Consumentenbond.nl

SYNC3 navigatie van Ford

• 27 februari 2017
  • 270 reacties
  • 94912 Bekeken

Reputatie 2
Badge +2
Ford Nederland verkoopt sinds de zomer van 2016 nieuwe auto's met navigatie en entertainmentsysteem SYNC3. Dit is al enige jaren in gebruik in de VS en nu dus ook in Nederland. Bij aflevering blijkt dat het systeem is voorzien van 3 jaar oude navigatiekaarten van een ander merk dan aangekocht. Bij navraag geeft Ford Nederland aan dat er pas in juli 2017 een oplossing beschikbaar is. Er moeten dus duizenden auto's rondrijden met zo'n verouderd systeem.

Is er iemand op dit forum die hiermee ook ervaring heeft?

270 reacties

Reputatie 3
Badge +2
Omdat Ford Nederland klanten niet informeert over de verouderde routekaarten en niet duidelijk maakt wanneer de kaarten een update krijgen hebben wij een klacht ingediend bij de Reclame Code Commissie. Wij vinden dat consumenten beter geïnformeerd moeten worden.

Wij vinden ook dat huidige klanten een compensatie van Ford Nederland moeten krijgen, omdat de auto die ze kochten niet aan de verwachting voldoet. Daarnaast vinden wij dat Ford haast moet maken met het (gratis) beschikbaar stellen van de beloofde kaartupdates.

Lees hier het nieuwsbericht: Ford in de fout met verouderde navigatiekaarten in nieuwe auto’s
Reputatie 2
Badge +2
Afgelopen juni heb ik 500 euro compensatie van de dealer ontvangen.
Zonder geheimhoudingsverplichting. Zelfs met verzoek om het op dit forum te melden als positieve geste van de dealer.

Ik vond deze compensatie onvoldoende, omdat er geen enkel uitzicht is dat het probleem wordt opgelost voordat de auto weer wordt ingeruild. De geschillencommissie was het daar niet mee eens. 500 euro compensatie vonden zij voldoende op basis van de toezegging van Ford Nederland dat het probleem begin dit jaar (2018) zal worden opgelost.
Ook ik heb hetzelfde probleem maar dan met mijn Ford Kuga model 2016 nieuw geleverd in november 2016. Daarin zit een sync2 navigatie. Sterk verouderde software. Ik kwam daar achter toen ik op de A4 reed tussen Delft en Schiedam. De weg is gepland sinds 1963 en al 2 jaar geopend en staat er niet op. Dan ga je uiteraard twijfelen wat staat er dan meer niet op en dan hoor je dat de kaart inderdaad 2 jaar oud is. De auto was 30K en ik zou moeten gaan betalen voor een update zodra die beschikbaar is. Schandalig is zoiets. Een goed voorbeeld is eigenlijk TomTom die hebben altijd updates altijd 1 gratis en bij diverse duurdere modellen altijd gratis updates. Voor de navigatie in de Ford betaalde ik een meerprijs van 1200 euro!!

Ford consumenten gemaild en daar wordt je behandeld als oud vuil en het antwoord is zodra er een update is kan die worden gekocht. Wie heeft daar nog meer last van mail dan naar Ford en dan krijgen we het met zijn allen wel voor elkaar dat de update gratis wordt.
Badge
Vandaag, zaterdag 27 januari 2018 (jaartal er bij, omdat het allemaal lang gaat duren), wordt dit item tevens behandeld door Niek Schenk (auto@ad.nl) op een vraag van een lezer. Uiteraard wordt die lezer met zijn antwoord het bos in gestuurd (zonder navigatie).
Schenk constateert dat het TeleNav-systeem van Sync 3 wat verouderd is en dat de nieuwe kaarten van Here beter zijn. Ford gaat volgens Schenk binnenkort over op kaarten van HERE en begreep dat dát nog vóór de zomer (zonder jaartal) gaat gebeuren. Daarbij vergeet hij te melden dat er bij Sync 2 al gebruik gemaakt werd van kaartmateriaal van HERE en dat de huidige gebruikers daarbij nog genoegen moeten nemen met een versie van 2013, zonder dat er ook maar enige mogelijkheid was om te updaten. Kennelijk werd hij door Ford dus, net als al die andere kopers, ook het bos in gestuurd.
Dat de veiligheid ook in het geding is heb ik inmiddels een aantal keren moeten ervaren, doordat borden van Rijkswaterstaat een andere richting aangaven als mijn navigatiesysteem en men in druk verkeer dan een (late) keuze moet maken.
Nog steeds vind ik het belachelijk dat mijn telefoon of tablet GRATIS van het nieuwste kaartmateriaal van HERE, met dagelijkse updates, gebruik maakt, maar dat mijn Sync 2 dat niet aan kan.
Ik zal deze reactie, met een link naar onze site, ook aan hem mailen en vragen hoe hij hier over denkt.
Reputatie 3
Badge +2
Het staat al wat langer live - zoals anderen al aangaven - maar wij hebben gisteren van Ford gehoord dat de update nu ook klaarstaat op de Nederlandse website van Ford: https://www.ford.nl/onderhoud-en-service/support/sync-en-bluetooth-ondersteuning/update#/
Succes met de update en we horen graag of het goed is gegaan of dat er nog problemen zijn!
Reputatie 1
Badge
Hallo allemaal,

