Consumentenbond.nl

SYNC3 navigatie van Ford

  • 27 februari 2017
  • 270 reacties
  • 99206 Bekeken

Reputatie 2
Badge +2
Ford Nederland verkoopt sinds de zomer van 2016 nieuwe auto's met navigatie en entertainmentsysteem SYNC3. Dit is al enige jaren in gebruik in de VS en nu dus ook in Nederland. Bij aflevering blijkt dat het systeem is voorzien van 3 jaar oude navigatiekaarten van een ander merk dan aangekocht. Bij navraag geeft Ford Nederland aan dat er pas in juli 2017 een oplossing beschikbaar is. Er moeten dus duizenden auto's rondrijden met zo'n verouderd systeem.

Is er iemand op dit forum die hiermee ook ervaring heeft?

270 reacties

Badge
De F8 kaarten zijn al weer veel beter bij de tijd gelukkig. Ford heeft een soort tussen oplossing verzonnen. Als je F8 hebt gedownload blijft er na verloop van tijd nog wel een kaart bestand zichtbaar om te downloaden , maar dat is leeg. Ik denk dat , als F9 beschikbaar komt, dat weer in de plaats van dat lege bestand wordt gezet. Op de Fordowner site kun je terug zien wat er in je auto is geinstalleerd. Via Ford Nederland worden daar je Sync3 en kaart gegevens bewaard. Https://owner.ford.com . Wel een account aanmaken en je autogegevens invoeren : type en vin.
Badge
Dagelijks? Hebben ze mij nooit gezegd. Via de wifiverbinding werd de update wel gezien, maar downloaden en installeren werkt inderdaad niet. Androidauto ( niet in de Googleplaystore!) werkt wel erg goed met diverse nav. apps zoals Maps en Waze. Ook Spotify en andere muziekapps werken dan. Ik vind het kaartbeeld van de autonav. wel beter.
Reputatie 2
Badge +2
Zowel F7 als F8 heb ik geïnstalleerd zonder de motor urenlang te laten draaien. Met uitgeschakelde motor kun je de radio en daarmee SYNC3 aanzetten. Deze schakelt zich dan na 1 uur automatisch uit. Ruim voldoende tijd om de update te installeren.
Van F8 heb ik nog niet kunnen vaststellen tot wanneer deze is bijgewerkt.

Ford beloofde bij de verkoop niet jaarlijkse, maar veel regelmatiger (dagelijkse) updates. Daarom is SYNC3 ook via WiFi aangesloten op het internet. Updates via WiFi worden wel gezocht maar nooit gedownload of geinstalleerd. Helaas komt Ford deze bij verkoop gewekte verwachting niet na.
Badge
Ik heb F8 ook geinstalleerd. Het was tijdrovend en best bewerkelijk. Het downloaden kostte mij al 55 min.Bij het uitpakken moet je echt een Zipprogramma gebruiken. De unzipper van Windows 10 maakt fouten en dan zijn de bestanden niet compleet. Het past op een 32 Gb stick efat geformatteerd. Eerst de motor starten voor je de stick plaatst, dan start het eerste deel van de update. Na 35 min. krijg je de melding de motor te stoppen, de deur open en dicht te doen, zodat het systeem opnieuw moet opstarten. De stick laten zitten. Na het weer starten start het tweede deel. Dat duurt 50 min. Dan krijg je de melding dat het gelukt is en de stick er uit kan. Ford zegt het .eml bestand te uploaden dat in de SyncMyRide dir aangemaakt is op de stick, maar dat gebeurt helemaal niet. Dit bestandje wordt alleen gemaakt bij een update van de systeemsoftware, de sync software. De update blijft gewoon beschikbaar, maar je kunt niet zien welke versie er staat. Dat zie je pas na installatie. Moet Ford nog iets aan doen. Verder ben ik wel blij, dat Ford zich aan zijn belofte houdt van een jaarlijkse update voor de Sync 3 navigatie. Ze hebben mij 7 jaar updates beloofd voor mijn Kuga 2018.
Reputatie 2
Badge +2
De F8 kaart lijkt redelijk bijgewerkt te zijn. De gewijzigde A9 bij Amstelveen staat er goed op. De tunnelbak in de Plesmanlaan nabij het Holiday-Inn in Leiden van oktober 2016 echter nog niet.
Heeft iemand anders al ervaring opgedaan met dit kaartmateriaal?
op de officiele ford site https://www.ford.nl/onderhoud-en-service/support/sync-en-bluetooth-ondersteuning/update?ref=%2Fonderhoud-en-service%2Fsupport%2Fsync-en-bluetooth-ondersteuning#/ is nu de kaart F8 te downloaden. De Sync3 versie behorende bij de F7 kaart is nog goed.
Het is wel te hopen dat je destijds het xml bestand hebt kunnen uploaden naar ford , zodat ze zien hoe je huidige situatie is.
op dit forum zie je de laatste ontwikkelingen https://www.focusclub.nl/index.php?threads/sync3.106166/page-77
Reputatie 7
Badge +6
Inderdaad . Heel veel onderdelen komen uit andere fabrieken . Ford en alle andere automerken kunnen die fabrieken onder druk zetten om te leveren wat ze willen en voor de prijs die ze willen en doen dat ook naar hartelust . Waarom in dit geval niet geluisterd wordt naar de onvrede van de automobilisten zal redenen hebben .
Reputatie 2
Badge +2
De Ford klantenservice schrijft aan @Benb : "We begrijpen de ongemakken hieromtrent maar rekenen hiervoor op uw begrip."
Kennelijk geeft Ford nu toe dat ze het niet goed geregeld hebben en de klanten in de kou laten staan.

