Consumentenbond.nl

SYNC3 navigatie van Ford

• 27 februari 2017
  • 270 reacties
  • 96336 Bekeken

Toon eerste bericht

270 reacties

Celine,
Nee, het is niet gelukt. Na invoering van het VIN krijg ik de mededeling dat het systeem uptodate is en er geen update nodig is.
Ik krijg de indruk dat de mogelijkheid voor een online-update alleen voor een sync3-systeem is weggelegd en niet voor een sync2-systeem. Ik vermoed dat mijn auto (aflevering december 2016) nog een sync2 bevat.
Ik denk dat een update naar sync3 niet mogelijk is omdat dat de hardware aanduidt.
Ondanks de mededeling dat het systeem uptodate is, blijft het navigatiesysteem verouderd.....
Reputatie 4
Badge +5
Dank voor je melding, @Tonton!
Het blijft een vervelend probleem.
Is het gelukt om de nieuwe update te installeren?

Groet,
Celine
Zelfde ervaringen: heb eind december 2016 een nieuwe Mondeo gekocht met navigatiesoftware van minimaal anderhalf jaar oud.
Meteen schriftelijk en mondeling geprotesteerd bij de dealer. De reactie was, dat het verschijnsel bekend was maar dat dat normaal was. Iedere nieuwe auto zou al verouderde navigatie hebben omdat dat nu eenmaal niet anders kan vanwege het verwerken van nieuwe situaties door de leverancier van de navigatie.
Geen enkel aanbod tot tegemoetkoming.
Reputatie 4
Badge +2
Het staat al wat langer live - zoals anderen al aangaven - maar wij hebben gisteren van Ford gehoord dat de update nu ook klaarstaat op de Nederlandse website van Ford: https://www.ford.nl/onderhoud-en-service/support/sync-en-bluetooth-ondersteuning/update#/
Succes met de update en we horen graag of het goed is gegaan of dat er nog problemen zijn!
Mijn sync2 was bij de garage al geüpdatet naar sync3 volgens mij kan je dat ook zelf doen. Er zat nog wel verouderde navigatie in. Heb sinds kort wel zelf mijn navigatie geüpdatet via de Ford site URL https://www.ford.nl/onderhoud-en-service/support/sync-en-bluetooth-ondersteuning/update#/ Na het invullen van je VIN code kan je de gegevens van jou auto downloaden en bijhouden, dit duurt best wel lang. Verstandig is het om hierbij wel eerst even goed de handleiding te lezen op deze site https://www.ford.nl/content/dam/guxeu/nl/home/onderhoud-en-service/docs/NL_SYNC_3_Maps_USB-Update-Guide.pdf Ben er nu erg tevreden over.
Reputatie 6
Badge +6
@andresikkema : Goed om te horen. Bedankt voor de 'update' .👍🏻
Heb vandaag ook mijn kaart kunnen updaten via:https://www.ford.nl/onderhoud-en-service/support/sync-en-bluetooth-ondersteuning/update?ref=%2Fonderhoud-en-service%2Fsupport%2Fsync-en-bluetooth-ondersteuning%2Fford-sync-3-met-applink#/
Inderdaad goed handleiding lezen! Aandachtspunt is goed formateren van 32gb usb stick.
Uploaden naar laptop en vervolgens naar usb stick duurde bij mij totaal 3 uur. Installatie in de auto daarna nog een uurtje. Nu in bezit van F7 navigatie kaart.

Sinds gisteren is de officiele kaart update via de Ford site verkrijgbaar en te downloaden / installeren. Je kan het dus nu ook zelf uitvoeren, scheelt weer een rit naar de dealer!
Wel de engelse site gebruiken en dan je VIN nummer invoeren
https://www.ford.co.uk/owner/resources-and-support/sync-bluetooth/update#/
Er zit tevens een keurige beschrijving bij van hoe het moet worden uitgevoerd.
De handleiding heb ik bijgevoegd!

