Consumentenbond.nl

SYNC3 navigatie van Ford

  • 27 februari 2017
  • 270 reacties
  • 97993 Bekeken


Toon eerste bericht

270 reacties

Reputatie 2
Badge +2
Beste FR0001,

Een non-conformiteitsclaim kun je in ieder geval tot 2 maanden na aflevering bij de dealer indienen en in een aantal gevallen tot 6 maanden. Daarna niet meer. Goede uitleg hierover vind je o.a. hier: http://www.ejure.nl/2013/01/consumentenkoop-i/

De tekst van mijn in maart aan de dealer verzonden non-conformiteitsbrief was ongeveer als volgt:

Op [datum] heeft u een nieuwe Ford Mondeo met kenteken [kenteken]aan mij geleverd. De auto voldoet helaas niet aan de eisen, die ik op grond van de overeenkomst en documentatie mocht verwachten. Hoofdpunt van non-conformiteit betreft het gebrekkig functioneren van het navigatiesysteem omdat dit voorzien is van bijna drie jaar oud kaartmateriaal

Volgens uw verkoopdocumentatie en uw verkoper zou de nieuwe auto zijn uitgerust met het modernste Ford navigatiesysteem ooit en werken met kaarten van het bedrijf HERE. Deze zouden regelmatig via WiFi worden bijgewerkt. Het geleverde SYNC3 systeem bevat echter kaarten van Telenav, gedateerd april 2014. Daarin zijn zeer veel wijzigingen niet verwerkt. In het oog springend zijn de nieuwe A4 bij Delft, het aquaduct bij Leiden en de rondweg om Leeuwarden. Hierdoor berekent het systeem niet de meest passende routes en functioneert de dynamische routering bij opstoppingen niet of geeft onjuiste adviezen. Andere kaartleveranciers zoals HERE, TomTom en Google updaten hun kaartmateriaal wel regelmatig. Bij die leveranciers zijn o.a. de genoemde in het oog springende wijzigingen al lang geleden verwerkt.

De auto voldoet daarmee niet aan de verwachtingen en heeft niet de eigenschappen die in redelijkheid mogen worden verlangd zoals bedoeld in artikel 7:17 van het Burgerlijk Wetboek. De tekortkoming is niet van geringe betekenis. Ingebouwde state-of-the-art navigatie en dynamische routering mag in een moderne auto niet ontbreken en is essentieel in deze tijden van hoge filedruk.

Uw verkoopafdeling heeft de tekortkoming toegegeven en een week nÁ aflevering van de auto aangegeven dat nieuw kaartmateriaal kosteloos zou worden geÏnstalleerd. De levering wordt echter pas verwacht in juli 2017.

Een periode van zes maanden of langer voordat u aan uw verplichtingen voldoet is onaanvaardbaar. Ik stel u daarom in de gelegenheid om de auto binnen twee weken alsnog van recent kaartmateriaal te voorzien. Als herstel uitblijft vorder ik op grond van artikel BW 7:22b en 24 een schadevergoeding van € 300,- per maand vanaf de datum van aflevering tot het moment dat recent kaartmateriaal van minder dan een jaar oud is geÏnstalleerd.

Onder verwijzing naar artikel BW 7:19a1 ontvang ik graag binnen een week uw schriftelijke reactie.

--------------------------------------------

De dealer heeft toegezegd dat de SYNC3 update gratis wordt geleverd en verder zijn wij nog in onderhandeling.
Ik heb ook dezelfde problemen met Sync 3 ,

Maar in ivb datum kaarten ik heb versie eu 4.14 is de datum 04/2014.
Reputatie 1
Badge
Bedankt J. Wind!
Helaas heb ik een Sync 3 systeem in mijn nieuw Ford Connect, geleverd 31 januari 2017, aangeschaft. De lovende verhalen van Ford over het fantastische systeem heeft mij doen besluiten dit dure systeem aan te schaffen. Inmiddels heeft de ergernis over de sterk verouderde navigatie de overhand genomen en mij doen besluiten de klacht te laten registreren bij Ford Nederland. Ford Nederland doet nu voorkomen dat ik nagenoeg de enige ben met de gedeponeerde klacht. Elk verhaal wat op deze site geschreven wordt moet ik onderstrepen, Ford Nederland wacht en verwijst naar de dealer voor een oplossing. Waardeloos! Kan de Consumentenbond helpen Ford Nederland sneller en adequater te bewegen of moeten we met z'n allen een vuist gaan maken om een snelle oplossing gedaan te krijgen?
Reputatie 4
Badge +2
Vanwege de vele reacties in dit topic gaan we hierover contact opnemen met Ford Nederland. Wij streven naar een goede en kosteloze oplossing voor de vele teleurgestelde klanten. Zodra we meer weten, laten we dat horen in dit topic.
Arjen,

