Consumentenbond.nl

SYNC3 navigatie van Ford

• 27 februari 2017
  • 270 reacties
  • 95058 Bekeken

Toon eerste bericht

270 reacties

Reputatie 2
Badge +2
Ford Van Bunningen in Leiderdorp
Badge
Vandaag, zaterdag 27 januari 2018 (jaartal er bij, omdat het allemaal lang gaat duren), wordt dit item tevens behandeld door Niek Schenk (auto@ad.nl) op een vraag van een lezer. Uiteraard wordt die lezer met zijn antwoord het bos in gestuurd (zonder navigatie).
Schenk constateert dat het TeleNav-systeem van Sync 3 wat verouderd is en dat de nieuwe kaarten van Here beter zijn. Ford gaat volgens Schenk binnenkort over op kaarten van HERE en begreep dat dát nog vóór de zomer (zonder jaartal) gaat gebeuren. Daarbij vergeet hij te melden dat er bij Sync 2 al gebruik gemaakt werd van kaartmateriaal van HERE en dat de huidige gebruikers daarbij nog genoegen moeten nemen met een versie van 2013, zonder dat er ook maar enige mogelijkheid was om te updaten. Kennelijk werd hij door Ford dus, net als al die andere kopers, ook het bos in gestuurd.
Dat de veiligheid ook in het geding is heb ik inmiddels een aantal keren moeten ervaren, doordat borden van Rijkswaterstaat een andere richting aangaven als mijn navigatiesysteem en men in druk verkeer dan een (late) keuze moet maken.
Nog steeds vind ik het belachelijk dat mijn telefoon of tablet GRATIS van het nieuwste kaartmateriaal van HERE, met dagelijkse updates, gebruik maakt, maar dat mijn Sync 2 dat niet aan kan.
Ik zal deze reactie, met een link naar onze site, ook aan hem mailen en vragen hoe hij hier over denkt.

Ik ben de schrijver van de vraag naar het AD en ja hij wil graag vrienden blijven met Ford ik zal hieronder het plaatsen wat ik origineel verstuurd heb:

Sinds november ben ik in het bezit van de nieuwe Ford Fiesta VIII met bijna alle opties die er te kiezen waren. Over de auto ben ik heel tevreden maar de publicaties en de websites van Ford NL zijn niet correct en vertellen onwaarheden.
Het Sync 3 navigatie systeem (met App link) is van 2014! Waar volgens Ford NL up to date kaartenmateriaal voor wordt gebruikt van Here. Het gebruikte kaartmateriaal is echter TeleNav EU 4.15
Ook biedt men de optie volgens de Ford website om via app link dan te navigeren met Sygic maar ook dat lukt niet en mijn Dealer kan daar geen passende oplossing of antwoord op geven.
Na wat Googelen blijkt dat Ford NL de updates al diverse malen heeft uitgesteld. Heel jammer is dat men daar zo slecht over communiceert met de klanten en op de websites van Ford dit niet kenbaar maken. Het is toch te gek voor woorden dat je met een duur ingebouwd navigatie systeem op diverse routes via je telefoon moet navigeren. Op dit moment gebruik ik de kaarten van Here of Sygic op mijn IPhone als de navi van Sync3 mij weer eens in de steek laat. En nog steeds kan Ford geen antwoord geven op de vraag wanneer er updates komen. Misschien dat u wat meer duidelijke antwoorden kan krijgen van Ford NL
In november 2017 heb ik een nieuwe Ford Focus Wagon gekocht, maar helaas na drie maanden rijd ik nog steeds zonder een goed werkend navigatie systeem. Ford Wensink Arnhem kan het niet verhelpen, omdat men afhankelijk is van Ford Nederland. Ford Nederland laat het vooralsnog afweten. Hoe dit op te lossen is mij ook een raadsel.
Reputatie 1
Badge
Hallo Chris,
Volgens mij kan je het beste toch je dealer non-conformiteitsclaim indienen bij je dealer net als J. Wind heeft gedaan (zie 10 maanden terug).
Ik heb er inmiddels behoorlijk spijt van dat ik dat destijds niet heb gedaan, Ford heeft sindsdien NIETS gedaan om het probleem op te lossen voor de klant, de klantenservice is inmiddels immuun geworden voor klachten over Sync3.
Let op, je moet de claim binnen 3 maanden na aanschaf indienen. Wellicht kan je daarmee nog wat genoegdoening krijgen, de update laat echt nog wel even op zich wachten!
Goedendag, bedankt voor uw reactie. Helaas ben ik al over de drie maanden heen, maar zal zeker kijken of een dergelijke claim nog mogelijk is. In november 2017 werd mij verteld door de dealer dat er begin 2018 een update zou komen, maar nu is er niets meer bekend over een update. Toch wel bijzonder dat Ford hier zo gemakkelijk mee weg schijnt te komen.
https://media.ford.com/content/fordmedia/feu/nl/nl/news/2018/02/26/van-smartphone-naar-touchscreen--nieuwe-app-partners-van-ford-bi.html

Voor die gene die dit nog niet gezien hebben de app van waze via je mobile te gebruiken .
Het is misschien niet de upgrade die we willen hebben maar deze navigatie van waze vind ik persoonlijk wel ok
Reputatie 1
Badge
Weer een mooi verhaal van Ford, vertel in de media dat alles kan met een Sync3 systeem.