Ik heb gisteren maar weer eens gebeld met Ford Nederland. Een inmiddels terugkerend ritueel.
Ga er maar van uit dat het nieuws uit bovenstaande link ooit heel misschien naar Europa komt.
Ford heeft volledig lak aan zijn klanten, of dit nu komt door Ford Nederland of door Ford Europa:

Op onderstaande link (pagina staat er al meer dan een jaar) kan je aangeven of er wegen zijn veranderd bij jou in de buurt:
https://www.ford.nl/onderhound-e-service/support/sync-en-bluetooth-ondesteuning/ford-sync-3-navigatiesysteem
Volgens mij een hele slechte zaak dat deze melding op de site van Ford staat. Dit is pure misleiding van potentiele klanten van een Ford product met Sync 3. Er wordt een schitterend systeem gepresenteerd waarvoor men alleen de software en de navigatiepakketten niet op orde heeft. Het hele mooie systeem navigeert je gewoon met kaarten van 4 JAAR OUD volledig de verkeerde kant op.

Er wordt door Ford tot nu toe NIETS gedaan waar de consument wat aan heeft. Er wordt zogenaamd heel hard gewerkt achter de schermen alleen komt daar niets van naar buiten.

Brieven waarin richting de Ford dealers duidelijkheid wordt verschaft worden na korte tijd weer door Ford Nederland tegengesproken. Dus zelfs de veronderstelling dat de eerste 7 jaar na aanschaf van een auto met Sync 3 gratis navigatie updates zou krijgen wordt niet meer door Ford Nederland bevestigd.

Bijgaande links laten nogmaals mooi zien hoe Ford handelt met hun Sync 3 systeem:
https://secure.ford.nl/OverFord/SYNCenBluetoothOndersteuning/FordAppCatalogus/iOS/Nieuwe%20apps/app=820326185

Als je hier kijkt bij nieuwe apps voor iOS kom je een koppeling tegen naar Sygic. Deze kan je kopen als je de bestaande navigatie helemaal zat bent. Alleen vergeet Ford te melden dat de huidige Sync 3 nog niet met deze versie van Sygic overweg kan. Op de vraag wanneer deze nieuwe versie uitkomt geeft Ford Nederland wederom als antwoord dat dit binnen twee maanden is. Ford zegt dit alleen al EEN JAAR!!

Werkelijk schaamteloos inmiddels, Ford Nederland!!
Reputatie 2
Badge +2
De geschillencommissie is van mening dat eind maart ook nog voldoet aan de toezegging dat het probleem "begin 2018" wordt opgelost.
Dat houdt echter ooit een keer op. Dan lijkt een nieuwe procedure redelijk.
https://www.ford.nl/onderhoud-en-service/support/sync-en-bluetooth-ondesteuning/update#/
Reputatie 1
Dank je wel voor de Nederlandse uitleg ik heb hier veel aan gehad.
Reputatie 1

Badge
Sinds gisteren is de officiele kaart update via de Ford site verkrijgbaar en te downloaden / installeren. Je kan het dus nu ook zelf uitvoeren, scheelt weer een rit naar de dealer!
Wel de engelse site gebruiken en dan je VIN nummer invoeren
https://www.ford.co.uk/owner/resources-and-support/sync-bluetooth/update#/
Er zit tevens een keurige beschrijving bij van hoe het moet worden uitgevoerd.
De handleiding heb ik bijgevoegd!