Vanochtend na uitpakken bestanden op een usb disk van 32 gb, aan de slag gegaan volgens de handleiding. Het was even spannend of de update werd herkend, maar na plaatsen usb stick, heel even wachten en het gaat vanzelf.
Je moet wel geduld hebben, want het gaat in 2 fases, wel goed beschreven en houd je aan de handleiding.
Na ongeveer 1 1/2 uur ben ik eindelijk voorzien van de officiele F7 navigatie kaarten
Ik kan iedereen aanraden om dit dus zo zelf uit te voeren, wel geduld hebben en zorg dat je usb stick op het juiste formaat wordt geformateerd, staat allemaal in de handleiding die je kan downloaden.

Sinds gisteren is de officiele kaart update via de Ford site verkrijgbaar en te downloaden / installeren. Je kan het dus nu ook zelf uitvoeren, scheelt weer een rit naar de dealer!

Vanochtend na uitpakken bestanden op een usb disk van 32 gb, aan de slag gegaan volgens de handleiding. Het was even spannend of de update werd herkend, maar na plaatsen usb stick, heel even wachten en het gaat vanzelf.
Je moet wel geduld hebben, want het gaat in 2 fases, wel goed beschreven en houd je aan de handleiding.
Na ongeveer 1 1/2 uur ben ik eindelijk voorzien van de officiele F7 navigatie kaarten
Ik kan iedereen aanraden om dit dus zo zelf uit te voeren, wel geduld hebben en zorg dat je usb stick op het juiste formaat wordt geformateerd, staat allemaal in de handleiding die je kan downloaden.
Badge
Fijn dat het eindelijk geregeld is @CJS ! En keurig dat je een leenauto mee mocht nemen. Ik wens je veel veilige kilometers toe over de A4 - mijn woon-werk traject. Geeft de navigatie ook de files daar aan....? 😉

Ik ben afgelopen week naar duitsland geweest, maar heb geen file meldingen gekregen ook geen file onderweg gehad, dus even afwachten of het werkt icm de FordPass app.
Ik weet inmiddels dat je verkeersmeldingen moet krijgen als je de FordPass app op je telefoon hebt gedownload en geconnect met je Sync3 systeem.
In de app is een optie om Live Traffic in te schakelen en dan zou het mogelijk zijn om meldingen te krijgen, hoewel op het forum van de focusclub, nog niemand een melding heeft gehad.
Waarschijnlijk moet e.e.a. nog geimplementeerd worden en is de app nog niet helemaal af.
Zo hebben sommigen het brandstofniveau al in beeld, maar bij mij C-Max heb ik alleen oliekwaliteit en km stand.

Wat ik inmiddels wel heb ondervonden is, dat de kaart niet actueel is.
bij een route van duitsland terug naar nederland, ontbrak een stukje van de route / kaart
Ik weet niet of dit aan de actualiteit van de kaart lag of dat wellicht er tijdens de update een foutje is ontstaan.
Wellicht ga ik de procedure opnieuw doen als blijkt dat er meerdere delen ontbreken.
Vooralsnog moeten we maar even "blij" zijn met hetgeen geleverd is, al is het niet wat ik gehoopt had.

Bijgevoegd een foto van de FordPass App van een Kuga met Sync 3

Reputatie 4
Badge +5
Fijn dat het eindelijk geregeld is @CJS ! En keurig dat je een leenauto mee mocht nemen. Ik wens je veel veilige kilometers toe over de A4 - mijn woon-werk traject. Geeft de navigatie ook de files daar aan....? 😉
Gisteren is mijn Ford Smax 2016 bij de Ford dealer Dekkergroep in Zwaag geweest voor de heel,... heel, ….heel,... lang verwachte update van de navigatie kaarten. Ik was hem wel ruim een halve dag kwijt, maar als compensatie kreeg ik kosteloos een leenauto mee. Prima geregeld dus.
Je wilt het haast niet geloven.....nu eindelijk na 4 jaar de oude kaarten vervangen.

