Consumentenbond.nl

SYNC3 navigatie van Ford

• 27 februari 2017
  • 270 reacties
  • 95048 Bekeken

Toon eerste bericht

270 reacties

Badge
De dealer heeft de kaartupdate geinstalleerd. Het is F7 en dezelfde die op internet te vinden is bij guru, of via de dropbox link in een eerder bericht. Deze versie wordt bij Ford Nederland geregistreerd onder je vinnummer en nu maar hopen dat ze het updatesysteem via internet actief kunnen krijgen, zoals ze al meer dan een jaar beloven.Als dat 7 jaar duurt heb je niets aan de belofte van 7 jaar gratis updates. Here maps zegt dat ze er nooit meer dan 1 per jaar uitgeven. Waarvan acte.
Ik heb een zgn voorraadauto(Ford C-max) gekocht bij Schakel te Schoonhoven. De auto was al in februari aan dealer geleverd, ik hem hem in maart gekocht en half juni officieel afgenomen. Niets verkeerd, leuke korting. Ik tevreden. (Er is toen niets over een verouderde routeplanner gezegd.)
Twee week na de afname ging ik bij een familielid op bezoek en constateerde dat aanpassingen in wegen bij Den Bosch richting Veghel er nog helemaal niet in staan. Ik ken de weg dus verder geen probleem. Toen ik hierover reclameerde kreeg ik van de verkoper te horen dat ze dat wisten, maar niet wisten wanneer eea rechtgetrokken zou worden. En ja hij was met de routeplanner op en neer naar Frankrijk geweest dus ik kwam heus wel waar ik wezen wilde.
Reputatie 2
Badge +2
In de consumentengids van september staat dat de consumentenbond een klacht bij de reclame code commissie heeft ingediend. o.a. omdat de gekochte auto's niet aan de verwachtingen voldoen, waardoor een z.g.n. non-conformiteitsclaim mogelijk is.

Het was netjes geweest om dat in dit druk bezochte topic ook even te laten weten.

Ik hoop dat de consumentenbond in hun zaak ook de argumentatie van de geschillencommissie uit december 2017 meeneemt. Die bepaalde dat er géén sprake is van non-conformiteit.
Badge
Sinds gisteren is de officiele kaart update via de Ford site verkrijgbaar en te downloaden / installeren. Je kan het dus nu ook zelf uitvoeren, scheelt weer een rit naar de dealer!
Wel de engelse site gebruiken en dan je VIN nummer invoeren
https://www.ford.co.uk/owner/resources-and-support/sync-bluetooth/update#/
Er zit tevens een keurige beschrijving bij van hoe het moet worden uitgevoerd.
De handleiding heb ik bijgevoegd!

Vanochtend na uitpakken bestanden op een usb disk van 32 gb, aan de slag gegaan volgens de handleiding. Het was even spannend of de update werd herkend, maar na plaatsen usb stick, heel even wachten en het gaat vanzelf.
Je moet wel geduld hebben, want het gaat in 2 fases, wel goed beschreven en houd je aan de handleiding.
Na ongeveer 1 1/2 uur ben ik eindelijk voorzien van de officiele F7 navigatie kaarten
Ik kan iedereen aanraden om dit dus zo zelf uit te voeren, wel geduld hebben en zorg dat je usb stick op het juiste formaat wordt geformateerd, staat allemaal in de handleiding die je kan downloaden.
Badge
Nog een kleine toevoeging.
Als je helemaal klaar bent, zal er een log file op je usb stick worden weggeschreven.
Deze staat in de SyncMyRide map en eindigt met de extensie .xml
Dit bestand kan je vervolgens uploaden naar ford om aan te geven dat de update geslaagd is en zo weet Ford ook, dat je geen kaartupdate F7 meer nodig hebt en automatisch een bericht voor de volgende update kan krijgen als je weer inlogt met je VIN nummer op de boven vermelde site.
Reputatie 3
Badge +2
@Gebruiker1535463737 dat is goed nieuws en bedankt voor alle informatie en service! Hopelijk komt de update ook snel via de Nederlandse website beschikbaar.
Reputatie 6
Badge +6
Om de PDF te downloaden.. even rechtermuisknop en dan 'openen in een nieuw tablad' of 'Link opslaan als'. Het direct klikken op de PDF lukt op het moment niet. Ik heb het doorgegeven aan de ontwikkelaars :)

