Consumentenbond.nl

Test van betaalbare elektrische fietsen

• 3 augustus 2019
  • 19 reacties
  • 8458 Bekeken

Badge
Ik ben lid geworden van de Consumentenbond om een verantwoorde aankoop van een elektrische fiets mogelijk te maken. Inmiddels kom ik er achter dat de test van e-bikes uitsluitend betrekking heeft op fietsen van boven de € 1.800,- en de koopadviezen levert alleen fietsen van ver boven de € 2.000,- op. Eerlijk gezegd zie ik mij dat er niet aan uitgeven, temeer daar er toch legio e-bikes te koop zijn rond de € 1.000,-. Weet iemand of daarvan, wellicht elders, testen te vinden zijn?
Daarnaast vraag ik mij af waarom de consumentenbond die goedkopere modellen niet heeft getest. Immers, wellicht zijn die minder goed, maar nu kan ik niet eens lezen wat er dan eventueel minder goed aan zou zijn!

19 reacties

Reputatie 2
Badge +3
Echt goede e-bikes voor EUR 1000,- zijn er nog niet.

In deze prijsklasse wordt er zoveel bezuinigt op de kwaliteit van accu's, velgen,spaken, bekabeling, remmen en frame's dat ze mijn inziens geen eens verkocht mogen worden.

Helaas kan er via dit forum nog geen PB verzonden worden, maar ik zou het graag een keer aan een ieder vanuit de praktijk willen uitleggen en laten zien.

@ CB, eerder aanbod staat nog steeds.

@Gebruiker1564819579 : kijk eens naar de instappers van Giant en Union, prima fietsen voor weinig geld, maar wel iets boven de EUR 1000,-.
En zie de schrikbarende testresultaten van Radar in deze prijsklasse.
Reputatie 7
Badge +6
Ik zag wel eens elektrische fietsen bij de Aldi of Lidl voor circa €570 of iets duurder. De keerzijde daarvan is dat je drie keer een nieuwe fiets kan kopen eerdat je net zo duur uit bent dan een keer een dure fiets. Mijn ervaring met alle non-food producten van de Aldi en de Lidl is dat die allemaal een langere levensduur hebben dan 1/3e van die van de dure uitvoering. Eerlijk gezegd zie ik geen verschil. Dikwijls zit de huur van het pand in de prijs van de fiets, of een dure reclamecampagne. Dan heb je wel een duurdere fiets maar geen betere kwaliteit.

Staal kan verschillende hardheden hebben. In een schep of wapeningijzer sla je met een hamer makkelijk een deuk, maar in een metseltruweel niet. Ipswitch in Engeland vond in 1847 bij toeval een manier om 50x harder staal te maken. Sindsdien zijn zij de leider in het leveren van onverslijtbare ploegen. Met dat 50x harde staal maken ze kogellagers en tandwielen en assen en zo.

Spaken voor fietsen heb je in zacht en hard staal. Spring maar met je 100 kilo op een fiets met spaken van zacht staal, hup, spaken kapot. Doe je het met hard staal, gaan ze nooit kapot. Hard staal is niet veel duurder dan zacht staal. Zacht staal was in de jaren '60 en '70 veel bij Oost-Duitse producten. Dat is nu allang niet meer zo. Maar een elektrische fiets met hard staal voor €2500 verkopen vind ik ook niet eerlijk. Nb, ik bedoel dan niet staal in het frame maar staal in de assen, kogellagers, spaken, tandwielen, aansluting stuur en zadel op het frame, bagagedrager en zo. Juist die plekken waar een fiets makkelijk kapot kan gaan.
Reputatie 2
Badge +3
@Jan

Bij E-bikes ligt dit iets genuanceerder.

Helaas mag er op dit forum niet namens een bedrijf advies gegeven worden of verwezen worden naar verkooppunten, maar ik zou graag een keer de waarheid laten zien tussen de verschillende e-bikes.

