Consumentenbond.nl

SYNC3 navigatie van Ford

• 27 februari 2017
  • 270 reacties
  • 97993 Bekeken

Toon eerste bericht

270 reacties

Badge
Als bezitter van een Ford Focus Sync2, gekocht in april 2016, wordt ook ik geconfronteerd met sterk verouderd kaartmateriaal (datum file op SD-kaart 9-2-2015 version F4 map=20130315). Dat laatste vertaal ik als 15 maart 2013 en dat kan kloppen gezien eerdere reacties van deze community. Communicatie met Ford Nederland lijkt mij zinloos, omdat de overeenkomst van de koop via de dealer loopt en die dus ook verantwoordelijk is. Alleen per collectief (consumentenbond) reageren naar Ford Nederland heeft zin. Dat gebeurt wel, maar zonder enige drang. Het kaartmateriaal is bij mij van HERE. Echter kan men geen updates krijgen rechtstreeks van HERE (zie ook hun site). De prijzen van de updates via de Ford-dealer zijn echt absurd hoog en het materiaal kennelijk gedateerd. Op mijn telefoon heb ik via een app het navigatiesysteem van HERE (gratis) met updates (gratis) en kan on-line dit systeem gebruiken. Zelfs off-line (geen telefoonkosten) dit systeem gebruiken dmv kaarten te downloaden (heel de wereld) op mijn SD-kaartje in de telefoon en communicatie via GPS. Ford zegt afhankelijk te zijn van derden (HERE). Indien Ford een meer open systeem zou hebben, kan het HERE toestemming geven net als bij mijn telefoon te werken. Uiteraard alleen voor het kaartmateriaal en updates daarvan. Hoe simpel kan het zijn? Het zou in ieder geval een hoop irritatie bij Ford-gebruikers voorkomen en de veiligheid vergroten. Hoe denkt het forum hier over?
Vandaag 8-8-2017 mijn nieuwe Ford Kuga opgehaald. Uitgeleverd met Sync 3 2.2 en Telenav EU 4 15 kaarten. Dealer beloofde wel 7 jaar gratis updates. De website hiervoor wordt binnenkort gelanceerd.

Ton
Hallo Ton,

Dat is dus nog steeds niet nieuw, dit zit ook mijn kuga, geleverd op 28 april.

Als eerste wil ik je wel vele en vooral veilige kilometers toewensen met je nieuwe kuga.

Ook met een verouderde kaart rijd hij perfect!!!!!!daar lijden de rijeigenschappen gelukkig niet onder.

😀

😀

Heb gisteren nog contact gehad met mijn dealer en de update rond augustus word het dus ook niet, geruchten gaan uit naar september of nog later.

Het is afwachten en heel jammer dat je product op de site van ford.nl anders word voorgesteld dan dat het is.

Uiteraard heb ik mijn Dealer even de tekst van de heer Wind onder de neus geduwd en die gaat daar nu ook achteraan, dus dat hoor ik nog

George
Hallo George,Ik heb inmiddels Android Auto (losse APK) geïnstalleerd. Als ik mijn telefoon aansluit kan ik dan ook navigeren met Google Maps of WAZE.
Het lijkt erop dat dit Topic een technische vraagbaak aan het worden is maar volgens mij is deze gestart met als basis een ernstige tekortkoming van Ford op het gebied van navigatiesoftware. SYNC 3 en later ook SYNC2.

Trouwens ook al lang niets meer gehoord van Arjan die vragen heeft gesteld aan Ford.

Er moet nu iets gaan gebeuren want dit kan echt niet langer op deze manier. Ford doet alsof hun neus bloedt en blijft gewoon auto's leveren met een tekortkoming op het gebied van navigatie.

Er wordt door de consument een boel geld betaald om dit in de auto te krijgen en dan spullenboel leveren die ver onder de maat is is een ernstige tekortkoming die Ford zich ter harte moet nemen. Ben daarom ook stomverbaasd dat er geen enkele reactie komt van Ford.

Onlangs wel in een Journaal o.i.d. gezien dat navigatieapparatuur vast ingebouwd een zeer lucratieve zaak is voor de producent. Dure updates en altijd te laat. Is Here navigatie niet eigendom van de gezamenlijke autoproducenten?
@Martin, ik ben het geheel met je eens en zou ook wensen dat er meer actie kwam zodat er meer druk op Ford komt te staan. Zet in plaats van Ford eens een andere naam neer als woekerpolissen en we gaat tot aan de rechter toe. Vwb sync gaat het tenslotte ook nog eens om het principe. Ford doe er wat aan.
Als de consumentenbond niet werkt, misschien een idee om een Facebook-pagina aan te maken. Fabrikanten zijn altijd zeer gevoelig voor negatieve reclame, zeker op sociale media. Het is maar een idee, ik wil er wel aan mee werken, afgezien dat ik voor nu tevreden ben met m'n Sync3, maar het me meer gaat over de gebrekkige updates in de toekomst.

