Consumentenbond.nl
Sneller internet en extra zenderpakketten? |

Vergelijk alles-in-1 providers en stap over. Tijdelijk €10 retour

Alles-in-1 icoon

Voel je je schuldig als je vliegt?

• 13 mei 2019
  • 34 reacties
  • 1500 Bekeken

Badge +6
Voor een prikkie vlieg je tegenwoordig naar de mooiste bestemmingen. Leuk voor je portemonnee natuurlijk, maar minder leuk voor het klimaat. Mensen lijken zich bewuster te worden van de gevolgen van hun vliegreizen voor het milieu, niet voor niets maakte het woord ‘vliegschaamte’ kans om woord van het jaar te worden.

✈ We stelden deze vraag ook op straat, lees hier de reacties.

Hoe zit dat met jou? Voel je je schuldig als je vliegt? Of kies je al bewust om niet te vliegen? Praat mee!

34 reacties

Reputatie 6
Badge +5
Ik vlieg niet, ik vraag aan me moeder of ze me brengt 😉.

Vlieg schaamte bestaat voor mij niet.
Je kan toch wel beter zonnepanelen kopen en dan met een elektrice auto heel lang rijden. Alleen vliegen is toch wel erg belangrijk, je kan niet van Afrika naar Zuid-Amerika rijden met de auto bijv.
Wij mensen hebben die tijd niet.
Ik vlieg al heel lang niet meer ( > 20 jaar). De luchtvaartsector hangt aan elkaar van subsidies. Tijd voor een ' de vervuiler betaalt ' beleid ook daar. Dus geen accijns en BTW vrijstellingen meer en andere fiscale voordelen. Ook geluidsoverlast door de luchtvaartsector mag een prijs krijgen wat mij betreft.

En al dat gelul over banen is ook erg overdreven, de enige banen die te lijden hebben zijn start- en landingsbanen en banen van overbetaalde chauffeurs die zich piloot noemen.
Reputatie 7
Badge +6
De autobezitter wordt altijd genoemd als enorme vervuiler , maar in verhouding met vliegtuigen stelt dat totaal niets voor . Dus ja , ik voel me wel ongemakkelijk om die reden als ik vlieg . Het vliegen is ongezond goedkoop geworden . Duurder maken dus via belasting en andere belastingen die onredelijk hoog zijn met deze opbrengst verlagen.Dan zullen vakantie-vliegreizigers voor de kortere afstanden ook eerder andere vervoersopties kiezen en minder vaak een verre reis boeken. Dicht bij huis is ook plenty moois te zien. Zakelijke reizigers zouden ontzien kunnen worden .
Reputatie 7
Badge +5
Gelukkig kun je de wereld overvliegen.
Veel andere culturen mogen beleven en veel eten kunnen proeven zoals het daar klaargemaakt wordt en smaakt.

