Consumentenbond.nl

SYNC3 navigatie van Ford

  • 27 februari 2017
  • 270 reacties
  • 96336 Bekeken


Toon eerste bericht

270 reacties

Reputatie 2
Badge +2
Installatie van geschikte navigatiekaarten klinkt inderdaad positief. Meer dan anderhalf jaar na levering van de auto heeft dit nog niet direct een positief gevoel tot gevolg.Het duurt wel erg lang voordat de leverancier haar verplichtingen nakomt.

Bovendien is het nog de vraag hoe oud de nieuwe kaarten zijn. Tijdens de behandeling van mijn geschil met Ford Van Bunningen over dit punt verklaarde Ford Nederland dat ze 18 maanden nodig hebben om wijzigingen te verwerken. Nu wordt de 2017 (!) kaartupdate uitgeleverd. Het zou mij helaas niet verbazen als de A9 wijziging bij Schiphol er nog niet op staat.
Reputatie 4
Badge +2
Alle ford dealers hebben 1 augustus een brief gehad van ford Nederland dat de kaartupdate 2017 is bij de dealer. Komende week krijgt iedere ford dealer een USB stik waarmee ze de software kunnen updaten eindelijk.
Dat klinkt positief! We hebben zelf nog geen officiële reactie van Ford Nederland hierover gehad, maar we gaan het checken bij ze.
Badge
Ik heb een nieuwe Kuga Vignale nu ong. een maand oud en was stom verbaasd toen ik ontdekte hoe oud de navigatiekaarten waren. Je wordt steeds verkeerd gestuurd of langs vreemde wegen. De nieuwe A9 langs Schiphol stond er niet eens op. Op mijn oude sync in mijn vorige Kuga kon ik tenminste nog nieuwe sd-kaartjes zetten.Mijn dealer had het nu alleen over 7 jaar gratis updates gehad. Dan verwacht je dit toch niet. Ik heb Sync 3 geupdated via de Ford sync websitesite. Dat moest wel via een download op een MS met veel capaciteit en exfat geformatteerd. Updaten duurde 20 minuten met draaiende motor. Omdat mijn dealer nog steeds niet reageert en Ford vermeldt, dat er pas in het najaar een betere kaart op de site beschikbaar komt , heb ik ook de kaarten gedownload via de Dropboxlink van JMoorlag en het is gelukt deze te installeren met enige moeite. Je moet het inderdaad op 2 MS zetten van minimaal 32 Gb en exfat geformatteerd. Bij kleinere sticks kreeg ik de foutmelding: PKC_ERR03 .Dan wilde de installatie ook niet starten met omgeschreven Kladblok bestanden install.lst. Ik heb het install.lst bestand van de Syncupdate genomen en dat met kladblok herschreven voor Stick 1 en Stick 2 en zie, de installatie startte. Het duurt wel lang: Stick 1 ong.50 min. met draaiende motor en buren met gefronste wenkbrouwen, Stick 2 ong. 25 min. met draaiende motor. Dat is een aardige vervuiling denk ik zo, maar dat schijnt niet anders te kunnen Ik heb nu inderdaad de laatste versie kaarten volgens Here uit 2017. Versie 7 Ik moet nog testen of deze up to date zijn, maar kom niet steeds op de knelpunten.
Met dank aan JMoorlag en de meneer waar hij het vandaan heeft gehaald en waar ik de bestanden van heb gedownload.
Reputatie 1
Nog even contact gehad met Ford Nederland en dit kreeg ik terug op mijn vraag hoe het nu in zijn werk gaat.
Geachte heer Verboom,


Hierbij danken wij u voor uw e-mail aan de afdeling Klantenrelaties van Ford Nederland B.V.

Momenteel is Ford Nederland druk bezig met een noodoplossing om het navigatie systeem te kunnen updaten.

Binnenkort kunt u bij een officiele Ford dealer de update verkrijgen en wij verwachten dat deze navigatieupdate in de Herfst op onze site beschikbaar is.
Reputatie 1
Vanmorgen bij de dealer geweest Ford van bunningen en wat denk je?
ik heb een werk afspraak gemaakt zodra zij de stick de komende week binnen hebben bellen ze mij om de software te update.
mijn auto is van 25-4-2018 dus voor mij is het niet zo,n hele lange zit geweest zoals bij andere mensen
Reputatie 1

Reputatie 1
Alle ford dealers hebben 1 augustus een brief gehad van ford Nederland dat de kaartupdate 2017 is bij de dealer. Komende week krijgt iedere ford dealer een USB stik waarmee ze de software kunnen updaten eindelijk.
Hoi,

Ik had mijn Sync al geupdate naar 3.0 en via een ander forum mijn navigatie geupdate naar F7. Werkt goed, alleen 1 ding werkt niet meer. Ik ben benieuwd of jullie dit ook hebben?

Voorheen kon ik op mijn stuur op de spraak toets klikken en dan spraak gestuurd een adres zoeken. Na de update werkt het bluetooth bellen spraak gestuurd nog prima. Echter kan ik niet meer spraak gestuurd op een adres zoeken.

