Consumentenbond.nl

SYNC3 navigatie van Ford

  • 27 februari 2017
  • 270 reacties
  • 98922 Bekeken


Toon eerste bericht

270 reacties

Badge
Sinds gisteren is de officiele kaart update via de Ford site verkrijgbaar en te downloaden / installeren. Je kan het dus nu ook zelf uitvoeren, scheelt weer een rit naar de dealer!
Wel de engelse site gebruiken en dan je VIN nummer invoeren
https://www.ford.co.uk/owner/resources-and-support/sync-bluetooth/update#/
Er zit tevens een keurige beschrijving bij van hoe het moet worden uitgevoerd.
De handleiding heb ik bijgevoegd!

Vanochtend na uitpakken bestanden op een usb disk van 32 gb, aan de slag gegaan volgens de handleiding. Het was even spannend of de update werd herkend, maar na plaatsen usb stick, heel even wachten en het gaat vanzelf.
Je moet wel geduld hebben, want het gaat in 2 fases, wel goed beschreven en houd je aan de handleiding.
Na ongeveer 1 1/2 uur ben ik eindelijk voorzien van de officiele F7 navigatie kaarten
Ik kan iedereen aanraden om dit dus zo zelf uit te voeren, wel geduld hebben en zorg dat je usb stick op het juiste formaat wordt geformateerd, staat allemaal in de handleiding die je kan downloaden.
Badge
Is niet te downloaden krijg de mededeling dat alles up to date is (Sync3 is wel al geupdated)
uiteraard rij ik met een losse garmin. ze zeggen bij verkoop overigens wel dat er z.s.m. een update komt. en dan mag je tzt langskomen. maar een harde datum is niet gegeven. we weten allemaal dat die eis om te informeren weinig oplost. overigens zijn er advertenties te vinden voor een update. maar bel je je eigen dealer zeggen ze dat ze van niks weten. beloofd terug te bellen ook dat ho maar. wel balen de verkopers zelf ook van dit probleem. Zij voelen zich ook bedonderd door FORD die blijkbaar weigert met een beter uptodate bedrijf te contracteren en aan te passen. NB betalen voor een update van 2 jaar oud? amme nooit niet. Hoe is het overigens afgelopen met die non conformiteit aansprakelijkstelling?
Als ik nog wat reacties nalees over de Ford problematiek lijkt het Lexus probleem toch wel enigszins hetzelfde, n.l. verouderde navigatie leveren op een auto.
Ik heb overigens de geschiedenis van de A4 opgezocht en moet nu opmerken dat ik er enigszins naast zat. Het allerlaatste stukje (3 km geloof f ik) werd najaar 2014 opgeleverd! De hele planning van het traject dateert natuurlijk wel van ongeveer 2001 af. Zoals er vroeger op een wegenkaart een toekomstig stuk autoweg gestippeld weergegeven werd, zou je van kaartenmakers ook iets dergelijks mogen verwachten, anticiperen op nabije wijzigingen.
Zoals er vroeger op een wegenkaart een toekomstig stuk autoweg gestippeld weergegeven werd, zou je van kaartenmakers ook iets dergelijks mogen verwachten, anticiperen op nabije wijzigingen.

Leuk idee; "En dan gaat u hier linksaf over de gestippelde route, tenzij deze nog niet open is" of woorden van die strekking 🙂

Zoals er vroeger op een wegenkaart een toekomstig stuk autoweg gestippeld weergegeven werd, zou je van kaartenmakers ook iets dergelijks mogen verwachten, anticiperen op nabije wijzigingen.Leuk idee; "En dan gaat u hier linksaf over de gestippelde route, tenzij deze nog niet open is" of woorden van die strekking :-)


Dat is natuurlijk onzin maar hij zou wel zo geprogrammeerd kunnen zijn dat ALS je wel op die weg zit hij het wel interpreteert als een bestaande weg en kan je dus wel verder. navigeren. (maar goed dit heeft niks met Ford te maken)
Reputatie 7
Badge +7
Leuk idee; "En dan gaat u hier linksaf over de gestippelde route, tenzij deze nog niet open is" of woorden van die strekking :-)
In dit geval zou je er dan bij wijze van nog het volgende van kunnen maken: "En dan gaat u hier linksaf over de gestippelde route, ondanks dat deze nog niet open is.'' 😉
Reputatie 3
Badge +2
Omdat Ford Nederland klanten niet informeert over de verouderde routekaarten en niet duidelijk maakt wanneer de kaarten een update krijgen hebben wij een klacht ingediend bij de Reclame Code Commissie. Wij vinden dat consumenten beter geïnformeerd moeten worden.

