijd ( afgelopen 10 jaar ) met plezier in een Ford gereden!

    Reputatie 2
    Badge +2


    Het lijkt of meneer Lettinga met Sync 3 software versie 2.2 Navigatiekaart EU 4.15 een nieuwere versie heeft dan anderen. Tot nu toe was SYNC3 versie 2.0 met 4.14 kaarten de laatste stand. Is dit al de aangekondigde "update" van Ford? Dan lijkt het alleen maar een verslechtering.





    In mijn geval hebben we het over een Ford Focus Aug 2015 die heeft nog het Sync 2 systeem.

    Het kaartje wat werd meegeleverd is een F4 Europe kaartje.

    Er zijn al wel F 5 kaartjes te krijgen ( Belgie ) maar volgens Ford zijn die niet officieel van Ford en kunnen zij daar niet voor in staan.

    Aangezien mijn auto nog in de fabrieksgarantie zit ben ik daar maar van af gebleven.

    Ikzelf heb sinds 29 april een Ford Kuga ST-line met Sync 3 software versie 2.2 Navigatiekaart EU 4.15.Ook ik heb reeds op wegen in Groningen en Drente gereden die niet gezien worden door de navigatie, word op niet meer bestaande kruispunten naar rechts of links gestuurd en krijg zelfs een doodlopende weg voor geschoteld als doorgaande weg.Ik gebruik mijn trouwe tomtom 5100 voorlopig.Hierboven word gevraagd wie de leverancier van de kaart is.......date is Here.Via deze link kom je op een pagina van ford en kun je kiezen voor de online tool van here.

    Prachtig maar geloof niet dat het veel waarde zal toevoegen op de ellendige kaart die we nu hebben.Hopelijk kunnen we gauw een goede en vooral gratis update verwachten.

    Mijn Kuga zoals hierboven al vermeld betreft fabricagedatum 31-3 met Sync3.

    Ik heb al meer info verkregen, probleem zit er in dat Ford in zee gaat met Here en wil daar in de navigatie zaken in aanpassen, denk hierbij aan het vermelden van Ford dealers.

    Aannemelijk? vul zelf maar in.

    Lijkt dus meer een probleem te zijn van programmeurs bij Ford en omdat zij blijkbaar voor het eerst gebruik gaan maken van Here kost dat meer tijd,

    De huidige versie kaarten in Sync3 is namelijk van Telenav.

    Denk dat de consumentenbond hierin wat kan betekenen door indien er betaald zou moeten worden voor een update (terwijl de meeste kaartleveranciers levenslang kaarten gratis bij hun navigatie leveren) te bemiddelen.

    Kijk ook eens hier:

    https://radar.avrotros.nl/forum/viewtopic.php?t=169325

    Overigens wist ik bij aankoop dat er een probleem was met de kaarten en heb ik mijn vrouw als getuige dat ik gevraagd heb of de A4 er al op staat en daarop werd met ja geantwoord.

    Dus goed informeren gaat maar deels op.

    Reputatie 1
    Badge
    Onlangs heb ik weer gebeld met Ford klantenservice, oude van Telenav klopt, deze leveren alleen geen nieuwe kaarten meer. Daarom zou de kaart van Here aangepast moeten worden op het Sync3 systeem of andersom.Volgens de dame van Ford zouden deze kaarten medio juli worden uitgerold via een nieuwe web-portal, dus via wifi te downloaden zijn.Op dit moment gebruik ik de kaarten van Here op mijn I-Phone als de navi van Sync3 mij weer eens in de steek laat of als ik in een huurauto rijd. Deze kaarten zijn gratis te downloaden.Misschien een goed idee voor Ford om deze kaarten ook gratis beschikbaar te stellen als er reclame voor de Ford dealers in verwerkt wordt?

    Dank voor jullie reacties.

    Ik was dus op het verkeerde been gezet door de link op de site van Ford welke mij deed geloven dat ik reeds over een Here kaart beschikte.

    Auto moet vandaag naar de dealer voor een kleinigheidje, zal dit gelijk weer even onder de aandacht brengen.