Of Ford Nederland nu zelf eindelijk in actie is gekomen door alle commotie of de garage zelf is gekomen via de voorgestelde genoemde links is mij eigen nog niet helemaal duidelijk.
Belangrijk is dat nu deze kaarten nu te zijn geüpdatet, en zullen dat gaan ervaren.

Ook was inmiddels ik al zover dat ik via mijn rechtsbijstand verzekering gekeken heb voor een mogelijke schade vergoeding bij Ford Nederland. Dit hou ik nog even achter de hand als het blijkt dat deze mogelijke update van de navigatiekaarten niet voldoet aan de laatste update.
We zullen het ervaren en hoop dat het hele lange wachten (2 jaar) nu eindelijk is opgelost.
Reputatie 3
Badge +2
Omdat Ford Nederland klanten niet informeert over de verouderde routekaarten en niet duidelijk maakt wanneer de kaarten een update krijgen hebben wij een klacht ingediend bij de Reclame Code Commissie. Wij vinden dat consumenten beter geïnformeerd moeten worden.

Wij vinden ook dat huidige klanten een compensatie van Ford Nederland moeten krijgen, omdat de auto die ze kochten niet aan de verwachting voldoet. Daarnaast vinden wij dat Ford haast moet maken met het (gratis) beschikbaar stellen van de beloofde kaartupdates.

Lees hier het nieuwsbericht: Ford in de fout met verouderde navigatiekaarten in nieuwe auto’s

Vandaag heeft de Reclame Code Commissie zitting gehouden waarbij de klacht van de Consumentenbond is behandeld. Zowel Ford Nederland B.V. als de Consumentenbond waren bij deze zitting aanwezig. Beide partijen hebben toelichting gegeven met betrekking tot de informatie aan consumenten over de SYNC3 navigatiekaarten en kaartupdates door Ford.

We verwachten binnen 6 weken een uitspraak van de commissie.
Reputatie 7
Badge +7
Leuk idee; "En dan gaat u hier linksaf over de gestippelde route, tenzij deze nog niet open is" of woorden van die strekking :-)
In dit geval zou je er dan bij wijze van nog het volgende van kunnen maken: "En dan gaat u hier linksaf over de gestippelde route, ondanks dat deze nog niet open is.'' 😉

Zoals er vroeger op een wegenkaart een toekomstig stuk autoweg gestippeld weergegeven werd, zou je van kaartenmakers ook iets dergelijks mogen verwachten, anticiperen op nabije wijzigingen.Leuk idee; "En dan gaat u hier linksaf over de gestippelde route, tenzij deze nog niet open is" of woorden van die strekking :-)

Dat is natuurlijk onzin maar hij zou wel zo geprogrammeerd kunnen zijn dat ALS je wel op die weg zit hij het wel interpreteert als een bestaande weg en kan je dus wel verder. navigeren. (maar goed dit heeft niks met Ford te maken)
Zoals er vroeger op een wegenkaart een toekomstig stuk autoweg gestippeld weergegeven werd, zou je van kaartenmakers ook iets dergelijks mogen verwachten, anticiperen op nabije wijzigingen.

Leuk idee; "En dan gaat u hier linksaf over de gestippelde route, tenzij deze nog niet open is" of woorden van die strekking 🙂
Als ik nog wat reacties nalees over de Ford problematiek lijkt het Lexus probleem toch wel enigszins hetzelfde, n.l. verouderde navigatie leveren op een auto.
Ik heb overigens de geschiedenis van de A4 opgezocht en moet nu opmerken dat ik er enigszins naast zat. Het allerlaatste stukje (3 km geloof f ik) werd najaar 2014 opgeleverd! De hele planning van het traject dateert natuurlijk wel van ongeveer 2001 af. Zoals er vroeger op een wegenkaart een toekomstig stuk autoweg gestippeld weergegeven werd, zou je van kaartenmakers ook iets dergelijks mogen verwachten, anticiperen op nabije wijzigingen.
uiteraard rij ik met een losse garmin. ze zeggen bij verkoop overigens wel dat er z.s.m. een update komt. en dan mag je tzt langskomen. maar een harde datum is niet gegeven. we weten allemaal dat die eis om te informeren weinig oplost. overigens zijn er advertenties te vinden voor een update. maar bel je je eigen dealer zeggen ze dat ze van niks weten. beloofd terug te bellen ook dat ho maar. wel balen de verkopers zelf ook van dit probleem. Zij voelen zich ook bedonderd door FORD die blijkbaar weigert met een beter uptodate bedrijf te contracteren en aan te passen. NB betalen voor een update van 2 jaar oud? amme nooit niet. Hoe is het overigens afgelopen met die non conformiteit aansprakelijkstelling?
Badge
Is niet te downloaden krijg de mededeling dat alles up to date is (Sync3 is wel al geupdated)
Badge