Wij vinden ook dat huidige klanten een compensatie van Ford Nederland moeten krijgen, omdat de auto die ze kochten niet aan de verwachting voldoet. Daarnaast vinden wij dat Ford haast moet maken met het (gratis) beschikbaar stellen van de beloofde kaartupdates.

Lees hier het nieuwsbericht: Ford in de fout met verouderde navigatiekaarten in nieuwe auto’s

Vandaag heeft de Reclame Code Commissie zitting gehouden waarbij de klacht van de Consumentenbond is behandeld. Zowel Ford Nederland B.V. als de Consumentenbond waren bij deze zitting aanwezig. Beide partijen hebben toelichting gegeven met betrekking tot de informatie aan consumenten over de SYNC3 navigatiekaarten en kaartupdates door Ford.

We verwachten binnen 6 weken een uitspraak van de commissie.
Gisteren is mijn Ford Smax 2016 bij de Ford dealer Dekkergroep in Zwaag geweest voor de heel,... heel, ….heel,... lang verwachte update van de navigatie kaarten. Ik was hem wel ruim een halve dag kwijt, maar als compensatie kreeg ik kosteloos een leenauto mee. Prima geregeld dus.
Je wilt het haast niet geloven.....nu eindelijk na 4 jaar de oude kaarten vervangen.

Of Ford Nederland nu zelf eindelijk in actie is gekomen door alle commotie of de garage zelf is gekomen via de voorgestelde genoemde links is mij eigen nog niet helemaal duidelijk.
Belangrijk is dat nu deze kaarten nu te zijn geüpdatet, en zullen dat gaan ervaren.

Ook was inmiddels ik al zover dat ik via mijn rechtsbijstand verzekering gekeken heb voor een mogelijke schade vergoeding bij Ford Nederland. Dit hou ik nog even achter de hand als het blijkt dat deze mogelijke update van de navigatiekaarten niet voldoet aan de laatste update.
We zullen het ervaren en hoop dat het hele lange wachten (2 jaar) nu eindelijk is opgelost.
Reputatie 4
Badge +5
Fijn dat het eindelijk geregeld is @CJS ! En keurig dat je een leenauto mee mocht nemen. Ik wens je veel veilige kilometers toe over de A4 - mijn woon-werk traject. Geeft de navigatie ook de files daar aan....? 😉
Badge
Fijn dat het eindelijk geregeld is @CJS ! En keurig dat je een leenauto mee mocht nemen. Ik wens je veel veilige kilometers toe over de A4 - mijn woon-werk traject. Geeft de navigatie ook de files daar aan....? 😉

Ik ben afgelopen week naar duitsland geweest, maar heb geen file meldingen gekregen ook geen file onderweg gehad, dus even afwachten of het werkt icm de FordPass app.
Ik weet inmiddels dat je verkeersmeldingen moet krijgen als je de FordPass app op je telefoon hebt gedownload en geconnect met je Sync3 systeem.
In de app is een optie om Live Traffic in te schakelen en dan zou het mogelijk zijn om meldingen te krijgen, hoewel op het forum van de focusclub, nog niemand een melding heeft gehad.
Waarschijnlijk moet e.e.a. nog geimplementeerd worden en is de app nog niet helemaal af.
Zo hebben sommigen het brandstofniveau al in beeld, maar bij mij C-Max heb ik alleen oliekwaliteit en km stand.

Wat ik inmiddels wel heb ondervonden is, dat de kaart niet actueel is.
bij een route van duitsland terug naar nederland, ontbrak een stukje van de route / kaart
Ik weet niet of dit aan de actualiteit van de kaart lag of dat wellicht er tijdens de update een foutje is ontstaan.
Wellicht ga ik de procedure opnieuw doen als blijkt dat er meerdere delen ontbreken.
Vooralsnog moeten we maar even "blij" zijn met hetgeen geleverd is, al is het niet wat ik gehoopt had.


