Consumentenbond.nl

Vakantiebungalow vies bij aankomst, wat doe je dan?

• 13 februari 2018
  • 54 reacties
  • 13040 Bekeken

Reputatie 2
Badge +5
Bepakt en bezakt stap je je vakantiebungalow in. Je wilt meteen uitpakken, maar tot je schrik ziet het er binnen minder fris uit dan je mag verwachten. Haren in de badkamer, vlekken op het matras...Je vraagt je af wat een testje op bacteriën zou opleveren. Dat wilden wij ook wel weten! Dus zochten we anoniem naar zichtbaar én onzichtbaar vuil in huisjes van 30 verschillende vakantieparken in Nederland. In de Consumentengids die 27 februari verschijnt, lees je alle onderzoeksresultaten. Roompot was op voorhand al niet blij met ons onderzoek en wilde de publicatie via een kort geding verhinderen. Dat hebben ze verloren.

Wat is jouw ervaring met hygiëne in vakantiehuizen? Vertel het in je reactie en laat via de poll weten wat je doet als je de bungalow niet schoon aantreft.

Update 27 februari 2018
Vandaag valt de Consumentengids op de mat met het volledige onderzoek naar de hygiëne in vakantiehuizen. Lees hier de belangrijkste punten.
Hoe zag jouw vakantiehuis eruit? En hoe reageerde het vakantiepark als je aanmerkingen had? Blijf je ervaringen en foto's hier delen! Positief en negatief, alle ervaringen zijn welkom!

Wat doe jij wanneer je vakantiehuis er niet schoon uitziet?

54 reacties

Alvorens te klagen zou ik eerst overgaan tot een normale gedachtewisseling met de receptie.
Reputatie 5
Badge +5
Alvorens te klagen zou ik eerst overgaan tot een normale gedachtewisseling met de receptie.

Een beetje afhankelijk van de mate van vervuiling natuurlijk, maar in principe volg ik die redenering ook. Je dient een leverancier van een product tenslotte wel altijd de kans te geven om problemen te verhelpen. En op basis van de uitkomst van dat gesprek en de adequaatheid waarmee het opgelost wordt, zou ik het melden op enquêteformulieren of reviewsites.
Reputatie 7
Badge +6
We hadden een keer een bungalow in Duitsland gehuurd. De eerste nacht kreeg mijn vrouw jeuk in bed. De volgende ochtend zat ze onder de rode bulten. Toen zijn we eens goed gaan kijken en bleek de hele woning vergeven te zijn van de hondenvlooien. Ben direct naar de receptie gegaan . Daar schrokken ze flink van. We kregen meteen een andere woning en duizend excuses en spuitbussen uitgereikt , om te voorkomen de we de vlooien met ons meenamen. Hier waren de vorige huurders dus de schuld van en ik hoop de ze een rekening hebben gekregen voor de reinigingskosten om de boel weer vrij van vlooien te krijgen ......In het algemeen hebben wij de ervaring , dat vakantiewoningen en hotelkamers matig schoon zijn . Maar dat kan ook niet anders gezien het feit hoe weinig tijd de meeste schoonmakers krijgen. Dat wetende klagen we alleen als het echt te gortig is en maken zelf ook wel eens wat schoon.
Heb slechte ervaring met de grote verhuurders van vakantiehuisjes, daarom huur ik altijd particulier via Micazu. Particulieren verhuurders doen beter hun best om de huurder naar het zin te maken en doen een stapje extra. Die ervaring heb ik nooit gehad met de grote verhuurders.
Reputatie 7
Badge +6
Ja , dat klopt wel met onze ervaringen . Grote verhuurders werken doorgaans met wurgcontracten.
Reputatie 3
Badge +2
[quote]Heb slechte ervaring met de grote verhuurders van vakantiehuisjes, daarom huur ik altijd particulier via Micazu. Particulieren verhuurders doen beter hun best om de huurder naar het zin te maken en doen een stapje extra. Die ervaring heb ik nooit gehad met de grote verhuurders.

En zo doen wij dat nu ook al enkele jaren! Bevalt uitermate goed!