Er moet nu iets gaan gebeuren want dit kan echt niet langer op deze manier. Ford doet alsof hun neus bloedt en blijft gewoon auto's leveren met een tekortkoming op het gebied van navigatie.

Geplaatst door Martin. op Aug 10, 2017.

Dit forum is natuurlijk een prima manier om wat ruchtbaarheid te geven en medestanders te zoeken maar als je echt acte wil zul je toch iets in beweging moeten gaan zetten. Ik denk niet dat iemand het vóór je gaat doen en dat weet Ford ook. Om het in pokertermen te zeggen, je laat je in de kaart kijken en je hebt feitelijk niet eens zin de blind te betalen dus bij de eerste de best raise lig je eruit.
Reputatie 2
Badge +2
Als initiatiefnemer van deze discussie ben ik blij met de enorme hoeveelheid reacties. Dat vermindert de frustratie niet, maar toont wel aan dat véél meer Ford rijders problemen met SYNC3 hebben.

Vanmiddag sprak ik bij de dealer bij toeval een medewerker van Ford Nederland. Die liet mij een interne email lezen, waarin stond dat de dealers loop van augustus een informatieblad ontvangen over de update van SYNC3. In dat informatieblad zal gedetailleerd beschreven staan hoe deze update moet worden uitgevoerd. Vervolgens ontvangen de gebruikers gedurende 7 jaar gratis updates via het internet.

Er stond nadrukkelijk niet bij wanneer de initiële update wordt uitgeleverd. Ook niet wat de ouderdom van het met de update(s) geleverde kaartmateriaal is (of zal zijn).

Ik heb mijn dealer inmiddels laten weten dat ik een geschilprocedure start als hij eind augustus geen update heeft geleverd met maximaal één jaar oud kaartmateriaal.

Wie wil zich voegen in deze procedure?
Is dit dan puur voor Sync2-gebruikers of ook voor nieuwe Sync3-gebruikers? Want alhoewel de auto nu nieuw is, hebben we schijnbaar redelijk oude kaarten en heeft deze discussie mij wel wakker gemaakt
Hr. Wind,Hoewel mijn Focus van juli 2016 is voorzien van Sync 2 is de kaartproblematiek identiek. Ik wil mij dan ook graag voegen in de door U te starten geschilprocedure.
Net als de andere Ford rijders denk ik dat het een goede zaak is als de consumenten bond nu actie onderneemt tegen Ford over het niet kunnen leveren van de updstes van Sync 2 en 3. Wel erg jammer want verder is de Ford focus een fijne auto. Alleen de navigatie is slecht met name vanwege de sterk verouderde kaarten
ik wacht tot eind augustus
Reputatie 2
Badge +2
Op 31 augustus heeft de dealer heeft mij na uitgebreid overleg met Ford Nederland laten weten dat de update van SYNC3 weer verder is uitgesteld. Een nieuwe datum werd daarbij niet opgegeven.

Levering van kaartmateriaal zou niet zozeer het probleem zijn, maar het on-line platform.

De dealer heeft aangegeven dat hij mij begin oktober weer op de hoogte zal stellen van de voortgang.
Ook ik was bij mijn dealer voor SYNC2 en ook hij gaf aan dat het via een platform on line zou moeten gaan plaats vinden. Overigens doen ze het al zo in de VS. Wat dan weer opvalt is dat de Sync2 F6 kaart 2017 op marktplaats wordt verkocht voor 99 euro. https://www.marktplaats.nl/a/computers-en-software/software-navigatie-en-geografie/a1119003518-ford-f5-en-f6-2017-2018-ford-sync-2-navigatie-sd-kaart.html
Op een Engelse site zelf voor 60 pound!! Hoe is het dan toch mogelijk dat Ford NL daar 290 euro voor vraagt? Het zou toch geweldig zijn dat Ford hier nu eens zou reageren toch..!
Op een ander aite noemde iemand deze link http://why-update-ford.azurewebsites.net
Het lijkt erop dat het nu toch gaat gebeuren ........
Reputatie 2
Badge +2
De aangegeven link van Microsoft Azure sites lijkt mij de bèta website, waarvan de dealer mij vertelde dat deze binnen de Ford organisatie is afgekeurd. De meeste links werken ook niet.

