Consumentenbond.nl
nieuws

Tevreden over je rijhulpsysteem?

  • 5 oktober 2020
  • 14 reacties
  • 986 Bekeken
Tevreden over je rijhulpsysteem?
Badge +8
  • Moderator
  • 1943 reacties

Steeds meer auto’s zijn voorzien van rijhulpsystemen om de bestuurder te assisteren. Ze zijn de opmaat naar zelfrijdende voertuigen.

Deze rijhulpsystemen van autofabrikanten verschillen onderling behoorlijk in kwaliteit. Dat blijkt uit een test van veiligheidsorganisatie Euro NCAP, waar de Consumentenbond partner van is. De systemen van Audi, BMW en Mercedes doen het goed, die van Tesla en Volvo vallen tegen. Lees hier meer over in dit online artikel en ons nieuwsbericht.

Gebruik jij een rijhulpsysteem en ben je hier tevreden over? Praat mee!


14 reacties

Reputatie 4
Badge +4

@Imke, is weer de verkeerde url, begint met ‘staging’ ipv ‘www’...

Badge +8

Dank voor het doorgeven, @pckrulllenbol! Foutje van mijn kant! :flushed: Ik heb het meteen aangepast.

Ik heb die website NCAP bekenen. Vond hem zeer onduidelijk en kwam er dan ook niet uit om de uitkomst voor mijn auto te vinden.

Reputatie 5
Badge +4

Weinig reacties,
Ik denk dat de vraag te algemeen is gesteld, rij hulpsystemen te divers en omvangrijk.
Een stuur en rem bekrachtiging zijn ook al een rij hulpsysteem, er is geen auto meer waar het niet in zit.

Om bij modernere te blijven zoals Botswaarschuwingssystemen en Botsinterventiesystemen, ik heb ze beide in mijn auto zitten die ik een paar maand heb.
Hoe ze voldoen?
Geen idee, ik hoop ze ook nooit in actie te zien.
 

Reputatie 5
Badge +4

 

Steeds meer auto’s zijn voorzien van rij hulpsystemen om de bestuurder te assisteren. Ze zijn de opmaat naar zelf rijdende voertuigen.

 

 

Zelf rijdende auto's zijn we nog heel ver vanaf, zoals onlangs wel bleek, of ze komen er nooit helemaal.
Denk daarbij alleen al aan de aansprakelijkheid bij een ongeval, wie is er aansprakelijk, jij als passagier in een zelf rijdende auto of de fabrikant/software leverancier?
In fases verdeeld zijn de modernste auto's net begonnen met fase drie, een helemaal zelf rijdende auto zit op eind fase vijf.
Een hulpsysteem kan sneller ingrijpen, als er voor je een auto vol in de remmen gaat, maar het kan maar één auto vooruit kijken.
Als jij vijf auto's voor je remlichten ziet, dan laat je het gas al los en houdt de voet bij de rem.
Dan ben je als mens veel interactiever.
Kan een automatisch systeem het in de toekomst dan wel?
Misschien als alle auto's met een zelfde systeem zijn uitgerust en hun acties doorgeven aan andere auto’s in de directe omgeving, maar dan moeten ook alle auto's er mee uitgerust zijn.
Dan zou in mijn voorbeeld mijn auto door krijgen dat er vijf auto's verderop een op de rem trapt.

Voorlopig zijn auto fabrikanten ieder voor zich bezig het wiel ui te vinden, i.p.v. met een genormeerd systeem bezig te zijn.
Als er over 20 of 30 jaar een auto al zelf kan rijden duurt het nog 30 jaar voor het in alle auto's zit.

 

Reputatie 5
Badge +4

Bijzonder, maar vandaag is toch het botswaarschuwingssysteem geactiveerd geweest.
Het verschil was dat het systeem enkel naar de voorganger keek en ik vooruit zag en op mijn voorganger anticipeerde.
Er was niks aan de hand en het illustreert de beperking van het niet vooruit kunnen zien van zo'n systeem.
Het is het beste te omschrijven als rijden in dichte mist met een zicht van 50 meter.
Ik kan verder kijken, zo'n systeem niet en rijdt dan eigenlijk altijd alsof het zo mistig is.

 

Badge

Wij hebben twee Toyota Yaris Trend gehad , welke ook "vol gebouwd waren met electronische hulpsystemen “. Wij hebben beide auto's na ongeveer anderhalfjaar  ingeruild , daar meerdere van deze "hulpmiddelen” meestal tegenwerkten en je er vaak ( en soms de tegenliggers ) er last van hadden .

