Consumentenbond.nl

Tips voor een lange autorit met of zonder kinderen

• 23 juli 2019
  • 17 reacties
  • 3417 Bekeken

Reputatie 4
Badge +5
Alles is ingepakt, iedereen zit in de auto en de vakantie kan nu toch echt beginnen. Een lange autorit met (of zonder) kinderen kan soms best een ding zijn. Met deze 7 tips helpen we je om het vakantiegevoel direct te pakken te krijgen.

Hoe zorg jij voor een prettige (auto)reis naar je vakantiebestemming?

17 reacties

Neem, als je kinderen mee neemt, op vakantie, een aantal nieuwe spelletjes, en nieuwe boekjes (stripboekjes, of leesboekjes) mee, die ze nog helemaal niet kennen. Dus nooit gespeeld hebben, of nooit gelezen hebben. Ik denk dat ze er dan uren zoet mee zijn. Bij meerdere dagen in de auto reizen, elke dag nieuwe spelletjes, of boekjes, aan hun geven. Ideetje ?

En na elke twee uur autorijden, een half uur à een uur, een rust pauze in lassen, om de benen te strekken, wat rond te lopen, eventueel gebruik te maken van een toilet bijvoorbeeld, wat te eten, etc. Het voorkomt heel veel ellende, zoals kramp in de benen, bij het langdurig in een bepaalde stand zitten. Dat de aandacht verslapt, doordat u door een eentonig landschap rijdt, en dat u daardoor een misschien een ongeluk krijgt, of veroorzaakt. Zeker op ritten naar Spanje, en Marokko, bijvoorbeeld.
Het is goed te begrijpen, dat u snel op uw vakantie verblijf wilt aankomen, maar haastige spoed is zelden goed, en veroorzaakt heel vaak ellende !
Aanvulling.
Neem vooral veel flesjes water, en andere niet alcoholische drankjes mee voor onderweg.
Dat voorkomt uitdroging, van de bestuurder, en verder alle andere inzittenden.
Reputatie 7
De koters (nu veertigers) van Mr Jones nog meegingen waren er gelukkig nauwelijks piepende en anderszins luidruchtige spelletjes. Er ging veel leesvoer mee, er waren compacte spelletjes, mini damspel, mini mens erger je niet en nog een paar, voor de jongste kleurboekjes (tot ze kon lezen) en bandjes met wat kinderliedjes tot ergernis van de oudste. Voor het eerste stuk nam ik broodjes mee, verder fruit, iets te snoepen en voldoende drinken. Daarna kocht ik onderweg etenswaren. Rode, blauwe of auto's van een bepaald merk tellen deden we ook. Omdat we het altijd op ons dooie gemak deden, drie dagen naar zuid Frankrijk, lunchten we meestal ergens in een dorp en 's avonds aten we in het hotel waar we overnachtten. Meestal kwam de eerste "zijn we er bijna" vraag bij Dordrecht. We hebben nooit 's nachts gereden, als ze dan wakker worden zit je met een stel onuitgeslapen chagrijntjes dat de rest van de dag op alles nee zegt.
bandjes met wat kinderliedjes tot ergernis van de oudste.