@Gebruiker1535463737 : bedankt voor de info! Super! 🙂
Reputatie 3
Badge +2
Mochten er lezers zijn met vergelijkbare problemen met de navigatiekaart bij een ander automerk, dan horen we daar ook graag over! Het is mogelijk om zelf een topic te starten op onze community. Kies daarvoor op deze pagina voor de optie 'Start een topic' rechtsboven. Zet in de titel in ieder geval om welk automerk het gaat. Je hebt wel een account nodig. Om deze aan te maken, kies je voor de optie 'Inloggen / Registreren' op dezelfde pagina. We horen het graag!
Reputatie 2
Badge +2
Helaas moet ik de euforie over de F7 kaarten temperen. Ik heb F7 gedownload en in mijn Mondeo van januari 2017 geïnstalleerd. Meer dan anderhalf jaar na aflevering leek aan de gewekte verwachting dat Sync3 het "meest geavanceerde navigatiesysteem ooit" was te worden voldaan.

De F7 kaart blijkt echter bijgewerkt tot ongeveer medio 2016. Ongeveer twee jaar oud dus. Het lijkt dat wegaanpassingen van begin 2016 er wel op staan (Prins Claus plein en de N419). De aanpassing van het verkeersknooppunt Badhoevedorp A4/A9 die deels eind 2016 is open gegaan staat er echter nog niet op. Kortom: het kaartmateriaal is net 2 jaar nieuwer dan voorheen, maar nog steeds oud.

Verder worden deze nieuwe kaarten kennelijk ook niet regelmatig via WiFi ge-update, zoals Ford aan ons heeft verkocht. Ten slotte staat bij de kaartlicentie weer het copyright van Telenav en niet van HERE. Het lijkt er dus op dat Ford met veel kunst en vliegwerk een kleine update van de oude kaarten heeft geleverd.

De RCC claim van de Consumentenbond blijft even belangrijk als voorheen.

--------------------------------------------------------------------------------------