Vanochtend na uitpakken bestanden op een usb disk van 32 gb, aan de slag gegaan volgens de handleiding. Het was even spannend of de update werd herkend, maar na plaatsen usb stick, heel even wachten en het gaat vanzelf.
Je moet wel geduld hebben, want het gaat in 2 fases, wel goed beschreven en houd je aan de handleiding.
Na ongeveer 1 1/2 uur ben ik eindelijk voorzien van de officiele F7 navigatie kaarten
Ik kan iedereen aanraden om dit dus zo zelf uit te voeren, wel geduld hebben en zorg dat je usb stick op het juiste formaat wordt geformateerd, staat allemaal in de handleiding die je kan downloaden.
Heb vandaag ook mijn kaart kunnen updaten via:https://www.ford.nl/onderhoud-en-service/support/sync-en-bluetooth-ondersteuning/update?ref=%2Fonderhoud-en-service%2Fsupport%2Fsync-en-bluetooth-ondersteuning%2Fford-sync-3-met-applink#/
Inderdaad goed handleiding lezen! Aandachtspunt is goed formateren van 32gb usb stick.
Uploaden naar laptop en vervolgens naar usb stick duurde bij mij totaal 3 uur. Installatie in de auto daarna nog een uurtje. Nu in bezit van F7 navigatie kaart.
Mijn sync2 was bij de garage al geüpdatet naar sync3 volgens mij kan je dat ook zelf doen. Er zat nog wel verouderde navigatie in. Heb sinds kort wel zelf mijn navigatie geüpdatet via de Ford site URL https://www.ford.nl/onderhoud-en-service/support/sync-en-bluetooth-ondersteuning/update#/ Na het invullen van je VIN code kan je de gegevens van jou auto downloaden en bijhouden, dit duurt best wel lang. Verstandig is het om hierbij wel eerst even goed de handleiding te lezen op deze site https://www.ford.nl/content/dam/guxeu/nl/home/onderhoud-en-service/docs/NL_SYNC_3_Maps_USB-Update-Guide.pdf Ben er nu erg tevreden over.
Reputatie 3
Badge +2
We zijn net bezig geweest om te kijken naar de kosten van kaartupdates bij inbouwnavigatie. En daarbij zagen we ook dat de meest recente kaartupdates bij de autofabrikanten toch best ‘gedateerd’ kunnen zijn. De belangrijkste reden is dat het tijd kost om de kaartupdates – die de fabrikanten inkopen bij kaartenmakers als Here Maps of TomTom Maps – aan te passen aan de diverse eigen navigatiesystemen die ze voeren. Dat kan soms wel oplopen tot 1,5 jaar. En dat is dus bovenop de tijd die de kaartenfabrikanten zelf al nodig hebben om een kaartupdate te produceren. Het zou de fabrikanten sieren wanneer ze voortaan daadwerkelijk verse kaartupdates leveren. Zeker als een kaartupdate ook nog eens behoorlijk wat geld kost.
Reputatie 1
Badge
Sinds oktober 2016 rijden wij in een C-Max met Sync3 en dus met problemen. Die hebben we ook voortdurend aangegeven bij onze dealer die tot nog toe de boot afhield. We hebben overwogen om juridische stappen te ondernemen maar na lang wikken en wegen hebben we daarvan afgezien.
In plaats daarvan hebben we een beroep op onze dealer gedaan om met een passende compensatie te komen voor een praktisch onbruikbaar navigatiesysteem (Na 10 jaar ingebouwd navigeren doen we het nu weer met een los navigatietoestel. Vroeger was dit een Tomtom, tegenwoordig een smartphone. We hadden echter verwacht geen last meer te hebben met dit 'gedoe' met draadjes naar de iPhone om carplay te kunnen gebruiken).

Onze verkoper beaamt de problemen. Tegenwoordig stelt hij nieuwe klanten ook pro-actief op de hoogte van de problemen met Sync3 om de verwachtingen te temperen. Hij geeft aan dat Ford blijkbaar recent een zaak heeft gewonnen rondom de kwestie Sync3 bij de geschillencommissie. Ik heb niet uitgezocht of dit klopt. In plaats daarvan heb ik hem nogmaals aangesproken op zijn verantwoordelijkheid als verkopende partij. Ik heb tenslotte de auto bij hem gekocht en niet bij Ford. Vandaag kreeg ik een aanbod van 300,- euro op voorwaarde van geheimhouding. Ik zou daarover niet mogen communiceren. Dat aanbod heb ik afgeslagen.
Dit ter info voor dit forum.