Bert en Ernie met "Geen ruzie in de auto" die gooi ik er af en toe nog steeds doorheen. De hele CD trouwens.
Reputatie 7
Gelukkig hebben ze zelf een auto, en twee kinderen maar meestal vliegen ze, dan ergeren nog meer mensen zich aan piepjes van spelletjes. Als kinderen oud genoeg zijn om voorin te zitten kun je het best een keertje wisselen van plaats, zeker als het achterin telkens ruzie wordt om dat ene kleurpotlood, tenzij een andere koter dan stikjaloers wordt maar dat kun je voorkomen door iets anders te beloven. Een paar verrassinkjes doen het ook goed, net als een stop op een plek waar ze hun overtollige energie kunnen kwijtraken, er zijn genoeg stops met een speeltuintje. Beter een kwartiertje doorrijden dan stoppen bij de vijf vierkante meter gras achter het tankstation.
Er zijn van die houten puzzeltjes die je op een bepaalde manier in elkaar moet zetten, die heb ik vroeger ook wel meegenomen maar die waren voor de terugweg, die terugweg moet je ook niet vergeten. Als ze nog te klein zijn voor die puzzeltjes zou je memory kunnen meenemen, daar zijn ook mini's van. Een rondje (zonder het kroost) door Hema, Blokker, Xenos, Action en je hebt onderweg geen kind aan de kinderen.
Reputatie 4
Badge +5
Wat een leuke tips, allemaal!
Reputatie 7
Badge +6
Rij niet verder op een dag dan je aankunt . Overschat jezelf niet. Kies anders een bestemming dichterbij of neem een etappehotel . Veiliger voor jezelf en anderen. Een auto met airco verhoogt de veiligheid bij warme weersomstandigheden . Ter aanvulling op voorkom autopech : Zorg dat de banden de juiste spanning hebben in relatie met de belading. Gooi de auto niet onnodig propvol en leg zware lading zo laag mogelijk. Kijk onder de motorkap ruim voor vertrek zodat je zelf nog iets kunt doen als iets niet deugt of dat je langs de garage kunt als dat nodig is of lijkt . Ik krijg de indruk dat weinigen dat doen. Let op alles wat mogelijk niet deugt of laat dat doen bij te weinig kennis. Een jaarlijkse beurt is niet altijd voldoende zoals sommigen denken. Wie zichzelf kan en wil helpen bij kleine problemen onderweg , zorg dan ook dat je datgene bij je hebt wat daar voor nodig is.
Reputatie 7
Wij reden nooit meer dan zo'n 500 kilometer op een dag, ook niet naar Turkije. Het is wel zo prettig als je ergens tussen 16.00 en 17.00 bij je overnachtigshotel bent, alle tijd om je op te frissen, de benen te strekken, terrasje te pikken en dan eten. Dat kan in een warm land wel lastig zijn met kinderen die gewend zijn aan boerentijd en vooral niet later maar dat went wel. We probeerden wel hotels te vinden met een familiekamer toen ze nog jong waren, dat is soms lastig als je zelf nog niet van plan bent om te gaan slapen maar dat moet dan maar, aan een zesjarige die bang is in het donker in een vreemde omgeving beleef je ook geen lol.
Reputatie 7
Badge +6
Wij gingen bij verre reizen vaak zelfs nog een stapje verder @MrsJones . We hadden bij lange reizen naar Zuid-Duitsland , Oostenrijk of Italie een vast etappehotel ten zuiden van Frankfurt in een mooie omgeving . Dat kenden we van eerdere vakanties . Daar bleven we dan een dag of twee en op de terugreis idem .
Reputatie 7
@E.T. Wiersum , als we vier weken weg konden hadden we ook wel een tussenstop waar we twee dagen of iets langer bleven, soms op de heenweg, soms op de terugweg. Onderweg zijn is ook vakantie. Daarom gingen we ook niet op een zaterdag weg in de zomervakantie, geen of nauwelijks files. Als je op je gemak gaat ontdek je de leukste plekken, zeker met kinderen een aanrader. Zo hebben we ooit in Italië een mini hotel gevonden waar we nog jaren naartoe zijn gegaan op de terugweg, dat werd jaren lang een vast adres maar het werd helaas gesloten omdat de eigenaar geen opvolger had.
Reputatie 7
Voor wie van plan is met de auto naar Spanje te gaan en nog een dag in Frankrijk wil blijven is het pré-historisch museum van Tautavel een aanrader, zeker voor kinderen.
Reputatie 3
Badge +3
Als ze wat groter zijn (= kunnen lezen) is gekke woorden of zinnen maken met de letters op de kentekens van andere auto's ook een leuk spelletje. Of 'ik zie ik zie wat jij niet ziet', en die van ons vonden het dan ontzeeeeettend grappig om iets te verzinnen à la 'nee mama het was die ene vrachtauto die 10 km terug op de afrit reed' :)
Toen ze eenmaal een Gameboy en later een smartphone hadden was dat afgelopen, eigenlijk best jammer want nu is het vaak voornamelijk stil onderweg, ieder op z'n eigen schermpje.

Dat heeft wel weer 1 voordeel: ook geen ruzies meer op de achterbank. Als er 1 ding is waar ik vreselijk slecht tegen kan is het dat wel, ik raak er enorm door afgeleid en dat is niet handig bij 100 km/u op de snelweg. Dus wij hebben de afspraak: als ik rijd, bemoeit mijn man zich met de achterbank en andersom ook.
Reputatie 7
Bij ruzie achterin, gelukkig maar één keer meegemaakt, gooi je er eentje voorin, als die oud genoeg is uiteraard. Dreigen met omdraaien en weer naar huis gaan helpt ook maar niet op de terugweg, dan vinden ze het best als je terug gaat.
Reputatie 2
Badge +3
Een rijvaardigheidstraining met aandacht voor: kijken in je spiegels, inschatten snelheid, invoegen vanaf een korte invoegstrook, afstanden inschatten, wanneer gebruik je de rem, pas je snelheid aan aan het verkeer, rij met je caravan niet te zacht, schakel tijdig, gebruik alle rijstroken ipv alleen links of het midden.....

Zo die is eruit:):) hahahaha ... En dan kom je samen met je kinderen veilig aan.
Reputatie 7
Dat zeg je nou, in Italië zaten we eens achter een auto waarin de kinderen kennelijk ruzie maakten. De moeder, er was geen bijrijder, draaide zich half om en deelde een paar rake klappen uit, ze reed nog net niet van de weg, inhalen was niet mogelijk op die weg, even later gebeurde het weer. Ik was blij dat ze ergens afsloeg. Rare manier om je kinderen bezig te houden.

Met vouwblaadjes kun je ze trouwens ook leuk bezighouden. Origami voor beginners.
Reputatie 7
Badge +6
Midden op de dag is het heet en gaan de kinderen jengelen in de auto want ze willen eigenlijk naar buiten om te genieten. We toerden veel door Europa en dan hadden we het als volgt. 's Ochtends van 8-10 kan je nog een goed stuk rijden, daarna rest van de dag spelen aan het strand of ergens anders leuk. Tegen 5 uur eten koken in de caravan, dan worden ze na zessen slaperig. In de avond reden we dan van 6 - 12 en legden een grote afstand af.

(Bij toeren door Europa rij je niet op de tolwegen maar binnendoor waar alle mooie plekjes zijn. Je overnacht niet in hotels maar op speciaal daarvoor gemaakte autokampeerplaatsen voor campers en caravans, zie b.v. de Plan d'Eau's in Frankrijk. Die zijn er overal en dan sta je tussen andere campers en caravans, bijvoorbeeld tussen de loslopende paarden op de cols in de Alpen, heel spannend. )
Reputatie 7
Ik vraag me af hoe mijn generatie zich in de auto gedroeg, ik ben van 1950 en pas in 1960 hadden mijn ouders een auto. Ik nam altijd boeken mee. Ruzie met broers en zussen had ik als enig kind niet.

Reageer