Hebben jullie dit ook? Of werkt het na de updates wel nog gewoon goed?
Reputatie 7
Badge +6
Heb zelf heel lang geleden ook grote ergernissen met twee nieuw gekochte Ford's gehad. Zaken die niet hadden mogen gebeuren en deels niet werden verholpen . Daarom nooit meer een Ford gekocht . Maar laten we eerlijk zijn . Bij elk merk kunnen we idiote dingen meemaken en dat heb ik inmiddels ook ruimschoots ervaren. Dealers zijn meestal wel van goede wil , maar lopen vast op de onwil van importeur en fabrikant.
https://www.dropbox.com/s/gkoqwa255a4ews0/2018_07_24%20Sync3%20update%20proces.pdf?dl=0

Dit kan wel een oplossing zijn, maar het is natuurlijk belachelijk om gedurende de totale tijd van de update je motor stationair te laten lopen.
Ik heb de update van Sync3 gelijk na aanschaf gedaan en toen heeft de motor ook ruim een half staan draaien. Hoe was het ook alweer met het milieu waar Ford volgens de advertentie met zijn schonen motoren zoveel aan dacht aan besteed.
Wellicht kun je iets met mijn beschrijving: https://www.dropbox.com/s/gkoqwa255a4ews0/2018_07_24%20Sync3%20update%20proces.pdf?dl=0

Inderdaad dit is op dit moment de manier om aan de versie 7 kaart te komen.
maar het is toch belachelijk voor woorden dat Ford dit nog steeds niet gereleased heeft in Nederland.
ik zelf heb ook een aantal maanden geleden Ford een bericht gedaan met de vraag wanneer nu EINDELIJK eens de nieuwe kaart kwam..... het antwoord laat zich raden. Niet bekend dus.
koop je vorig jaar een auto van 42.000 euries !
wat een @@@ bedrijf zeg.
nu precies 1 jaar verder...
hiervoor reed ik altij Peugeot kaarten altijd te krijgen.
ik denk niet dat de volgende auto weer een Ford
wordt, ik denk aan VW die update tenminste wel !
zo dit moest ik even kwijt.
Niet alleen Ford heeft hier last van Mitsubishi levert ook de nieuwe auto af met verouderde navigatie software. Wij kochten de auto in september 2016 en de software (HERE) was ook van 2014. Er zij meerdere adressen die het systeem niet kent.
Inmiddels hebben we een reactie van de dealer op ons verzoek om de app Sygic Car Navigation gratis ter beschikking te stellen. de reactie was dat: er ook gratis app's zijn die een goed alternatief zouden zijn, maar daarvoor moet Auto Android aangezet worden maar dat schijnt in nederland niet zo goed te werken. We schaffen daarom voorlopig maar zelf de betaalde app van Sygic Car aan.

De dealer melde verder nog, dat ook de nieuwe Ford Focus model 2019 met Cync 3 wordt geleverd. Ford zal dus wel snel met een oplossing moeten komen om de verkoop van de nieuwe Focus niet te hinderen.
Reputatie 7
Badge +4
@W. Zandvliet en alle anderen
Het is natuurlijk schandalig dat dit probleem niet opgelost wordt en dat klanten met de ellende opgescheept blijven zitten. 😝 En de autoverkopers die blijven meestal autoverkopers die vooral weer een nieuwe auto willen verkopen, dus de waarheid doet er dan vaak niet zo veel toe. 😣
Toch valt mij dit van Ford Nederland erg tegen. In de jaren '80 en '90 stond deze importeur in ieder geval goed bekend, ook onder de eigen dealers.🤔
Wij hebben op 12 mei een nieuwe Ford Focus aangeschaft en hebben deze op 6 juni geleverd gekregen, met Sync 3 versie 3.0

Wij hadden bij de koop specifiek geïnformeerd naar de stand van zaken wat betreft de problemen met het systeem, bij de dealer. Deze problemen zouden in de nieuwere versie verholpen zijn. En 7 jaar gratis updates, geen woord over dat men niet wist wanneer deze updates geleverd zouden kunnen worden.

Al vrij snel problemen met de navigatie. Systeem is soms de route volledig kwijt, denkt dan dat we met 120 km per uur door de bebouwde kom aan het rijden zijn. Dealer liet bij doorvragen weten dat het probleem bij Ford Nederland zou liggen. Aanspreken op eigen verantwoordelijkheid van de verkopende partij lijkt nog niet aan te slaan. Nu voorstel gedaan dat zij de kosten van sygic app betalen Echter nog geen reactie ontvangen daarop.
Reputatie 7
Badge +7
Wellicht kun je iets met mijn beschrijving: https://www.dropbox.com/s/gkoqwa255a4ews0/2018_07_24%20Sync3%20update%20proces.pdf?dl=0
Wauw, dat is nog eens een superuitleg. Wat fijn dat je deze deelt met de leden hier, dank!
Maart 2018 een Kuga van dec. 2015 tweedehands gekocht bij de dealer. Erbij uitgehouden dat de navigatie de laatste updates krijgt. En wat schets mijn verbazing, de navigatie kan mij niet eens thuisbrengen. Mijn huisnummer wordt niet herkend en ik wordt halverwege de straat (5 km lang met alleen woningen aan het begin, een onderbreking na ca. 500-750 meter) genavigeerd. En als je de weg niet weet... dan kom je dus nooit bij mijn huis. En het erge is... die weg ligt er al decennia. TomTom heeft er geen problemen mee.
Vandaag moest ik naar een dorpje. Ik weet dat ik richting Eindhoven moet rijden. De navigatie stuurt mij richting Maastricht! Rotondes die er al jaren liggen... hij kent ze niet.
Ik heb (gelukkig) nog een TomTom. Het is appels met peren vergelijken. Ford navigatie kan niet tegen TomTom op.
Maar ja, ik heb de auto niet vanwege de navigatie gekocht. En heb als reserve altijd een TomTom bij mij.
En dan vraag ik mij verder redenerend ook af hoe het gesteld is met de software van de auto zelf. Hoe veilig is dat?