Ik ben zelf werkzaam in de rijwielbranche en ik verkoop/koop-in vele e-bikes op jaarbasis. Fietsen van lidl prijzen t/m high-end wedstrijd E-MTB's.

Bij E-bikes is het doorgaans zo dat ieder waar naar z'n geld waarheid is. Uitzonderingen daar gelaten, kan je stellen dat alle E-bikes welke bij de bekende (niet rijwiel)ketens, rijwielzaken en internetaanbieders worden aangeboden voor prijzen onder de Eur 1000,- prima geschikt zijn als je ze 5 keer per jaar gebruikt, maar voor de woon-werk fietsers, dagtocht fietsers etc etc zijn deze fietsen duurkoop. Slechte bekabeling, geen beschikbaarheid van elektronische spare-parts, lage kwaliteit accu-cellen en ga zo maar door. Vanaf een Eur 1000,- wordt het acceptabel en vanaf Eur 1500,- kan je een goede E-bike kopen.
Badge
Dank voor de reacties op mijn vraag. Ik blijf bij mijn mening dat het een misser is van de consumentenbond om de goedkopere modellen niet te testen. Wellicht zijn ze erg slecht, zoals sommige mensen die gereageerd hebben van mening zijn, maar laat dat dan maar blijken uit een objectieve test. En wie weet valt het mee. Wellicht zou de consumentenbond zelf eens kunnen reageren op mijn opmerking? Alvast dank!
Reputatie 2
Badge +3
@Gebruiker1564819579

Dit heb ik de consumentenbond al eens aangeboden, maar tot op heden geen reactie meer van vernomen.

Helaas is een PB functie op dit forum niet mogelijk, anders had ik u graag van objectieve informatie met testresultaten laten zien.

Daarnaast een opmerkelijk feit, de huidig testwinnaar van de consumentenbond heeft onder druk van de vakhandel inmiddels een waarschuwing met maximaal gewicht meegekregen van de fabrikant. Gebroken frames, speling voorvorken, gescheurde velgen en gebroken spaken zijn schering en inslag bij deze fiets, ondanks de prijs > Eur 2000,-.

Dit soort zaken zoals piek belasting worden bij de huidige tests, ook van andere partijen niet meegenomen in testresultaten. Juist deze materie is van wezenlijk belang gedurende de levensduur van de fiets. En dit zijn nu juist zaken waar E-bikes onder de Eur 1000,- grote steken laten vallen naast de elektronica.
Reputatie 5
Badge +4
@ConsuHil PB is zeker wel mogelijk, tenzij een gebruiker de PB functie heeft uitgeschakeld. Klik op de username van degene die je PB wilt sturen en klik daar op stuur bericht.
Reputatie 2
Badge +3
@Mazzel top!!!!
Ga er gelijk mee aan de slag:)
Reputatie 7
Badge +6
Ik moest laatst een nieuwe H1 lamp kopen voor de koplamp van m'n auto. De bekende automaterialenhandel had een Philips H1-lamp voor €27. Die vond ik te duur. Ik ben toen in de buurt naar een vestiging van Cranenbroek gegaan, en daar lag een set van twee voor €1,22. Ze voldoen uitstekend en hebben een net zo lange levensduur als die dure van Philips.

Ik doe dit al mijn hele leven, de verschillen tussen goedkoop en duurkoop zijn niet meer zo groot. Ik lees al 40 jaar de Consumentengids en telkens maar weer is gebleken dat duurkoop nooit beter is dan goedkoop. De enige rotzooi die ik vroeger heb meegemaakt was Oost-Duits fabrikaat, maar dat bestaat allang niet meer.

Alle fietsen zijn geschikt voor dagelijks gebruik en woon-werk verkeer. De verschillen zitten in het comfort en luxe uitstraling. Ik ben maar van één e-bike klachten tegengekomen op dit forum en dat was een fiets van iets van €3000.

