Consumentenbond.nl

Verbod appende fietsers

• 24 oktober 2015
  • 32 reacties
  • 803 Bekeken

Reputatie 4
Badge +6
In Nederland is appen en bellen op de fiets niet verboden, ondanks de vele verkeersongelukken. In Belgie en Duitsland is dit bijvoorbeeld wel strafbaar. Wat vind jij, moet dat verbod er in Nederland ook komen of niet?

Zie ook: AD.nl

32 reacties

Als het helpt tegen verkeersdeelnemers op de fiets die compleet geen aandacht voor hun omgeving hebben graag, als het toch niet helpt laat dan maar zitten.
Reputatie 4
Badge +7
Prima idee om bellen in verkeer ook door te voeren voor fietsers. Ik fiets dagelijks en het valt op dat fietsers niet goed kijken. Dit heeft waarschijnlijk meerdere oorzaken. Zo is fietsen met een koptelefoon op ook niet verstandig omdat je het verkeer niet hoort. Dit geldt ook voor hardlopers, die vaak ook aan de verkeerde kant van de weg/fietspad lopen.

De 40 keer ingrijpen per rit volgens HTM klinkt voor mij ongeloofwaardig.

Ik ben een voorstander van veiligheid in het verkeer. De grootste vraag is: hoe gaat het gecontroleerd worden? Hoe doen ze dat in onze buurlanden
Reputatie 4
Badge +6
Dank voor jullie reacties tot zover. Controleren lijkt me inderdaad lastig, maar is dat dan een reden om geen verbod in te voeren? Automobilisten zijn -met recht inderdaad- altijd 50% tot volledig aansprakelijk bij een aanrijding maar bellen en appen zorgt logischerwijze voor onnodige afleiding en gevaarlijke situaties. De gevolgen zijn voor de fietser zelf uiteraard veel groter bij een ongeluk, maar automobilisten kunnen m.i. onmogelijk rekening
Niet alleen optreden bij bellen op de fiets: ook even hoge boete hanteren als voor een automobilist. De fietser wordt bij ongevallen immers bij voorbaat beschermd en de resultaten daarvan op het rijgedrag zie je elke dag Beschermingsstatus voor de fietser is OK, maar dan ook meer correcte rijgedrag gewenst!Daarnaast mag er bij fietsers dus ook meer opgetreden worden tegen het onverlicht rijden, geen richting aangeven, met zijn drieën naast elkaar rijden enz. (met zijn tweeën naast elkaar mag ook alleen als de verkeerssituatie dat toelaat, dus niet op drukke binnenwegen zonde fietspad). Teveel fietsers moeten echt leren meer verantwoordelijkheid te dragen.
Ik ben sterk voor een verbod voor iedere deelnemer aan het verkeer!
Verbod is zinloos; we leven in een overvol land, dus mensen die -geheel uit vrije wil-zelfmoord willen plegen, moeten daarvoor de gelegenheid hebben, desnoods in speciale reservaten,dichtbij overwegen en de A16 !
Een verbod op appen/bellende fietsters had al veel eerder moeten zijn ingesteld. Daarbij moet je ze een 'hoge' boete laten betalen. Als je een aantal controleurs de weg opstuurt kan je binnen korte tijd genoeg overtreders vangen en beboeten. Ik denk dat dit wel afschrikwekkend werkt zeker als je bv bij elke volgende overtreding de boete verdubbelt.
ja, zo kan je niet opletten in het verkeer, verbieden dus.
Wat zegt Koos Spee, voormalig Nederlands landelijk verkeersofficier van justitie, in een tv-uitzending daarover? Bekeur een paar verkeersovertreders, b.v. onvoldoende of ontbrekende fietsverlichting, bij een school en de volgende dag zijn alle kinderen van die school gewaarschuwd. Handhaving is dus zeker mogelijk met weinig Politie-inzet.
Ja verbod voor telefoon/smartfoon tijdens verkeer.

