Consumentenbond.nl
Beantwoord

Verdwijnt Euro 95 E5 benzine?

• 3 oktober 2019
  • 26 reacties
  • 17116 Bekeken

Reputatie 1
Badge +2
  • Actieve deelnemer
  • 39 reacties
Nu tankstations verplicht zijn om Euro 95 E10 (10% ethanol) aan te bieden, vraag ik me af of Euro 95 E5 in Nederland van de markt zal verdwijnen.

Dit zou een strop zijn voor bezitters van auto's die niet geschikt zijn voor E10, en die dan gedwongen worden om het veel duurdere Euro 98 E5 (Super) te tanken.
icon

Beste antwoord door TWest 4 oktober 2019, 17:48

Van de klantenservice van Tango kreeg ik vandaag deze informatie:

Euro95 E5 zal niet meer aangeboden worden aangezien de Nederlandse depots dit product per 1 oktober 2019 niet meer leveren. Alle oliemaatschappijen zijn overgegaan naar E10. Het beste voor u is over te stappen naar Super98 E5.

Dat wordt dus Euro 98 tanken helaas...
Bekijk origineel

26 reacties

Ik hoop van niet, ik heb gehoord dat kleine onbemande tankstations nog gewoon Euro95 e5 mogen verkopen. Er wordt met Euro95 flink geconcurreerd maar Super is zo maar 20 a 25 cent per liter duurder omdat daar niet op wordt geconcurreerd. Gat in de markt voor kleine , onbemande tankstations ?
Aanvulling: er blijken best wel veel motoren en scooters niet geschikt te zijn voor E10. Ik hoop dat de aanbieders dit ook in de gaten hebben want auto (1999) en scooter (2015) zijn beiden niet geschikt voor E10.
Reputatie 6
Badge +4
https://www.anwb.nl/auto/nieuws/2019/september/vanaf-1-oktober-e10-benzine-verplicht-in-nederland
Reputatie 1
Badge +2
Bovenstaande webpagina van de ANWB heb ik ook gezien. Daar staat onder 'Waar tank ik E10 of E5?' dat je met de app ANWB Onderweg tankstations kunt vinden die E5 verkopen.

De optie E5 is er recent echter uit verwijderd! Navraag bij de ANWB leverde dit antwoord op van het ANWB Leden Service Center:

We hebben opzettelijk in het brandstoffiltersysteem in de Onderweg app Euro 95 E5 eruit gehaald omdat de meeste tankstations dit niet meer zullen aanbieden. In plaats daarvan kunt u de duurdere Super Plus 98 selecteren.

Teleurstellend, en het lijkt er op dat de ANWB leden die E5 zoeken in de kou laat staan. Ik heb gevraagd of ze erop terug willen komen.

Maar misschien is het juist dat Euro 95 E5 helemaal verdwijnt(?) Ik kan het me haast niet voorstellen, aangezien er waarschijnlijk veel mensen met E5-auto's worden gedupeerd.
Reputatie 6
Badge +5
E5 verdwijnt voorlopig niet, wel moeten de producenten beter raffineren om de belasting op het milieu te verminderen.
Ik tank al jaren lang af en toe E10, de brandstof is goedkoper maar je rijd er minder kilometers op. Af en toe een halve tank is was ik nu doe.

Wie meer wil weten: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/PDF/?uri=CELEX:32009L0030&from=EN
Reputatie 7
Badge +6
E5 wil zeggen 5% bijmenging van alcohol . Een auto die niet tegen 10% kan zal ook niet tegen 5% kunnen en is dus aangewezen op andere duurdere brandstof . Wat dat aangaat verandert er dus weinig .Antieke auto's hebben daarbij vaak ook nog een loodvervanger nodig .
Er zijn merken benzine die geen 5% bio-ethanol bijmengen. Volgens mij betekent E5 dat er 0 - 5% bio-ethanol in kan zitten en veel premium benzines hebben geen bio-ethanol toegevoegd. Er wordt gezegd dat het verbruik van het voertuig door het gebruik van deze brandstoffen ook 10% afneemt. Dus als de prijs van deze producten maximaal 10% meer is dan de E10 variant maakt het niks uit. Helaas betaalde ik de laatste keer veel meer dan 10% meer.
Reputatie 7
Badge +6
Klopt , @Kattenkop . Het percentage kan lager zijn dan genoemde 5 % . 10 % zuiniger met brandstoffen zonder bijmenging lijkt me wel erg veel. Dan zou het inderdaad weinig of niks uitmaken. Ik meen juist ergens gelezen te hebben dat het verschil zeer klein is . Zeker geen 10 %.
Reputatie 6
Badge +5
Bij de Shell pomp in de buurt kost de E5 nu €1,459 en de E10 €1,419 das nog geen 3% verschil.
Reputatie 1
Badge +2
Van de klantenservice van Tango kreeg ik vandaag deze informatie:

Euro95 E5 zal niet meer aangeboden worden aangezien de Nederlandse depots dit product per 1 oktober 2019 niet meer leveren. Alle oliemaatschappijen zijn overgegaan naar E10. Het beste voor u is over te stappen naar Super98 E5.