Ik had ooit dure merkfietsen voor m'n kinderen gekocht bij de lokale vakhandel toen ze naar de middelbare school gingen. Als je na een jaar terugging voor een garantie aanspraak stond het echtpaar echtscheidingsproblemen te maken in de winkel. De man wilde mij helpen maar de vrouw was het er niet mee eens. Per vergissing had m'n zoon de olie uit z'n Shimano remsysteem laten lopen. Even nieuwe olie onder druk erin spuiten kon niet. Maar hij moest naar school en had geen rem. Het was een fiets van toen ruim €1300, maar ze hadden alleen maar een uit de gracht geviste fiets voor hem als leenfiets. M'n broek zakte ervan af. De enige fiets waar bij mij een keer de velg in de lengterichting in tweeën splitste was zo'n dure merkfiets.

Nee bedankt, doe mij maar voortaan zo'n goedkope e-bike (of misschien ietsjes duurder nadat ik de tests uit de Consumentengids heb gelezen), dan kan ik drie nieuwe kopen eer dat ik even duur uit ben. In Duitsland is een officiële publicatie geweest dat de goedkope e-bike van de Aldi in kwaliteit niet onderdoet voor een dure merkfiets. Je krijgt hem slechts in een kartonnen doos en je mag hem zelf in elkaar zetten.
Reputatie 2
Badge +3
@Jan , graag het linkje naar de publicatie:) dan wel de test cases. Ik ben hier erg benieuwd naar, kan namelijk niets vinden, behalve de Duitse test die samen met de CB in het verleden is gedaan.

Daarnaast heeft aldi Duitsland een andere e-bike gehad dan Aldi hier. Tot slot, er is bij mij weten nooit een duurtest gedaan met die fietsen en uit ervaring kan ik vertellen en mogelijk binnenkort ook publiceren (als de CB nu eindelijk eens contact opneemt) dat de goedkoopste e-bikes echt niet oké zijn.

En uw ervaring over uw lokale fietsenmaker zegt meer over die fietsenmaker dan over de fiets. En een fiets met hydraulische remmen naar een middelbare school is vragen om problemen in fietsenstalling etc etc. Een product moet wel passend zijn bij gebruik en gebruiker. Een fiets van EUR 5000,- zal bij een puber doorgaans eerder sneuvelen dan een fiets van EUR 500,-.

Daarnaast uw stelling over dit forum, dit forum is niet representatief mbt klachten, hoeveel procent van de E-bike rijders is actief op dit forum? .... Precies te weinig om op basis van dit forum een objectief standpunt te kunnen vormen.
Reputatie 7
Badge +6
@ConsuHil mijn vrouw en ik hebben gelezen dat het in Duitsland is gepubliceerd dat de goedkope Aldi e-bike in kwaliteit niet onderdoet voor een dure e-bike fiets. Wat een half jaar geleden in het nieuws heeft gestaan kunnen wij niet zomaar terugvinden maar het is wel zo. Misschien als je het aan Aldi vraagt?

Voor mij is dit forum een plek om elkaars ervaringen uit te wisselen. Twee weten meer dan een, iedereen heeft verschillende dingen meegemaakt. Ik vertel slechts uit mijn eigen levenservaring en heb me niet tot jou gericht maar gewoon in het algemeen. Ik snap niet dat je het dan met iemands ervaring oneens kan zijn, je hebt er toch niet bijgestaan? Moet ik nou nog gaan bewijzen dat mijn zoon vroeger met hydraulische remmen naar het gymnasium fietste? De halve school deed toen zo en die leerlingen waren echt met andere dingen bezig dan fietsen mollen in het fietsenhok.

Ik vraag jou toch ook niet naar links naar je bewering dat er fietsonderdelen zijn zoals bijvoorbeeld spaken en velgen die slecht zijn en je maximaal maar 5x per jaar kan gebruiken, en een andere link van die goed zijn, zodat we de specificaties kunnen lezen. Zo zit de onderdelenfabricage niet in elkaar. Ik heb alleen anders ervaren en dat is mijn bijdrage die ik kan leveren op dit topic. Heb je bij Klachtenkompas al gekeken of daar wel of niet grote hoeveelheden klachten zijn over de goedkope e-bike, of is Klachtenkompas ook niet representatief voor jou?