Bijgevoegd een foto van de FordPass App van een Kuga met Sync 3


Sinds gisteren is de officiele kaart update via de Ford site verkrijgbaar en te downloaden / installeren. Je kan het dus nu ook zelf uitvoeren, scheelt weer een rit naar de dealer!
Wel de engelse site gebruiken en dan je VIN nummer invoeren
https://www.ford.co.uk/owner/resources-and-support/sync-bluetooth/update#/
Er zit tevens een keurige beschrijving bij van hoe het moet worden uitgevoerd.
De handleiding heb ik bijgevoegd!

Vanochtend na uitpakken bestanden op een usb disk van 32 gb, aan de slag gegaan volgens de handleiding. Het was even spannend of de update werd herkend, maar na plaatsen usb stick, heel even wachten en het gaat vanzelf.
Je moet wel geduld hebben, want het gaat in 2 fases, wel goed beschreven en houd je aan de handleiding.
Na ongeveer 1 1/2 uur ben ik eindelijk voorzien van de officiele F7 navigatie kaarten
Ik kan iedereen aanraden om dit dus zo zelf uit te voeren, wel geduld hebben en zorg dat je usb stick op het juiste formaat wordt geformateerd, staat allemaal in de handleiding die je kan downloaden.

Sinds gisteren is de officiele kaart update via de Ford site verkrijgbaar en te downloaden / installeren. Je kan het dus nu ook zelf uitvoeren, scheelt weer een rit naar de dealer!
Wel de engelse site gebruiken en dan je VIN nummer invoeren
https://www.ford.co.uk/owner/resources-and-support/sync-bluetooth/update#/
Er zit tevens een keurige beschrijving bij van hoe het moet worden uitgevoerd.
De handleiding heb ik bijgevoegd!

Vanochtend na uitpakken bestanden op een usb disk van 32 gb, aan de slag gegaan volgens de handleiding. Het was even spannend of de update werd herkend, maar na plaatsen usb stick, heel even wachten en het gaat vanzelf.
Je moet wel geduld hebben, want het gaat in 2 fases, wel goed beschreven en houd je aan de handleiding.
Na ongeveer 1 1/2 uur ben ik eindelijk voorzien van de officiele F7 navigatie kaarten
Ik kan iedereen aanraden om dit dus zo zelf uit te voeren, wel geduld hebben en zorg dat je usb stick op het juiste formaat wordt geformateerd, staat allemaal in de handleiding die je kan downloaden.


Heb vandaag ook mijn kaart kunnen updaten via:https://www.ford.nl/onderhoud-en-service/support/sync-en-bluetooth-ondersteuning/update?ref=%2Fonderhoud-en-service%2Fsupport%2Fsync-en-bluetooth-ondersteuning%2Fford-sync-3-met-applink#/
Inderdaad goed handleiding lezen! Aandachtspunt is goed formateren van 32gb usb stick.
Uploaden naar laptop en vervolgens naar usb stick duurde bij mij totaal 3 uur. Installatie in de auto daarna nog een uurtje. Nu in bezit van F7 navigatie kaart.
Reputatie 6
Badge +6
@andresikkema : Goed om te horen. Bedankt voor de 'update' .👍🏻
Mijn sync2 was bij de garage al geüpdatet naar sync3 volgens mij kan je dat ook zelf doen. Er zat nog wel verouderde navigatie in. Heb sinds kort wel zelf mijn navigatie geüpdatet via de Ford site URL https://www.ford.nl/onderhoud-en-service/support/sync-en-bluetooth-ondersteuning/update#/ Na het invullen van je VIN code kan je de gegevens van jou auto downloaden en bijhouden, dit duurt best wel lang. Verstandig is het om hierbij wel eerst even goed de handleiding te lezen op deze site https://www.ford.nl/content/dam/guxeu/nl/home/onderhoud-en-service/docs/NL_SYNC_3_Maps_USB-Update-Guide.pdf Ben er nu erg tevreden over.
Reputatie 4
Badge +2
Het staat al wat langer live - zoals anderen al aangaven - maar wij hebben gisteren van Ford gehoord dat de update nu ook klaarstaat op de Nederlandse website van Ford: https://www.ford.nl/onderhoud-en-service/support/sync-en-bluetooth-ondersteuning/update#/
Succes met de update en we horen graag of het goed is gegaan of dat er nog problemen zijn!
Zelfde ervaringen: heb eind december 2016 een nieuwe Mondeo gekocht met navigatiesoftware van minimaal anderhalf jaar oud.
Meteen schriftelijk en mondeling geprotesteerd bij de dealer. De reactie was, dat het verschijnsel bekend was maar dat dat normaal was. Iedere nieuwe auto zou al verouderde navigatie hebben omdat dat nu eenmaal niet anders kan vanwege het verwerken van nieuwe situaties door de leverancier van de navigatie.
Geen enkel aanbod tot tegemoetkoming.
Reputatie 4
Badge +5
Dank voor je melding, @Tonton!
Het blijft een vervelend probleem.
Is het gelukt om de nieuwe update te installeren?

