Consumentenbond.nl
Sneller internet en extra zenderpakketten? |

Vergelijk alles-in-1 providers en stap over. Tijdelijk €10 retour

Alles-in-1 icoon

Vlucht vertraagd, geannuleerd of overboekt? Check in de Vlucht Claim Service je recht op schadevergoeding!

• 12 januari 2017
  • 18 reacties
  • 786 Bekeken

Reputatie 3
Badge +4
Het laatste dat je wil op het vliegveld of onderweg, is een flinke vertraging, een geannuleerde vlucht of een instapweigering. Wist je dat je in die gevallen vaak recht hebt op schadevergoeding? Afhankelijk van de situatie kun je tot 600 euro terugkrijgen! Zonde om te laten liggen. Maar helaas blijkt het vaak lastig voor consumenten om hun recht te halen. Om je een handje te helpen, heeft de Consumentenbond de Vlucht Claim Service (VCS) opgezet. De VCS is een tool waarmee je gemakkelijk controleert of je mogelijk in aanmerking komt voor financiële compensatie.

Heb je mogelijk recht op vergoeding? Probeer dit eerst rechtstreeks met de luchtvaartmaatschappij af te handelen, doe dit zo snel mogelijk. Lukt het niet, dan kun je de claim uit handen geven aan de Vlucht Claim Service. Dit brengt alleen kosten met zich mee wanneer de claim succesvol is en je een schadevergoeding uitgekeerd krijgt (zie pagina Onze inkomsten voor de kostenberekening). Bij geen succes kost het je niks. Heb je onlangs te maken gehad met een lange vertraging (3 uur of meer), annulering of overboeking van je vlucht? Kijk meteen in de Vlucht Claim Service en vul je vluchtgegevens in.

Vertel hieronder of je weleens hebt geprobeerd een compensatie te krijgen en hoe dat is verlopen!

18 reacties

Wij hebben afgelopen september meer dan 3 uur vertraging gehad. Hierdoor hebben we onze volgende vlucht gemist. Nieuw ticket moeten kopen en overnachting moeten boeken omdat het de laatste vlucht was van die dag.

Nu zou ik niet in aanmerking komen omdat de vlucht niet onder de Europese regelgeving valt. Daar snappen we helemaal niets van. We hebben onze tickets geboekt bij Air Berlin. Ze hebben een samenwerkingsverband met en we zijn gevlogen met Etihad. Zeer frustrerend en klopt niets van naar ons idee.
Reputatie 3
Badge +4
Als u uw eindbestemming bereikt met een vertraging van drie uur of meer, hebt u recht op een schadevergoeding tenzij de vertraging is veroorzaakt door buitengewone omstandigheden die redelijkerwijs niet voorkomen konden worden. Dat geldt ook voor een vlucht met een niet-Europese luchtvaartmaatschappij naar een bestemming buiten Europa. In uw geval heeft u dus recht op een vergoeding.
KLM liet ons in Tokyo, één dag voordat we terug zouden vliegen naar Amsterdam, per email weten dat de vlucht 'om technische redenen' geannuleerd was. Ons vermoeden is dat de vlucht een slechte bezettingsgraad zou hebben ( het was laagseizoen) en er dus een bedrijfsvoering economisch motief was voor de KLM om de vlucht te laten vervallen. Alternatief dat ons werd aangeboden was een indirecte, lange vlucht via Rome. Met dat aanbod gingen we niet akkoord. We gingen vervolgens een dag later terug met de reguliere rechtstreekse vlucht.Vervolgens bij KLM per email een claim ingediend. We kregen per ommegaande per persoon € 600 terug. Top.
Ik begrijp de reactie van Reiskees niet. Wij vlogen in 2014 met Malysian Airlines en hadden een vertraging van meer dan 6 uur. De claim van € 600.- werd zonder problemen gehonoreerd. Is de regelgeving veranderd?
Op een vlucht van Eindhoven naar Dublin in september 2015 hadden we 5 uur vertraging. Ryanair meldden direct dat er geen sprake kon zijn van vergoeding, nog voor we iets hadden ondernomen. De Claim uit handen gegeven aan Claimservice en we kregen de 2 maal 300 Euro vergoed van Ryanair, natuurlijk minus de kosten. Prima actie waar ik niets meer voor hoefde te doen.

Ockje en Jan Konijn, Woudenberg
Deze claim service slaat door om op alles de hoofdprijs te krijgen wat uiteindelijk zal resulteren in prijs verhogingen.Je wil voor een dubbeltje vliegen dan ook een dubbeltje terug krijgen.er moet een regel komen dat als je voor discount vliegt ook voor discount gecompenseerd wordt.
we hebben een vertraging van ruim 24 uur meegemaakt op Schiphol naar NY . Ondanks beloftes van United na een dag rondhangen en uiteindelijk wel hotel bij Schiphol konden we geen geld claimen omdat de computer onze ticketnummers niet herkende. Diezelfde dag belde de consumentenbond voor iets anders en adviseerde gebruik te maken van de claimservice. Het is gelukt. 1200 euro terug met helaas wel kosten , dus uiteindelijk 870. Van de annulerings cq reisverzekering kregen we ooknog een nacht hotel . Uiteindelijk dus aardig gecompenseerd voor dit nu wel relatief erg duur geworden korte reisje .
Ik ben 2 jaar bezig geweest met de KLM. Onderweg naar Curaçao keerde het vliegtuig na 3 uur om en vloog weer naar Amsterdam. Problemen met de motor. Heb alles zelf geregeld, blijven reageren en niet geloven wat ze zeggen: u heeft een hotel gehad, motorpech valt niet onder deze regeling enz. Na 2 jaar €1200 (2 personen) terug. Is zelf goed te doen.
Ik heb géén gebruik gemaakt van jullie vlucht claim service echter ik zou het ook waarderen als jullie ook hulp bieden aan mensen die een claim ingediend hebben voor het verdwijnen en/of te laat terug brengen van hun bagage ., ik vind dat dit ook een onderdeel zou moeten worden van jullie claim service want ook dit laat veel te wensen over zoals ik gemerkt heb bij het claimen bij de luchtvaart maatschappij Vueling , je wordt gewoon genegeerd en afgescheept met een schijntje .