NB. Ik blijf voorlopig met Android Auto/ Waze rijden. Dagelijks bijgewerkt en véél betere verkeersinformatie. Ook daar lijkt Ford nog in veel landen (o.a. FR, DE) afgeschafte systeem via FM-radio te gebruiken.
Waarom zou ik dat allemaal zelf moeten doen. Die fluimen van Ford installeren ouwe troep en dan zou ik ook nog Ford moeten informeren?
Ik verwacht dat als ik een auto koop, ik niet met een goedkoop oud systeem wordt opgezadeld. Het lijkt O-Europa wel. Daar proberen ze je oude auto's als nieuw te verkopen.
Badge
Als de dealer de kaartupdate heeft gedaan, zie je ook opde Engelse site dat het is gebeurd. Als F7 uit 2016 is moet er nog wel een nieuwe komen, want Here maps heeft er al een van 2017 Ik ben benieuwd.
Badge
Ik hoop, dat Ford hier iets uit heeft geleerd, want het is mede dankzij dit forum en ook het forum op de focusclub (niet alleen voor de Focus, maar voor alle Ford types), dat er daadwerkelijk iets gebeurd, zij het wel erg laat en erg langzaam.
Voor info verwijs ik naar het topic Sync3 op het FordFocusclub forum, (https://www.focusclub.nl/index.php?threads/sync3.106166/)
Ik hoop dat dit kan en mag, want mede door inzet van veel hobbyisten is Ford uiteindelijk overgegaan, tot distributie van de F7 kaart.
Laten wij hopen, dat er nu jaarlijks een update gaat komen!
Veel rij en navigatie plezier!
In het voorjaar van 2015 heb ik een nieuwe Ford C-Max- enercy aangeschaft met een ingebouwde navigatie systeem, bij thuiskomst bleek dat er wegen die al langer klaar waren er niet in stonden.
Heb dit gelijk bij de dealer in Veenendaal kenbaar gemaakt. Reactie er is nog geen update.
Met de laatste onderhoudsbeurt nogmaals nagevraagd, helaas nog niets.
Vanaf juni 2018 de zaak aangekaart bij FordNL en wat gegevens opgestuurd.
Wat bleek in de aangeschafte auto zat Syns2 van 2013. M.I. een hele grove fout.
Na diverse mails, waarop ik geen goed of helemaal geen antwoord kreeg, heb ik vanmorgen contact gezocht met de dealer, wat bleek er was inmiddels een kaart update, maar die moest € 179,00 gaan kosten, SCHANDALIG, ik heb hiervoor bedankt.
Dit was dus mijn laatste Ford!
Reputatie 7
Badge +7
Bedankt voor je bericht @G.C. van den Bos. Omdat er al een topic was over de slechte updates van de SYNC navigatie bij Ford heb ik je topic hiernaartoe verplaatst.
Badge
In het voorjaar van 2015 heb ik een nieuwe Ford C-Max- enercy aangeschaft met een ingebouwde navigatie systeem, bij thuiskomst bleek dat er wegen die al langer klaar waren er niet in stonden.
Heb dit gelijk bij de dealer in Veenendaal kenbaar gemaakt. Reactie er is nog geen update.
Met de laatste onderhoudsbeurt nogmaals nagevraagd, helaas nog niets.
Vanaf juni 2018 de zaak aangekaart bij FordNL en wat gegevens opgestuurd.
Wat bleek in de aangeschafte auto zat Syns2 van 2013. M.I. een hele grove fout.
Na diverse mails, waarop ik geen goed of helemaal geen antwoord kreeg, heb ik vanmorgen contact gezocht met de dealer, wat bleek er was inmiddels een kaart update, maar die moest € 179,00 gaan kosten, SCHANDALIG, ik heb hiervoor bedankt.
Dit was dus mijn laatste Ford!

Beste G.C van den Bos
Er is wellicht een goedkopere oplossing, echter adviseer ik je om dan even het Sync2 topic op de focusclub te gaan bekijken.
Wellicht is er een handige harry, die je kan voorzien van de F7 kaart voor de Sync 2 systemen.
https://www.focusclub.nl/index.php?threads/sync2.99999/page-53
Advies is, om je in te schrijven en dan even hulp te vragen in het desbetreffende topic.
Ook voor de Sync 2 systemen, moet Ford de laatste kaarten gratis beschikbaar stellen en niet even geld gaan vangen.
Het is een regelrechte schande!
Wellicht kun je iets met mijn beschrijving: https://www.dropbox.com/s/gkoqwa255a4ews0/2018_07_24%20Sync3%20update%20proces.pdf?dl=0

Hallo.
Weet iemand of het ook mogelijk is om de auto voor een sync en kaart update, niet te laten draaien maar een een accu lader te zetten
Badge

Wellicht kun je iets met mijn beschrijving: https://www.dropbox.com/s/gkoqwa255a4ews0/2018_07_24%20Sync3%20update%20proces.pdf?dl=0Hallo.
Weet iemand of het ook mogelijk is om de auto voor een sync en kaart update, niet te laten draaien maar een een accu lader te zetten

Ach dat is wel mogelijk, echter kan je gewoon de radio handmatig aanzetten en de rest (airco) even uitzetten, dan moet het zonder starten ook wel lukken hoor.
In mei 2018 mijn nieuwe Kuga gekregen. De afgelopen maanden in Nederland en in het buitenland door veel " weilanden" gereden. Wegen die al langere tijd klaar zijn, zoals het deel tussen Amsterdam en Almere, Rotterdam Delft, staan niet goed in het navigatiesysteem. Ford geeft niet thuis bij navraag. Het is onbegrijpelijk dat dit niet in orde is gemaakt.
Ford Nederland verkoopt sinds de zomer van 2016 nieuwe auto's met navigatie en entertainmentsysteem SYNC3. Dit is al enige jaren in gebruik in de VS en nu dus ook in Nederland. Bij aflevering blijkt dat het systeem is voorzien van 3 jaar oude navigatiekaarten van een ander merk dan aangekocht. Bij navraag geeft Ford Nederland aan dat er pas in juli 2017 een oplossing beschikbaar is. Er moeten dus duizenden auto's rondrijden met zo'n verouderd systeem.