Het filmpje op de startpagina van de door M.H. van der Weg opgegeven website van Ford is wel leuk:
Over Ford rijder John wordt verteld dat hij zijn kaarten al een jaar niet heeft geupdate en nu in allerlei problemen komt. Ford adviseert John om in het vervolg vaker te updaten. Dat doen we graag, natuurlijk.
De prijs voor de Sync 2 update is aangepast naar 179€. Is in ieder geval een kleine stap in de goede richting.
Reputatie 2
Badge +2
Vandaag vernomen dat het niet te verwachten is dat de update van SYNC3 dit jaar nog komt.
Vandaag vernomen dat het niet te verwachten is dat de update van SYNC3 dit jaar nog komt.

Bedoel je hier de Software update voor Sync3 of de kaartupdate?
Reputatie 2
Badge +2

Bedoel je hier de Software update voor Sync3 of de kaartupdate?

Ik bedoel daarmee de software update voor Sync3 waarmee kaartupdates mogelijk moeten worden.

Dat er daarna ook echt recente kaartupdates komen is niet waarschijnlijk: de klantenservice van Ford Nederland verklaart minstens 18 maanden nodig te hebben om een kaartupdate van een leverancier geschikt te maken voor een Ford systeem. Ook na de software update.
Reputatie 4
Badge +2
Omdat Ford geen duidelijk antwoord geeft op onze vragen over het uitblijven van kaartupdates voor de Sync3 systemen, hebben we een nieuwsbericht de deur uitgedaan: https://www.consumentenbond.nl/nieuws/2017/ford-geeft-geen-informatie-over-update-navigatiekaarten. We zien graag dat dit bericht ook door andere media wordt opgepikt om (extra) druk op Ford uit te oefenen. Hopelijk gaat Ford dan wél concreet melden wanneer de kaartupdate komt.
Reputatie 1
Badge +1
Dit is precies waarom ik nooit betaal voor zo'n optie. Een smartphone + houder + (klein data-)abo is goedkoper. Gebruik dan Waze als navigatiesysteem (gratis) en je hebt een systeem dat ALTIJD up to date is. De achterliggende community zorgt ervoor dat wijzigingen bijna altijd binnen een week (vaak zelfs binnen 1 tot 2 x 24 uur) doorgevoerd zijn. Dát is nog eens relaxt navigeren.

En vind je het scherm van de smartphone te klein? Gebruik dan een klein formaat tablet: 7 of 8 inch. Dat is vaak nét iets groter dan dat van een ingebouwd systeem en daardoor prettiger afleesbaar.
[quote=A. Bogers]Ik krijg mijn nieuwe Kuga op 8 augustus. Ik ben benieuwd naar de aanwezige versie van de navigatie. Ik houd jullie op de hoogte. Download Android Auto (vanuit APK mirror, want zit niet in de NL App store) of Apple carplay en je kunt navigeren met Google maps of sinds kort ook met WAZE). Dan heb je ook nog actuele verkeersinfo.

Groeten,

Ton

Hallo ton.
Ik heb Waze gedownload op mijn i Phone. Van mijn nieuw kuga ook net een week in mijn bezit zal je niet verbazen ook met oude kaarten. Maar hoe krijg ik deze Waze op het scherm als ik mijn i Phone aansluit met carplay. Op het scherm zie ik wel maps maar nog geen Waze kan je mij verder helpen
Groet Oscar
Geheel offtopic: In mijn Focus van oktober 2015 zit Sync2. Deze heeft een in potentie mooie functie: Ford Emergency Assistance

De Grote MAAR: Ford denkt dat Nederland een achterlijk land is met een onderontwikkelde telecom-infrastructuur. Want wat lees ik namelijk op hun website?

" Ford Emergency Assistance

Emergency Assistance maakt gebruik van een Bluetooth-verbonden telefoon om een noodoproep naar 112 te plaatsen na een ongeval waarbij de airbags zijn geactiveerd of de brandstofpomp is uitgeschakeld.

De positie van het voertuig wordt automatisch doorgegeven aan de alarmcentrale, en tegelijkertijd wordt meegedeeld dat een ongeval heeft plaatsgevonden.

De lokale taal wordt gebruikt om te spreken met de alarmcentrale en de gekozen taal van de bestuurder wordt voor hem/haar gebruikt.

De dienst is gratis gedurende de volledige levensduur van het voertuig.

De Emergency Assistance-functie is niet beschikbaar in alle Europese landen, een noodoproep kan momenteel niet in de volgende landen worden gemaakt:

ALBANIË, WIT-RUSLAND, BOSNIË-HERZEGOVINA, VOORMALIGE REPUBLIEK MACEDONIË, MOLDAVIË, NEDERLAND, RUSLAND, OEKRAÏNE"

Bron: http://www.ford.nl/OverFord/SYNCenBluetoothOndersteuning/Ford-SYNC-2

Overigens heb ik ook de zwaar teleurstellende F4 versie van de navigatie in de auto zitten. Een goedkoop houdertje van Action en het gratis Google Maps op mijn telefoon presteren duizend keer beter dan die troep van Ford.

Reageer