En dat Roompot probeerde publicatie te voorkomen verbaast me niets. We hebben enkele malen bij hen gehuurd op verschillende parken in binnen- en buitenland, maar het was overal ronduit SMERIG, GOOR, VIES en VUIL.
1 x kwamen we als 1e huurder in een bungalow. Schoner kan niet zou je denken. Maar het bouwstof en zelfs bouwafval was rijkelijk in de woning aanwezig. Nee voor ons NOOIT Roompot of een andere grote verhuurder weer!
Naar de receptie en in overleg, indien ik een vuile bungalow had (erg weinig) werd er direct actie ondernomen, schoonmaak blijft mensen werk, een goede oplossing stemt mij altijd tevreden, ga altijd naar een grote verhuurder, bevalt uitstekend zeker 6 keer per jaar.
Onze ervaring met Roompot/Hoogenboom is zeer slecht. Vieze huisjes waarvan één met een vieze schimmel lucht door het hele huis. Andere ervaring was zowel vies als slecht onderhouden. Klachten worden niet serieus genomen. Met Landal is onze ervaring wel goed en als er wat mis mee was dan werd het goed en snel opgelost.
na alle klachten nu ook een positieve bijdrage, het gaat hier om een bungalow van Roompot in het park Cochem Duitsland.
alleen maar lof over hoe we de bungalow hebben aangetroffen keurig schoon, opgeruimd en al het gevraagde extra was aanwezig
dit nodigt uit om bij vertrek de bungalow ook weer zo achter te laten.
Ach een bepaalde mate van tolerantie heb ik wel. Bovendien huur ik vrijwel niet via grote organisaties. Maar bij een grote organisatie is er vaak ook wel een makkelijk bereikbaar aanspreekpunt voor dit soort situaties. En anders lezen ze het wel terug op internet in reviews. En kom ik er nooit weer terug.
We hebben 2 keer gehad dat de woning niet goed schoon was en beide keren hebben we dit gelijk aangegeven en werd er ook dezelfde dag nog iets aan gedaan. “Net zo lang klagen tot er iets aan werd gedaan” was dus volkomen overbodig. En achteraf gaan klagen vind ik zelf niet zo netjes, je hebt dan niemand de kans gegeven om het op te lossen.
wij gaan regelmatig naar Landal Miggelenberg bij Hoenderloo. Eén keer was ons huisje niet schoon. Toen we dit aangaven bij de receptie ontvingen we een consumptiebon voor ieder een kop koffie met gebak en werd het huisje meteen schoongemaakt.
Toen we opnieuw in ons huisje kwamen stond er nog een fles wijn met een excuuskaartje.
Dus uitstekende ervaring met Landal
Reputatie 5
Badge +7
@Appie2 Top van Landal hoor! Goed te zien dat ze je melding meteen serieus hebben genomen!
1 keer in een roompot ( de Schaapskooi) geweest en nooit weer. We kregen een huisje waar dieren in hadden gezeten alles onder de haren. Zit je dan met een baby van nog geen 3 maanden. En alles rook heel sterk naar chloor. Direct bij de receptie gemeld. Konden een ander huisje krijgen of er zou schoon gemaakt worden. We hebben voor een andere huisje gekozen, helaas bleek deze ook niet erg fris en rook ook nog muf. Eerst alles zelf zover schoon gemaakt. Jammer dat dat moest. We zijn op donderdag er maar uitgevlucht.
Reputatie 2
Badge +5
Bedankt voor alle reacties tot nu toe! Inmiddels is het onderzoek naar hygiëne in vakantiebungalows gepubliceerd in de Consumentengids, lees hier meer.
Blijf ook vooral je ervaringen en foto's van vieze (of juist schone!) huisjes in dit topic delen!
Reputatie 1
Sinds we kinderen hebben veel vakantiehuisjes gehad. Wat opvalt is dat ze in Duitsland en België een stuk schoner zijn dan hier. Ook bij dezelfde aanbieder. Van een center parts huisje weet je van te voren dat ze vaak smerig zijn. Op het eerste gezicht lijkt het schoon maar laat je kind over de vloer kruipen en de broek is binnen de kortste tijd zwart. Wij controleren altijd het huisje voor we erin gaan. Is het te erg dan melden we het en gaan er niet in totdat het opgelost is. Lijkt het ok dan neem ik toch altijd zelf een dettol en chloor mee om aanrecht, tafels en wc schoon te maken. Eigenlijk belachelijk maar ik ken mensen die op die parken schoonmaken en in de tijd die ze krijgen kun je echt niet fatsoenlijk schoonmaken dat lukt je in je eigen huis ook niet. Wat ik dan wel schandalig vind is dat je 75 euro eindschoonmaak moet betalen. Als ze dat er nou eens aan de schoonmakers betalen... Dan zou het huisje spik en span zijn.
Reputatie 2
Badge +1
Ik heb als schoonmaakster gewerkt in een vakantiepark in Zeeland. Ik zal jullie vertellen hoe het komt dat de meeste huisjes vies zijn. Vakantieparken huren het goedkoopste schoonmaakbedrijf in. Omdat het allemaal zo goedkoop mogelijk moet heeft dit natuurlijk gevolgen voor de kwaliteit. Per dag krijg je een x aantal huisjes toegewezen die schoon gemaakt moeten worden in een zo kort mogelijke tijd. Als schoonmaakster heb je altijd te weinig middelen tot je beschikking om het huis goed te reinigen want ook op materiaal wordt flink bezuinigd. Hierdoor gebeurt het regelmatig dat met het doekje waar de wc en badkamer mee wordt gereinigd tevens de keuken wordt schoongemaakt en zelfs snel wat vlekken op drinkglazen worden verwijderd. Ja mensen zo gaat dat in de praktijk. Het verbaasd me dan ook niet dat de poepbacterie zo welig tiert in een vakantiehuisje. Naast het bezuinigen op materiaal is er te weinig tijd om een huisje goed schoon te maken. Eigenlijk wordt er hoofdzakelijk op het zicht schoongemaakt. Maar geloof me, de schoonmakers werken doorgaans keihard. Ze moeten de dagelijkse limiet van x aantal huisjes schoonmaken zien te halen. Bijna iedereen van de schoonmaaksters in die sector werkt daar met tijdelijke contracten. Dus lukt het vaker niet een huisje binnen de gestelde tijd schoon te maken is het einde verhaal. De schoonmakers worden aangestuurd door teamleiders die op hun beurt weer aangejaagd worden door het hoofd schoonmaak. Dus van bovenaf jaagt men elkaar op om zo snel mogelijk en met zo weinig mogelijk kosten de huisjes schoon te maken. Dit systeem houdt iedereen in een wurggreep met als eindresultaat dat de vakantiegasten opgezadeld zitten met een vies huisje. Ik lees nu dat de vakantieparken naar aanleiding van het onderzoek beterschap beloven of oplossingen zoeken in andere schoonmaakmiddelen. Maar geloof me, dit zijn schijnoplossingen en praatjes voor de bühne. Zolang het systeem niet veranderd: d.w.z. dat men altijd voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten zal de vakantiegast altijd geconfronteerd worden met vieze vakantiehuisjes.
Reputatie 1
Ik hoor dezelfde verhalen over ziekenhuizen. Beste consumentenbond kunnen jullie daar ook niet een onderzoek doen?
Ik kijk er niet raar van op dat Roompot zo slecht uit de test komt. Zij laten hun klanten in veel parken zelf schoonmaken. En als je daar wat van zegt (hoe weten jullie dat de vorige bewoner niet eerst met een doek de wc schoonmaakt en daarna nog even de aanrecht?), krijg je veel bla bla bla bla. In de parken met nieuwe huisjes hebben zij wel een schoonmaakservice, maar in de parken met de wat oudere huisjes niet. Ja je mag wel kiezen voor een eindschoonmaak waar je dan voor betaalt, maar dan is de kans toch groot dat je zelf in een bungalow terecht komt die schoon is gemaakt door de vorige bewoners, want die eindschoonmaak waar jij voor betaalt is immers voor de volgende bewoners.