Ik verneem graag of er mensen zijn die wel voortgang kunnen melden rondom hun Sync3.
Reputatie 1
Badge
Wellicht kun je iets met mijn beschrijving: https://www.dropbox.com/s/gkoqwa255a4ews0/2018_07_24%20Sync3%20update%20proces.pdf?dl=0
Reputatie 7
Badge +6
En wat als als Ford weer in gebreke blijft? Ongelofelijk ! Pure wanprestatie en dat niet alleen bij Ford , maar de meeste merken . En waarom ? Zo simpel en makkelijk dat ingebouwd systeem en dan krijg je dit gezeik , wat bij de koop van de auto verzwegen wordt. Maar ook de dealers zitten er mee in hun maag . Dat blijkt wel.
Reputatie 1
Badge
Hier hetzelfde verhaal over mijn Mondeo, geleverd eind januari 2017. De Ketheltunnel en de aangepaste zuidring van Rotterdam staan bijvoorbeeld nog niet op deze kaart. Een oude kaart in een nieuwe auto, dus rij ik met Here navigatie op een iphone naast mij Sync3 navigatie.

Dat kan niet waar zijn bij een nieuwe auto, dus ga je met je klacht naar je dealer, die is hiervoor de aangewezen partij. Hij heeft meer klanten met dezelfde klacht maar krijgt geen duidelijk antwoord van Ford Nederland, dus kom je uiteindelijk zelf bij de klantenservice van Ford Nederland. De dealer wordt door Ford Nederland niet of slecht geinformeerd.

Ford klantenservice stuurt je eerst terug naar de dealer maar laat na aandringen weten binnen twee weken (...) te reageren. Dus na drie weken heb ik maar zelf terug gebeld:

Er is op dit moment nog geen update voor de kaartsoftware van het SYNC 3 systeem beschikbaar. Ford is bezig om kaarten van Here geschikt te (laten) maken voor Sync3 navigatie. De eerste update wordt tegen de zomer verwacht. Tegen die tijd komt er een speciaal web-portal waar klanten zelf de update voor de kaartsoftware kunnen downloaden en installeren. Hoe dat er exact gaat uitzien, waar de portal komt en of er kosten aan zitten is op dit moment allemaal nog onbekend. Het wachten is dus op meer informatie hierover.

Dus als het mee zit krijgen de Sync3 klanten rond de zomer een meer up to date kaart beschikbaar en mogelijk mag je hier zelf ook nog voor betalen.

Dit stond niet zo in de folder vermeld, Ford Nederland!
Reputatie 2
Badge +2
Inderdaad. Het zou fabrikanten niet alleen sieren, maar vereist en afdwingbaar moeten zijn.

Kaartenmakers leveren al jaren gratis eenmaal per kwartaal (HERE, TomTom) updates of zelfs dagelijks (Google Maps en OSM). Dat schema en kostenplaatje kunnen inbouwsytemen gewoon volgen. Zeker nu ze ook via WiFi zijn aangesloten.

Ford heeft echter zijn SYNC3 systeem uitgerold met Telenav kaarten die vermoedelijk in Europa nooit meer worden geupdated. Daarom gaan ze nu over op HERE, maar hebben dat kennelijk nog steeds niet voor elkaar. Het is niet zeker dat dit ooit gaat lukken. Auto's met deze systemen worden echter wel al bijna een jaar verkocht zonder hiervan melding te maken. Dat is willens en wetens bedriegen van duizenden klanten.
Reputatie 2
Badge +2
Dank voor uw reactie. Wij hebben kennelijk bijna gelijktijdig een Mondeo met SYNC3 geleverd gekregen.

De dealer en Ford Nederland bieden inmiddels een tijdelijke oplossing of financiële compensatie aan, maar Ford Nederland niet toezeggen wanneer de navigatie wel up-to-date wordt gebracht. Misschien juli 2017, maar dat kan niet worden bevestigd.

Mijn non-conformiteitsclaim blijft lopen via de dealer en wordt als er verder niets gebeurt eind juli verder aangehaald.