Dat wordt dus Euro 98 tanken helaas...
Reputatie 6
Badge +5
Op die manier kunnen ze ook zeggen dat E5 nog wel een tijdje blijft.
Je bent wel de klos qua prijs.

Het is ronduit schandalig dat men euro 95 e5 niet meer wil leveren. Zo'n half miljoen auto's ( oldtimers en gewone wagens tot zeker 2008 ) kunnen niet tegen E10. Volgens mij willen ze iedereen elektrisch laten rijden wat nog veeeeeel vervuilender is.

Ga denk ik maar in Duitsland tanken, goedkoper en ruimere keuze.

Tevens was de oude benzine 95 niet vervuilender dan de E varianten

Reputatie 6
Badge +5

Meer alcohol in de benzine gaat ook ten koste van het voedsel in de wereld.

Met de bio diesel hebben ze zich ook al vergist.
Daar deden ze namelijk palmolie doorheen.
Het mag nog steeds, maar mag geen bio meer heten.
Nu gebruiken ze voornamelijk koolzaad olie.
Maar dat moeten we ook in buitenland kopen.

Mijn Audi A4 uit 2001 vindt E10 niet zo leuk (3 jaar geleden in dld al uitgeprobeerd) en staat van dit type tot en met 2008 in de lijst van auto's die geen E10 mogen hebben. Volgens mij wil men in Brussel dat we maar een nieuwe auto kopen, alleen als pensionado verdienen we niet zo veel als die ambtenaren in Brussel.

Trouwens 95 met of zonder E5 is schoner rijden dan al die elektrische auto's.

Reputatie 6
Badge +4

gaat 98 er ook uit, dan? dat is toch het alternatief?

gaat 98 er ook uit, dan? dat is toch het alternatief?

Nee, die blijft maar die is duurder. Maar ach als je toch nog zo'n ouwe slurper gebruikt maakt het je blijkbaar ook niet zoveel uit.

Zo'n slurper is het niet. Waarom moet men al die mensen zo op kosten jagen

Zo'n slurper is het niet. Waarom moet men al die mensen zo op kosten jagen

Als die groep zoveel benzine af zou nemen zouden de raffinaderij en de pompen het ook wel voeren. Het zal simpelweg niet lonen nu de leeuwendeel E10 wordt.

Ga wel naar Duitsland , is daar bijna overal te verkrijgen en ook goedkoper.

Ga wel naar Duitsland , is daar bijna overal te verkrijgen en ook goedkoper.

Grappig want E10 heb ik juist in Duitsland eerder gezien dan in Nederland. Gaan ze daar door met E5 en E10 naast elkaar?

Reputatie 7
Badge +6

Ombouwen naar LPG is soms ook een optie al heeft dat ook meerdere nadelen . Je moet flink kilometers maken om het omslagpunt te bereiken dat het goedkoper wordt dan op benzine blijven rijden. Verder zijn er ook veel vooral oudere auto's die niet goed tegen LPG kunnen tenzij deze motoren zijn aangepast. 

Reputatie 6
Badge +5

Grappig want E10 heb ik juist in Duitsland eerder gezien dan in Nederland. Gaan ze daar door met E5 en E10 naast elkaar?

Volgens de pomphouder wel.
Ze hebben daar ook nog heel lang 1 pomp met 91 gehad.

In Duitsland lopen proeven met R33 blue diesel.

In de grensstreek en in Duitsland zijn bij heel veel pompen E5 te tanken. Maak er wel een dagje uit van.

Even naar Duitsland rijden om te tanken kan voor mij niet uit. Ook al is de E5 daar 45 cent goedkoper dan de super 95 in NL.

Dan maar E10 in mijn auto van 1993. Er schijnen pas na 20.000 km problemen op te treden..

Reputatie 7
Badge +7

Wie vindt het weer uit, wel of geen E5, E10, dan maar naar 98. Maar wat gaan we weer  betalen. Tot op heden is er nooit geld afgegaan. Waar is nu nog goede benzine voor een redelijke, veel liever, voordelige prijs te krijgen? Groeten Leo.

Reputatie 6
Badge +5

E10 is 8,4% minder efficiënt dan E5
Ook stoot je 11 gram CO2/km  meer uit.
bron: autorai.nl (2014)

Dit is dus een prijsverhoging van 8,4% als de benzine even duur blijft.
In Duitsland is daarom de E10/95 veel goedkoper dan de E5/95
En we gaan meer de lucht vervuilen.

Het voordeel is, dat we 5% besparen op de olie voorraad.
Een ander voordeel is, dat de omzet van benzine 8,4% zal stijgen.
Het laatste is goed voor de staatskas, die verlies heeft door de komst van de elektrokar.

Reageer