Groet,
Celine
Celine,
Nee, het is niet gelukt. Na invoering van het VIN krijg ik de mededeling dat het systeem uptodate is en er geen update nodig is.
Ik krijg de indruk dat de mogelijkheid voor een online-update alleen voor een sync3-systeem is weggelegd en niet voor een sync2-systeem. Ik vermoed dat mijn auto (aflevering december 2016) nog een sync2 bevat.
Ik denk dat een update naar sync3 niet mogelijk is omdat dat de hardware aanduidt.
Ondanks de mededeling dat het systeem uptodate is, blijft het navigatiesysteem verouderd.....
Vandaag heb ik via de gegeven link een Ford Fiesta uit 2018 geupdate van SYNC 3 versie 2.3 naar versie 3.0, echter zegt de website date de Navigatiesoftware up to date is, terwijl dit F6.1 is (en ik hierboven las dat F7 de laatste versie is). Doe ik iets verkeerd?
@M.E. van de Graaf je doet niks verkeerd volgens mij. Ik heb namelijk ook een 2018 Fiesta en Sync 3 geüpdatet via de link van versie 2.3 naar 3.0. Daarbij heb ik hetzelfde probleem, namelijk dat de auto kaart versie F6.1 heeft en de website aangeeft dat alles up tot date is (terwijl F7 de laatste versie is) nadat ik mijn VIN ingevuld heb.

Ik heb Ford hierover gemaild, maar die reageren alleen met de link uit het forum hier en dat ik daar mijn VIN moet invullen (zelfs nadat ik nadrukkelijk aangeef dat de site niet werkt omdat die aangeeft dat alles up tot date is). Wat ik daarbij raar vind is dat de site de Sync 3 3.0 update opnieuw toont als ik in een andere browser de update pagina open, het lijkt dus alsof hij in een cookie opslaat wat er geüpdatet is in de auto.

Misschien dat de Consumentenbond meer informatie kan krijgen@Arjen Oving over hoe wij de update kunnen downloaden @Arjen Oving ? Ford gaf mij namelijk geen verdere informatie en zei er alleen bij dat ik naar een dealer moest gaan voor de update als het niet lukt (als het nog steeds niet gelukt is als de winterbanden onder mijn auto komen vraag ik de dealer wel of de update dan tegelijk gedaan kan worden).
Reputatie 4
Badge +2
@B. Dierx en @M.E. van de Graaf: dat is vervelend! We zullen het navragen bij Ford. Al verloopt ons contact met Ford over de kaartupdates nogal stroef. Hopelijk komt er snel duidelijkheid vanuit Ford!
Reputatie 3
Badge +2
Afgelopen zomer lieten we weten dat we een klacht hadden ingediend bij de Reclame Code Commissie over de (vaak ontbrekende) informatie die Ford geeft over navigatiekaarten. De uitspraak is nu binnen, en de Reclame Code Commissie geeft ons gelijk.

Volgens de RCC (Reclame Code Commissie) maakt Ford zich schuldig aan misleiding door de informatie over verouderde kaarten achter te houden. Consumenten hadden mét deze informatie misschien een andere aankoopbeslissing genomen.

We hebben Ford gevraagd welke maatregelen het bedrijf neemt en of het gedupeerden compenseert, maar Ford heeft niet op de vragen gereageerd. Ford gaat wel in beroep tegen de uitspraak van de RCC.

Lees voor meer informatie het nieuwsbericht: Ford op de vingers getikt wegens misleiding
Ik zie in deze Topic staan dat de navigatie en Sync zelf te updaten is. Ik zie met de linkjes die ik heb gevonden alleen op een update van SYNC3 kan doen. Ik heb SYNC2 maar heb wel hetzelfde probleem met de navigatie. Kan ik deze update dan wel uitvoeren en gaat deze dan naar SYNC3?
Graag zou ik dit willen weten voordat ik straks helemaal geen SYNC meer heb.

Reageer