Mijn vrouw weet zich nu te herinneren dat het een test is geweest die in de Duitse Consumentenbond dinges heeft gestaan. Zij las daarover een nieuwsberichtje in een Nedelandse media.
Badge +8
Beste @Gebruiker1564819579, dank voor je vraag en welkom op de Community!

In dit topic kun je meer lezen over goedkope elektrische fietsen. Voordat wij producten testen onderzoeken we eerst welke modellen en merken het meest verkocht worden, zodat onze test voor zo veel mogelijk mensen relevant is. Toch stuur ik jouw signaal en suggestie om ook goedkopere e-bikes onder de loep te nemen nog eens door naar de verantwoordelijke afdeling.
Reputatie 7
Badge +6
@Imke geweldig deze link. Dank je wel! Het geeft zoveel duidelijkheid. Ik ben al sinds 1981 lid van de Consumentenbond. Ik ga nooit plompverloren in een impuls een goedkope elektrische fiets van een bouwmarkt of supermarkt kopen. Dat was mijn eerste les al uit de Consumentengids. Ik ga dan altijd eerst de tests van de Consumentenbond lezen om verstand te krijgen van het product en dan kijken wat voor mij belangrijk is en daarna een keus maken met het koppie erbij. Misschien wordt het dan geen fiets van €570 maar wel een van €1000. Dat ga ik dan eerst goed uitzoeken.

Als je naar Santiago de Compostella wil fietsen (er zijn mensen die het ook lopen) is een fiets van €3000 misschien de betere keus. Maar wat toertochtjes maken bij mooi weer is €1000 ook wel goed genoeg. Dat zou ik dan beginnen uit te zoeken. Een fiets van €3000 heeft geen drie keer langere levensduur dan een fiets van €1000 heb ik ondervonden. Voor €1000 om de vijf jaar een andere fiets of voor €3000 om de acht jaar een andere fiets met meer comfort, het is een groot prijsverschil!
Reputatie 2
Badge +3
@Jan volgens mij zeg ik het zelfde als de CB in het gelinkte artikel. Bij deze dus een bron die mijn bijdrage bevestigd. Een feit en geen mening.:):)

Daarnaast is klachtenkompas een mooi instrument, maar geen representatieve weergave van de werkelijkheid. 3e klas middelbare school, statistieken....... Men hoeft geen wiskundige te zijn om te bedenken dat dit niet representatief is. Veder hang ik hier geen waardeoordeel aan, maar er worden op dit forum vaak mening geventileerd als feit. En dat laatste is mij een doorn in het oog op een CB forum waar veel consumenten meelezen.
Reputatie 6
Badge +3
Service en onderdelen in de toekomst lijkt me wel een risico voor fietsen van de Lidl e.d. De Lidl verkoopt blijkbaar "Prophete" fietsen. Op de site Prophete.nl staat echter:

"De Prophete fiets die u bij Lidl kunt kopen wordt NIET door Prophete Nederland verkocht en heeft ook geen recht op door service door onze vakhandelaren. U dient voor alle service en garantievragen contact op te nemen met Lidl Nederland of Prophete Duitsland."
Badge
Beste @Gebruiker1564819579, dank voor je vraag en welkom op de Community!

In dit topic kun je meer lezen over goedkope elektrische fietsen. Voordat wij producten testen onderzoeken we eerst welke modellen en merken het meest verkocht worden, zodat onze test voor zo veel mogelijk mensen relevant is. Toch stuur ik jouw signaal en suggestie om ook goedkopere e-bikes onder de loep te nemen nog eens door naar de verantwoordelijke afdeling.