Is er iemand op dit forum die hiermee ook ervaring heeft?

Ik heb in april 2016 een nieuwe Ford Kuga gekocht en ook daar zit een navigatiesysteem van 2014 in.
Onlangs blerk dat er een update beschikbaar is, maar die loopt volgens de Ford garage helemaal vast.
Een oud eigenaar van een Ford garage adviseerde mij een Tom Tom te kopen. Net zo duur als een update bij Ford en veel actueler.
Ik vind het schandalig dat een navigatiesysteem in een nieuwe auto geleverd wordt met verouderde software.
De verouderde navigatie dateert al van eerder: Ik kocht op 29 november 2014 een nieuwe Ford B-Max . Dat de navigatie verouderd was viel me meteen op: Toen ik van mijn woonplaats Maassluis via de A20 naar de Benelux-tunnel reed kreeg ik de melding: "volg Zierikzee".
Dat had inderdaad vroeger op de borden gestaan, maar STOND ER AL 10 JAAR NIET MEER! Pas als je de Benelux-tunnel al door bent en al vele kilometers gereden hebt, staat "Zierikzee" op de borden.
Ik heb dit wel meteen aan mijn dealer gemeld, want ik ging er vanuit dat als dit niet klopt, de rest ook wel niet zal kloppen.
Verder vind ik de bediening zeer onlogisch (ik heb het nu wel onder de knie) in vergelijking met mijn losse TomTom, die ik voor mijn bejaarde camper gebruik.
Volgens mij is er niets nieuws onder de zon. Wat Ford doet, doet b.v. Lexus ook. Mijn Lexus CT200H van december 2014 heeft een navigatiesysteem om te huilen. Regelmatig wordt ik door het systeem volkomen verkeerd gestuurd. A4 tot Bergen op Zoom? Nooit van gehoord.....Vanaf Zoetermeer naar Moordrecht? Probeer de afrit Bleiswijjk eens.... Dit zijn beide situaties (A4 als vervanger voor de provinciale weg, A12 afritten Zevenhuizen volkomen veranderd) die ver voor 2014 gerealiseerd zijn.
We kunnen het systeem alleen gebruiken met onze smart phone erbij en een flink portie gezond verstand!
Volgens mij is er niets nieuws onder de zon. Wat Ford doet, doet b.v. Lexus ook. Mijn Lexus CT200H van december 2014 heeft een navigatiesysteem om te huilen. Regelmatig wordt ik door het systeem volkomen verkeerd gestuurd. A4 tot Bergen op Zoom? Nooit van gehoord.....Vanaf Zoetermeer naar Moordrecht? Probeer de afrit Bleiswijjk eens.... Dit zijn beide situaties (A4 als vervanger voor de provinciale weg, A12 afritten Zevenhuizen volkomen veranderd) die ver voor 2014 gerealiseerd zijn.
We kunnen het systeem alleen gebruiken met onze smart phone erbij en een flink portie gezond verstand!

Wij hebben zo'n Lexus vorig jaar ingeruild maar er zijn toch gewoon updates te krijgen?
Uiteraard zijn er updates beschikbaar. Bij de volgende beurt zal ik eens informeren naar de prijs. Maar het gaat er bij dit item juist om dat de auto NIEUW afgeleverd wordt zonder actuele kaart!
Uiteraard zijn er updates beschikbaar. Bij de volgende beurt zal ik eens informeren naar de prijs. Maar het gaat er bij dit item juist om dat de auto NIEUW afgeleverd wordt zonder actuele kaart!

Oh, nou snap ik pas wat u bedoelt. U kaart van indertijd was toen verouderd. Dat de kaarten in auto's altijd een jaar achter lopen is tot op heden helaas een gegeven. Dat is wel iets anders dan de vele jaren die men bij Ford deed.

Reageer