Beantwoord

Verwachte levertijd auto

• 25 August 2022
  • 20 reacties
  • 547 Bekeken

Badge

Ik heb in november mijn auto besteld via Mijn Leaseplan en bij een Ford dealer. Nu krijg ik tot de dag van vandaag geen hoogte van wanneer ik deze auto kan verwachten. De productiedatum stond op februari, toen april, toen mei en sinds juni is er niet eens een bouwdatum meer bekend. 

De dealer geeft aan dat ze bij Ford kijken naar hoe ze de meeste auto’s kunnen bouwen met de materialen die ze beschikbaar hebben. Dit komt voor mij erg krom over want dat betekent dat het niet geleverd wordt op basis van aanvraag. Als ik nu een erg gecompliceerde auto heb besteld, kan ik dus wachten tot ik een ons weeg… 

Hebben jullie hier ervaring mee? Of weten jullie wat mijn rechten zijn als er keer op keer geen verwachte levertijd bekend is? 

icon

Beste antwoord door A. Deen 25 August 2022, 12:26

Bekijk origineel

20 reacties

Reputatie 6
Badge +6

Met een exacte "leverdatum” op de bon kunt u wat.

Bij niet leveren krijgt komt er een tweede kans om alsnog te leveren enz.

Als dit stadium voorbij is kan de koop in principe ontbonden worden.

"medio levertijden en ongeveer” op de bon kunt u niet zo veel mee.

En annuleren heeft altijd wel een kostenplaatje.

Dit soort dingen zijn niet met een schaartje te knippen, dit gaat over wat redelijk is en de Ford kan zich terecht beroepen op overmacht, maar er komt natuurlijk ergens een moment dat het niet meer redelijk is en ze u de overeenkomst moeten laten ontbinden. Ik zou ze een termijn te stellen en aan te geven dat u anders aanstuurt op ontbinding van de koop en wellicht is het verstandig dit direct al met juridisch ondersteuning te doen.

Badge

Dit soort dingen zijn niet met een schaartje te knippen, dit gaat over wat redelijk is en de Ford kan zich terecht beroepen op overmacht, maar er komt natuurlijk ergens een moment dat het niet meer redelijk is en ze u de overeenkomst moeten laten ontbinden. Ik zou ze een termijn te stellen en aan te geven dat u anders aanstuurt op ontbinding van de koop en wellicht is het verstandig dit direct al met juridisch ondersteuning te doen.

Hoe zou je adviseren om juridische ondersteuning erbij te doen? Via welke partij of hoe gaat dit in zijn werk? 

Reputatie 6
Badge +6

@LaraP U heeft het contract getekend en niet binnen 14 dagen geannuleerd!

Het ziet er niet naar uit dat u er kosteloos vanaf kan komen☹️

Op de site van fordleaseplan gevonden:

Is het mogelijk het contract tussentijds te beëindigen?

Ja, dat is mogelijk. Dit kan na het verstrijken van de eerste 12 maanden van uw overeenkomst en hier zijn kosten aan verbonden. Deze kosten bedragen 40% van de resterende termijnen van uw contract. Hoe hoog deze kosten exact zijn, hangt af van uw specifieke situatie. Ford Lease brengt u namelijk nooit meer kosten in rekening dan in het geval u bij aanvang van het contract voor deze kortere looptijd had gekozen.

Wij gebruiken hiervoor de volgende formule:
Reeds betaalde termijnen+ 40% beëindigingskosten < = Aantal maanden x oorspronkelijk tarief

Een voorbeeld:
U hebt gekozen voor een looptijd van 36 maanden. De overeengekomen leaseprijs bedraagt €250,00 inclusief BTW. Stel, u wilt na 30 maanden uw leasecontract voortijdig beëindigen. Het oorspronkelijke maandbedrag, behorende bij een looptijd van 30 maanden, had bij het afsluiten van uw contract €260,00 geweest.

Reedsbetaalde termijnen

30 maanden x €250,00

=

€7.500,00

Beëindigingskosten
zijn dan:

40% van (6 maanden x €250,00)

=

€600,00

Totaal

=

€8.100,00

Indien u direct voor 30 maanden had gekozen, dan had u betaald: 30 maanden x €260,00 = €7.800,00.

