Consumentenbond.nl

SYNC3 navigatie van Ford

• 27 februari 2017
  • 270 reacties
  • 95058 Bekeken

Toon eerste bericht

270 reacties

Helaas werkt niet met Android....ook niet met aangesloten USB kabel
Badge
@Trapperke
Ja klopt als ik hier kijk https://secure.ford.nl/OverFord/SYNCenBluetoothOndersteuning/FordAppCatalogus/Android/Navigatie%20en%20reizen staat alleen Sygic er in en Waze niet.
Reputatie 2
Badge +2
Het lijkt interessant dat er nu een update is en dat deze ook i.d.d. geïnstalleerd kan worden. Gemakkelijk is te zien, dat het kaartmateriaal nog hetzelfde is. Bij mij 4-2014.

Is er iemand in dit forum die een wijziging in functionaliteit, gedrag of wat dan ook heeft kunnen ontdekken in de nieuwe versie 3.0? Ik niet.

Waze via Android werkt overigens goed. Wel een snelle processor in de telefoon nodig.
Badge
Ja, onder Sync 2.3 werkt Waze en Sygic niet in ieder geval voor IOS, volgens mij is het meeste onder de "motorkap" en Ford zegt er verder ook niet veel over
Reputatie 2
Badge +2
Waze werkt uitstekend in Android, maar dan wel ook Android-Auto installeren.
Dat kan alleen in het buitenland, want in NL is Android-Auto nog niet gereleased.

Waze via Android Auto is een uitstekende fall-back voor de verouderde Furd navigatie.
Waze werkt uitstekend in Android, maar dan wel ook Android-Auto installeren.
Dat kan alleen in het buitenland, want in NL is Android-Auto nog niet gereleased.

Waze via Android Auto is een uitstekende fall-back voor de verouderde Furd navigatie.

Ik heb Android Auto gewoon thuis geïnstalleerd. Kijk voor uitleg op androidplanet. Werkt redelijk goed met Sync3 (Focus apr'18). Af en toe kan Waze geen route vinden. Blijft zoeken. De enige optie dan is om te stoppen en de bestemming opnieuw in te voeren. Waze heeft ook moeite met (geplande) werkzaamheden. Vorig weekend 60km om moeten rijden omdat de A2 bij Roermond dicht was en Waze dit niet aangaf.
Reputatie 3
Badge +2
We hebben recentelijk weer contact gehad met Ford Nederland en het blijkt dat er nog steeds geen zicht is op een fatsoenlijke kaartupdate: “Wij betreuren het dat we tot op heden de update voor het SYNC3 kaartmateriaal niet kunnen aanbieden. Een datum waarop de kaartupdate beschikbaar zal zijn hebben wij spijtig genoeg nog niet”. Geen enkele duidelijkheid dus nog en dat is erg vervelend. Daarom blijven we Ford hierover bevragen en aandringen op oplossingen.

Ford Nederland meldt wel dat er een software-update voor het SYNC3 beschikbaar is, zoals ook al opgemerkt door anderen in dit topic. Daarmee installeer je versie 3.0 van het SYNC3 systeem. Maar deze update bevat dus geen update van het kaartmateriaal voor de navigatie.

Alternatieven
Er zijn alternatieven voor het SYNC3 systeem, zoals ook al aangegeven in dit topic. Zo kun je je smartphone aan SYNC3 koppelen en dan een navigatie-app van je smartphone laten draaien op het scherm in het dashboard. Je bedient de navigatie-app dan via het SYNC3 systeem en niet via je smartphone. Volgens Ford - kies SYNC3 op deze pagina - kun je dan Waze* of Sygic als navigatiesysteem gebruiken.

Het SYNC3 systeem werkt ook met Apple CarPlay, waarbij je een iPhone aan het systeem kunt koppelen. Lees hier meer over hoe Apple CarPlay werkt. Minpuntje is dat je alleen gebruik kunt maken van Apple Kaarten als navigatie-app.

SYNC3 is ook geschikt voor Android Auto maar de benodigde app is nog niet officieel uitgebracht in Nederland. Google meldde daarover aan ons: “De belangrijkste reden is dat de app nog niet klaar is voor de Nederlandse markt. Zo is de Google Assistant een belangrijk onderdeel van Android Auto, maar zoals je weet is er vooralsnog geen Nederlandstalige Assistent”.

Vraag: bij de aankoop hierover geïnformeerd?
We willen graag van mensen die recentelijk een Ford auto met SYNC3 hebben gekocht, weten of ze over de verouderde navigatiekaarten zijn geïnformeerd op enig moment tijdens de koop en levering van de auto. Geef daarbij aan om welk Ford model het gaat, waar en wanneer de auto is gekocht en wanneer deze is geleverd. We horen graag jullie ervaringen!