Wat betreft de banen, heel veel banen met al die boekingen, passagier afhandeling, bagage afhandeling en pakket en producten levering, import en export die via het vliegend vrachtvervoer gaan, bijna 2 miljoen ton aan goederen.
Als er iedere minuut een vliegtuig vertrekt vanaf Schiphol is het makkelijk te begrijpen hoe ontzettend veel banen er mee gemoeid zijn en achterliggende ondernemingen die hier mee gemoeid zijn.
Reputatie 7
Badge +6
......en hoe gigantisch veel luchtvervuiling het iedere minuut oplevert , @Bert . Bedenk ook dat een stijging van andere minder vervuilende en herrieschoppende vormen van vervoer ook weer banen opleveren.
Reputatie 3
Badge +5
Vliegschaamte? Niet bepaald. We vliegen zo eens in de twee jaar een keer. Meestal binnen Europa. En dat moet kunnen. Verhoging van de vliegtax prima. In Europees verband natuurlijk. En betere treinverbindingen, naar Frans voorbeeld. Dan komen we er wel.
Reputatie 7
Vliegen is mijn hobby niet. Bang ben ik niet maar je kunt bijna geen kant uit om even je benen te strekken omdat je je nek breekt over andermans' benen. Aangezien het er niet in zit dat we op korte termijn gaan vliegen hoef ik me ook nog niet te schamen.
Reputatie 7
Badge +6
Soms is het de beste oplossing . Vooral verre bestemmingen als we dat toch graag willen. Bij korte vluchten duurt de reis vaak niet eens zo heel veel langer met de auto of trein als we kijken naar de tijd die in veel gevallen zit tussen de huisdeur dicht trekken en het opstijgen. Die tijd is vaak langer dan de vliegtijd bij bestemmingen binnen Europa. Ik vind er ook helemaal niks aan om een paar uur als haringen in een ton te zitten.
Reputatie 7
Voor een retourtje Milaan betaal je minder dan voor een retourtje Amsterdam. Niet dat ik iets van plan ben maar het viel me een tijdje geleden op.
Toch wel een beetje geschrokken van de reacties. Alsof we bijna collectief onze kop in het zand steken. Het is een feit dat ons handelen niet houdbaar is, dat we minder energie moeten verbruiken/slimmer opwekken en minder uitstoot moeten realiseren. Kijk ns op https://research.un.org/en/climate-change/ . Ik zie veel reacties waaruit blijkt dat iemand anders of de industrie of andere landen etc dit zouden moeten doen. Ik denk het niet; wij moeten dit doen; jij en ik. Het zou toch mooi zijn als we als Nederland (of delen van-) klimaat neutraal zouden kunnen worden? Een voorbeeld stellen? Er zijn al regio’s die dit bereikt hebben. En natuurlijk levert dit banen op, veel zelfs. En een mooi voorbeeld voor anderen om te laten zien dat het kan! Ik ben d’r bij en ik weet, vele andere mensen om me heen ook.
Reputatie 7
Als je naar een ander continent gaat is vliegen dikwijls een stuk veiliger. Met de auto naar Turkije is goed te doen maar als je de andere kant, Afrika, gaat lijkt het me een behoorlijk risico, zeker als je Marokko voorbij bent. Ik heb 26 jaar geleden voor het laatst gevlogen als ik me niet vergis.
Reputatie 7
Badge +5
@Pieteraaa schreef: "Ik denk het niet; wij moeten dit doen; jij en ik."
Als ik het geld er voor had, zou ik het ook doen, maar helaas, dan is de volledige reservepot helemaal leeg.
Reputatie 7
Er zijn mensen die overal maling aan hebben, ook aan het milieu, die mikken alles in de container en vliegen een paar keer achter elkaar naar Benidorm. De anderen doen wat mogelijk is, tot op het hysterische af.
Reputatie 6
Badge +5
Ik vlieg niet meer. Niet eens om het milieu, maar omdat ik geen behoefte heb om oude, goede herinneringen te vervangen door nieuwe en slechtere. De laatste keer was 15 jaar geleden naar de Antillen en alleen omdat ik mijn zoon daar al bijna een jaar niet meer gezien had. Ruim acht uur vliegen en ziek aankomen; wat een vreselijke manier van reizen. Mijn eerste vliegreis was zestig jaar geleden en nog een avontuur. Met een propellervliegtuig vier uur heen en zes uur terug met tegenwind. Daarna nog wel zakelijk gevlogen met maatschappijen die drank en voedsel nog in kristal en porselein serveerden. Maar een favoriete manier van reizen is het nooit geworden en vakanties bracht ik altijd in Nederland door.