Uiteraard zijn er updates beschikbaar. Bij de volgende beurt zal ik eens informeren naar de prijs. Maar het gaat er bij dit item juist om dat de auto NIEUW afgeleverd wordt zonder actuele kaart!

Oh, nou snap ik pas wat u bedoelt. U kaart van indertijd was toen verouderd. Dat de kaarten in auto's altijd een jaar achter lopen is tot op heden helaas een gegeven. Dat is wel iets anders dan de vele jaren die men bij Ford deed.
Uiteraard zijn er updates beschikbaar. Bij de volgende beurt zal ik eens informeren naar de prijs. Maar het gaat er bij dit item juist om dat de auto NIEUW afgeleverd wordt zonder actuele kaart!
Volgens mij is er niets nieuws onder de zon. Wat Ford doet, doet b.v. Lexus ook. Mijn Lexus CT200H van december 2014 heeft een navigatiesysteem om te huilen. Regelmatig wordt ik door het systeem volkomen verkeerd gestuurd. A4 tot Bergen op Zoom? Nooit van gehoord.....Vanaf Zoetermeer naar Moordrecht? Probeer de afrit Bleiswijjk eens.... Dit zijn beide situaties (A4 als vervanger voor de provinciale weg, A12 afritten Zevenhuizen volkomen veranderd) die ver voor 2014 gerealiseerd zijn.
We kunnen het systeem alleen gebruiken met onze smart phone erbij en een flink portie gezond verstand!

Wij hebben zo'n Lexus vorig jaar ingeruild maar er zijn toch gewoon updates te krijgen?
Volgens mij is er niets nieuws onder de zon. Wat Ford doet, doet b.v. Lexus ook. Mijn Lexus CT200H van december 2014 heeft een navigatiesysteem om te huilen. Regelmatig wordt ik door het systeem volkomen verkeerd gestuurd. A4 tot Bergen op Zoom? Nooit van gehoord.....Vanaf Zoetermeer naar Moordrecht? Probeer de afrit Bleiswijjk eens.... Dit zijn beide situaties (A4 als vervanger voor de provinciale weg, A12 afritten Zevenhuizen volkomen veranderd) die ver voor 2014 gerealiseerd zijn.
We kunnen het systeem alleen gebruiken met onze smart phone erbij en een flink portie gezond verstand!
De verouderde navigatie dateert al van eerder: Ik kocht op 29 november 2014 een nieuwe Ford B-Max . Dat de navigatie verouderd was viel me meteen op: Toen ik van mijn woonplaats Maassluis via de A20 naar de Benelux-tunnel reed kreeg ik de melding: "volg Zierikzee".
Dat had inderdaad vroeger op de borden gestaan, maar STOND ER AL 10 JAAR NIET MEER! Pas als je de Benelux-tunnel al door bent en al vele kilometers gereden hebt, staat "Zierikzee" op de borden.
Ik heb dit wel meteen aan mijn dealer gemeld, want ik ging er vanuit dat als dit niet klopt, de rest ook wel niet zal kloppen.
Verder vind ik de bediening zeer onlogisch (ik heb het nu wel onder de knie) in vergelijking met mijn losse TomTom, die ik voor mijn bejaarde camper gebruik.

Reageer