--------------------
*Waze is een zogenaamde ‘online’ app en maakt standaard gebruik van de mobiele dataverbinding tijdens het navigeren en dat gaat uit je databundel. Wanneer je niet veel navigeert en/of een hele grote databundel hebt, hoeft dat geen probleem te zijn. Alternatief is dat je Waze alvast de route laat bepalen wanneer je nog wifi-verbinding hebt. Waze onthoudt dan deze route. Zet vervolgens de dataverbinding van je smartphone uit voordat je gaat rijden, anders blijft Waze online werken. Er zijn ook navigatie-apps waarbij de gehele kaart op de smartphone wordt gezet: ‘offline’ apps zoals Sygic en TomTom. Je hebt dan geen dataverbinding nodig om te navigeren, behalve om actuele verkeersinformatie te ontvangen. Lees meer over navigatie-apps.
Ook mijn Ford Kuga, besteld 17-6-2017 en geleverd op 18-8-2017 heeft de navigatie kaarten van 2014. Hiervan is tijdens de koop geen melding van gemaakt. Pas tijdens het gebruik werd het duidelijk wat voor oude kaarten zijn geleverd. Regelmatig geïnformeerd bij Ford echter geen antwoord. Op de site van Ford Nederland staat dat Ford gebruikt maakt van kaarten van HERE. Dit is pertinent niet het geval, deze zijn van Telenav. Het is schandelijk hoe Ford hiermee omgaat en hun klanten informeert.
Wordt echt tijd dat ze hun klanten eens schadeloos gaan stellen.

Wordt echt tijd dat ze hun klanten eens schadeloos gaan stellen.

Er is al een iemand naar de kantonrechter gestapt maar hoe langer het duurt hoe gênanter het langzamerhand wordt. Tijd voor een class action wellicht hoewel ik niet weet of dat kan als je een vordering hebt op de garage en niet op Ford.
Vorige week was ik bij de Ford dealer in Gouda. Die wist me te vertellen dat er gratis 7 jaar updates op het systeem zitten. Geen woord over het feit dat deze updates nooit uitgebracht worden. Uiteindelijk auto daar niet gekocht maar bij de dealer in Best (Mondeo). Deze melde toen ik hier naar vroeg dat er geen updates bekend waren en ze niet wisten of dat nog kwam.
Zeer slechte service van Ford, de auto wel gekocht om zijn rijeigenschappen en omdat er alternatieven zijn maar dat zou toch niet op die manier moeten gaan. De website beloofd inderdaad van alles maar Ford maakt dat niet waar.

Ben benieuwd of in de nieuwe Focus ook kaarten uit 2014 zitten.
Reputatie 1
Ik ben sinds 25-4-2018 in het bezit van een Ford fiesta active ook ik heb oude kaarten.
ook ik ben door Ford Nederland met een kluidje in het riet gestuurd.
nu heb ik een vriend die bij een Ford dealer werkt en die wist mij te vertellen dat er vanuit Ford Nederland een brief is gestuurd naar de dealers over het updaten van de kaarten volgende week weet ik hier meer van en zal dat op het forum bekend maken.
Hopelijk geen brief met dat de update nooit komt ...
Sinds 26 Juni 2018 heb ik een Mondeo met Sync 3 versie 2.3 en kaart F6.1. Ik had al het vermoeden dat het oude software was en gemeld. Volgens de dealer was dit de laatste versie. Zelf maar even op het internet wat opgezocht en de software zelf geupdate. Allereerst Sync 3 versie 3.0. Daarna de kaart geupdate naar versie F7 inclusief de spraakbesturing

Reputatie 1
Waar kan ik kaarten F7 downloaden?
Ik heb deze link gebruikt. Werkte goed, maar duurt lang voordat de installatie afgerond is.

https://s550.guru/how-to-update-ford-sync-3-europe-navigation-maps-to-f7/
Vraag me af waarom Ford Nederland deze F7 kaart niet vrijgeeft.
Geeft deze methode van updaten nog problemen mocht er een officiële kaart van Ford Nederland komen of met eventueel garantie?
Vraag me af waarom Ford Nederland deze F7 kaart niet vrijgeeft.
Geeft deze methode van updaten nog problemen mocht er een officiële kaart van Ford Nederland komen of met eventueel garantie?