De zg. remhulp , greep vaak veel te vroeg in , waardoor je een ÄBS  remingreep “ kreeg waar remmen helemaal niet nodig was . Ook , nog erger , bij het naderen van een rotonde op een provincialeweg ,overdag , zonnig , zon inde rug , begon de installatie te piepen( het waarschuwings signaal ) en begon direct sterk af te remmen , waar niets loos was !!  Onze dochter , in de andere Yaris had de kinderen naar school gebracht en op de terugweg op de Rondweg Oost te Veenendaal , "s morgens , zon op de linkerzijde ( want ik denk dat dat een oorzaak zou kunnen zijn ) +/- 80 km/u , rijdt onder de spoorwegtunnel (2 baans spoor ) door en direct bij het komen in de schaduw hiervan op de weg , gaat deze Toyota vol in de remmen ( ABS ervaring ) . God zij dank , was er op dat moment geen achteropkomend verkeer dichtbij , want er zal maar een vrachtwagen kort achter je rijden !!                Bij de dealer , zei de werkplaatschef komt eigenlijk nooit voor , dus rij maar verder .!! Wel korte tijd later wederom een noodstop en heb ik gezegd bij dealer neerzetten en een leenauto vragen tot het is opgelost . Wij hadden ook (altijd ) last met tegenliggers , eigenlijk tegenliggers met ons , als in het donker de “automatische dim electronica “ was ingeschakeld . Deze "dimmer “was altijd te laat  en kregen wij altijd groot licht van hen !!  , als reactie .                                                                                    Wat betreft de “remingreep “ , de garage meldde dat het sijsteem te scherp stond afgesteld !! 

Reputatie 2
Badge +3

Ik rij prive in een fase 2 autonoom en ga wel eens voor de lol met losse handen een bocht in…..Spannend 
Gelukkig kan ik die vorm van meerijden makkelijk uitschakelen.
Maar er zijn merken die ik alleen al vanwege hun aggresieve ,voortijdige en moeilijk uit te schakelen rijbegeleiding niet zou willen rijden.
De remhulp van Toyota is zoiets.
De rijbaanbegeleiding van Ford vraagt krachttraining om tegen te sturen…
Waar zitten de knopjes  verstopt om het handmatig in te stellen…..
Mijn ergernis ligt veel meer bij dat laatste dan bij de toegepaste techniek zelf
 

Reputatie 7
Badge +6

Veel hulpsystemen werken niet helemaal probleemloos . Soms zelfs gevaarlijk en irritant . Sommige daarvan zijn gelukkig uitschakelbaar . Zoals dat irritante gepiep als ik  een lijn op de weg overschrijd zonder richting aan te geven . Fijn op wegen met meerdere rijstroken . Niet fijn op smalle wegen met fietssuggestiestroken waar ik regelmatig op moet uitwijken als ik een tegenligger heb  . Ben wel blij met mijn rondom camera als parkeerhulp . 

Reputatie 5
Badge +4

Ik heb een auto met diverse systemen en tot nu toe heb ik er geen probleem mee.
Maar het is beperkt tot signalering, ingrijpen doet hij niet.

Nu ben ik van plan een andere auto te kopen die dat wel zal hebben.
Maar dat is dus geen onverdeelde vreugde.
Goed op letten dus of dingen uitschakelbaar zijn als ze niet goed functioneren.

@Bedeve Noem eens merken die je niet zou willen rijden vanwege hun agressieve rijgbegeleiding?
Of heb je het dan alleen over de Ford en Toyota?
En welke rij je zelf?

Reputatie 2
Badge +3

I
@Bedeve Noem eens merken die je niet zou willen rijden vanwege hun agressieve rijgbegeleiding?
En welke rij je zelf?


Tsja , ik  rij per week minimaal in tien verschillende autoś .
Daar leg ik veel meer kilometers mee af dan met mijn hybride Kia Niro .
De rijbaanbegeleiding van Ford noem ik aggresief.
En zoals ik al schreef vind ik het vervelend dat het bij veel auto ś zo moeilijk is om te achterhalen hoe en waar je al die begeleidingsvormen en hun bijbehorende piepjes  handmatig kunt instellen.

Reputatie 2
Badge +3

@Bedeve 

Ik rij privé een Mondeo en in het menu is het "tegensturen en trillen" in diverse niveau aan te passen of heel simpel uit te zetten door aan de zijkant van de richtingaanwijzer de knop in te drukken.

Dus ik zie uw probleem niet. Er zit ook gewoon ouderwets een handleiding bij, die kinderlijk eenvoudig ook online is te vinden.

Reputatie 2
Badge +3

@Bedeve

Er zit ook gewoon ouderwets een handleiding bij, die kinderlijk eenvoudig ook online is te vinden.


@  Bedankt voor het aangeven van de wijze van aan/uit zetten.
@ Mijn kritiek ishet gebrek aan duidelijkheid daarover en de mate van ingrijpen.
     Als je structureel in een auto rijd lees je het instructieboekje ,  maar een rijvriendelijke ergnomie maakt dat minder noodzakelijk. Als je even een rit met een auto maakt ga je niet eerst lezen….
DE Kia Niro bijvoorbeeld heeft een zichtbare knop waar je los van de menu instellingen de rijbaanbegeleiding gewoon uit kunt zetten.

Vanochtend reed ik in een VW ID4  .
DE rijbaanbegeleiding is aanwezig. geeft ook nog eens piepgeluiden .
Ook bij Volkswagen is het niet zichtbaar op het instrumentenpaneel hoe je het uitzet.
 

 

Reputatie 2
Badge +3

Dan is het toch wel erg fijn als er gewoon een zichtbare, makkelijk bereikbare  aan/uit knop is.
Zelfs in een fase 2 autonome auto. 

 

 

Reageer