Intussen komt een evt vliegschaamte hier te laat. Door de krenterigheid waarmee tegenwoordig alles goedkoop in verre landen wordt gekocht is het welvaartspeil daar gestegen en massatoerisme met bijbehorend vliegverkeer eerst goed op gang gekomen.
Reputatie 7
@Lisa Boele , Massatoerisme is goed voor de economie maar het is alles behalve aangenaam. Turkije hebben we gezien en deels doorkruist vóór dat massatoerisme op gang kwam, een heel verschil met nu.
N.a.v. het artikel en de geïnterviewden; als deze reacties representatief zijn voor hoe de gemiddelde Nederlander daarrover denkt, dan word ik nóg somberder of 'we het gaan redden' dan ik al ben. Gemiddeld kom ik hier uit op een toch wel minimale belangstelling en bewustzijn. Hélp! (dus).
Maar ik denk dat de commentaren heel erg niet representatief zijn. Nederland heeft pas voor zo'n 40 á 45% gestemd op partijen die van de bloedserieuze milieucrisis echt wel een punt maken en die representatie zie ik op pagina 26 helemáál niet terug. Is het denkbaar dat de consumentenbond zelf nog niet in de gaten heeft dat het 5 nanoseconden ipv '5 minuten voor 12' is? Wat is de bedoeling van de (voor mij duidelijke) tendens op die straatvraagpagina?
Reputatie 7
Ik vraag me af hoeveel procent van de bevolking in Nederland zich betrokken voelt bij het milieu. Ik doe wat mogelijk is, chemische- en andere zooi sparen we een poosje op en dan gaat het naar het milieupark, andere dingen gaan naar de kringloop of een nachtopvang. In Rotterdam zijn straten die soms bijna op een vuilnisbelt lijken, alles wat je niet meer nodig hebt kieper je uit het raam is daar het motto ongedierte doet de rest. .
Badge
Ik weet niet meer wanneer ik me m.b.t. het milieu schuldig moet voelen. Ik scheid keurig mijn afval, pak vaker de fiets en breng grof afval naar het gemeentelijk afvalstation enz enz. Heen en weer naar mijn vakantie adres vliegen laat een spoor van meer dan 500 kilo CO2 p.p. na. Dit afval zie je niet maar stel je eens 500 kilo zand voor je voordeur voor, daar wordt je niet blij van. Ik moet minder vlees eten werd mij gezegd door iemand die net terug was van vakantie in Indonesie, was beter voor het milieu beweerde hij. Als consument kun je ook alleen maar de weg kwijtraken. Laatst in de supermarkt zag ik de idioterie ten top, een komkommer voor 69 cent, daarnaast een "biologische" komkommer voor 89 cent die niet alleen veel durder maar ook nog eens een keer, in tegenstelling tot de komkommer van 69 cent, in het plastic was verpakt! "Biologische" peultjes uit Peru! Wat en wie moet ik geloven? Een dieseltje mag Amsterdam niet meer in maar de haven ligt vol met cruiseschepen en vrachtschepen die om 20 centimeter vooruit te komen 1 kilo smerige stookolie verbruiken en buiten de territoriale wateren overschakelen op nog vervuilender stookolie. Ik zie zo langzamerhand door de bomen het bos niet meer. Het enige milieuprobleem dat voor mij duidelijk en zichtbaar aanwezig is, is het plastic. Ik schrik als ik zie hoeveel plasticafval ik met mijn gezinnetje iedere 3 weken weggooi. Een aangestampte 140 liter kliko! Ik ben aan vakantie toe, en ja dat wordt toch weer vliegen.
Badge
Ik weet niet meer wanneer ik me m.b.t. het milieu schuldig moet voelen. Ik scheid keurig mijn afval, pak vaker de fiets en breng grof afval naar het gemeentelijk afvalstation enz enz. Heen en weer naar mijn vakantie adres vliegen laat een spoor van meer dan 500 kilo CO2 p.p. na. Dit afval zie je niet maar stel je eens 500 kilo zand voor je voordeur voor, daar wordt je niet blij van. Ik moet minder vlees eten werd mij gezegd door iemand die net terug was van vakantie in Indonesie, was beter voor het milieu beweerde hij. Als consument kun je ook alleen maar de weg kwijtraken. Laatst in de supermarkt zag ik de idioterie ten top, een komkommer voor 69 cent, daarnaast een "biologische" komkommer voor 89 cent die niet alleen veel durder maar ook nog eens een keer, in tegenstelling tot de komkommer van 69 cent, in het plastic was verpakt! "Biologische" peultjes uit Peru! Wat en wie moet ik geloven? Een dieseltje mag Amsterdam niet meer in maar de haven ligt vol met cruiseschepen en vrachtschepen die om 20 centimeter vooruit te komen 1 kilo smerige stookolie verbruiken en buiten de territoriale wateren overschakelen op nog vervuilender stookolie. Ik zie zo langzamerhand door de bomen het bos niet meer. Het enige milieuprobleem dat voor mij duidelijk en zichtbaar aanwezig is, is het plastic. Ik schrik als ik zie hoeveel plasticafval ik met mijn gezinnetje iedere 3 weken weggooi. Een aangestampte 140 liter kliko! Ik ben aan vakantie toe, en ja dat wordt toch weer vliegen.Ik weet niet meer wanneer ik me m.b.t. het milieu schuldig moet voelen. Ik scheid keurig mijn afval, pak vaker de fiets en breng grof afval naar het gemeentelijk afvalstation enz enz. Heen en weer naar mijn vakantie adres vliegen laat een spoor van meer dan 500 kilo CO2 p.p. na. Dit afval zie je niet maar stel je eens 500 kilo zand voor je voordeur voor, daar wordt je niet blij van. Ik moet minder vlees eten werd mij gezegd door iemand die net terug was van vakantie in Indonesie, was beter voor het milieu beweerde hij. Als consument kun je ook alleen maar de weg