Uw reeds betaalde termijnen + de beëindigingskosten mogen dus niet meer bedragen € 7.800,00

Uitwerking: (30x €250,00) + (40% van 6 x €250,00) > 30 mnd x €260,00 = €7.800,00

€8.100,00 > € 7.800,00

U had dus € 300,00 gunstiger uit geweest indien u direct voor 30 maanden had gekozen en dit wordt met uw beëindigingskosten verrekend. Deze bedragen dus €600,00 - €300,00 = €300,00.

Naast deze beëindigingskosten rekenen wij uw meer of minder gereden kilometers met u af, waarbij wij rekening houden met eerdere verrekeningen gedurende de looptijd van de overeenkomst.

Zie hiervoor ook onze algemene voorwaarden.

Reputatie 5
Badge +5

@Gebruiker1644596728, bovenstaande geldt als @LaraP een auto zou hebben, maar looptijd is niet eens begonnen, toch?

Badge

@Gebruiker1644596728, bovenstaande geldt als @LaraP een auto zou hebben, maar looptijd is niet eens begonnen, toch?

Klopt! Ik ben nog steeds aan het wachten op iets waar 0 duidelijkheid over is. Dus de auto is er nog niet eens. Geen levertijd, geen productiedatum, etc.

Hoe zou je adviseren om juridische ondersteuning erbij te doen? Via welke partij of hoe gaat dit in zijn werk? 

Een eventuele rechtsbijstandverzekering, de consumentbond of een advocaat zouden je allemaal moeten kunnen vertellen wat reëel is en ook de bijbehorende brief op moeten kunnen stellen. 

Reputatie 7
Badge +5

deze is bekend, neem ik aan? 

Vertraagde levertijden door chiptekort: dit moet je weten en dit kun je doen | LeasePlan Netherlands

Reputatie 6
Badge +6

Ik heb in november mijn auto besteld via Mijn Leaseplan en bij een Ford dealer. Nu krijg ik tot de dag van vandaag geen hoogte van wanneer ik deze auto kan verwachten. 

Ik ga er van uit als je bij MIjn Leaseplan een auto besteld dat er dan ook gelijk een contract getekend wordt en dat de looptijd ingaat op de dag van aflevering.

@Gebruiker1644596728, bovenstaande geldt als @LaraP een auto zou hebben, maar looptijd is niet eens begonnen, toch?

Er staat nergens wat te doen als je auto na drie jaar nog niet is geleverd of helemaal niet meer gaat komen. Ik noem drie jaar omdat ik ervan uitga dat iedereen begrijpt dat het volstrekt onredelijk is iemand drie jaar te laten wachten. Dus ergens tussen vandaag en drie jaar loopt er een grens waarop je redelijkerwijs de overeenkomst kosteloos zou moeten kunnen ontbinden.

Ik heb in november mijn auto besteld via Mijn Leaseplan en bij een Ford dealer. Nu krijg ik tot de dag van vandaag geen hoogte van wanneer ik deze auto kan verwachten. 

Ik ga er van uit als je bij MIjn Leaseplan een auto besteld dat er dan ook gelijk een contract getekend wordt en dat de looptijd ingaat op de dag van aflevering.

Misschien lees ik het niet goed maar in mijn beleving staat er vrij duidelijk dat er leveringsproblemen zijn met de auto. Of te wel, de levering heeft nog niet plaats gevonden en is op korte termijn ook niet voorzien.

Reputatie 6
Badge +6

Misschien lees ik het niet goed maar in mijn beleving staat er vrij duidelijk dat er leveringsproblemen zijn met de auto. Of te wel, de levering heeft nog niet plaats gevonden en is op korte termijn ook niet voorzien.

Is besteld dan vrijblijvend zonder iets vast te leggen, overeenkomst, contract, leaseovereenkomst?

Of is de auto bij de dealer besteld en kan er daarna dan gekozen worden voor “koop” of leasen”

En leveringsproblemen kunnen die dan de “bestelling” ongedaan maken?

@LaraP Kan je hier misschien nog iets toelichten?

Reputatie 7
Badge +5

@LaraP kijk even in de koopovereenkomst. Volgens mij staat daar in dat je voor aflevering van de auto kunt annuleren met als kosten 3 maal een maandleasebedrag

Badge

Ik zal even kort proberen toe te lichten. Ik heb in november 2021 een Ford Puma besteld bij de Ford Dealer zelf, het is een private lease contract die loopt via de ANWB en heet Mijn Leaseplan. Destijds werd de verwachte levertijd op eind februari gezet. 