Onderstaand bericht trof ik aan op het ford focus forum.

Nieuws van een Dealer over Navigatie en Sync 3 !!! Onlangs ontvingen we van Ford Nederland een brief over de update van de verschillende navigatiesystemen waar onder meer het volgende over SYNC III werd gemeld: SYNC 3 werkt anders dan wij tot nu toe gewend zijn. Dit systeem werkt niet via de traditionele SD kaart maar via de harde schijf van de auto. Het updaten van dit systeem werkt via een USB stick. Dit proces zit momenteel in de eindfase van de ontwikkeling. Op dit moment is er nog geen releasedatum bekend. Zodra deze er is zal dit direct gedeeld worden middels een update van deze brief. Elke nieuw verkochte auto met het SYNC 3 systeem heeft recht op gratis updates in de eerste 7 jaar na productiedatum”. Zodra er weer nieuws is laat ik het u direct weten. Met vriendelijke groet, Ardea Auto B.V.
Reputatie 2
Badge +2
Eindelijk beweging in een positieve richting! Dank voor deze posting.





Arjen,

Onderstaand bericht trof ik aan op het ford focus forum.

Nieuws van mijn Dealer over Navigatie en Sync 3 !!! Onlangs ontvingen we van Ford Nederland een brief over de update van de verschillende navigatiesystemen waar onder meer het volgende over SYNC III werd gemeld: SYNC 3 werkt anders dan wij tot nu toe gewend zijn. Dit systeem werkt niet via de traditionele SD kaart maar via de harde schijf van de auto. Het updaten van dit systeem werkt via een USB stick. Dit proces zit momenteel in de eindfase van de ontwikkeling. Op dit moment is er nog geen releasedatum bekend. Zodra deze er is zal dit direct gedeeld worden middels een update van deze brief. Elke nieuw verkochte auto met het SYNC 3 systeem heeft recht op gratis updates in de eerste 7 jaar na productiedatum”. Zodra er weer nieuws is laat ik het u direct weten. Met vriendelijke groet, Ardea Auto B.V.

Geplaatst door R. Stok op Jun 19, 2017.
Wat een goede ontwikkeling, Ardea schrijft o.a. over de sync3 maar wat over sync2? Die is ook nog doorgeleverd door Ford. In mijn situatie geleverd eind november 2016. Is daar in dezelfde brief ook iets over gezegd? Mijn garage weet van niets.......
Reputatie 1
Badge
Naar aanleiding van het bericht van gisteren en eerdere discussies heb ik, vandaag mijn dealer gesproken.

Hij heeft vandaag met Ford Nederland gebeld over het bericht maar bij Ford is niets bekend van de gratis update. Ford is ook benieuwd wie dit bericht verspreid heeft.

Ford heeft wel bevestigd dat er in juli een update komt voor sync3, afgelopen maand is er een update uitgekomen voor de navigatie van sync2.

Misschien kan iemand nog een bevestiging van het bericht van gisteren krijgen of checken wat er wel of niet van waar is?
Reputatie 1
Badge
Bij het zoeken naar info kwam ik onderstaande link tegen van Ford USA. Dit zou wellicht alle problemen oplossen als deze ook in Europa of Nederland wordt uitgerold?

https://media.ford.com/content/fordmedia/fna/us/en/news/2015/01/12/new-version-of-ford-applink-brings-smartphone-navigation-apps-to.html

(Loopt trouwens ook al ver achter op planning…)
kijk hier eens
Reputatie 1
Badge
Ik hoop uiteraard ook dat het allemaal klopt, zit er al vanaf eind januari op te wachten en het zou mooi zijn als dit voor de vakantie geregeld kan zijn.