Dit na het volgen van alle procedures die hiervoor staan .
Badge
In april 2016 een reis geboekt naar Rome. Om maximaal te kunnen profiteren van onze 4 nachten, net zo lang naar een maatschappij gezocht die vroeg vertrok en pas laat in de avond weer terug zou gaan. Gevonden: Brussels Airlines. Vanwege de aanslag op Zaventem werd het vroeg vertrekken wel heel vroeg (half 3 's nachts) Een week voor we vertrokken kregen we al bericht via de mail dat onze terugvlucht een uur of 4 eerder zou vertrekken. Werd dus 18.00 uur. Jammer, maar had nog slechter gekund. We stonden netjes in de rij en waren bijna aan de beurt toen de melding kwam: Vliegtuig zit vol, u kunt niet meer mee. Met ons nog plusminus 12 mensen. Er waren geen alternatieven dus we kregen netjes een hotelovernachting. Na thuiskomst gecheckt dat we recht hadden op schadevergoeding. Netjes een mailtje gestuurd. Na drie weken antwoord. Geen recht op schadevergoeding. Geen uitleg. Weer gemaild. Nu kwam al heel snel de smoes: Er was die dag een staking, dus overmacht en geen rechten. Dat kon natuurlijk niet waar zijn want er waren die dag geen stakingen en het vliegtuig heeft gewoon gevlogen alleen niet met ons er in. Weer weken stil. Weer gemaild met de boodschap gewoon te betalen waar we recht op hadden anders zouden we een claimservice inschakelen. Hielp niet, niet eens een antwoord. Nog een allerlaatste mail met een soort laatste kans hun gezicht te redden en ons de claimkosten te besparen. Niet. Zij kozen er voor de claim af te wachten en lieten mij zo 25% van de schadevergoeding aan de claimservice betalen. Op mijn vraag of ze daar soms aandelen van bezitten heb ik ook nooit een antwoord gehad. Dus Brussels Airlines is voor mij door het ijs gezakt en en hoort niet bij de betrouwbare maatschappijen. Wat een zwakkelingen! Hulde voor de claimservice: binnen twee weken was de zaak rond en kregen we ons geld minus de 25% van de claim.
Wat ik jammer vind is dat nergens vermeld staat dat deze service bij een succesvolle claim 27% kost plus € 25 adm. kosten.
Badge
Er is verschil tussen de claim service aanbieders. Ik heb claim service tix.nl gehad. Die vragen 25% van de uitgekeerde schadevergoeding. Niets meer. Aan te bevelen dus.
Het zou handig zijn wanneer er vermeld wordt dat het om de AANKOMSTvertraging gaat van 3uur.... dat scheelt een hoop verwachtingen van mensen die denken te kunnen claimen wanneer ze 3 uur vertraging hebben bij vertrek !
Reputatie 3
Badge +4
Ik begrijp de reactie van Reiskees niet. Wij vlogen in 2014 met Malysian Airlines en hadden een vertraging van meer dan 6 uur. De claim van € 600.- werd zonder problemen gehonoreerd. Is de regelgeving veranderd?

Geplaatst door H.J. Oversteegen op Jan 22, 2017.
Vloog u toen vanuit Europa of naar Europa toe?
Beste Reiskees

Ik vloog van Amsterdam naar Sydney met een tussenstop in Kuala Lumpur. De vlucht had in Amsterdam al een vertraging van ongeveer 8 uur. Vervolgens miste ik de aansluiting en kwam in de loop van de zaterdagochtend, i.p.v. vrijdagavond, in Sydney aan. In Kuala Lumpur kreeg ik een bon om iets te eten, niet genoeg om de goedkoopste fastfoodmaaltijd op het vliegveld te kunnen kopen. Wij vlogen met Malaysia Airlines.
Reputatie 3
Badge +4
U heeft gelijk, mijn excuses. Als je bij aankomst een vertraging hebt van 3 uur of meer, heb je bij een vlucht van 3500 kilometer of meer recht op een vergoeding, ook als je vanuit Europa naar een bestemming buiten Europa vliegt met een niet-Europese luchtvaartmaatschappij.
Minstens zo erg als een paar uur vertraging is op vakantie gaan en je bagage komt niet. Merkwaardig genoeg is daar geen regelingen voor. Mijn dochter+man +dochter met Norwegian naar Oslo: een volle week geen bagage. Kwam op vakantie adres toe ze al thuis waren. Vergoeding 0 Euro! Kosten tel,klerentelefoon,kleren ...
Badge +1
De VCS van de CoBo is onnodig en veel te duur. De ILT doet het gratis. Verder klopt het relaas van Reiskees ook op een ander onderdeel niet. Hij zegt dat er recht op een schadevergoeding bestaat 'tenzij de vertraging is veroorzaakt door buitengewone omstandigheden die redelijkerwijs niet voorkomen konden worden.' Het gaat echter niet om de vraag of sprake is van buitengewone omstandigheden, maar om de vraag of de airline zich van zijn betalingsplicht kan bevrijden. Die vraag kan niet met de tool van de VCS worden beantwoord, zoals de CoBo in een andere discussie stelt. Die tool dient vooral om klanten in het commerciële net van de VCS te vangen.

Reageer