Ik vind dit heel erg slecht en heb dit meerdere malen al aangegeven, zo kun je gewoon niet de kwaliteit bewaken. Roompot zegt goed te controleren, maar dat doekje dat eerst over de wc is geweest en daarna over het aanrecht ging, is niet te controleren. En dat blijkt wel. Ik heb het zelf een keer getest. Als je niet goed zou schoonmaken, zou je een deel van je borg niet terug krijgen. Het proberen waard. Met de franse slag schoongemaakt lieten wij het huisje achter. Ik kreeg gewoon netjes de totale borg terug.
Mijn schoondochter heeft op vakantieparken en in hotels schoongemaakt. Helaas hoorde ik van haar ook steeds dat ze te weinig tijd mocht besteden om goed te kunnen schoonmaken, ook voor een hotelkamer is maar dagelijks 15 minuten beschikbaar om schoon te maken. Zelf heb ik de ervaring met een groot vakantiehuis war e met de hele familie verbleven, 24 personen warvan 9 kinderen en twee van net 1 jaar oud. Poep in het toilet, glas in de keuken onder het aanrecht, badkamers niet schoon (zeepresten en haren in de afvoer). Vloer vies en de vloerverwarming kapot. Wel geklaagd bij de receptie maar er werd niets aan gedaan. Enkel op de klacht dat de verwarming het niet deed ( in een appartement in het huis waar een baby was) werd gereageerd. Maar kon niet gemaakt worden dus werd er een straalkacheltje neergezet. Voor €5000,00 voor een weekendje mag je toch meer verwachting. Geen excuses of restitutie of wat dan ook gehad. (Was Landal)
Dit is niet echt een verrassing. Huisjes zijn altijd vies. Roompot staat er zelfs om bekend, maar de andere parken zijn weinig beter. Het is schandalig, maar ik maak me er al lang niet meer druk om.... Tenzij het écht te gek wordt en letterlijk ziekmakend is.... keuken en eettafel maken we trouwens altijd zelf schoon voor het eerste gebruik.
Reputatie 2
Badge +1
Ik vond het altijd heel fijn als mensen na een vakantie het huis zelf schoon achter lieten. Dan zag het er pico bello uit. Realiseer je eens dat als je een tijd doorbrengt in een huisje het eigenlijk de normaalste zaak van de wereld is dat je na afloop het onderkomen in een nette toestand achterlaat. Ik heb gezien dat mensen hun huisje als een zwijnenstal achterlieten want zeiden ze dan 'daar betalen we toch voor." Alsof je met geld een vrijbrief het om rotzooi te maken die anderen voor je op moeten ruimen. Mensen zouden wat meer verantwoordelijkheid mogen nemen en alles schoon en opgeruimd achterlatend de volgende gasten kunnen verwelkomen. Geloof me er verandert helemaal niets in vakantiehuisjesland want over 5 jaar vind hetzelfde onderzoek plaats met dezelfde uitslag. Klagen over vieze huisjes helpt niets, het enige dat je kunt doen is zelf het goede voorbeeld geven.