Het antwoord is echter Nee, geen begrip.
Activiteiten van "externe partijen" zijn de verantwoordelijkheid van Ford als fabrikant en leverancier. Net als bij alle andere onderdelen van het voertuig. Als de remmen het niet goed doen kan Ford zich ook niet achter een onderdelen leverancier verschuilen.
Reputatie 7
Badge +7
Goede tip, @G. Camps, waarvoor dank. Zijn er hier communityleden bekend met F8 kaarten?
Op een Ford Forum lees ik over F8 kaarten die sommige aan het downloaden zijn. Heb zelf nog geen kans gehad om het te testen, dealer wist het ook nog niet, maar in het forum al een printscreen gezien van mensen die er al mee werken. Details zijn bij mij niet bekend,
Reputatie 7
Badge +6
Vrij vertaald haal ik daar uit : We weten dat zelfs de nieuwste update eigenlijk al weer fors achterloopt . En daar gaan we niets aan doen. Genoemde ongemakken wil zeggen dat we in de praktijk er nooit van op aan kunnen dat het ding ons niet de verkeerde kant op stuurt . En dat is nou net waarom we zo'n ding wilden hebben. Zeer onbevredigend . Dit is niet alleen een probleem bij Ford . Ik loop er met mijn Nissan ook tegenaan ondanks steeds de nieuwste updates. Alle merken zullen er last van hebben vermoed ik. Verstandig is dus om er niet klakkeloos op te vertrouwen. Tracht de ( onbekende ) te rijden route in je hoofd op te slaan en let op de borden . Door op het juiste moment eigenwijs te zijn heb ik op deze manier mezelf al meerdere malen een goede dienst bewezen . Als de situatie die niet klopt gepasseerd is , pakt het systeem de juiste weg doorgaans weer keurig op. Met ouderwetse kaarten kunnen werken is ook nog steeds een uitkomst als we het even niet meer weten.
Badge
Twee maanden geleden heb ik een gratis update geïnstalleerd. Dit ging zonder veel problemen. Je moet het wel gedurende een lange rit doen. Maar de nieuwe kaart is weliswaar verbeterd, een up-to-date versie is het niet. Het viel me direct al op dat knooppunt Muiderberg (A1-A6) de situatie van bijna twee jaar geleden weergeeft. Ik heb daar bij Ford over geklaagd en kreeg de volgende reactie waar je verder niet veel mee kunt:

"Hartelijk dank voor uw e-mail aan Ford Nederland B.V., afdeling Klantenrelaties.

Het spijt ons te moeten vernemen dat u niet tevreden bent over de update van uw navigatiesysteem.

Graag leggen we u uit dat Ford er alles aan doet om het navigatiesysteem zo up to date mogelijk te houden. Aangezien het wegennet aan continue veranderingen onderhevig is wordt hierover gedurende het hele jaar data verzamelt. Vervolgens dient deze data compatibel gemaakt te worden met ons navigatiesysteem. Daar dit niet toebehoort aan de kernactiviteiten van Ford worden beide zaken door externe partijen uitgevoerd. Tegen de tijd dat u uw actualisatie uitvoert kan het inderdaad zijn dat er opnieuw veranderingen in het wegennet hebben plaatsgevonden.

