Consumentenbond.nl

Voel je je schuldig als je vliegt?


Badge +6
Voor een prikkie vlieg je tegenwoordig naar de mooiste bestemmingen. Leuk voor je portemonnee natuurlijk, maar minder leuk voor het klimaat. Mensen lijken zich bewuster te worden van de gevolgen van hun vliegreizen voor het milieu, niet voor niets maakte het woord ‘vliegschaamte’ kans om woord van het jaar te worden.

Hoe zit dat met jou? Voel je je schuldig als je vliegt? Of kies je al bewust om niet te vliegen? Praat mee!



9 reacties

Reputatie 6
Badge +5
Ik vlieg niet, ik vraag aan me moeder of ze me brengt 😉.

Vlieg schaamte bestaat voor mij niet.
Je kan toch wel beter zonnepanelen kopen en dan met een elektrice auto heel lang rijden. Alleen vliegen is toch wel erg belangrijk, je kan niet van Afrika naar Zuid-Amerika rijden met de auto bijv.
Wij mensen hebben die tijd niet.
Ik vlieg al heel lang niet meer ( > 20 jaar). De luchtvaartsector hangt aan elkaar van subsidies. Tijd voor een ' de vervuiler betaalt ' beleid ook daar. Dus geen accijns en BTW vrijstellingen meer en andere fiscale voordelen. Ook geluidsoverlast door de luchtvaartsector mag een prijs krijgen wat mij betreft.

En al dat gelul over banen is ook erg overdreven, de enige banen die te lijden hebben zijn start- en landingsbanen en banen van overbetaalde chauffeurs die zich piloot noemen.
Reputatie 7
Badge +6
De autobezitter wordt altijd genoemd als enorme vervuiler , maar in verhouding met vliegtuigen stelt dat totaal niets voor . Dus ja , ik voel me wel ongemakkelijk om die reden als ik vlieg . Het vliegen is ongezond goedkoop geworden . Duurder maken dus via belasting en andere belastingen die onredelijk hoog zijn met deze opbrengst verlagen.Dan zullen vakantie-vliegreizigers voor de kortere afstanden ook eerder andere vervoersopties kiezen en minder vaak een verre reis boeken. Dicht bij huis is ook plenty moois te zien. Zakelijke reizigers zouden ontzien kunnen worden .
Reputatie 7
Badge +5
Gelukkig kun je de wereld overvliegen.
Veel andere culturen mogen beleven en veel eten kunnen proeven zoals het daar klaargemaakt wordt en smaakt.

Wat betreft de banen, heel veel banen met al die boekingen, passagier afhandeling, bagage afhandeling en pakket en producten levering, import en export die via het vliegend vrachtvervoer gaan, bijna 2 miljoen ton aan goederen.
Als er iedere minuut een vliegtuig vertrekt vanaf Schiphol is het makkelijk te begrijpen hoe ontzettend veel banen er mee gemoeid zijn en achterliggende ondernemingen die hier mee gemoeid zijn.
Reputatie 7
Badge +6
......en hoe gigantisch veel luchtvervuiling het iedere minuut oplevert , @Bert . Bedenk ook dat een stijging van andere minder vervuilende en herrieschoppende vormen van vervoer ook weer banen opleveren.
Reputatie 3
Badge +5
Vliegschaamte? Niet bepaald. We vliegen zo eens in de twee jaar een keer. Meestal binnen Europa. En dat moet kunnen. Verhoging van de vliegtax prima. In Europees verband natuurlijk. En betere treinverbindingen, naar Frans voorbeeld. Dan komen we er wel.
Reputatie 7
Vliegen is mijn hobby niet. Bang ben ik niet maar je kunt bijna geen kant uit om even je benen te strekken omdat je je nek breekt over andermans' benen. Aangezien het er niet in zit dat we op korte termijn gaan vliegen hoef ik me ook nog niet te schamen.
Reputatie 7
Badge +6
Soms is het de beste oplossing . Vooral verre bestemmingen als we dat toch graag willen. Bij korte vluchten duurt de reis vaak niet eens zo heel veel langer met de auto of trein als we kijken naar de tijd die in veel gevallen zit tussen de huisdeur dicht trekken en het opstijgen. Die tijd is vaak langer dan de vliegtijd bij bestemmingen binnen Europa. Ik vind er ook helemaal niks aan om een paar uur als haringen in een ton te zitten.
Reputatie 7
Voor een retourtje Milaan betaal je minder dan voor een retourtje Amsterdam. Niet dat ik iets van plan ben maar het viel me een tijdje geleden op.

Reageer