groetjes van een ex-schoonmaakster.
Reputatie 7
Badge +6
Het zou inderdaad flink helpen als huurders de boel redelijk schoon achterlieten . Ook weet ik dat schoonmakers niet de tijd krijgen om het goed te doen . Ik ken ook mensen die dat werk gedaan hebben. Waar ik me vooral aan erger , zijn vieze glazen en pannen , die ik eerst bij aankomst moet afwassen voor ik ze durf te gebruiken . Daar hebben schoonmakers ook geen tijd voor. Dat hoort mijns inziens schoon achtergelaten te worden door de huurders.
Reputatie 6
Badge +6
Ik hoor dezelfde verhalen over ziekenhuizen. Beste consumentenbond kunnen jullie daar ook niet een onderzoek doen?

Hoi @Codette , welkom op het forum! In november 2014 heeft de Consumentenbond een aantal mysterybezoeken uitgevoerd bij 20 ziekenhuis. Het artikel is hier te vinden. Het is al een tijdje geleden. Ik ben even langs de collega's gelopen om jouw signaal door te geven.
Katjeskelder van roompot......
Brrrrr......
Heel attent dachten wij bij aankomst: met de een app om te communiceren.
Dat deden wij.
Over de smerigheid in het huisje, de beestjes in een donkere ongeventileerde douche..... grijze lampenkappen .....o nee! Ze werden wit na een nat doekje erover gehaald te hebben! Doekje was nu wel grijs.....
Maar ook over het terrasje.....daar lagen 10..20...40...50...ontelbaar veel sigarettenpeuken!!
Geen probleem zei de app....we komen eraan....
Nog eens appen.....
Nog eens....
Ja...Yes!!, reactie van roompot!
"Beste mevrouw, wij zijn bij uw huisje geweest en troffen daar een keurig terras"
Eehh......pardon?!..............
Stilte op de app....
We waren een weekend en waren er helemaal klaar mee.
Toen we weggingen zeiden ze.... (wat een lef eigenlijk!)....
Excuses mevrouw.....we zijn bij het verkeerde huisje gaan kijken.......
Geen roompot voor ons meer!!!!!!

Reageer