Ik durf even niet te zeggen of het leveringsproblemen zijn want hij is dus nog niet eens gebouwd. Het is de productie die zorgt voor problemen waardoor de leveringsdatum blijft opschuiven (in het Mijn Leaseplan portaal). 

Hoewel deze datum blijft opschuiven, is bij Ford zelf de productiedatum ONBEKEND. Dus dit betekent dat er nog geen verwachte levertijd gecommuniceerd kan worden omdat de auto niet op de lijst staat om geproduceerd te worden. 

Badge

Ik heb inmiddels ook bericht van het Lease Keurmerk ontvangen: 

“Heel vervelend maar helaas een algemeen bekend beeld op dit moment. Nieuwe auto’s zijn herhaaldelijk slecht leverbaar en beloofde levertermijnen aan klanten, waaronder ook de leasemaatschappijen, worden vaak niet nagekomen. Autofabrikanten beroepen zich daarbij vaak op overmacht. De vraag of dat de vertragingen als overmacht kwalificeren, valt in zijn algemeenheid moeilijk te beoordelen evenals dat een algemeen oordeel voor iedere levering van leasemaatschappijen niet te geven is. Wat wel valt vast te stellen is dat er in veel gevallen sprake zal zijn van overmacht.

Uw leasemaatschappij is in eerste instantie een startdatum met u overeengekomen, maar deze is verschoven en nu zelfs blanco begrijp ik uit uw verhaal. De leasemaatschappij heeft de verplichting om zich in te spannen om de auto zo snel als mogelijk voor u beschikbaar te hebben. Het overschrijden van een ingeschatte datum levert echter geen annuleringsrecht op. Juridisch gezien kunt u wel ontbinden indien de termijn van nakoming onredelijk lang wordt. Dit is wel afhankelijk van de omstandigheden van het geval zoals de algemene levertermijn van nieuwe auto’s en die is op dit moment gemiddeld genomen lang.

Wij willen u voorstellen om contact op te nemen met de leasemaatschappij om aan te geven dat een blanco c.q. onzekere startdatum voor u niet acceptabel is en dat u de overeenkomst (kosteloos) wilt ontbinden mochten ze niet met een concreet haalbare leveringsdatum komen, waar u mee akkoord kunt gaan. Houd er wel rekening mee dat als u een andere auto bestelt, ten behoeve van aanschaf of privatelease, u naar alle waarschijnlijkheid weer geconfronteerd zal worden met een lange wachttijd.

Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.”

Juridisch gezien kunt u wel ontbinden indien de termijn van nakoming onredelijk lang wordt. 

Dat is exact wat ik ook zeg, als het onredelijk wordt kun je ontbinden maar wat onredelijk is staat niet vast, daar moet je dus over in gesprek of je moet een oordeel zoeken van een rechter.

Reputatie 6
Badge +4

Ontbinden klinkt als een plan maar bij de volgende te kiezen auto gaat de teller weer op nul en kunt u weer wachten.

Mijn partner heeft zakelijk een electrische Mercedes besteld in maart 2022. Verwachte levertijd week 12 2023 dat is ook een jaar en er wordt door de dealer al gezegd reken er maar op dat het later gaat worden.

Hier hetzelfde idiote gedoe.

Auto besteld begin januari 2022

Verwachte levertijd sept 2022

Verwachte levertijd nov 2022

En zojuist verwachte levertijd week 5 februari 2022.

Toevallig heb ik ze een bericht gestuurd gister over de verwachte levertijd waar nog een antwoord op moest komen. Normaal krijg je een week van te voren het uitstel pas te horen en nu kreeg ik em bijna 4 weken van te voren te lezen. Dan weten ze zelf niet eens hoe het ervoor staat met de auto en of ie überhaupt al in de maak is. Erg fijn. NOT. Doe ik ook nooit meer.

Reputatie 6
Badge +3

Ook hier een auto in januari besteld voor levering december. Tot nu toe absolute radiostilte. Ik verwacht de auto dit jaar helemaal niet meer. Mijn huidige auto krijgt nog een leuke apk beurt en rij gewoon door met het karretje. Als je al zo lang moet wachten kunnen die maanden er ook nog wel bij. Voelt als voorpret van een vakantie aan.

Helemaal mee eens. 

Reageer