Consumentenbond.nl

SYNC3 navigatie van Ford

• 27 februari 2017
  • 270 reacties
  • 95148 Bekeken

Toon eerste bericht

270 reacties

Op mijn vraag aan Ford Nederland; de software sync2 wordt veel goedkoper aangeboden op Marktplaats, het volgende antwoord: De informatie/aanbiedingen die u heeft gevonden op het web is niet afkomstig van Ford Nederland. Hier kunnen wij inhoudelijk dus ook niet op ingaan.
Jammer is zoiets want het is origineel Ford.
[quote=oajvanharen]Ik krijg mijn nieuwe Kuga op 8 augustus. Ik ben benieuwd naar de aanwezige versie van de navigatie. Ik houd jullie op de hoogte. Download Android Auto (vanuit APK mirror, want zit niet in de NL App store) of Apple carplay en je kunt navigeren met Google maps of sinds kort ook met WAZE). Dan heb je ook nog actuele verkeersinfo.

Groeten,

Ton

Hallo ton.
Ik heb Waze gedownload op mijn i Phone. Van mijn nieuw kuga ook net een week in mijn bezit zal je niet verbazen ook met oude kaarten. Maar hoe krijg ik deze Waze op het scherm als ik mijn i Phone aansluit met carplay. Op het scherm zie ik wel maps maar nog geen Waze kan je mij verder helpen
Groet Oscar

Ik heb geen iPhone, maar een Samsung Android. Ik sluit mijn smartphone aan, en in de instellingen geef ik bij Android aan, dat Android auto (geïnstalleerd op de smartphone) gebruikt mag worden. Eventueel moet ik daarna nog ooit mijn smartphone opnieuw aansluiten. Daarna kan ik kiezen tussen Waze en Google Maps.

Er is trouwens op internet een versie 3.0 te downloaden van Sync 3. Deze gaat iets soepeler om met mijn smartphone. Echter nog geen Kaart update.

Ik heb inmiddels mijn dealer wel in gebreke gesteld met een non-conformiteit verklaring, zoalks eerder beschreven in dit topic. Nog geen reactie gehad.
‘’ Het updaten van een ingebouwd navigatiesysteem van Ford is al sinds jaren een probleem.
Ook in 2008 heeft dit al tot publicaties en tot acties geleid bij het kantoorgebouw van de Ford importeur. Kassa maakte daar toen melding van.
Mijn plaatselijke dealer, Ford Bogman, in toen nog Kerkrade, nu Heerlen, wist dit op te lossen door gebruik te maken van een update van Jaguar, waarin hetzelfde navi-systeem was ingebouwd en waarvoor wel een update beschikbaar was. Het ging toen nog om een een dvd-update.’’
Ik sluit mij aan bij de eerdere reacties. Ook wij bleken op de aanschafdatum van onze Ford C-Max (maart 2014) over een sterk verouderd systeem te beschikken. Het toen ook te leveren, maar veel duurder, TomTom systeem was mogelijk beter geweest.

Een update van het "eigen" Ford systeem is inderdaad absurd duur, honderden euro's.
Mijn Ford Mondeo uit medio 2010 heeft een “FordConvers+” systeem.
In 2016 heb ik bij de dealer een nieuwe kaarten-DVD van Europa (Ford NX 2016) er in laten zetten. Kosten €99,00 euro.
De DVD was van Bosch, maar de kaarten kwamen van TomTom.
Op de DVD stond 2016, maar de kaart-gegevens bleken ruim een jaar oud te zijn.
Het is nog gekker. Als je de nieuwe Ford Fiesta Vignale koopt en je wilt navigatie hebben moet je een navigatie pakket kopen van €850 euro. Je word dan verplicht om een B&O set te kopen. Als je dan zegt ik wil alleen navigatie dan kan dat niet. Op mijn vraag hoe oud de kaarten zijn word doodleuk verteld 2 jaar. Dus je moet een hoop geld besteden voor een overbodig geluidssysteem met verouderde kaarten.
KIA RIJDER. Ik heb in november 2016 de nieuwe Kia Niro gekocht. Kia doet nu m.b.t. de navigatie zaken met TomTom heb ik gelezen. En Kia hanteert 7 jaar gratis update. Maar bij Kia loopt de navigatiesoftware ook minstens 2 jaar achter. Dat zie ik aan een rotonde die bij ons in de buurt ongeveer 3 jaar geleden is aangelegd. (15 oktober 2014 geopend) In april 2017 is de navigatiesoftware ge-update. (De rotonde staat dus nog steeds niet op de kaart) Zou Kia de updates daarom gratis weggeven? Gr. PeterU
Maandag 29/10/2017 vernomen van ford klantendienst dat sync 3 update uitgesteld is tot maart 2018 .
En in eerste instantie update enkel langs dealer en betalend ,want platform voor zelf langs wifi te update
is noch geen datum bekend .
Ford Nederland verkoopt sinds de zomer van 2016 nieuwe auto's met navigatie en entertainmentsysteem SYNC3. Dit is al enige jaren in gebruik in de VS en nu dus ook in Nederland. Bij aflevering blijkt dat het systeem is voorzien van 3 jaar oude navigatiekaarten van een ander merk dan aangekocht. Bij navraag geeft Ford Nederland aan dat er pas in juli 2017 een oplossing beschikbaar is. Er moeten dus duizenden auto's rondrijden met zo'n verouderd systeem.