Beste Imke, dank voor je reactie en verwijzing naar het stukje over de 'goedkope' fietsen. Dat goedkoop geldt kennelijk voor jullie. Voor mijn portemonnee zijn modellen rond de €1000,- het uiterst haalbare, helaas. Voor mij en mijn partner is het dus de keuze tussen wel of geen fiets. Of iets tweedehands. En dat laatste vind ik toch een groot risico omdat je niet weet hoe de staat van de accu is.

Ik lees: "De afgelopen jaren hebben we verschillende goedkope elektrische fietsen getest, van soms minder dan €1000.". En daaropvolgend een stukje tekst waarin staat dat deze fietsen soms best een aardige prijs-kwaliteitsverhouding hebben, maar dat er toch nadelen zijn. Met daarna een algemene opsomming van wat nadelen. Ik zou graag zelf willen beoordelen in hoeverre die nadelen ook voor mij persoonlijk zwaarwegend zijn en willen kunnen zien welke fiets dan welk nadeel heeft. Daarmee kan ik dan een afweging maken waar ik zelf achter sta. Ik hoef namelijk geen Rolls-Royce, ik wil een fiets met een redelijke levensduur en accepteer echt wel een iets lager comfort. Of een minder mooi display.

Mijn concrete vragen: Ik zou graag de door jullie genoemde testresultaten van 'goedkope' fietsen willen lezen.
1) Mag ik de genoemde testresultaten inzien?
2) Waarom publiceren jullie die niet gewoon zodat iedereen ze kan inzien?

Nu ontstaat de verdenking dat jullie er zelf ook belang bij zouden hebben dat mensen kiezen voor een minstens 2x zo dure fiets. Jullie zijn toch wel onafhankelijk?
Reputatie 7
Badge +6
@ConsuHil als je Klachtenkompas ook niet representatief vindt, welke gebruikscijfers over goedkope elektrische fietsen vind jij dan wel representatief? Zijn die dan betrouwbaarder?

Je hebt ook fietsverkopers met mooie praatjes en mooie blauwe ogen die een fiets van €1000 proberen te verkopen aan leken voor €3000. Klachtenkompas geeft dan geen totaaloverzicht maar wel een mooie indicatie hoe het zit.

Wat heb je aan een dure fiets als een groot deel van de meerprijs zit in dure reclamecampagnes, transport vanuit China naar Nederland, lange opslagtijd, dure cursus voor verkopers, mooie aankleding van de winkel, sjieke verpakking van de fiets, duur winkelpand in een drukke winkelstraat, thuisbezorging, dure montage door een stagiaire. Die dingen zitten allemaal niet in de technische kwaliteit van de fiets en hebben geen invloed op de levensduur. De fiets in de kartonnen doos zonder al deze dingen is dan goedkoop, maar technisch van gelijke kwaliteit als de dure! Het is de vindingrijke die zo'n fiets weet te vinden. Duurder dan €1000 zit er bij mij ook niet in voor een elektrische fiets.

Niemand presenteert zijn ervaringen als feit, hij heeft slechts die ervaring. Dat is een feit. Op dit forum wordt juist gevraagd te laten weten wat je ervaringen zijn.

Dat sommige fietsonderdelen en fietsen niet vaker dan 5x per jaar gebruikt kunnen worden is ook geen feit maar een ervaring van slechts één persoon. Niemand anders heeft die ervaring.

Ik kan de feiten die jij hierboven aanhaalt, b.v.

"Daarnaast een opmerkelijk feit, de huidig testwinnaar van de consumentenbond heeft onder druk van de vakhandel inmiddels een waarschuwing met maximaal gewicht meegekregen van de fabrikant. Gebroken frames, speling voorvorken, gescheurde velgen en gebroken spaken zijn schering en inslag bij deze fiets, ondanks de prijs > Eur 2000,-."

niet terugvinden in het artikel van CB.
Reputatie 2
Badge +3
@Jan alles is terug te herleiden en ja ik heb de CB al meerdere malen aangeven iets met de test winnaar te doen. Een belletje van de CB naar de fabrikant en rectificatie zou alles oplossen en is het geen "verhaal" van mij. Ook zouden ze meerdere dealers kunnen raadplegen.

