gratis artikel

Voordelig parkeren: zo doe je dat

• 6 July 2022
  • 5 reacties
  • 681 Bekeken
Voordelig parkeren: zo doe je dat
Badge +8
  • Community Manager
  • 2190 reacties

Als je een dagje naar een grotere stad gaat met de auto, moet je de parkeerkosten zeker niet vergeten. Een hele dag parkeren in het centrum is vaak erg duur, of zelfs helemaal niet mogelijk.

Wij zochten uit waar je voordelig kunt parkeren als je een dagje op stap gaat. Lees meer in dit gratis artikel uit de Consumentengids van juli/augustus 2022 of in ons nieuwsbericht.

Hou jij rekening met parkeerkosten als je een dagje weg gaat? Praat mee!

5 reacties

Ik ga als ik het enigszins kan vermijden nooit met een auto naar een grotere stad: Naast de parkeerkosten, is er ook nog de tijd die je kwijt bent om überhaupt een plek te vinden (en dat zijn ook kosten in tijd en stress). En zeker sinds je alles kan laten bezorgen is er ook geen directe noodzaak meer om de auto te nemen, tenzij je van dit soort taferelen een onderdeel wil zijn

En oh ja CB: Voor € 2 per maand reis je met 40% korting in de trein, dat betekent dat bijvoorbeeld een enkeltje Venlo-Amsterdam nog maar € 15 kost dus alleen ben je dan al goedkoper uit dan parkeren, met zijn 2en lig die grens ongeveer bij Ede-Wageningen

Ik weet nog dat je in de jaren '70 overal kon parkeren in steden voor hooguit een paar kwartjes in de meter.

De centra van de steden daarna autoluw maken was niet leuk voor ons verwende mensen, maar het maakte de steden een stuk aantrekkelijker. 

In onze woonplaats was het een tijd dat je tijdens de zaterdagmarkt gratis kon parkeren op een gemeenteterrein en dan met een ouderwetse paardentram gratis naar de markt en het centrum. Dat was bijna een feest en jong en oud maakte er graag gebruik van. De volle tassen met boodschappen mochten mee terug en hoefde je die niet dat hele eind te sjouwen. Met een straatorgel erbij was het heel gezellig en kwam er veel publiek. De marktkoopmannen deden goede zaken, iedereen blij. 

Daarna kwam de grote afbraak, paardentram weg, vanwege brandweervoorschriften moest de markt verplaatst worden naar een ander plein, het publiek kwam niet meer, marktkoopmannen bleven weg, de zaterdagmarkt is de moeite niet meer. Was een koopavond nog een levendig uitje waar je nog bekenden ontmoette, nou is het een uitgestorven boel.

De gemeenten zouden dit terug kunnen draaien door gastvrij te zijn voor bezoekers. Prima die autoluwe binnensteden, maar dan gratis parkeren in de buitenste schil en gratis shuttlebus naar het centrum of bijvoorbeeld weer zo'n paardentram. Dat geld dat ze anders vragen voor parkeren op P+R terreinen en dito garages kunnen ze best missen. Want gemeentes komen toch altijd geld tekort, en als de tarieven omhoog gaan komen ze nog tekort. Dan kunnen sommige tarieven best ook eens afgeschaft worden. Dat krijgen ze toch vanzelf terug als het en gezellige stad is dat veel publiek trekt.

In het artikel is er o.a. sprake van P&R-kaartjes in Groningen: online te koop, 6 euro voor vijf personen. Deze informatie dekt niet de hele lading. Als buschauffeur verkoop ik regelmatig deze kaartjes. Online betaal je er momenteel slechts 3 euro voor, in de bus 6 euro. Op dit kaartje mogen 5 personen van 12 jaar en ouder reizen. Daarnaast mag elke volwassene drie kinderen tussen de 4 en 12 jaar gratis meenemen. Onder de vier jaar gaan ze altijd gratis mee. Idealiter kunnen er dus 20 mensen op reizen vanaf de eerste bus tot de laatste diep in de nacht. 15 Cent p.p. Er gaat toch niets boven Groningen :-)

Reputatie 5
Badge +6

Dag @Imke ,

misschien slaat deze reactie niet op uw topic.

Herhaaldelijk moet ik op een locatie bij mijn tandarts mijn kenteken invoeren op de parkeerlocatie. Deze geven geen voortgang.
Telkens opnieuw een caracter proberen in te voeren. Helaas geen respons. In het verleden heb ik een risico gelopen om dan maar na verschillende pogingen deze over te slaan. Helaas een boete gekregen van 85 euro.
Daarna gewacht op een andere gebruiker. Deze was bereid om mij behulpzaam te zijn. Zonder problemen kon degene mijn kentekennummer invoeren.

Zou het kunnen dat mijn vingers geen goed contact maken met het invoerscherm?

Ps. Dit gebeurt ook op mijn tablet. Daarvoor gebruik ik altijd de bijgeleverde pen met kussentje.

Reputatie 1
Badge +1

Het was wel duidelijker geweest als er bij de optie P+R zou staan of de kosten voor het parkeren zijn of voor het gebruik van OV naar het centrum. Bijvoorbeeld bij station Amersfoort Schothorst kun je altijd geheel gratis parkeren. Er vanuitgaande dat jullie hierna voor de bus kiezen - aangezien de trein je niet naar het centrum brengt - kom ik op halte Kamp uit met jullie bedrag. Inderdaad aan de rand van het centrum maar niet de plek waar de meeste toeristen het centrum in gaan.

Reageer