Misschien is het een idee dat men bij de koop van een auto niet gedwongen wordt om ook de navigatie van de autofabrikant te accepteren. Maak het systeem geschikt voor andere aanbieders. Heb je tenminste zelf de keus en hoef je geen tweede navigatieschermpje te hebben. En misschien is het ook een goed idee om het open source te maken.
Reputatie 1
Dank je wel voor de Nederlandse uitleg ik heb hier veel aan gehad.
Reputatie 1
Badge
Wellicht kun je iets met mijn beschrijving: https://www.dropbox.com/s/gkoqwa255a4ews0/2018_07_24%20Sync3%20update%20proces.pdf?dl=0
Dit spelletje vind al jaren plaats bij Ford, heb een focus van 2009, die kaarten waren al oud. Koop je nu een nieuwe kaart zijn deze óók weer oud, zelfs de kaarten die bij Tomtom of een van de ondergeschoven bedrijven vandaan komt zijn oud.Heb hier al eindelose corr. over gehad met Ford en TomTom hoe e.e.a. in elkaar zit. Je krijgt géén vinger achter het boord.
Maar heb je een gewone TomTom in de auto, DAN heb je wel elk kwartaal een updat van kaarten-flitspalen e.d.
De auto fabrikant is gewoon oppermachtig en heeft lak aan zijn klanten en ze doen wat ze willen en voor de klant "stikken of slikken"
Reputatie 1
Zou iemand op dit forum uit kunnen leggen hoe je de F7 kaarten op de USB stick kan krijgen.
ik heb de kaarten gedownload maar je moet een stukje programma schrijven wat op je stick komt te staan misschien kan iemand die dit al heeft gedaan het stap voor stap uit leggen.
Badge
u
Het is mij gisteren gelukt met de eerdere beschrijvingen hier op het forum om te upgraden. Mijn sync 3 van versie 2.2 naar 3 en de kaart van2014 naar 2017
Dat lijkt een geweldige stap vooruit, maar Ford (en Subaru, Suzuki, Toyota en de meeste importeurs zijn onbetrouwbaar...).
Een kaartbestand heeft een versie en datum en dat is in een minuut door een belanghebbende importeur aan te passen! Kassa, maar dezelfde kaart... Oplossing CHECK de zogenaamd nieuwe kaart met de werkelijke wegen!
Subaru Bah, Bah, Bah!
Reputatie 1
Badge
Het is mij gisteren gelukt met de eerdere beschrijvingen hier op het forum om te upgraden. Mijn sync 3 van versie 2.2 naar 3 en de kaart van2014 naar 2017
Reputatie 7
Badge +6
Onbegrijpelijk dat dit probleem niet allang uit de wereld is. Maar ook veel andere fabrikanten maken een potje van dit onderwerp . We betalen een smak geld voor ingebouwde navigatie en meestal opnieuw een smak geld voor updates en dan is de boel gemiddeld genomen nog steeds zwaar verouderd . Hier is al heel veel over geschreven en gereageerd . Ook elders in de media en TV-programma's .
Ook ik heb Ford Nederland aangesproken op deze onacceptabele manier van misleiding, je koopt in 2016 een nieuwe Ford Smax met navigatiesysteem blijken de kaarten te zijn van 2014 en werd mij verteld dat je via internet SYNC3 deze te kunnen op up date!! Nou mooi niet dus...
De reactie van Ford Nederland wij zijn het volop aan het testen.....al twee jaar???

Bij koop in april 2016 en in catalogus stond nota benen vermeld SYNC2 nog!!?? Bij de aflevering pas in september 2016 bleek het plotseling SYNC3 te zijn. Het is van de gekke inmiddels vier jaar oude navigatiekaarten waar de nieuwe A4 nog niet opstaat bij Delft richting Rotterdam. Als hier wekelijks langs rijdt frustreert je dat telkens weer.

Bij mij is nu de maat vol na twee jaar met Ford Nederland die telkens aan het lijntje houdt via hun klantenservice. Ik ben aan het onderzoeken of er misschien juridische stappen mogelijk zijn.
"Je hebt immers een product gekocht maar het voldoet niet aan de verwachtingen van dat product"

Reageer