Voor de gebruiker zelf en voor de medeweggebruikers.

Iedereen die aan het verkeer deelneemt zou vanuit zichzelf de verantwoordelijk meoten nemen op een zo veilig mogelijk gedrag.
vooral fietsers die al append aan de verkeerde kant van de weg fietsen. zijn een boete waard
Voor de veiligheid in het verkeer zou het veel beter zijn.
@Marlies,

Mag ik eens vragen waar je dat op baseert? Zelf ben ik eens op zoek geweest naar de "enorme" stijging in het aantal verkeersongelukken dat de introductie van de mobiele telefoon in het verkeer met zich meegebracht zou moet hebben alsmede de duidelijke daling die op het gebod om handsfree te bellen zou moeten volgen. Het moment van de massale introductie van de mobiele telefoon is genoegzaam bekend en ook de datum voor handsfree bellen staat nog vers in het geheugen en wat blijkt; als ík naar de grafiek met verkeersongelukken kijk zie ik niets, geen stijging bij de introductie van de mobiele telefoon en geen scherpe daling bij de verplichting tot handsfree bellen. Ik ben benieuwd wat jullie gevonden hebben.

ondanks de vele verkeersongelukken.

Geplaatst door Marlies op Okt 24, 2015.
Reputatie 4
Badge +6
@A. Deen,

Wij hebben dit niet zelf onderzocht, ik baseer me in dit topic op het eerder genoemde bericht en cijfers/informatie van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV). Zij geven aan dat jaarlijks tientallen doden en honderden gewonden vallen onder fietsers door het gebruik van de mobiele telefoon. Zie ook de eerdere cijfers uit de campagne van de overheid, waarin o.a. werd aangegeven dat 1 op de 5 ongevallen met jongere fietsers te maken heeft met het checken van de smartphone. Ter informatie ook de kamerbrief van begin dit jaar over het verbod.

Of er daadwerkelijk een stijging is zie ik niet zo 1-2-3 terug. Goed punt, ik ben inderdaad benieuwd of daar überhaupt cijfers over bekend zijn. Naar welke grafiek en invloed van de mobiele telefoon verwijs je overigens in onderstaande reactie?

@Marlies,

Mag ik eens vragen waar je dat op baseert? Zelf ben ik eens op zoek geweest naar de "enorme" stijging in het aantal verkeersongelukken dat de introductie van de mobiele telefoon in het verkeer met zich meegebracht zou moet hebben alsmede de duidelijke daling die op het gebod om handsfree te bellen zou moeten volgen. Het moment van de massale introductie van de mobiele telefoon is genoegzaam bekend en ook de datum voor handsfree bellen staat nog vers in het geheugen en wat blijkt; als ík naar de grafiek met verkeersongelukken kijk zie ik niets, geen stijging bij de introductie van de mobiele telefoon en geen scherpe daling bij de verplichting tot handsfree bellen. Ik ben benieuwd wat jullie gevonden hebben.

Geplaatst door A. Deen op Nov 5, 2015.
Je kunt bij het centraal bureau voor de statistiek gewoon de ongeval cijfers zien van jaar tot jaar en daar grafiekjes van maken. Daar heb ik eens uitgebreid naar zitten kijken en zoals gezegd, ik zag het niet.

@A. Deen,

Wij hebben dit niet zelf onderzocht, ik baseer me in dit topic op het eerder genoemde bericht en cijfers/informatie van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV). Zij geven aan dat jaarlijks tientallen doden en honderden gewonden vallen onder fietsers door het gebruik van de mobiele telefoon. Zie ook de eerdere cijfers uit de campagne van de overheid, waarin o.a. werd aangegeven dat 1 op de 5 ongevallen met jongere fietsers te maken heeft met het checken van de smartphone. Ter informatie ook de kamerbrief van begin dit jaar over het verbod.