    Ja hoor vandaag een mail van Ford, Customer Service Advisor schrijft mij op mijn non conformiteit dat de nieuwe software-update sync2 verkrijgbaar is bij de Off. Ford dealer. Uitgaande van mijn non-conformiteit ga ik ervan uit dat het kosteloos is. Hij schrijft ook verKRIJGbaar. Niets is minder waar want op mijn vraag "zonder kosten" krijg ik als antwoord dat de update € 244,95 kost. Ik ben zo teleurgesteld, een auto van 30k geleverd in nov 2016 met verouderde software en er moet worden betaald voor een update. Ford Nederland moet zich diep schamen. Zijn er gebruikers die een ander aanbod hebben?

    Graag een reactie plaatsen

    Schaamteloos en totaal niet marktconform, Daar koop je verdorie een nieuw navigatiesysteem voor van Garmin, TomTom of enig ander merk.

    Ben benieuwd wat Sync3 gaat doen

    Reputatie 7



    dat de nieuwe software-update sync2 verkrijgbaar is bij de Off. Ford dealer.

    Geplaatst door Martin. op Jun 14, 2017.



    U heeft toch niets met Ford Nederland te maken maar met de dealer die u neem ik aan in gebreke heeft gesteld. Bedankt dat Ford Nederland u er op gewezen heeft dat de dealer nu over de middelen beschikt uw klacht te verhelpen. Over naar de dealer.

    Natuurlijk is het de dealer. Alhoewel ik wel vind dat Ford Nederland ernstig in gebreke is gebleven en de dealer de problemen dan maar moet oplossen. Uiteraard was ik in contact met de klantenservice van Ford Nederland. Blijft dat het van onbehoorlijk gedrag is dat voor een update € 249,95 wordt gevraagd.

    Reputatie 7




    Natuurlijk is het de dealer. Alhoewel ik wel vind dat Ford Nederland ernstig in gebreke is gebleven en de dealer de problemen dan maar moet oplossen. Uiteraard was ik in contact met de klantenservice van Ford Nederland. Blijft dat het van onbehoorlijk gedrag is dat voor een update € 249,95 wordt gevraagd.

    Geplaatst door Martin. op Jun 14, 2017.



    Dan zet je je klacht toch door, hij is toch nog steeds niet conform. Anderzijds moet je dan gaan rechten voor €250 waarvan iedereen weet dat dat niet loont.

    Misschien is het een idee als alle deelnemers aan deze discussie ieder een brief oid sturen naar ANWB. Ford is duidelijk niet gevoelig voor de individuele consument, maar wellicht wel voor publiciteit vanuit ANWB, consumentenbond etc. Er hoeft maar één concurrerend merk hier anders (lees fatsoenlijk) mee om te gaan en ze moeten wel reageren.Voor ANWB kan, behalve de blijkbaar slechte service, ook veiligheid (verouderde navigatie) een rol spelen. Van consumenten kan immers niet verwacht worden dat ze tegen deze prijzen hun navigatie actueel houden.

    Reputatie 1
    Badge
    Even een rijtje vragen:

    Hoe werkt dat, zo’n non-conformiteitsclaim? Moet dat binnen een bepaalde termijn? Heeft misschien iemand een voorbeeldje?

    Ik heb al meteen na aflevering in januari bij mijn dealer aangegeven dat de kaart van het Sync3 systeem zwaar verouderd is, en Ford heeft al toegegeven dat de kaarten oud zijn omdat Telenav geen kaarten meer levert dus dat het daarom zo lang duurt tot een nieuwe kaart beschikbaar komt.

    Ik heb nog niets gehoord over prijzen. Wellicht is Ford slim genoeg om deze gewoon gratis beschikbaar te stellen, we zitten immers al maanden op een fatsoenlijke kaart te wachten.

    Als Ford de kaarten van Here voor Sync3 niet gratis beschikbaar gaat stellen zullen per wifi gedownload moeten worden. Waar moeten we dan zijn voor kosten, kom je volgens mij direct bij Ford Nederland terecht?

    Reageer