Alleen het verhaal van de USB stick is vandaag ook tegengesproken, wederom de uitleg over een web-portal waaraan gewerkt wordt.

Het zou mooi zijn als het verhaal hier door een goed ingelichte dealer of misschien gewoon door Ford bevestigd kan worden.
In een eerdere post stond dat de Consumentenbond in persoon van Arjen Oving zich ook graag in het gesprek wilde laten horen.
Reputatie 4
Badge +2
Bedankt voor alle informatie! We hebben inmiddels contact opgenomen met Ford Nederland met diverse vragen over de kaartupdates van de SYNC2 en SYNC3 navigatiesystemen. Zoals de precieze datum waarop Ford met een oplossing voor de verouderde kaarten komt en of deze oplossing dan ook kosteloos is. Zodra we iets van Ford horen, melden we het in dit topic!
Reputatie 2
Badge +2
Ondanks de positieve indicaties over de kosten is er nog steeds geen enkel zicht op levering van de update. Zelfs niet nu het al bijna juli 2017 is. Er wordt al meer dan een jaar gewerkt aan de update naar HERE kaartmateriaal. Technisch is het kennelijk erg complex.

Zou het ooit gaan lukken?
Reputatie 1
Badge
Nog een ontevreden gebruiker hier van het Sync3 systeem, pas zojuist dit forum ontdekt.

De onregelmatigheden van mijn auto (van nov '16) ontdekte ik geleidelijk aan omdat ik niet navigeer op bekende wegdelen. Afgelopen maart heb ik een zwartboek (aanvullingen zijn er nog steeds) aan de dealer overgedragen bij m'n bandenwissel. Daarin heb ik aangegeven een oplossing te willen bij de aankomende beurt. Die heeft 2 juni plaatsgevonden maar van een oplossing is nog geen sprake. Uit diverse andere bronnen heb ik wel vernomen dat er pas zojuist een update is uitgebracht voor Sync2. Die rijders hebben dus vanaf 2015 geen werkbaar systeem gehad, ik hoop niet dat Sync3 hetzelfde lot beschoren is.

Vandaag heb ik het ook bij Radar onder de aandacht gebracht want het is ronduit schandalig wat Ford ons hier flikt en bovendien weigert om daarover het gesprek aan te gaan.

Mijn auto is blijkbaar al te oud om voor een non-conformiteit te gaan. Helaas want ik ben er inmiddels helemaal klaar mee. Ik navigeer weer met een los apparaat aan m'n voorruit geplakt terwijl ik daar gelukkig van af was. Bovendien heeft dat een hoop geld gekost, daar had ik wel een paar tom-toms voor kunnen kopen.

Ik vertel het aan iedereen die het wil horen hoe slecht mijn ervaringen zijn met Ford en ik betwijfel ten zeerste of de volgende wagen weer een Ford zal zijn. Daar hebben ze bij Ford natuurlijk lak aan omdat alleen resultaat voor de korte termijn meetbaar is.

Wat is het toch dat die autofabrikanten zo graag allemaal hun eigen systeem (of hun eigen plasje over een bestaand systeem) willen maken? Waarom kopen ze techniek niet gewoon bij een specialist in en concentreren ze zich op hun eigen specialisatie?
Reputatie 2
Badge +2
Beste heer/mevrouw Moorlag,

Een non-conformiteitsclaim lijkt nog wel redelijk, want u heeft immers al eerder geklaagd en de dealer in maart een zeer redelijke termijn gegund om tot een oplossing te komen. Daar is de dealer op 2 juni kennelijk niet op ingegaan.