Of er daadwerkelijk een stijging is zie ik niet zo 1-2-3 terug. Goed punt, ik ben inderdaad benieuwd of daar überhaupt cijfers over bekend zijn. Naar welke grafiek en invloed van de mobiele telefoon verwijs je overigens in onderstaande reactie?

@Marlies,

Geplaatst door A. Deen op Nov 5, 2015.
Geplaatst door Marlies op Nov 5, 2015.
Niet alleen op appende maar ook op bellende fietsers. Daarnaast moet het verboden worden om de fiets te benutten met oordopjes dan wel een koptelefoon op.

Als er wat gebeurt met een fietser dan ben je als automobilist ALTIJD de klos cq, schuldig. Ook dat lijkt mij niet juist.
Begint volledig uit de hand te lopen, appende fietser dwingen anderen extra op te letten ipv zelf verantwoordelijkheid op zich te nemen. Bovendien zijn sowieso de gevaren voor de fietser al groot (drempels, paaltjes, kinderen, geen licht op de fiets etc) een extra gevaar leidt tot meer ongelukken. Volwassenen geven een slecht voorbeeld en als je gaat appen op de fiets is dat het voorportaal voor appen in de auto. Nederland heeft best veel goede slagen gemaakt op het gebied van verkeersveiligheid doch met de appende weggebruiker worden we teruggeworpen in de tijd.

Het voorlopige summum op dat gebied is de e-bike fietsende en appende moeder met kinderen voor-en achterop.
Wat een rare situatie hebben we hier toch. Fietsers mogen appen en zo, maar de automobilist is verantwoordelijk. Gewoon helemaal verbieden, dat is het enige. Je onverantwoordelijk gedragen en een ander er voor op laten draaien is de rare situatie die we hier hebben.
Helemaal mee eens, men heeft geen aandacht meer voor het overige verkeer. Overheid heeft hierbij ook een taak om aansprakelijkheid bij ongevallen met fietsers bij te gaan stellen. De zwakkere groep moet inderdaad beschermd word worden, maar is inmiddels een vrijbrief geworden om zich a-sociaal te gaan gedragen in het verkeer.
Er vallen nog te weinig gewonden en doden om over te gaan tot het instellen van een algeheel verbod om de telefoon te gebruiken als weggebruiker, zo snel mogelijk in te voeren.
Reputatie 4
Badge +6
Dank voor alle reacties! Ik kan hieruit opmaken dat de meesten van jullie voor een verbod zijn.

Geheel ter info: het zegt niets over appen en bellen, maar er is volgens het Verbond van Verzekeraars een piek in aanrijdingen met 'zwakkere' verkeersdeelnemers. Zie dit bericht: http://amweb.nl/branche-724322/verbond-piek-in-aan...
Reputatie 4
Badge +6
Hierbij het originele bericht en de link naar cijfers/ de risicomonitor verkeer: Verzekeraars.nl
Reputatie 4
Badge +4
Allemaal goed bedoeld, herkenbaar, te onderbouwen etc etc. Maar in Nederland houden we nu eenmaal niet van handhaven dus wat je ook verbiedt, gedragsverandering zal hier niet zo snel gaan plaats vinden. Let maar op hoeveel automobilisten je ziet bellen achter het stuur. En dat zijn niet alleen mannelijke leaserijders maar ook vrouwen die kinderen van school halen. En wat daar nog tussen zit natuurlijk.

En wat dacht je van het gedrag van buschauffeurs die 50 rijden in 30 km zones ?

Wet invoeren is zinloos. Alleen gebaseerd op eigen ervaringen kan er toe leiden dat je je gedrag aanpast.
Reputatie 4
Badge +7
Lees ook ons actuele bericht over het verbod voor appen op de fiets.
Badge +1
Niet te controleren? Je kunt toch zien of iemand een telefoon in zijn hand heeft? Geen smoesjes van 'Ik was niet aan 't bellen/appen/internetten, ik hield hem alleen maar vast.' Je handen aan het stuur en je ogen op de weg, daar was vroeger een liedje over.

Reageer