We begrijpen de ongemakken hieromtrent maar rekenen hiervoor op uw begrip.

Ook willen we u meedelen dat het SYNC 3 systeem andere mogelijkheden beschikbaar stelt om te navigeren, namelijk via Apple CarPlay of Android Auto. Deze apps maken het mogelijk om kaarten of geïnstalleerde apps van de mobiele telefoon te gebruiken om te navigeren.

Hopende u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,Rosario Garcia"
Reputatie 2
Badge +2
Eens. Zeker als er in de documentatie en reclamemateriaal wordt gekoketteerd met "het modernste systeem ooit".
Ik blijf overigens van mening dat Ford niet conform de koopovereenkomst levert:
  • In de documentatie staat dat het om HERE kaartmateriaal gaat. Dat is niet het geval.
  • Dat wordt nog versterkt door de oproep om kaartfouten door te geven. Aan HERE.
  • Het kaartmateriaal is nu nog steeds meer dan twee jaar oud. Er is zelfs geen nieuwere versie te koop.
  • Verder staat er dat er mobiele telefoon APPs aan SYNC3 gekoppeld kunnen worden. Dat kan echter niet. Er staan er twee (!) in de Nederlandse App store van Ford. Zelfs die zijn niet te koppelen.
  • De spraakopdrachten voor de "intuïtieve voice control" staan in de documentatie in het Engels aangegeven. Dat werkt niet in een Nederlandse auto.
Vermoedelijk vindt de reclame code commissie het ook wel prima als de supermarkt dagen oud paardenvlees levert als er op staat dat het dagvers rundvlees is. Paardenvlees bederft immers niet zo snel.

Wat mij betreft is de discussie nu gesloten en is Ford geen kandidaat meer voor mijn volgende auto's.
Reputatie 7
Badge +6
Ik denk dat vrijwel alle bezitters dat vinden , Andre . Bijkomend probleem is daarnaast ook nog , dat voor die updates bij de meeste merken schandalige prijzen worden gevraagd.
Reputatie 3
Badge +2
Helaas heeft het College van Beroep van de Stichting Reclame Code de klacht van de Consumentenbond over Ford alsnog afgewezen. Het College stelt dat consumenten op basis van de informatie op de website van Ford niet hoeven te verwachten dat nieuwe auto’s altijd met recente kaarten worden geleverd. Wij vinden dat fabrikanten de kaarten regelmatig (minimaal 1 keer per jaar) moeten updaten.

Gelukkig heeft de laatste kaartupdate voor veel mensen een deel van de problemen verholpen. Heb jij nog wel problemen met de navigatiekaarten van Ford? Laat het ons weten.
Reputatie 3
Badge +2
Even een korte update over de uitspraak van de Reclame Code Commissie. Aangezien Ford Nederland in beroep ging tegen de uitspraak van de RCC werd er gisteren opnieuw een zitting gehouden. Binnen vier weken doet de RCC uitspraak.


Sinds gisteren is de officiele kaart update via de Ford site verkrijgbaar en te downloaden / installeren. Je kan het dus nu ook zelf uitvoeren, scheelt weer een rit naar de dealer!
Wel de engelse site gebruiken en dan je VIN nummer invoeren
https://www.ford.co.uk/owner/resources-and-support/sync-bluetooth/update#/
Er zit tevens een keurige beschrijving bij van hoe het moet worden uitgevoerd.
De handleiding heb ik bijgevoegd!