kwijtraken. Laatst in de supermarkt zag ik de idioterie ten top, een komkommer voor 69 cent, daarnaast een "biologische" komkommer voor 89 cent die niet alleen veel durder maar ook nog eens een keer, in tegenstelling tot de komkommer van 69 cent, in het plastic was verpakt! "Biologische" peultjes uit Peru! Wat en wie moet ik geloven? Een dieseltje mag Amsterdam niet meer in maar de haven ligt vol met cruiseschepen en vrachtschepen die om 20 centimeter vooruit te komen 1 kilo smerige stookolie verbruiken en buiten de territoriale wateren overschakelen op nog vervuilender stookolie. Ik zie zo langzamerhand door de bomen het bos niet meer. Het enige milieuprobleem dat voor mij duidelijk en zichtbaar aanwezig is, is het plastic. Ik schrik als ik zie hoeveel plasticafval ik met mijn gezinnetje iedere 3 weken weggooi. Een aangestampte 140 liter kliko! Ik ben aan vakantie toe, en ja dat wordt toch weer vliegen.
Badge
Treurig dat er nog zoveel mensen zijn die niet inzien hoe vervuilend vliegen is!
Rapport van Rome (begin jaren 70) staat al vol met waarschuwingen. Ik vlieg ook en voel me daar wel schuldig over, dit compenseer ik wel, maar waarom betaal je niet gewoon wat het echt zou moeten kosten. Dan wordt er minder gevlogen en belangrijker nog, waarom wordt er niet ingezet op schonere brandstof en beter treinverkeer (en hoe schoon is dat?). Banen zijn belangrijk, maar bij enquêtes blijkt dat men best geneigd is meer te betalen voor een vlucht. Het lijkt me niet meer dan normaal dat ook hier de gebruiker betaald.
Badge
Zolang niet echt ieder mens overtuigd is van de enorme vervuiling die we als mens veroorzaken gaat er niets veranderen en zal de aarde geen utopia worden. Mensen in ontwikkelingslanden hebben wel iets anders aan hun hoofd dan milieuvervuiling. Hier leven we in een "geweldige westerse beschaving". Onze normen en waarden zijn de juiste. Wij hebben het goed en denken dat we door in drie kliko's ons afval te scheiden de wereld vergroenen. In het Amazone gebied mogen van ons geen bomen gekapt worden, foei wat die Chinezen doen met 800 kolencentrales en in India moeten ze maar blijven fietsen want dat explosieve bezit van auto's is hartstikke slecht voor "ons" milieu, enz. enz. Ondertussen halen wij onze groenten van over de hele wereld, brengen we garnalen naar Marokko om ze vervolgens gepeld weer terug te halen, gaan we elektrisch rijden zonder ons zorgen te maken over de werkomstandigheden van de mensen die het benodigde kobalt delven of waar alle energie vandaan moet komen als we echt allemaal op een batterij gaan raden. Een paar vaten radio-actiefmateriaal is, vinden de meesten, levensgevaarlijk maar wereldwijd miljoenen tonnen CO2 de luchtinblazen is acceptabel want niet zichtbaar. "Ja maar ik compenseer" is een veelgehoorde kreet. Als dat met bomen zou gebeuren zou de wereld inmiddels vol moeten staan met bomen. Een gemiddelde boom neemt slechts 20 kilo CO2 op per jaar. Reken maar uit hoeveel bomen je na je vliegreis moet planten, ieder zijn eigen bos. Een T-shirt voor 2 euro, goedkope spulletjes bij de IKEA, een cent extra bij de SHELL, biologische producten verpakt in plastic en zo kan ik nog wel even doorgaan. Hoe kan dat waar komt dat allemaal vandaan. Niemand doet er echt iets aan, ja voor ons geweten eten we iets minder vlees, scheiden ons afval en draaien we ledlampen in de fittingen. Vervolgens vinden we dat we de 3 jaar oude auto maar weer eens in moeten ruilen, toch met vakantie maar eens in Thailand gaan kijken, met Kerst willen we wel aardbeien en frambozen als dessert en spullen uit China bij Ali-Express bestellen is ook de normaalste zaak van de wereld. Hoe het allemaal wel zou moeten? Ik weet het ook niet, ik zal tijdens mijn vliegvakantie eens over nadenken.
Badge
Ik ben het volkomen met je eens en voel me niet alleen schuldig over vliegen (compenseer wel meer dan aangegeven, maar toch), maar schaam me inmiddels ook voor het slechte voorbeeld dat we geven aan landen als China India Afrika en wat je terecht tussen haakjes zet. Gelukkig zie ik om me heen wel meer begrip ontstaan. Daarom schrok ik eigenlijk nogal van de antwoorden in de consumentengids! Zelf had ik al verstandige ouders op het gebied van hergebruik en ben ik lid van diverse organisatie, die een ander soort voorlichting geven. Maar er is een lange weg te gaan en het is de vraag of de tijd daarvoor niet te krap is.
Overigens mijn complimenten voor je heldere schrijven en ik ga maar gewoon door, met zo min mogelijk voetafdruk na te laten voor kinderen en kleinkinderen.
Reputatie 5
Badge +5
Heerlijk om te lezen dat de geïndroctrineerde klimaatgekte ook tot in de krochten van het CB-forum is doorgesijpeld...
Reputatie 7
klimaatgekte

Jij denkt dat de opwarming van het klimaat een grap is, of hang je de filosofie aan dat de maatregelen zo duur gaan worden dat we beter onze kop in net zand kunnen steken?
Reputatie 5
Badge +5
Ik denk dat de opwarming van de aarde allereerst een zeer lange-termijn cyclus is waar de mens verhoudingsgewijs weinig invloed op uitoefent, dat het fenomeen vooral gebruikt wordt als verdienmodel door overheden, bedrijven en NGOs, en dat de gemiddelde Nederlander daar als een schaap achteraan loopt.

Reageer