Als de CB ingaat op mijn aanbod kan alles inzichtelijk gemaakt worden. Met feiten, zoals data, interviews, foto's van defecten met datum en framenummer.

Helaas is de rijwielbranche een groot vriendennetwerk waar commerciële belangen groot zijn en invloed op de media groot is. Hierdoor word de werkelijkheid vaak iets anders weergeven. En die goedkope e-bikes zijn nog steeds te duur voor wat je krijgt,duurdere e-bikes zijn echt beter, waarmee ik niet zeg dat de prijs gerechtvaardigd is.
Reputatie 3
Badge +4
Het probleem bij het testen van goedkope fietsen is best een ingewikkeld verhaal. Het zit hem voornamelijk in de volgende punten:

1. De korte leverbaarheid van sommige goedkope fietsen. Veel aanbiedingsfietsen bij supermarkten en prijsstunters zijn maar kort leverbaar. Tegen de tijd dat we de fiets geleverd hebben gekregen, de test helemaal doorlopen en verwerkt is, is de fiets soms al niet meer leverbaar.

2. De regelmatig lagere kwaliteit van bepaalde onderdelen die we niet goed kunnen testen, zoals de accu. Vermoedelijk heeft dit gevolgen voor de duurzaamheid, maar dit is een lastig te testen aspect. Het testen op duurzaamheid duurt te lang en is erg kostbaar, duurder dan de rest van de test. Voor de bekendere fietsmerken kunnen we wel informatie over betrouwbaarheid halen uit ons terugkerende tevredenheidsonderzoek. Voor goedkopere fietsmerken krijgen we dan doorgaans niet voldoende deelnemers om daar een uitspraak over te kunnen doen.

3. Kosten van het testen in het algemeen. De kosten van de e-biketests zijn relatief hoog. Zowel het testen van de e-bike, als de inkoopprijs. We kunnen deze kosten ook maar beperkt delen met internationale partners omdat de e-bikemarkt verschilt per markt. Al met al betekent dit dat we keuzes moeten maken t.a.v. welke e-bikes we testen. Helemaal nu we recent ons testprogramma hebben aangepast en met een schone lei moeten beginnen. We hebben besloten ons eerst op de grootste groep verkochte fietsen te richten. Dat zijn de e-bikes met middenmotor en krachtsensor. Die maken ongeveer 2/3 van de markt uit.

4. Lastig vergelijk tussen middenmotoren/krachtsensor en voorwielmotoren/rotatiesensor. We willen graag de actieradius vergelijken met gelijke variabelen. Ofwel, testen bij gelijke snelheid en gelijke geleverde kracht door de fietser. Bij een lagere snelheid zou de actieradius te positief uitpakken. En als we niet uit zouden gaan van een vaste kracht die door de fietser en fiets geleverd wordt, maar altijd maximale ondersteuningsstand zouden gebruiken, zijn fietsen met meer dan gemiddelde kracht in het nadeel. Terwijl je in de praktijk de ondersteuning bij zo’n fiets een standje lager zou zetten.
Om e-bikes eerlijker te vergelijken hebben we een aantal scenario’s bedacht waarin op de rollenbank een fietser wordt gesimuleerd die verschillende hoeveelheden kracht levert. Zo is er bijvoorbeeld een scenario waarbij de totale aandrijfkracht 200 Watt is, waarbij de helft door fietser en de andere helft door de elektrische motor wordt geleverd.
Voor middenmotoren met krachtsensor leveren deze scenario’s een goed vergelijk op. Maar bij goedkopere e-bikes met (voorwielmotor met) alleen een rotatiesensor niet. De fietser hoeft bij deze motoren eigenlijk zelf nauwelijks kracht te zetten. Wanneer bijvoorbeeld 200 Watt input nodig is om voorruit te komen met 25 km/h en een bepaalde hellingsgraad, zal de motor het gros leveren en de fietser bijna niets (bijvoorbeeld 20 Watt). En vanwege het relatief lage koppel zakt op steile hellingen de snelheid bij deze fietsen in een keer behoorlijk in, wat vergelijken ook niet eerlijk maakt. We zijn nog bezig om te kijken hoe we het nu het eerlijkst kunnen vergelijken.