Wat betreft garantie heb ik geen idee. Overigens is het een officiele kaart van Ford. Wat ik wel weet dat nu alles up to date is en waarschijnlijk in de toekomst via via wel weer een nieuwe update beschikbaar is.
Zijn er meer mensen met een sync 3.0 update waar de gps snelheid niet meer klopt?
Zodra ik tomtom of flitsmeister aanzet op de iphone en koppelt met sync, geeft de snelheid zowel op tomtom als flitsmeister 15 km/h teveel aan. Trek ik de stekker eruit klopt de snelheid weer.

Erg vreemd, als ik op de snelheidsmeter 100 rijdt geeft de gps op de iphone 95 aan, zodra de sync gekoppeld is dat laat de iphone 115 zien.
Vandaag de auto opgehaald bij de dealer en gevraagd naar de kaart update. Hij vertelde dat Ford de update heeft vrijgegeven en dat ze hem bij een klant hadden geinstalleerd. Duurde wel erg lang volgens hem. In oktober krijgt de auto een onderhoudsbeurt, ze hebben erbij genoteerd dat ze dan ook de kaart updaten. Ben benieuwd (of zouden ze het verwarren met de sync update...).
Reputatie 3
Badge +2
Omdat Ford Nederland klanten niet informeert over de verouderde routekaarten en niet duidelijk maakt wanneer de kaarten een update krijgen hebben wij een klacht ingediend bij de Reclame Code Commissie. Wij vinden dat consumenten beter geïnformeerd moeten worden.

Wij vinden ook dat huidige klanten een compensatie van Ford Nederland moeten krijgen, omdat de auto die ze kochten niet aan de verwachting voldoet. Daarnaast vinden wij dat Ford haast moet maken met het (gratis) beschikbaar stellen van de beloofde kaartupdates.

Lees hier het nieuwsbericht: Ford in de fout met verouderde navigatiekaarten in nieuwe auto’s
Ook ik heb Ford Nederland aangesproken op deze onacceptabele manier van misleiding, je koopt in 2016 een nieuwe Ford Smax met navigatiesysteem blijken de kaarten te zijn van 2014 en werd mij verteld dat je via internet SYNC3 deze te kunnen op up date!! Nou mooi niet dus...
De reactie van Ford Nederland wij zijn het volop aan het testen.....al twee jaar???

Bij koop in april 2016 en in catalogus stond nota benen vermeld SYNC2 nog!!?? Bij de aflevering pas in september 2016 bleek het plotseling SYNC3 te zijn. Het is van de gekke inmiddels vier jaar oude navigatiekaarten waar de nieuwe A4 nog niet opstaat bij Delft richting Rotterdam. Als hier wekelijks langs rijdt frustreert je dat telkens weer.

Bij mij is nu de maat vol na twee jaar met Ford Nederland die telkens aan het lijntje houdt via hun klantenservice. Ik ben aan het onderzoeken of er misschien juridische stappen mogelijk zijn.
"Je hebt immers een product gekocht maar het voldoet niet aan de verwachtingen van dat product"
Reputatie 7
Badge +6
Onbegrijpelijk dat dit probleem niet allang uit de wereld is. Maar ook veel andere fabrikanten maken een potje van dit onderwerp . We betalen een smak geld voor ingebouwde navigatie en meestal opnieuw een smak geld voor updates en dan is de boel gemiddeld genomen nog steeds zwaar verouderd . Hier is al heel veel over geschreven en gereageerd . Ook elders in de media en TV-programma's .
Reputatie 1
Badge
Het is mij gisteren gelukt met de eerdere beschrijvingen hier op het forum om te upgraden. Mijn sync 3 van versie 2.2 naar 3 en de kaart van2014 naar 2017
Badge
u
Het is mij gisteren gelukt met de eerdere beschrijvingen hier op het forum om te upgraden. Mijn sync 3 van versie 2.2 naar 3 en de kaart van2014 naar 2017
Dat lijkt een geweldige stap vooruit, maar Ford (en Subaru, Suzuki, Toyota en de meeste importeurs zijn onbetrouwbaar...).
Een kaartbestand heeft een versie en datum en dat is in een minuut door een belanghebbende importeur aan te passen! Kassa, maar dezelfde kaart... Oplossing CHECK de zogenaamd nieuwe kaart met de werkelijke wegen!
Subaru Bah, Bah, Bah!
Reputatie 1
Zou iemand op dit forum uit kunnen leggen hoe je de F7 kaarten op de USB stick kan krijgen.
ik heb de kaarten gedownload maar je moet een stukje programma schrijven wat op je stick komt te staan misschien kan iemand die dit al heeft gedaan het stap voor stap uit leggen.

Reageer