Er staat wel onder dat hiervoor Sync3 versie 3.0 noodzakelijk is, dit is alleen een versie waarop wij allemaal zitten te wachten. Voorlopig heeft iedereen versie 2.0 en kan Ford nog niet vertellen wanneer versie 3.0 uit komt.

Tevens staat er in het bericht dat Ford hiervoor al de Sygic app biedt. Deze werkt alleen nog steeds niet omdat deze ook gebruik moet gaan maken van Sync versie 3.0.

Een mooi om de tuin verhaal fan Ford dus!

We wachten verder....
Ik heb gisteren een ford fiesta gekocht uit 2015 en ik heb dus, zoals je kan verwachten, een oud navigatie systeem er in zitten.

Mijn systeem heeft nog een sd kaart die ik er uit kan halen dus ik denk geen sync 3 te hebben.

Ik zou graag willen weten wat voor systeem ik heb of welke versie tomtom ik kan aanschaffen.

Nu draagt die niet bij tot enige oplossing van jullie probleem en mijn verontschuldiging hier voor maar ik krijg het niet voor elkaar ergens anders een antwoord te vinden dus misschien hier?
https://www.ford.nl/onderhoud-en-service/support/sync-en-bluetooth-ondesteuning/update#/
bedankt, precies wat ik nodig heb

gr,
Hans
Badge
https://www.ford.nl/onderhoud-en-service/support/sync-en-bluetooth-ondesteuning/update#/

Deze link werkt niet meer was schijnbaar een foutje alleen heel jammer dat Ford nergens over communiceerd.

Heb trouwens wel de update gedaan (Ford Fiesta nieuw model) en deze werkt goed, ook Sygic gaat dan werken, je moet wel Apple Carplay uitzetten, Sygic openen op je phone en via usb verbinden en dan naar apss laten zoeken
Misschien dat ze dat gedeelte van de site off-line hebben gehaald omdat de manier waarop je de Synq kon updaten niet werkte.

Ik had de software gedownload en de stappen doorlopen om het te installeren maar de Synq programma kon geen contact maken met de memory stick en de software van de auto kon niet gedaan worden.

Uiteindelijk heb ik contact opgenomen met de dealer en hebben ze het via de OTB2 stekker gedaan en toen was alles in orde.

Ik ervaar geen wezenlijk verschil maar ik ben blij dat het gedaan is.

H.H. Nagelmakers nogmaals bedankt voor de link.
Badge
Misschien dat ze dat gedeelte van de site off-line hebben gehaald omdat de manier waarop je de Synq kon updaten niet werkte.

Ik had de software gedownload en de stappen doorlopen om het te installeren maar de Synq programma kon geen contact maken met de memory stick en de software van de auto kon niet gedaan worden.

Uiteindelijk heb ik contact opgenomen met de dealer en hebben ze het via de OTB2 stekker gedaan en toen was alles in orde.

Ik ervaar geen wezenlijk verschil maar ik ben blij dat het gedaan is.

H.H. Nagelmakers nogmaals bedankt voor de link.

Denk het er zaten nog wat bugs in de website, trouwens bij mij is de update via USB wel gelukt en het logboek geupload na een paar dagen nogmaals mijn vin ingevoerd en toen kreeg ik een update van een Ford Focus van bouwjaar 2010!!! want de update had nu een vin nummer wat ik via VinDNA heb gecheckt.