Is er iemand op dit forum die hiermee ook ervaring heeft?

Net contact gehad met Ford Wensink, volgens de verkoper komt begin 2018 een update,
Dan is de auto 14 maanden oud en de kaart onder tussen 4 jaar oud.
Ben al jaren Ford rijder en vind het verschrikkelijk dat ik nog met mijn Tomtom op het raam rond rijd.

Een jaar of twee geleden stond op internet dat Ford met Tomtom ging samen werken en zo altijd een goed en up to date navigatie systeem wou hebben maar niets is minder waar er is nog altijd een slecht werkend navigatie systeem. en geen tomtom, helaas.
Hier loopt ook een draadje over Sync 3 en kaartupdates http://www.focusclub.nl/forum/showthread.php?t=52288&page=14
Ford Nederland verkoopt sinds de zomer van 2016 nieuwe auto's met navigatie en entertainmentsysteem SYNC3. Dit is al enige jaren in gebruik in de VS en nu dus ook in Nederland. Bij aflevering blijkt dat het systeem is voorzien van 3 jaar oude navigatiekaarten van een ander merk dan aangekocht. Bij navraag geeft Ford Nederland aan dat er pas in juli 2017 een oplossing beschikbaar is. Er moeten dus duizenden auto's rondrijden met zo'n verouderd systeem.

Ik heb net een nieuwe Ford Focus met Sync3 gekocht. Kreeg een brief van Ford Nederland erbij met excuus dat vanwege vele problemen er dit jaar zeker nog geen (kaart) update gaat komen.

Ik heb net een nieuwe Ford Focus met Sync3 gekocht. Kreeg een brief van Ford Nederland erbij met excuus dat vanwege vele problemen er dit jaar zeker nog geen (kaart) update gaat komen.
zie hier een deel van de brief van Ford
Eergisteren (9-11) mijn nieuwe lease-Focus opgehaald, ja met SYNC3.
Het viel mij al op dat de navigatie niet echt recent is, even gegoogeld en ik kom op dit draadje uit.
Als ik het geweten had dat een update zo lastig is dan had ik voor een andere uitvoering gekozen, gewoon met een losse TomTom of Garmin.
Ben benieuwd naar de afloop, ik hou mijn Garmin met lifetime update maar achter de hand.
Dat een update zo lang moet duren, ik weet niet of ik het verhaal van Ford moet geloven.
Even een praktijkvoorbeeld: eind juli 2014 is het helemaal vernieuwde knooppunt Kruisdonk, net noordelijk van Maastricht, geopend. Eind augustus 2014 kreeg ik een update voor mijn Garmin, en wat staat erop: het helemaal vernieuwde knooppunt Kruisdonk.
Reputatie 2
Badge +2
De geschillencommissie consumentenzaken (Voertuigen) heeft deze week uitspraak gedaan in het door mij aangemelde conflict over sterk verouderd kaartmateriaal in het SYNC3 navigatiesysteem.

De commissie acht de klacht over het verouderde kaartmateriaal ongegrond.

In de uitspraak stelt de commissie o.a.:
- Er is geen sprake van non-conformiteit. Het systeem werkt naar behoren, maar is niet helemaal up-to-date.
- Het gebrek is slechts tijdelijk omdat de dealer en Ford Nederland hebben toegezegd dat het nog steeds ondervonden probleem in de nabije toekomst (eind 2017/begin 2018) zal worden opgelost.
- Dit tijdelijke gebrek is voldoende gecompenseerd door de dealer, die €500,- compensatie voor het ongemak heeft betaald.