Omdat de dealer niet op de eis is ingegaan kunt u nu nadere eisen stellen zoals een schadevergoeding (ik eis 300,- per maand wegens niet geleverde functionaliteit en waardeverlies). Misschien is zelfs een eis tot ontbinding nog haalbaar.
Vandaag update gekregen voor sync2 navigatie van mijn Kuga uit 2016. Direct samen met de dealer gekeken. Waren beiden heel benieuwd en direct teleurgesteld want kaarten van Here zijn nog steeds oud. A4 tussen Schiedam en Delft staat er bijvoorbeeld niet op. Ben blij dat ik er geen geld voor neergeteld heb. Bij aankoop van auto updates bedongen. Dealer informeert Ford Nederland. Wordt vervold
Hoe teleurstellend is dit, een update SYNC2 die €244,95 kost en niet up to date is. Diep schamen moeten ze zich bij Ford. Gelukkig weet ik dat FORD NL klantenservice deze discussie hier volgt. Ford negeert zijn klanten domweg want als je een mail stuurt wordt daar zeer slecht of niet op gereageerd. Mijn dealer is, en daar moet ik uiteindelijk zaken mee doen, veel vriendelijker en geeft aan dat hij het ook niet begrijpt....Ik ben wel heel benieuwd of Arjen al een reactie heeft van Ford. Want als Ford net zo reageert als naar mij kunnen we heel lang wachten.
In augustus 2015 hebben wij een nieuwe Ford focus afgeleverd gekregen. Bij verkoop werd verteld dat er tegen de zomer kaart updates beschikbaar zouden komen voor ongeveer €89. Nu blijken de kaart updates bijna €300 te kosten. Deze updates zijn bij aankoop al 6 tot 18 maanden verouderd. €89 is al veel voor en verouderde kaart en €300 is niet acceptabel. Aan Ford heb ik gevraagd of er geen abonnementsvorm mogelijk is voor een schappelijke prijs en zo dus de laatste kaart te kunnen hebben. Ik krijg van Ford hier geen duidelijk antwoord op. Zij verwijzen naar sync 3 waarbij klanten zelf de kaart via een USB poort kunnen downloaden. Voor mij geen oplossing want sync 2 in de nog vrij nieuwe Ford Focus is niet zomaar te upgraden. Ford schuift probleem af op leverancier van kaarten en zij zeggen dat ze er geen invloed op hebben. Ford is toch eindverantwoordelijk voor zijn producten?
Ik heb een FORD FOCUS 1.6 ECOB. LEASE TI welke navigatie type is daarin het actueelst?
Hallo, ook ik ben bezig om mijn sync2 systeem te updaten. De prijs is nu wel duidelijk. Veel te hoog. Maar als ik vraag of het dan ook werkelijk een laatste versie van de kaart is weet men dit niet. Alleen op de SD kaart staat update 2017.Maar hoe actueel is deze versie. Ik durf nu geen € 270,-- uit te geven.Ben zeer tevreden met mijn Ford Focus maar voor wat betreft de navigatie vrees ik een kat in de zak te hebben gekocht.
Nog een ontevreden sync2 gebruiker, kom net terug van vakantie en heb veel tijd verloren en vele kilometers teveel gereden.

Neem zsm contact op met mijn dealer, maar ik verwacht niet veel goeds gezien de ervaringen die ik hier lees.
Reputatie 4
Badge +2
Even een korte update. We hebben Ford Nederland om een reactie voor eind juni gevraagd, maar tot-nu-toe heeft Ford helemaal niks van zich laten horen. Erg vervelend en niet echt klantvriendelijk... Daarom proberen we ook via Twitter hun aandacht te krijgen: https://twitter.com/Consumentenbond/status/885468894051414018. Hopelijk krijgen we daar wel z.s.m. een reactie op!
De reactie van Ford Nederland :

Bedankt voor uw reactie.

Het spijt ons te moeten vernemen dat u de prijs van de update voor uw navigatiesysteem nogal duur vindt. Software van navigatiesysteem van Ford wordt vervaardigd door een externe partij omdat dit niet toebehoort aan de kernactiviteiten van Ford. Hierdoor heeft Ford maar in beperkte mate invloed op de kostprijs van het product en zijn wij genoodzaakt om een en ander door te berekenen aan de consument.

Wij vertrouwen er op u hiermee voldoende te hebben geÏnformeerd.

De € 244.95 is exclusief BTW ! Dus € 300 inclusief. Echt absurd. Ik heb een Mondeo van begin 2016 waar bv het nieuwe stuk A4 nog niet op staat maar ook wegen die er al jaren zijn ontbreken (delen van de A29 bv).

Wat een misser van Ford is dit. Andere merken kunnen blijkbaar beter onderhandelen met hun leveranciers........................

Reageer