Wel de hele procedure zoals omschreven gevolgd, stick van 8 GB gebruikt en eerst geformateerd exFat (advies Ford) en toen alles in de root uitgepakt.
Badge
de Ford link voor een update van Sync3 naar versie 3.0 is weer online. Ook Waze en Sygic werken nu onder deze versie van Sync3, Er is progressie ;-)
https://www.ford.nl/onderhoud-en-service/support/sync-en-bluetooth-ondersteuning/update#/
Reputatie 6
Badge +6
@A. de Vries : bedankt voor je update! 🙂
Op 20 april 2018 mijn nieuwe Ford Focus gekregen. Ondanks de belofte van de verkoper was er nog geen update van de navigatie beschikbaar. Bij het lezen van alle commentaren hierboven, kwam ik de link https://www.ford.nl/onderhoud-en-service/support/sync-en-bluetooth-ondersteuning/update#/ tegen en jawel er is een update van Sync3 voor mijn auto beschikbaar. Maar nu de vraag wat wordt er geupdate met de 2,7 GB, normaal krijg je een opsomming van de verbeteringen en aanpassingen, maar dat kan ik bij Ford nergens vinden. Nu op zoek naar een flinke memorystick om de auto up to date te maken.
Zojuist een half uur in de auto doorgebracht om de update te installeren. De Sync3 versie is van 2.3 naar 3.0 gegaan en Gracenote is van 1.1.1.794 naar 1.1.1.1127 gegaan. Maar de kaartversie was F6.1 en is nog steeds F6.1 en dat allemaal met 2,7 GB aan update informatie. Daarnaast de beschrijving op de site van Ford over de update klopt van geen kant. Na het insteken van de stick duurt het ruim 5 minuten voor er op het scherm zichtbaar is dat er iets gaande is. Na een half uur komt plots de boodschap om de stick te verwijderen en dat na het weer starten van de auto de nieuwe update actief is. Daar 2 onderdelen een hoger versienummer hebben neem ik aan dat alles gelukt is.
AL bij al moeten we volgens mij blij zijn dat de kaart update F7 niet beschikbaar is. Op de site https://s550.guru/how-to-update-ford-sync-3-europe-navigation-maps-to-f7/ staat de beschrijving hoe deze update moet worden uitgevoerd. Nadat vanmiddag mijn auto al een half uur stationair gedraaid heeft, blijkt dat voor de kaartupdate ongeveer 2 uur te gaan duren. Afgezien van de kosten is dit zeer slecht voor het milieu, maar dat is voor Ford kennelijk niet belangrijk (Amerikaans bedrijf, Trump zal blij zijn). Wel bouwen ze Start/Stop in om het verbruik zo laag mogelijk te houden en het milieu te sparen. Nee Ford dit is niet meer van deze tijd en blijf ik toch maar mijn Garmin navigatie gebruiken.
Zojuist een half uur in de auto doorgebracht om de update te installeren. De Sync3 versie is van 2.3 naar 3.0 gegaan en Gracenote is van 1.1.1.794 naar 1.1.1.1127 gegaan. Maar de kaartversie was F6.1 en is nog steeds F6.1 en dat allemaal met 2,7 GB aan update informatie. Daarnaast de beschrijving op de site van Ford over de update klopt van geen kant. Na het insteken van de stick duurt het ruim 5 minuten voor er op het scherm zichtbaar is dat er iets gaande is. Na een half uur komt plots de boodschap om de stick te verwijderen en dat na het weer starten van de auto de nieuwe update actief is. Daar 2 onderdelen een hoger versienummer hebben neem ik aan dat alles gelukt is.

Ik had exact dezelfde ervaring, inclusief de conclusie dat de handleiding van Ford niet klopt.
Beste mensen

Hoe update je nou moet ik nou een map maken op de usb stick of niet. Ik heb de ford fiesta active.
In begin zie je wel even dat die een usb stick ziet op scherm maar meer ho maar.

hoor het graag
Vandaag geprobeerd om mijn thuislocatie in te stellen op de Sync3 navigatie van de vorige week nieuw geleverde Ford Focus. Helaas is dat niet mogelijk, de combinatie postcode - huisnummer of straatnaam - huisnummer is onbekend. Het mag dan wel een nieuwbouwgebied zijn maar op dit adres woon ik al bijna 4 jaar. Gelukkig weet ik hier de weg, maar dit soort fouten horen bij een prijzig navigatiesysteem, zoals Sync3 is, niet voor te komen.
Reputatie 7
Badge +6
Op een nieuw geleverde auto zit niet automatisch de nieuwste update . Ook tussen de productiedatum en het moment dat hij daadwerkelijk in gebruik genomen wordt , kan soms een forse tijd zitten. Daarom bij de koop de nieuwste update eisen. Deed ik ook ,maar toch herkende het systeem al jaren bestaande veranderde wegsituaties niet. Daarop terug naar de dealer waarop men beweerde dat er pas een nieuwe update was , die ik gratis kreeg....... Zal nooit weten of dat de waarheid was of niet , maar het heeft wel geholpen .
Badge
  1. We zijn nu ongeveer4 jaar verder en nog steeds geen navigatie update. Volgens een schrijven van Ford zou de eerste 7 jaar de navigatie update voor de nieuwe Ford Fiesta 2017 gratis ge-update kunnen worden. Zie het somber in denk dat het als nog een betaalde versie gaat worden want er gebeurt helemaal niets en bij Ford is het ijzig stil. En als je dit leest https://www.ford.nl/onderhoud-en-service/support/sync-en-bluetooth-ondersteuning/ford-sync-3-navigatiesysteem en dan deze tekst "We zetten ons in voor het verhogen en verbeteren van de SYNC gebruikerservaring. En om het nog beter te maken, hebben we regelmatig software-updates, zodat je altijd de laatste versie van SYNC hebt en kan profiteren van onze nieuwste ontwikkelingen. Binnenkort is hier ook de SYNC 3 navigatie update te downloaden."
pfff.............................
Vandaag ook de update naar Sync 3 gedaan. De Sync3 versie is van 2.3 naar 3.0 gegaan en Gracenote is van 1.1.1.794 naar 1.1.1.1127 gegaan.

Alleen Waze op mijn Andriod toestel wordt niet zichtbaar in het scherm....werkt het alleen met IOS ?
Badge
@Trapperke Je moet Waze eerst opstarten op je telefoon voordat je je telefoon connect met Sync als jej IOS gebruikt, denk dat dit voor Android ook zo werkt

Reageer