Consumentenbond.nl
nieuws

Tevreden over je rijhulpsysteem?

• 5 oktober 2020
  • 7 reacties
  • 715 Bekeken
Tevreden over je rijhulpsysteem?
Badge +8
  • Moderator
  • 1625 reacties

Steeds meer auto’s zijn voorzien van rijhulpsystemen om de bestuurder te assisteren. Ze zijn de opmaat naar zelfrijdende voertuigen.

Deze rijhulpsystemen van autofabrikanten verschillen onderling behoorlijk in kwaliteit. Dat blijkt uit een test van veiligheidsorganisatie Euro NCAP, waar de Consumentenbond partner van is. De systemen van Audi, BMW en Mercedes doen het goed, die van Tesla en Volvo vallen tegen. Lees hier meer over in dit online artikel en ons nieuwsbericht.

Gebruik jij een rijhulpsysteem en ben je hier tevreden over? Praat mee!

7 reacties

Reputatie 4
Badge +4

@Imke, is weer de verkeerde url, begint met ‘staging’ ipv ‘www’...

Badge +8

Dank voor het doorgeven, @pckrulllenbol! Foutje van mijn kant! :flushed: Ik heb het meteen aangepast.

Ik heb die website NCAP bekenen. Vond hem zeer onduidelijk en kwam er dan ook niet uit om de uitkomst voor mijn auto te vinden.

Reputatie 4
Badge +4

Weinig reacties,
Ik denk dat de vraag te algemeen is gesteld, rij hulpsystemen te divers en omvangrijk.
Een stuur en rem bekrachtiging zijn ook al een rij hulpsysteem, er is geen auto meer waar het niet in zit.

Om bij modernere te blijven zoals Botswaarschuwingssystemen en Botsinterventiesystemen, ik heb ze beide in mijn auto zitten die ik een paar maand heb.
Hoe ze voldoen?
Geen idee, ik hoop ze ook nooit in actie te zien.

Reputatie 4
Badge +4

Steeds meer auto’s zijn voorzien van rij hulpsystemen om de bestuurder te assisteren. Ze zijn de opmaat naar zelf rijdende voertuigen.

Zelf rijdende auto's zijn we nog heel ver vanaf, zoals onlangs wel bleek, of ze komen er nooit helemaal.
Denk daarbij alleen al aan de aansprakelijkheid bij een ongeval, wie is er aansprakelijk, jij als passagier in een zelf rijdende auto of de fabrikant/software leverancier?
In fases verdeeld zijn de modernste auto's net begonnen met fase drie, een helemaal zelf rijdende auto zit op eind fase vijf.
Een hulpsysteem kan sneller ingrijpen, als er voor je een auto vol in de remmen gaat, maar het kan maar één auto vooruit kijken.
Als jij vijf auto's voor je remlichten ziet, dan laat je het gas al los en houdt de voet bij de rem.
Dan ben je als mens veel interactiever.
Kan een automatisch systeem het in de toekomst dan wel?
Misschien als alle auto's met een zelfde systeem zijn uitgerust en hun acties doorgeven aan andere auto’s in de directe omgeving, maar dan moeten ook alle auto's er mee uitgerust zijn.
Dan zou in mijn voorbeeld mijn auto door krijgen dat er vijf auto's verderop een op de rem trapt.

Voorlopig zijn auto fabrikanten ieder voor zich bezig het wiel ui te vinden, i.p.v. met een genormeerd systeem bezig te zijn.
Als er over 20 of 30 jaar een auto al zelf kan rijden duurt het nog 30 jaar voor het in alle auto's zit.

Reputatie 4
Badge +4

Bijzonder, maar vandaag is toch het botswaarschuwingssysteem geactiveerd geweest.
Het verschil was dat het systeem enkel naar de voorganger keek en ik vooruit zag en op mijn voorganger anticipeerde.
Er was niks aan de hand en het illustreert de beperking van het niet vooruit kunnen zien van zo'n systeem.
Het is het beste te omschrijven als rijden in dichte mist met een zicht van 50 meter.
Ik kan verder kijken, zo'n systeem niet en rijdt dan eigenlijk altijd alsof het zo mistig is.

Badge

Wij hebben twee Toyota Yaris Trend gehad , welke ook "vol gebouwd waren met electronische hulpsystemen “. Wij hebben beide auto's na ongeveer anderhalfjaar  ingeruild , daar meerdere van deze "hulpmiddelen” meestal tegenwerkten en je er vaak ( en soms de tegenliggers ) er last van hadden .

De zg. remhulp , greep vaak veel te vroeg in , waardoor je een ÄBS  remingreep “ kreeg waar remmen helemaal niet nodig was . Ook , nog erger , bij het naderen van een rotonde op een provincialeweg ,overdag , zonnig , zon inde rug , begon de installatie te piepen( het waarschuwings signaal ) en begon direct sterk af te remmen , waar niets loos was !!  Onze dochter , in de andere Yaris had de kinderen naar school gebracht en op de terugweg op de Rondweg Oost te Veenendaal , "s morgens , zon op de linkerzijde ( want ik denk dat dat een oorzaak zou kunnen zijn ) +/- 80 km/u , rijdt onder de spoorwegtunnel (2 baans spoor ) door en direct bij het komen in de schaduw hiervan op de weg , gaat deze Toyota vol in de remmen ( ABS ervaring ) . God zij dank , was er op dat moment geen achteropkomend verkeer dichtbij , want er zal maar een vrachtwagen kort achter je rijden !!                Bij de dealer , zei de werkplaatschef komt eigenlijk nooit voor , dus rij maar verder .!! Wel korte tijd later wederom een noodstop en heb ik gezegd bij dealer neerzetten en een leenauto vragen tot het is opgelost . Wij hadden ook (altijd ) last met tegenliggers , eigenlijk tegenliggers met ons , als in het donker de “automatische dim electronica “ was ingeschakeld . Deze "dimmer “was altijd te laat  en kregen wij altijd groot licht van hen !!  , als reactie .                                                                                    Wat betreft de “remingreep “ , de garage meldde dat het sijsteem te scherp stond afgesteld !! 

Reageer