Het zou de consumentenbond sieren om ook maatschappelijke druk aan te brengen. Het is immers onaanvaardbaar is dat Ford al bijna een jaar auto's aanbiedt met "de meest geavanceerde" navigatie, maar oplevert met sterk verouderde kaarten.
Reputatie 2
Badge +2
Als initiatiefnemer van deze discussie ben ik blij met de enorme hoeveelheid reacties. Dat vermindert de frustratie niet, maar toont wel aan dat véél meer Ford rijders problemen met SYNC3 hebben.

Vanmiddag sprak ik bij de dealer bij toeval een medewerker van Ford Nederland. Die liet mij een interne email lezen, waarin stond dat de dealers loop van augustus een informatieblad ontvangen over de update van SYNC3. In dat informatieblad zal gedetailleerd beschreven staan hoe deze update moet worden uitgevoerd. Vervolgens ontvangen de gebruikers gedurende 7 jaar gratis updates via het internet.

Er stond nadrukkelijk niet bij wanneer de initiële update wordt uitgeleverd. Ook niet wat de ouderdom van het met de update(s) geleverde kaartmateriaal is (of zal zijn).

Ik heb mijn dealer inmiddels laten weten dat ik een geschilprocedure start als hij eind augustus geen update heeft geleverd met maximaal één jaar oud kaartmateriaal.

Wie wil zich voegen in deze procedure?
Reputatie 2
Badge +2
In de consumentengids van september staat dat de consumentenbond een klacht bij de reclame code commissie heeft ingediend. o.a. omdat de gekochte auto's niet aan de verwachtingen voldoen, waardoor een z.g.n. non-conformiteitsclaim mogelijk is.

Het was netjes geweest om dat in dit druk bezochte topic ook even te laten weten.

Ik hoop dat de consumentenbond in hun zaak ook de argumentatie van de geschillencommissie uit december 2017 meeneemt. Die bepaalde dat er géén sprake is van non-conformiteit.
Reputatie 2
Badge +2
De Ford klantenservice schrijft aan @Benb : "We begrijpen de ongemakken hieromtrent maar rekenen hiervoor op uw begrip."
Kennelijk geeft Ford nu toe dat ze het niet goed geregeld hebben en de klanten in de kou laten staan.

Het antwoord is echter Nee, geen begrip.
Activiteiten van "externe partijen" zijn de verantwoordelijkheid van Ford als fabrikant en leverancier. Net als bij alle andere onderdelen van het voertuig. Als de remmen het niet goed doen kan Ford zich ook niet achter een onderdelen leverancier verschuilen.
Reputatie 2
Badge +2
Eens. Zeker als er in de documentatie en reclamemateriaal wordt gekoketteerd met "het modernste systeem ooit".
Ik blijf overigens van mening dat Ford niet conform de koopovereenkomst levert:
  • In de documentatie staat dat het om HERE kaartmateriaal gaat. Dat is niet het geval.
  • Dat wordt nog versterkt door de oproep om kaartfouten door te geven. Aan HERE.
  • Het kaartmateriaal is nu nog steeds meer dan twee jaar oud. Er is zelfs geen nieuwere versie te koop.
  • Verder staat er dat er mobiele telefoon APPs aan SYNC3 gekoppeld kunnen worden. Dat kan echter niet. Er staan er twee (!) in de Nederlandse App store van Ford. Zelfs die zijn niet te koppelen.
  • De spraakopdrachten voor de "intuïtieve voice control" staan in de documentatie in het Engels aangegeven. Dat werkt niet in een Nederlandse auto.
Vermoedelijk vindt de reclame code commissie het ook wel prima als de supermarkt dagen oud paardenvlees levert als er op staat dat het dagvers rundvlees is. Paardenvlees bederft immers niet zo snel.

Wat mij betreft is de discussie nu gesloten en is Ford geen kandidaat meer voor mijn volgende auto's.
Reputatie 7
Badge +7
Leuk idee; "En dan gaat u hier linksaf over de gestippelde route, tenzij deze nog niet open is" of woorden van die strekking :-)
In dit geval zou je er dan bij wijze van nog het volgende van kunnen maken: "En dan gaat u hier linksaf over de gestippelde route, ondanks dat deze nog niet open is.'' 😉

Reageer