Er echter geen indicatie dat er eind 2017/begin 2018 een update komt. In een kort geleden op dit forum geplaatste brief is levering per eind 2017 alweer ingetrokken.
De reis van Ford SYNC3 rijders loopt voorlopig nog niet over de nieuwe A4.
http://www.carscoops.com/2018/01/ford-and-waze-team-up-announce-traffic.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+Carscoop+%28CARSCOOPS%29
Reputatie 1
Badge
Hallo allemaal,

Ik heb gisteren maar weer eens gebeld met Ford Nederland. Een inmiddels terugkerend ritueel.
Ga er maar van uit dat het nieuws uit bovenstaande link ooit heel misschien naar Europa komt.
Ford heeft volledig lak aan zijn klanten, of dit nu komt door Ford Nederland of door Ford Europa:

Op onderstaande link (pagina staat er al meer dan een jaar) kan je aangeven of er wegen zijn veranderd bij jou in de buurt:
https://www.ford.nl/onderhound-e-service/support/sync-en-bluetooth-ondesteuning/ford-sync-3-navigatiesysteem
Volgens mij een hele slechte zaak dat deze melding op de site van Ford staat. Dit is pure misleiding van potentiele klanten van een Ford product met Sync 3. Er wordt een schitterend systeem gepresenteerd waarvoor men alleen de software en de navigatiepakketten niet op orde heeft. Het hele mooie systeem navigeert je gewoon met kaarten van 4 JAAR OUD volledig de verkeerde kant op.

Er wordt door Ford tot nu toe NIETS gedaan waar de consument wat aan heeft. Er wordt zogenaamd heel hard gewerkt achter de schermen alleen komt daar niets van naar buiten.

Brieven waarin richting de Ford dealers duidelijkheid wordt verschaft worden na korte tijd weer door Ford Nederland tegengesproken. Dus zelfs de veronderstelling dat de eerste 7 jaar na aanschaf van een auto met Sync 3 gratis navigatie updates zou krijgen wordt niet meer door Ford Nederland bevestigd.

Bijgaande links laten nogmaals mooi zien hoe Ford handelt met hun Sync 3 systeem:
https://secure.ford.nl/OverFord/SYNCenBluetoothOndersteuning/FordAppCatalogus/iOS/Nieuwe%20apps/app=820326185

Als je hier kijkt bij nieuwe apps voor iOS kom je een koppeling tegen naar Sygic. Deze kan je kopen als je de bestaande navigatie helemaal zat bent. Alleen vergeet Ford te melden dat de huidige Sync 3 nog niet met deze versie van Sygic overweg kan. Op de vraag wanneer deze nieuwe versie uitkomt geeft Ford Nederland wederom als antwoord dat dit binnen twee maanden is. Ford zegt dit alleen al EEN JAAR!!

Werkelijk schaamteloos inmiddels, Ford Nederland!!
Badge
Badge
Vandaag, zaterdag 27 januari 2018 (jaartal er bij, omdat het allemaal lang gaat duren), wordt dit item tevens behandeld door Niek Schenk (auto@ad.nl) op een vraag van een lezer. Uiteraard wordt die lezer met zijn antwoord het bos in gestuurd (zonder navigatie).
Schenk constateert dat het TeleNav-systeem van Sync 3 wat verouderd is en dat de nieuwe kaarten van Here beter zijn. Ford gaat volgens Schenk binnenkort over op kaarten van HERE en begreep dat dát nog vóór de zomer (zonder jaartal) gaat gebeuren. Daarbij vergeet hij te melden dat er bij Sync 2 al gebruik gemaakt werd van kaartmateriaal van HERE en dat de huidige gebruikers daarbij nog genoegen moeten nemen met een versie van 2013, zonder dat er ook maar enige mogelijkheid was om te updaten. Kennelijk werd hij door Ford dus, net als al die andere kopers, ook het bos in gestuurd.
Dat de veiligheid ook in het geding is heb ik inmiddels een aantal keren moeten ervaren, doordat borden van Rijkswaterstaat een andere richting aangaven als mijn navigatiesysteem en men in druk verkeer dan een (late) keuze moet maken.
Nog steeds vind ik het belachelijk dat mijn telefoon of tablet GRATIS van het nieuwste kaartmateriaal van HERE, met dagelijkse updates, gebruik maakt, maar dat mijn Sync 2 dat niet aan kan.
Ik zal deze reactie, met een link naar onze site, ook aan hem mailen en vragen hoe hij hier over denkt.
Reputatie 1
Badge
Sinds oktober 2016 rijden wij in een C-Max met Sync3 en dus met problemen. Die hebben we ook voortdurend aangegeven bij onze dealer die tot nog toe de boot afhield. We hebben overwogen om juridische stappen te ondernemen maar na lang wikken en wegen hebben we daarvan afgezien.
In plaats daarvan hebben we een beroep op onze dealer gedaan om met een passende compensatie te komen voor een praktisch onbruikbaar navigatiesysteem (Na 10 jaar ingebouwd navigeren doen we het nu weer met een los navigatietoestel. Vroeger was dit een Tomtom, tegenwoordig een smartphone. We hadden echter verwacht geen last meer te hebben met dit 'gedoe' met draadjes naar de iPhone om carplay te kunnen gebruiken).