5. Nadelen van de goedkopere fietsen met voorwielmotor en rotatiesensor in het algemeen. De meeste fietsers lijken een voorkeur te hebben voor de middenmotor. Maar, bij de voorwielmotor is er wat speciaals aan de hand. Een groot deel vindt het niet fijn, omdat je minder controle hebt over de elektrische ondersteuning en deze niet zo natuurlijk aanvoelt. Zo geeft de aandrijving meteen vol “gas” bij licht trappen en er is na-ijleffect bij stoppen met trappen. Een andere groep vindt het juist prettig dat ze voortgetrokken worden en dat ze (zo lang ze op vlak terrein rijden) zelf bijna niets hoeven te doen. Deze 2 tegenover elkaar liggende meningen zijn lastig in een oordeel te vatten. Daarbij moet ook nog de aantekening worden gemaakt dat voor de oudere doelgroep - die niet altijd meer even snel is met reageren - de voorwielmotor met rotatiesensor ook wat gevaarlijk kan zijn. Ik heb toch regelmatig gehoord dat mensen verrast werden en de fiets er als het ware met ze vandoor ging. Zowel bij wegrijden, manoeuvreren in krappe bochtjes en bij het (willen) afremmen.
Tot slot, de middenmotor brengt voor een bepaalde doelgroep wat meer veiligheid met zich mee. Als je echt wat ouder bent en niet meer het allersnelste met reageren, heb je vaak ook wat minder spierkracht. Op een middenmotor/krachtsensor rijd je dan automatisch minder hard. Bij een voorwielmotor met rotatatiesensor kan ook deze groep nog eenvoudig 25 km/h rijden. Dit kan voor ongewenste situaties zorgen. Het is niet bekend of de toenemende aantallen ongelukken met e-bikes voor een relatief groot deel door voorwielmotoren worden veroorzaakt, maar het zou me niet verbazen.

Nog enkele tips, zeker als je budget geen middenmotor met krachtsensor toelaat:
  • Voor elke e-bike aanschaf, maar zeker ook de goedkopere geldt: proefrijden is belangrijk. Als er geen testinformatie is, dan wil je zelf aanvoelen of de ondersteuning prettig aanvoelt. En ook - zoals bij elke e-bike - of de geometrie/zithouding bij je past en het comfort voldoende voor je is.
  • Weet dat bij goedkopere fietsen het aantal framematen soms beperkt is. Met het verstellen van stuur/zadel kom je natuurlijk ook een eind, maar niet altijd.
  • Houd rekening met dat de levensduur van sommige onderdelen beperkt kan zijn. Natuurlijk betaal je bij een fiets van een bekend merk ook deels voor de naam. Maar vaak is het zo dat bij duurdere fietsen ook wat betere onderdelen worden gebruikt. Bijvoorbeeld de accu, motor en de versnellingen.
  • Laat je goed informeren over de service na de koop. Waar moet je bijvoorbeeld heen als je een probleem onder garantie hebt?
Mensen,
Bovenstaand verhaal is duidelijk en spreekt voor zich. Hier komt duidelijk in naar voren, dat men geen appels en peren moet vergelijken. Een voorwiel aandrijving is weliswaar goedkoop en trekt je lekker vooruit.
Doe dit eens op een leuk schelpenpaadje in een kleine bocht! Gegarandeerd ga je onderuit wanneer je onverhoopt moet remmen. Gebroken pols gegarandeerd! Vraag het na bij de gebruikers van deze ondingen. Goedkoop, maar veel elende.
Wees wijs kies voor je eigen veiligheid nooit voor een voorwielaandrijving.
Groeten van Nollie

Reageer