Vanochtend na uitpakken bestanden op een usb disk van 32 gb, aan de slag gegaan volgens de handleiding. Het was even spannend of de update werd herkend, maar na plaatsen usb stick, heel even wachten en het gaat vanzelf.
Je moet wel geduld hebben, want het gaat in 2 fases, wel goed beschreven en houd je aan de handleiding.
Na ongeveer 1 1/2 uur ben ik eindelijk voorzien van de officiele F7 navigatie kaarten
Ik kan iedereen aanraden om dit dus zo zelf uit te voeren, wel geduld hebben en zorg dat je usb stick op het juiste formaat wordt geformateerd, staat allemaal in de handleiding die je kan downloaden.
Er is mij verteld dat tijdens de update de motor van de auto moet draaien, klopt dit .
Hoe heeft u dit gedaan
Reputatie 6
Badge +6
@B. Dierx : Bedankt voor het plaatsen van een update!
@Arjen Oving @M.E. van de Graaf Ik heb het toevallig vandaag nog een keer geprobeerd, en nu geeft de website wel aan dat er een update is. Hij (in ieder geval voor de Fiesta 2018) te downloaden via deze link: http://ivsu.eubinaries.ford.com/owner-package/14106405249389392094/Map_22100639722_Update.zip.
Ook mij lukt het niet het Sync 3 navigatiesysteem, van mijn Ford Fiesta 2018 (via autoleasecollectief Consumentenbond) te updaten. Wel de algemene software update. Alles volgens voorschriften Ford website gedaan. Deze blijft zeggen dat de kaarten up to date zijn, wat beslist niet zo is. Mail naar Ford heeft weinig zin. Hoe duidelijk je de vraag ook stelt, je krijgt alleen te horen hoe je het systeem moet updaten, wat allemaal al gedaan is, en niet de kaarten. Om moedeloos van te worden. Misschien kan de Consumentenbond hier nog eens achteraan gaan?
Ik zie in deze Topic staan dat de navigatie en Sync zelf te updaten is. Ik zie met de linkjes die ik heb gevonden alleen op een update van SYNC3 kan doen. Ik heb SYNC2 maar heb wel hetzelfde probleem met de navigatie. Kan ik deze update dan wel uitvoeren en gaat deze dan naar SYNC3?
Graag zou ik dit willen weten voordat ik straks helemaal geen SYNC meer heb.
Reputatie 3
Badge +2
Afgelopen zomer lieten we weten dat we een klacht hadden ingediend bij de Reclame Code Commissie over de (vaak ontbrekende) informatie die Ford geeft over navigatiekaarten. De uitspraak is nu binnen, en de Reclame Code Commissie geeft ons gelijk.

Volgens de RCC (Reclame Code Commissie) maakt Ford zich schuldig aan misleiding door de informatie over verouderde kaarten achter te houden. Consumenten hadden mét deze informatie misschien een andere aankoopbeslissing genomen.

We hebben Ford gevraagd welke maatregelen het bedrijf neemt en of het gedupeerden compenseert, maar Ford heeft niet op de vragen gereageerd. Ford gaat wel in beroep tegen de uitspraak van de RCC.

Lees voor meer informatie het nieuwsbericht: Ford op de vingers getikt wegens misleiding
Reputatie 4
Badge +2
@B. Dierx en @M.E. van de Graaf: dat is vervelend! We zullen het navragen bij Ford. Al verloopt ons contact met Ford over de kaartupdates nogal stroef. Hopelijk komt er snel duidelijkheid vanuit Ford!
@M.E. van de Graaf je doet niks verkeerd volgens mij. Ik heb namelijk ook een 2018 Fiesta en Sync 3 geüpdatet via de link van versie 2.3 naar 3.0. Daarbij heb ik hetzelfde probleem, namelijk dat de auto kaart versie F6.1 heeft en de website aangeeft dat alles up tot date is (terwijl F7 de laatste versie is) nadat ik mijn VIN ingevuld heb.

Ik heb Ford hierover gemaild, maar die reageren alleen met de link uit het forum hier en dat ik daar mijn VIN moet invullen (zelfs nadat ik nadrukkelijk aangeef dat de site niet werkt omdat die aangeeft dat alles up tot date is). Wat ik daarbij raar vind is dat de site de Sync 3 3.0 update opnieuw toont als ik in een andere browser de update pagina open, het lijkt dus alsof hij in een cookie opslaat wat er geüpdatet is in de auto.

Misschien dat de Consumentenbond meer informatie kan krijgen@Arjen Oving over hoe wij de update kunnen downloaden @Arjen Oving ? Ford gaf mij namelijk geen verdere informatie en zei er alleen bij dat ik naar een dealer moest gaan voor de update als het niet lukt (als het nog steeds niet gelukt is als de winterbanden onder mijn auto komen vraag ik de dealer wel of de update dan tegelijk gedaan kan worden).
Vandaag heb ik via de gegeven link een Ford Fiesta uit 2018 geupdate van SYNC 3 versie 2.3 naar versie 3.0, echter zegt de website date de Navigatiesoftware up to date is, terwijl dit F6.1 is (en ik hierboven las dat F7 de laatste versie is). Doe ik iets verkeerd?

Reageer