Onze verkoper beaamt de problemen. Tegenwoordig stelt hij nieuwe klanten ook pro-actief op de hoogte van de problemen met Sync3 om de verwachtingen te temperen. Hij geeft aan dat Ford blijkbaar recent een zaak heeft gewonnen rondom de kwestie Sync3 bij de geschillencommissie. Ik heb niet uitgezocht of dit klopt. In plaats daarvan heb ik hem nogmaals aangesproken op zijn verantwoordelijkheid als verkopende partij. Ik heb tenslotte de auto bij hem gekocht en niet bij Ford. Vandaag kreeg ik een aanbod van 300,- euro op voorwaarde van geheimhouding. Ik zou daarover niet mogen communiceren. Dat aanbod heb ik afgeslagen.
Dit ter info voor dit forum.

Ik verneem graag of er mensen zijn die wel voortgang kunnen melden rondom hun Sync3.
Reputatie 2
Badge +2
Afgelopen juni heb ik 500 euro compensatie van de dealer ontvangen.
Zonder geheimhoudingsverplichting. Zelfs met verzoek om het op dit forum te melden als positieve geste van de dealer.

Ik vond deze compensatie onvoldoende, omdat er geen enkel uitzicht is dat het probleem wordt opgelost voordat de auto weer wordt ingeruild. De geschillencommissie was het daar niet mee eens. 500 euro compensatie vonden zij voldoende op basis van de toezegging van Ford Nederland dat het probleem begin dit jaar (2018) zal worden opgelost.
Reputatie 7
Badge +6
En wat als als Ford weer in gebreke blijft? Ongelofelijk ! Pure wanprestatie en dat niet alleen bij Ford , maar de meeste merken . En waarom ? Zo simpel en makkelijk dat ingebouwd systeem en dan krijg je dit gezeik , wat bij de koop van de auto verzwegen wordt. Maar ook de dealers zitten er mee in hun maag . Dat blijkt wel.
Reputatie 2
Badge +2
De geschillencommissie is van mening dat eind maart ook nog voldoet aan de toezegging dat het probleem "begin 2018" wordt opgelost.
Dat houdt echter ooit een keer op. Dan lijkt een nieuwe procedure redelijk.
Reputatie 1
Badge
De geschillencommissie begrijpt er werkelijk geen snars van als
- zij het acceptabel vinden dat de kaarten van een navigatie systeem 4 jaar achter mogen lopen.
- zij het acceptabel vinden dat de belofte dat er binnenkort een nieuwe kaart beschikbaar komt meer dan een jaar mag duren.
Dit zijn volgens mij ideeën uit de tijd dat auto’s iedere kleur konden zijn, als het maar zwart was.

De enige rede dat ik mijn dealer destijds niet aansprakelijk heb gesteld is dat mijn dealer hier voor de geleden schade opdraait en niet Ford Nederland of Ford Europa. Met mijn dealer wil ik graag een fatsoenlijke verstandhouding hebben terwijl ik over Ford Nederland inmiddels hetzelfde denk als Ford over haar klanten. Mijn dealer durft inmiddels niet eens meer antwoord te geven of een inschatting te maken wanneer de update en kaarten beschikbaar komen. Hij krijgt mails van Ford die naderhand zelfs worden ingetrokken door Ford Nederland!

Ford legt het probleem steeds neer bij Here, maar hun Sync3 systeem is nog niet eens geschikt voor een Sygic navigatie systeem waarvoor ze wel promotie maken op de site. Ook hiervoor moeten we voorlopig wachten tot er een update van Sync3 komt, tot die tijd is Sygic niet te koppelen.

Mijn auto rijdt top, alleen een optie met een dubbel-DIN inbouwruimte in het dashboard mis ik! Kan je er gewoon een mooi after-market systeem in bouwen.
Reputatie 1
Badge
@J.Wind Om welke dealer ging dit?

Reageer